Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autopech in Duitsland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Autopech in Duitsland

    Hallo, Ik rij in Citroën C4 gran Picasso diesel. Op de autostrade in Duitsland (afwisselend 150km/u en dan file), na een 3-tal uren rijden kwam het volgende voor:
    • Tussen 800 en 1500 tpm licht schudden motorblok. Bij hogere toeren (en snelheid) geen problemen.
    • Geen meldingen controlelampjes

    • Half uur later bij afrijden aan een afrit ( 30km/u )
      • Plots geratel te horen uit motorblok (cylinder?)
      • Witgrijs-blauwe rook uit uitlaat
      • Motor uitgevallen , geparkeerd, motor eerst niet meer te starten (enkel startmotor te horen)
      • Melding dashboard: “defect in motor, contacteer garage”.

    • Kwartier later motor toch weer kunnen starten, 3 km verder gereden aan 30km/u, geen probleem meer.
    • Motor afgezet. Na 1 minuut weer aangelegd > weer getik te horen + grijs-blauwe rook > afgezet.
    • Na half uur aangelegd: geen rook, geen getik meer, draait weer normaal. Niet meer gereden. Na 2 minuten motor afgelegd. Depannage gebeld.


    Bijkomende opmerkingen:

    · Geen verlies vermogen (dit voorafgaande aan stilvallen; bij testen op autostrade trok nog goed op)
    · Geen controlelampjes ivm koelvloeistof of temperatuur tijdens rijden
    · Geen rook onder motorkap (controle net na het stilvallen), wel een beetje uit de uitlaat.
    · Geen extreme hitte onder motorkap (controle net na het stilvallen)
    · Stok oliecontrole gemengd kleur (bruin – beige) (controle net na het stilvallen)
    · Reservoir koelvloeistof: leek nog meer dan de helft over (controle net na het stilvallen)

    Alles is gebeurd op 100km tijd (afwisselend autostrade 150/u en file), dus geen voorgaande problemen te melden.

    Weet iemand welke problemen dit zouden kunnen zijn?
    De auto komt deze week terug naar mijn garage in België. Uit wat ik vond op internet gis ik dat het misschien iets met de joint de culasse is? Of met de verstuivers? De waterpomp? Alles samen? :-(

    Bedankt voor jullie antwoord.
    Last edited by ; 20/07/2016, 15:25.

  • #2
    kan uw krukassensor zijn. Zonder die sensor weet het motormanagement systeem niet wanneer het juist de diesel moet inspuiten. Kost nieuw helemaal niet veel: zo'n 45€ plaatsing inbegrepen.

    maar zonder diagnose via diagnosecomputer is het maar raden wat er mis kan zijn. De zaken die je opnoemt lijken me alvast niet te kunnen: een auto met motorschade draait niet de ene moment goed en de andere moment slecht en daarna terug goed. Dan lijkt het eerder iets richting electronica te wijzen. Zoek u een psa dealer in de buurt en laat daar een diagnose doen.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Flappy, normaliter start de motor niet meer als de krukassensor defect is?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door marcvanlaere Bekijk Berichten
        · Stok oliecontrole gemengd kleur (bruin – beige)
        Da's geen gezond kleurtje.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
          Flappy, normaliter start de motor niet meer als de krukassensor defect is?
          neen, maar die kan wel beginnen met het te laten afweten. Bij mijn vrouw haar C4 is het net op dezelfde manier gebeurd. De auto was daar ook al een paar dagen wat moeilijk aan het doen zonder echt aanwijsbare reden tot ze stilviel en de auto niet meer in gang kreeg.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            U koppakking is stuk .

            Comment


            • #7
              Geloof ik ook; '150 kmh en dan plots file'. Normaal ziet men de koeling na(als't ge't vraagt), motor warm en kijken of de fan draait en evtl de 2° trap erbij . En niet met een kaske dat altijd 'ja' zegt.
              De fanswitch moet het doen en ecu.
              Knakken is oftewel water of geen ingespoten diesel,defecte injectors doen ook zoiets. Daar de peilstok niet tot bodem gaat weet ge't niet zeker. Na een tijdje gaat daar 't water zitten.
              Verzekeringen; ginder maken is betalen ginder en hier terugkrijgen(vlug weet ik niet) . Naar hier brengen is hier betalen en terugkrijgen maar dan zijt ge thuis. Er zijn natuurlijk andere formules,zoals huurauto maar dat is allemaal ivm de afgesloten reisverzekering . Je verzekering weet mss ook wat.
              In België in panne kun je je evtl aansluiten of inschrijven en dan gedepanneerd worden .
              Last edited by wielscheel; 21/07/2016, 12:54.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                enorm dom om na de eerste keer stilvallen gewoon verder te rijden
                zit redelijke kans in dat het een serieus mankement is
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                  enorm dom om na de eerste keer stilvallen gewoon verder te rijden
                  Idd, en als de auto onder garantie is, kan men garantie weigeren om die reden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door marcvanlaere Bekijk Berichten
                    De auto komt deze week terug naar mijn garage in België.
                    Benieuwd naar hun bevindingen.

