Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versnellingspook blijft niet in vijfde bij induwen koppelingspedaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Versnellingspook blijft niet in vijfde bij induwen koppelingspedaal

    Gisteren heb ik mijn pick-up opgehaald bij de garage.Er werden 2 tandwielen vervangen in de boite.
    Later die dag merkte ik dat wanneer je hem in vijfde zet en het koppelingspedaal niet meteen laat opkomen,die er terug uit schiet.
    Bij gas lossen in vijfde versnelling springt hij er ook telkens uit.

    Vandaag dus terug gebeld naar de garage waar men mij meld dat dit geen probleem is.

    Ik ben geen expert op het gebied van techniek maar dit hoort toch niet dacht ik zo.
    Last edited by ; 21/10/2016, 00:52.

  • #2
    waarschijnlijk een kabel of stang die niet exact staat afgesteld
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Ik ben er niet gerust in om hier mee door te rijden.
      De vorige keren heb ik geluk gehad.Eerste maal blokkeerde hij bij het starten.De tweede keer zat ik nog maar in derde.Plots grote bonk en alles blokkeerde.
      Moet er niet aan denken dat dit op de snelweg gebeurd was.
      En dit is de tweede keer dat hij voor dit probleem naar de garage is gegaan.De eerste maal hebben ze aan de koppeling gewerkt.Waarbij later bleek dat dit niet het probleem was.

      Ik heb dit probleem even aan het opzoeken geweest.Wat ik er van terug vind,is meestal de raad om hiermee naar de garage te gaan.
      Euvel was voor vervanging tandwielen niet aanwezig.Dus concludeer ik dat er slordig werk werd geleverd.
      Mag men mij hiervoor nu weer x bedrag extra aanrekenen?
      Last edited by ; 18/10/2016, 17:13.

      Comment


      • #4
        Hij gaat ook uit versnelling als je de gas lost in vijfde.Echt irritant.
        Schakelstang heeft hij niet.

        Garage antwoord niet via mail.

        Comment


        • #5
          Anakin,

          Er valt hier weinig zinnigs op te antwoorden, buiten wat cafépraat. Om onderbouwde adviezen te krijgen, zal je wat meer details moeten geven.Over welk merk/type/bouwjaar hebben we het hier? Automaat of handgeschakeld (aangezien hij uit versnelling schiet, neem ik aan het laatste, maar dan heeft hij echt wel een 'schakelstang')? Wat was de aanleiding voor de ogenschijnlijke versnellingsbakrevisie? Wat bedoel je precies met 'alles blokkeerde plots'?

          Zonder deze gegevens denk ik dat niemand de vraag kan beantwoorden of men je hier nog eens x aantal euros voor kan tellen.

          Comment


          • #6
            Het betreft hier een Mazda B 2500,bj.2000.
            Verre kennis die mecanicien is,vermoed dat hij geen stang heeft omdat de boite net onder de pook zit.

            Tijdens het rijden hoorde en voelde je plots een harde bonk en tegelijkertijd stopte hij abrupt met bewegen.Hij bolde ook niet verder.
            Terug proberen te starten maar hij reageerde in neutraal net alsof hij in versnelling stond dus viel meteen ook weer stil.
            Baas van de garage heeft hem komen takelen.Tijdens het takelen blokkeerden de wielen ook.Hij heeft hem zo op de takelwagen getrokken.

            Een maand ervoor is hij voor net hetzelfde probleem binnen geweest.Echter hebben we hem wel terug in versnelling gekregen maar niet mee verder gereden en ook uit voorzorg laten takelen.Toen hebben ze aan de koppeling gewerkt wat dus niet het probleem bleek te zijn.

            Nu werden er 2 tandwielen vervangen die kapot waren maar hebben we de auto terug gekregen waarbij de pook uit 5de versnelling schiet.
            Probleem dat voorheen er niet was.
            Koppeling pakt ook heel snel.Blijkbaar is dit ook niet ideaal.Klopt dat?

            Ik heb gebeld met een mecanicien (en tevens zoon van baas).Hij vertelde me dat ik hiermee kon verder rijden,geen probleem.
            Daarna meer informatie opgezocht.Hetgene mijn vermoedens bevestigde.Een mail terug gestuurd naar die mecanicien maar die werd niet beantwoord.

