Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe krijgen de zuigerwanden dan smering? Enkel door opspatten door de krukas? Zou geen waar zijn op de meeste moderne wagens vermoed ik zo...
    Last edited by Onehp; 11/11/2016, 15:52.
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk Berichten
      Waarom doet een dieselmotor er 'langer' over om op temperatuur te komen dan een benzinemotor?

      Iemand een concreet en duidelikk antwoord hierop?
      Ik weet zo rechtaf twee oorzaken:
      - Zwaarder blok, dus meer massa om op te warmen
      - Inlaat staat altijd wijdopen, en dat luchtoverschot heeft een belangrijk koelend effect (='interne luchtkoeling')
      ST Cupra 290 PP - GT86+

      Comment


      • Oudere diesels met verbrandingskamer in cilinderkop,en die zat dicht bij het koelwater, waren bijna even rap warm als de Otto-motoren die hetere verbranding hebben..
        De direct ingespotenen hebben de verbrandingskamer in de piston(huidige) , en is ver weg van het koelwater. Eer de hitte het koelwater bereikt ,geduld.
        En smering cilinders gebeurt aan uiteinden van zuigerpen ,die zit lager dan de segmenten. + het honen van de cilinders ,is ruitsgewijs zodat de olie wat blijft hangen voor smering.
        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

        Comment


        • Beetje vreemd met verbranding in de kop of in de piston. Volgens mij gebeurt die altijd in de.. verbrandingskamer, die ruimte van varierende groote met als wand de cylindervoering, onderin de piston en bovenaan de kop met gesloten kleppen...
          ST Cupra 290 PP - GT86+

          Comment


          • De eerste diesels hadden een voorkamer om de verbranding rustiger te laten verlopen. Dat betekende ook dat er meer warmte verloren ging in de cilinderkop.
            Pas later kwamen de diesels met direct injectie. Fiat was bij mijn weten een van de eersten met de Croma.
            Daarna kwamen de TDIs van VAG.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Ik weet zo rechtaf twee oorzaken:
              - Zwaarder blok, dus meer massa om op te warmen
              - Inlaat staat altijd wijdopen, en dat luchtoverschot heeft een belangrijk koelend effect (='interne luchtkoeling')
              Wat zou de reden zijn dat je een (diesel)motor niet op relanti mag laten warmdraaien?
              Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                De eerste diesels hadden een voorkamer om de verbranding rustiger te laten verlopen. Dat betekende ook dat er meer warmte verloren ging in de cilinderkop.
                Pas later kwamen de diesels met direct injectie. Fiat was bij mijn weten een van de eersten met de Croma.
                Daarna kwamen de TDIs van VAG.
                En de Austin/Rover Montego 2.0dsl was quasi gelijktijdig, mijn eerste wagen. Met een voorkamer had je wat meer oppervlakte in de kop die blootgesteld werd aan de verbranding, de koudere loop van een TDI heeft denk ik vooral te maken met de betere efficiëntie?
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                  Wat zou de reden zijn dat je een (diesel)motor niet op relanti mag laten warmdraaien?
                  Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?
                  Het duurt gewoon lang, en het debiet van de oliepomp is laag en de dikke olie komt dan minder ver. Ook een misverstand is dat warmte in de motor komt enkel door de verbrandingswarmte, echter een belangrijk deel en in de startfase het overgrote deel komt uit de frictie met de olie. En die opwarming neemt toe in het kwadraat met het toerental.

                  Intressante thread, moet ervan nadenken...
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                    Ik ga je moeten tegenspreken, kijk maar naar de afbeelding, er lopen oliekanalen van de krukaslagers naar de drijfstanglagers en dit van alle motoren behalve jaren 1910,'20 '30 dit was dan meestal spatsmering.
                    http://
                    Ja, maar wanneer gaat er effectiefen rechtstreeks olie vloeien van de oliepomp naar de drijstanglagers? De verbinding is er niet een hele revolutie.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk Berichten
                      Waarom doet een dieselmotor er 'langer' over om op temperatuur te komen dan een benzinemotor?