                    Comment


                    • #11
                      Hallo, het is een tijd geleden. Ondertussen heb ik van vandaag de auto terug en is hij hersteld. Er bleek niets mis met de koppakking of krukassensor maar wel met de EGR-klep die zou zijn doorgebrand. Deze is dan ook vervangen ( + pakking + klep) + ook een nieuwe brandstoffilter + behandeling voor verlies aan injectoren (reiniging, beschermstuk, pakkingen).
                      Alles samen 856 (excl btw) = 1035€ (btw in).
                      Ik had gedacht tussen de 1000€ en 3000€, dus eigenlijk vind ik het wel meevallen.
                      Bedankt alleszins aan degene die reageerden.

                      Het rare is, een maand of twee geleden had ik in de garage eens laten vallen dat de auto soms zomaar zonder reden dubbel zoveel begon te verbruiken (bvb 4,8L verbruik in 5de op snelweg aan 120km/u > plots zomaar licht haperen van motor + verbruik naar 6L, 7L, 8L tot wel 9L aan zelfde toerental). Door de motor af te leggen en weer te herstarten werd het verbruik terug normaal.
                      De eerste uitleg van de garage was dat dit normaal was, dat de auto dit vanzelf deed om de roetfilter te reinigen (???) , maar toen ik zei dat dit niet vanzelf weer over ging zonder opnieuw te starten was de uitleg dat dit een haperende EGR-klep kon zijn die op termijn eens zou moeten vervangen worden. Ik heb dit niet direct laten doen wegens de kostprijs (530€ ex btw).
                      Wat dus bij dezen, dus nu wel moest vervangen worden...

                      En vanavond had ik het bij het afrijden van de snelweg naar een rijksweg opnieuw: licht haperend optrekken en verbruik bij 80km/u in 4de steeg van 4L naar 5, 6, 7 tot 8 en 9L. Na het volgende kruispunt, vertragen en hard optrekken werd alles weer normaal: 4,5L aan 80km/u en bleef het zo.

                      Auto's, motors, garagisten.... mysteries...
                      Last edited by ; 01/08/2016, 20:33.

                      Comment


                      • #12
                        wat is de km stand van uw wagen, marc?
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                        Comment


                        • #13
                          Bij een hdi zou ge de werking vd roetfilter nooit mogen merken. Hoger verbruik is normaal, maar het schudden niet. Ik hoop dat je dealer niet enkel de klep heeft vervangen maar ook heel het traject datde gassen volgen van en na de klep mee heeft gereinigd. De egr klep wordt bij het reinigen van de roetfilter opengezet om de verbranding van de roet in de filter niet te hard te laten gaan (lees teveel zuurstof overschot vermijden). Als het traject ergens vol zit kan dat niet goed verlopen.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            110.000km. Wagen is van 2010.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              wat is de km stand van uw wagen, marc?
                              110.000km. Wagen is van 2010.

                              Ik leer bij en bots op iets als '
                              regeneratie '. Ik rij inderdaad tamelijk rustig en met lage toeren.... blijkbaar is dat niet zo goed voor die EGR-klep?

                              Ook nog even melden dat ik toevallig ook vanavond naar de keuring moest, er is alleszins niets abnormaals te melden over roetuitstoot.
                              Last edited by ; 01/08/2016, 21:41.

                              Comment


                              • #16
                                Van HDI's ken ik niks. Dus echt helpen kan ik niet.

                                Maar let in het vervolg op de volgende dingen:

                                - heeft dat ding een schakelindicator? Negeren
                                - rij niet onder de 2000 toeren
                                - doe regelmatig een lange afstand
                                - als hij regenereert, probeer dan door te rijden tot het gedaan is (10, 20 minuten)

                                Het voornaamste is regelmatig een lange afstand doen. Ge hoeft daarom niet gelijk een gek tegen uw begrenzer te rijden, maar blijf boven de 2000 toeren. En hou hem tussen 2000 en 2500 bij normaal rijden.

                                Comment


                                • #17
                                  Hoeft niet bij een hdi omwille van het vloeistof additief dat wordt ingespoten bij elke tankbeurt. Daarmee wordt de roet verbrand bij 450 graden ipv de gebruikelijke 600 tot 650 graden. Regeneratie duurt dan ook maar een paar kilometer. Als ge de auto start dan begint de regeneratie al na een paar kilometer rijden.
                                  Egr kan van te tam rijden zijn. Maar als ge al normaal op de snelweg rijdt aan 120 dan zou dat al geen probleem moeten zijn.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rekeningen maken zijn ze goed in, even exel opstarten. Met een klacht van willekeurig verschillend verbruik zou ik niet tevreden zijn. En was het de moeite om de roetfilter even ultrasoon te reinigen ?
                                    En injectors , die kun je enkel vervangen door gereviseerde of nwe. Of te minste laten testen .
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment

                                    Working...
                                    X