            Vandaag heb ik gebeld met de baas.Hij zegt ook dat dit niet hoort te zijn.Maandag moet ik hem terug brengen.
            Over de verdere afhandeling hiervan,betreft kosten,werd nog niet gepraat.
            Last edited by ; 20/10/2016, 15:19.

            Comment


            • #7
              Dus die versnellingsbak is vast gelopen terwijl je aan het rijden was en je bent tot stilstand gekomen met blokkerende wielen + zo ook op takelwagen getrokken en er dan in de garage ook af.. tja dan kan het niet anders dan dat er redelijke wat schade is aan die bak, als je die 100% goed werkend wilt zal die wel vervangen moeten worden denk ik, maar dat zal de mechanieker wel beter kunnen zeggen hoe groot de schade is. Zo'n gereviseerde bak is allezins op de motor na zo wat het duurste onderdeel om te vervangen

              Comment


              • #8
                gewoon versnellingsbak in okkasie kopen, de moeite niet om te reviseren
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  steek maar een andere bak, deze is omzeep.

                  maar wat ik 'vermoed'. bij het eerste dat je aan het rijden een bonk hoorde, dat er ergens een brokje tussen de tandwielen is gekomen of op straat heeft er iets je schakelstang geraakt.
                  als die in neutraal in 'versnelling' staat, lijkt mij dus iets fout aan de afstelling. schakelkabel kapot/ontregelt of schakelstang krom/ontregelt.

                  toen die met geblokkeerde wielen getakeld werd, is typisch voor een versnellingsbak die in 2 versnellingen tegelijk zit. je zit bv in 3de en je schakeld naar 4de. dan trek je met de pook de bak eerst uit 3de en dan pas erna naar 4de. als het schakelsysteem ontregeld is, dan blijft die nog net in 3de terwijl je al naar 4de schakeld. en dan blokkeerde de boel volledig.
                  dat verklaard dan ook waarom je 2 tandwielen moet vervangen.
                  dat die nu uit 5de springt is nog altijd een ontregeld schakelsysteem. je duwt die in 5de maar je pook probeerd de bak weer uit 5de te halen naar neutraal. en dat doet de bak ook.
                  blijft die wel in 5de als je hard tegen de pook duwt om in 5de te blijven?
                  als dat niet zo is, dan zit er iets goed scheef in de bak waardoor de beweging van de tandwielen de bak uit 5de duwen. maar dit verwacht ik dan eerder ook in andere versnellingen.

                  dat ze onderaan maar eens goed naar de schakelstangen kijken, ik denk dat er daar een ophangpunt of schakelstang van kapot/krom is. probeer op de sloop een donorbak + schakelsysteem te krijgen
                  Last edited by andydv; 23/10/2016, 07:58.

                  Comment


                  • #10
                    Pook staat rechtstreeks op de bak.

                    http://
                    Last edited by camaro 68 rs; 23/10/2016, 09:32.
                    Z4 M40i

                    Comment


                    • #11
                      weg ermee dan, die is goed kapot.
                      die moet volledig uit elkaar en gereviseerd worden, dat los je niet om met wat tandwieltjes.

                      gewoon een andere op de sloop halen. terwijl je daar dan bent, probeer weg te blijven met autos waarbij die achteraan werd aangereden

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2 Bekijk Berichten
                        Gisteren heb ik mijn pick-up opgehaald bij de garage.Er werden 2 tandwielen vervangen in de boite.
                        Later die dag merkte ik dat wanneer je hem in vijfde zet en het koppelingspedaal niet meteen laat opkomen,die er terug uit schiet.
                        Bij gas lossen in vijfde versnelling springt hij er ook telkens uit.

                        Vandaag dus terug gebeld naar de garage waar men mij meld dat dit geen probleem is.

                        Ik ben geen expert op het gebied van techniek maar dit hoort toch niet dacht ik zo.
                        Wat voor antwoord is dat van de garage: jouw auto springt uit zijn vijfde, en hun antwoord is. "Dat is geen probleem" ??? Vraag misschien als ze vanaf nu dan constant met jou willen meerijden om de pook in zijn vijfde te houden? Of vraag een goeie overnameprijs, volgens hen is hij toch volledig in orde ... Wat een kwakzalvers zeg, blijf daar toch weg bij zulke idioten.

