Hoe krijgen de zuigerwanden dan smering? Enkel door opspatten door de krukas? Zou geen waar zijn op de meeste moderne wagens vermoed ik zo...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk BerichtenWaarom doet een dieselmotor er 'langer' over om op temperatuur te komen dan een benzinemotor?
Iemand een concreet en duidelikk antwoord hierop?
- Zwaarder blok, dus meer massa om op te warmen
- Inlaat staat altijd wijdopen, en dat luchtoverschot heeft een belangrijk koelend effect (='interne luchtkoeling')ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oudere diesels met verbrandingskamer in cilinderkop,en die zat dicht bij het koelwater, waren bijna even rap warm als de Otto-motoren die hetere verbranding hebben..
De direct ingespotenen hebben de verbrandingskamer in de piston(huidige) , en is ver weg van het koelwater. Eer de hitte het koelwater bereikt ,geduld.
En smering cilinders gebeurt aan uiteinden van zuigerpen ,die zit lager dan de segmenten. + het honen van de cilinders ,is ruitsgewijs zodat de olie wat blijft hangen voor smering.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
Beetje vreemd met verbranding in de kop of in de piston. Volgens mij gebeurt die altijd in de.. verbrandingskamer, die ruimte van varierende groote met als wand de cylindervoering, onderin de piston en bovenaan de kop met gesloten kleppen...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
De eerste diesels hadden een voorkamer om de verbranding rustiger te laten verlopen. Dat betekende ook dat er meer warmte verloren ging in de cilinderkop.
Pas later kwamen de diesels met direct injectie. Fiat was bij mijn weten een van de eersten met de Croma.
Daarna kwamen de TDIs van VAG.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenIk weet zo rechtaf twee oorzaken:
- Zwaarder blok, dus meer massa om op te warmen
- Inlaat staat altijd wijdopen, en dat luchtoverschot heeft een belangrijk koelend effect (='interne luchtkoeling')
Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe eerste diesels hadden een voorkamer om de verbranding rustiger te laten verlopen. Dat betekende ook dat er meer warmte verloren ging in de cilinderkop.
Pas later kwamen de diesels met direct injectie. Fiat was bij mijn weten een van de eersten met de Croma.
Daarna kwamen de TDIs van VAG.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk BerichtenWat zou de reden zijn dat je een (diesel)motor niet op relanti mag laten warmdraaien?
Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?
Intressante thread, moet ervan nadenken...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk BerichtenIk ga je moeten tegenspreken, kijk maar naar de afbeelding, er lopen oliekanalen van de krukaslagers naar de drijfstanglagers en dit van alle motoren behalve jaren 1910,'20 '30 dit was dan meestal spatsmering.
http://
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk BerichtenWaarom doet een dieselmotor er 'langer' over om op temperatuur te komen dan een benzinemotor?
Iemand een concreet en duidelikk antwoord hierop?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk BerichtenWat zou de reden zijn dat je een (diesel)motor niet op relanti mag laten warmdraaien?
Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenHet duurt gewoon lang, en het debiet van de oliepomp is laag en de dikke olie komt dan minder ver. Ook een misverstand is dat warmte in de motor komt enkel door de verbrandingswarmte, echter een belangrijk deel en in de startfase het overgrote deel komt uit de frictie met de olie. En die opwarming neemt toe in het kwadraat met het toerental.
Intressante thread, moet ervan nadenken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenEn hier zie je dan weer dat er wél een oliekanaal aanwezig is :
http://Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk BerichtenJa, maar wanneer gaat er effectiefen rechtstreeks olie vloeien van de oliepomp naar de drijstanglagers? De verbinding is er niet een hele revolutie.
Dit met een lagerschaal met groef rondom.
http://Last edited by camaro 68 rs; 12/11/2016, 10:32.Z4 M40i
Comment
-
Als ik mijn clio koud start, laat ik hem ff draaien tot hij van de snelle ralenti af is, dan vertrek ik en hou ik hem onder de 3000rpm. Eens dat de naald beweegt van de koelvloeistoftemperatuur dan ga ik tot 4000rpm, als de watertemp op peil is durf ik al eens tot 6000 te gaan. Echt gaan door sleuren tot redline (7500rpm) doe ik pas na een km of 15.
Bij de andere auto's kijk ik op de olietemperatuur en na de 65°C(golf 6)-75°C(GTI/S1000R) geef ik pas gas.Last edited by Ice_ken; 12/11/2016, 09:30.2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenOliekanaal naar zuigerpen :
Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk BerichtenInderdaad, ik zou zelfs zover gaan dat wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, alle warmte in de olie door de beweging van de olie wordt opgewekt en overal waar de olie metaal raakt er warmte wordt afgegeven. Behalve dan bij de bovenste zuigerveer, maar de olie die zich daarboven bevindt moet men toch als verloren beschouwen.
Op moderne turbomotoren is het uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de kop en ook watergekoeld, in de opstartfase helpen de warme uitlaatgassen het koelwater op te warmen en daarmee het overige blok incl. de olie.
Nogmaals, intressante breingymnastiek
Motorontwikkeling is nog zo eenvoudig nietLast edited by Onehp; 12/11/2016, 10:33.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichtenhogere efficientie, er gaat minder warmte verloren naar zowel het koelcircuit als het oliecircuit.Z4 M40i
Comment
Comment