Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Radiator in de koffer > tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Radiator in de koffer > tips

    Zijn er hier leden die ervaring hebben met het verplaatsen van de radiator naar de koffer?





    Niet meteen een aanpassing die weggelegd is voor straat-legale wagens maar met een aankomende V8-swap op mijn trackday car speel ik met een aantal ideëen en deze lijkt me wel interessant.

    Op het net is wel wat te vinden maar mijn technische vragen blijven onbeantwoord:
    - wat met expansievat?
    - wanneer heb je een elektrische pomp nodig?
    - waar plaats je deze pomp best?
    - ...

  • #2
    Vraag dat eens aan autocrossers?
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Kan je niet direct helpen, maar het zou wel tof zijn, mocht je je project hier verder documenteren.

      Comment


      • #4
        En wat zou het voordeel zijn om de radiator te verplaatsen naar de koffer?
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
          En wat zou het voordeel zijn om de radiator te verplaatsen naar de koffer?
          In geval van een driftwagen dat als je iets raakt je niet direct met een lek zit.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
            In geval van een driftwagen dat als je iets raakt je niet direct met een lek zit.
            Bij ongevallen (algemeen dus zelfs) zie ik wel het voordeel in hoor maar meestal is zo'n ongeval waarbij de radiator lek geslagen is toch einde oefening voor die dag... ik zie vooral nadelen met koeling en mogelijke opwarming van de koffer (tot zelfs de passagiers ruimte bij break, hatchback,...). Om een zelfde volume aan lucht afkoeling te krijgen in een gesloten ruimte die je krijgt bij het frontaal oppervlak van lucht koeling die je vooraan in een normale wagen hebt zal je heel wat mogen verbouwen en aanpassen... daarom dat ik vroeg naar de reden van zo'n aanpassing
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #7
              Hoofdreden voor de aanpassing is dat er meer ruimte voorin gecreërd wordt en het makkelijker en sneller wordt om de motor eruit te halen. Ik ga er tenslotte een motor in leggen die een aanzienlijk stuk groter is dan de huidige 4 cilinder.
              Koeling wordt natuurlijk verzorgd door twee grote ventilatoren, zoals bij rallycross wagens:
              De eerste foto bovenaan is van de wagen die ik heb. Lucht wordt aangezogen via de "open koffer" en wordt eruit geblazen via de koffer.

              Comment


              • #8
                Geen expert, enkel zelf wat staan bewonderen. Enkele gedachten hieromtrent:
                Meestal zitten die ook in voertuigen met een heel hoog vermogen en die niet aan de hoogste snelheid rijden (rallycross dus). In het front is de ruimte voor koelers beperkt en daarmee koelcapaciteit, zeker als er nog een joekel van een intercooler de druklucht moet koelen. Met de radiator achter kun je een stuk groter gaan omdat de koeling toch geforceerd is met ventilatoren en de afstand itt tot de druklucht geen grote rol speelt. Met een slimme plaatsing kan je tevens voor additionele downforce zorgen door je auto neerwaarts te 'zuigen'. Eén factor voor de plaatsing van de electrische pomp is dat ie best direct na het reservoir (indien niet altijd onder druk) zodat die zo weinig mogelijk moet 'zuigen', en gans het circuit op druk kan zetten. Andere overwegingen zijn natuurlijk de bedrading, gewichtsverdeling etc.
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment

                Working...
                X