                        Comment


                        • #13
                          Volgens mij is er een schakelvork geplooid zodat de ingeschakelde versnelling niet of te weinig vergrendeld wordt.
                          Met het deksel te demonteren moet dit toch wel zichtbaar of voelbaar zijn of dit al dan niet ok is.
                          Z4 M40i

                          Comment


                          • #14
                            die auto is 16jaar oud, wat kost zo een bak nu nog...
                            ik heb er ook al gehad die niet wilden schakelen, voor iets van 300-400€ op de sloop ingeruild voor een goeie. daarvoor ga ik geen bak open gooien en at random stukken vervangen.

                            je loopt al de kans dat de garage iets verkeerds gemonteerd heeft, of dat er lagers kapot zijn waardoor een speling op treed.
                            dat wordt compleet demonteren, elk onderdeel uitmeten of het correct is, en de 'versleten' delen gaan vervangen.

                            versnellingsbakken is het enige waar ik niet mee speel, die vervang ik gewoon. uitkuisen en olie vervangen is het enige dat ik erbij doe

                            Comment


                            • #15
                              Aan de hand van jullie reacties,waarbij de meeste zeggen dat de bak moet vervangen worden,snap ik niet waarom men dat op de garage niet direct ziet en meedeelt
                              i.p.v. eerst nog die tandwielen te vervangen,kostprijs 1137 € en dan nog niet in orde.Schakelen gaat ook moeizamer dan voorheen.

                              De pook zit rechtstreeks op de bak.Geen schakelstang dus of ben ik verkeerd?

                              Vind je die bak enkel in Mazda's of zijn er nog andere die hierop passen?Dit model Mazda,of tweedehands onderdelen,zijn schaars.

                              Vandaag heb ik hem dus terug binnen gebracht waarbij de baas me meldde dat de bak dus weer terug open moest.Net alsof ik dat niet weet.
                              Verder niets want hij was druk bezig met potentiële kopers.

                              Ik had hem beter weg gedaan na het accident.Dan had ik me een heleboel kosten uitgespaard en me een jongere aangeschaft.Vijgen na Pasen natuurlijk.

                              Comment


                              • #16
                                dat zul je eens moeten uitzoeken. weet je soort het model van bak?

                                hier zie ik dat de 2.5liter 5bak van een mazda bravo overeenkomt met die van een ford courier, dus het kan goed zijn dat die bak ook ergens anders in zit

                                Comment


                                • #17
                                  Het is een 2.5TD,5bak,4x4 (en 2x4).

                                  Die van een Ford Ranger misschien?Ik weet dat die net hetzelfde zijn als Mazda.
                                  Last edited by ; 25/10/2016, 10:19.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2 Bekijk Berichten
                                    Het is een 2.5TD,5bak,4x4 (en 2x4).

                                    Die van een Ford Ranger misschien?Ik weet dat die net hetzelfde zijn als Mazda.
                                    Van een Ranger past er onder inderdaad. Maar uiteraard wel 1 van het zelfde jaartal en ook een Ranger 2.5. Dus geen bak van een 3.2 eronder smijten

                                    Comment


                                    • #19
                                      Enfin.Hij is nu terug binnen en we zullen zien wat dat geeft en wat ze eraan moeten doen.
                                      De vorige factuur zal toch betaald moeten worden dus dat bedrag ben ik sowieso kwijt.
                                      Factuur werd opgestuurd maar 'k heb die nog niet ontvangen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toen de wielen geblokkeerd waren, kon je de tussenbak niet in N plaatsen? Zijn de wielen los van de aandrijving.
                                        Mogelijk idd de schakelvork beetje verbogen.
                                        Als je de boite van de tussenbak haalt, nieuwe dichting plaatsen of spel gaat blijven lekken.
                                        Er zijn 2 modellen van boites
                                        En alle onderdelen van de Ford Ranger 2.5 zijn identiek aan de Mazda B2500
                                        Indien nodig, heb de werkplaatshandboek liggen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X