Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW Polo 6N houdt in en schokt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VW Polo 6N houdt in en schokt

    Onze VW Polo 1.4 (uit '97) heeft een probleem.

    Tijdens het optrekken 'schokt' de auto soms, het lijkt alsof hij even inhoudt, en daarna weer normaal doortrekt.
    Dat gebeurt in alle versnellingen behalve 1ste, en gebeurt het duidelijkst rond de 2000 toeren. Het lijkt alsof je over een lichte hobbel rijdt.
    Vooral op de snelweg is het lastig: als je wil inhalen of optrekken na een file, geeft dit niet echt een veilig gevoel.

    Ik dacht zelf aan de koppeling: het lijkt alsof deze kort doorslipt.
    Ik heb ook gemerkt dat de koppeling 'laat'/'hoog' opkomt.
    Maar is er een manier om zeker van te zijn? Hoe kan ik dat zelf checken?

    De auto heeft 175000 km en heeft altijd korte ritten gedaan, wat niet ideaal is, natuurlijk. Hij is ook niet veel meer waard. Als het de koppeling is, wat kost vervangen dan?

    Groeten,
    Olivier

  • #2
    -Gasklep mankeert redelijk veel bij de 6n.
    -Koppeling op die kmstand kan best zijn! Indien je vervangt, olie versnellingsbak meevervangen.
    -Versnellingbak kan ook een probleem vormen, meestal gevolg van te draaien met te weinig olie.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Mijne Polo (6N2) doet dit ook wanneer je niet hoog genoeg in toeren bent tijdens het schakelen.
      Ik moet optrekken tot ca.3000 toeren.En bij mij komt de koppeling ook laat op.
      De mijne heeft nog maar 58 000 km.

      Als je even googled vind je op meerdere forums mensen met hetzelfde probleem.Typisch Polo zeker.

      Ofwel is het gewoon eigen aan het merk en normaal.Daar ben ik nog niet uit.
      Afin.Ik heb hem nu enkele maanden en kan er maar niet aan gewoon worden en neem daarom de Mazda.

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties!
        We hebben de polo al 19 jaar, vroeger deed ie dit niet. Het moet het laatste halve jaar begonnen zijn (ik heb een half jaar niet met de auto gereden, en voordien was er geen probleem).

        Het 'schokken/slippen' gebeurt inderdaad het sterkste in een breed bereik rond 2000 toeren (als je hoog genoeg gaat lijkt er niet echt een probleem te zijn). Ik heb een paar keer flink doorgetrokken vanuit stilstand (schakelen bij redline = 5500 toeren), en dan lijkt er geen probleem te zijn.

        Hij heeft 3 jaar geleden problemen met de versnellingsbak gehad, maar dat hebben we laten oplossen. Sindsdien schakelde hij wat zwaarder, maar reed hij wel goed.
        Ter info: ik heb nu ook gemerkt dat de onderkant van de pook warm wordt bij het rijden. Ik weet niet of dit vroeger al was, en of dit normaal is.
        Is er een manier hoe ik het oliepeil van de versnellingsbak kan controleren?

        Ik hoop dat de Polo nog een jaar mee kan, dan begin ik te werken en weet ik of ik een bedrijfswagen krijg of niet (indien wel, moet ik geen vervangende daily kopen en kan ik een hobby auto kopen )

        Comment

        Working...
        X