                      Iemand een concreet en duidelikk antwoord hierop?
                      hogere efficientie, er gaat minder warmte verloren naar zowel het koelcircuit als het oliecircuit.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                        Wat zou de reden zijn dat je een (diesel)motor niet op relanti mag laten warmdraaien?
                        Of waar ligt het verschil met al rijdend laten warmlopen?
                        Elke omwenteling die de motor maakt zonder de wagen te bewegen is de efficientie 0%. Er wordt immers geen nuttige arbeid verricht. Een uur je diesel laten warmdraaien in de winter (en zo lang kan het duren) is van de zotte. Ik durf 'm zelf al eens laten draaien als het gevroren heeft omdat ik anders 3 km verder ben eer de vooruit ontdooit en ontwasemt. Vanaf de verwarming warme lucht geeft ben ik dan weg. Moet er wel bij vermelden dat ik 40m van mijn deur het eerste kruispunt heb, en daar schoolgaande fietsende jeugd tegenkom. Ik kan er niet op rekenen dat ze zichzelf goed zichtbaar maken, dus ben ik "driedubbel voorzichtig".

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                          Het duurt gewoon lang, en het debiet van de oliepomp is laag en de dikke olie komt dan minder ver. Ook een misverstand is dat warmte in de motor komt enkel door de verbrandingswarmte, echter een belangrijk deel en in de startfase het overgrote deel komt uit de frictie met de olie. En die opwarming neemt toe in het kwadraat met het toerental.

                          Intressante thread, moet ervan nadenken...
                          Inderdaad, ik zou zelfs zover gaan dat wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, alle warmte in de olie door de beweging van de olie wordt opgewekt en overal waar de olie metaal raakt er warmte wordt afgegeven. Behalve dan bij de bovenste zuigerveer, maar de olie die zich daarboven bevindt moet men toch als verloren beschouwen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                            Elke omwenteling die de motor maakt zonder de wagen te bewegen is de efficientie 0%.
                            de pomp tegen de pers zetten
                            Last edited by bobo; 11/11/2016, 21:38.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                              En hier zie je dan weer dat er wél een oliekanaal aanwezig is :

                              Dit is geen kanaal naar de zuigerpen .
                              http://
                              Z4 M40i

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                Ja, maar wanneer gaat er effectiefen rechtstreeks olie vloeien van de oliepomp naar de drijstanglagers? De verbinding is er niet een hele revolutie.
                                De doorvoer is er wel.
                                Dit met een lagerschaal met groef rondom.
                                http://
                                Last edited by camaro 68 rs; 12/11/2016, 10:32.
                                Z4 M40i

                                Comment


                                • Als ik mijn clio koud start, laat ik hem ff draaien tot hij van de snelle ralenti af is, dan vertrek ik en hou ik hem onder de 3000rpm. Eens dat de naald beweegt van de koelvloeistoftemperatuur dan ga ik tot 4000rpm, als de watertemp op peil is durf ik al eens tot 6000 te gaan. Echt gaan door sleuren tot redline (7500rpm) doe ik pas na een km of 15.

                                  Bij de andere auto's kijk ik op de olietemperatuur en na de 65°C(golf 6)-75°C(GTI/S1000R) geef ik pas gas.
                                  Last edited by Ice_ken; 12/11/2016, 09:30.
                                  2015 BMW S1000R
                                  2010 Renault Clio RS Cup
                                  1987 Volkswagen Golf GTI

                                  Comment


                                  • Oliekanaal naar zuigerpen :

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                      Oliekanaal naar zuigerpen :

                                      Bestaat idd , daarom schreef ik dat dit er meestal niet is.
                                      Z4 M40i

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                        Inderdaad, ik zou zelfs zover gaan dat wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, alle warmte in de olie door de beweging van de olie wordt opgewekt en overal waar de olie metaal raakt er warmte wordt afgegeven. Behalve dan bij de bovenste zuigerveer, maar de olie die zich daarboven bevindt moet men toch als verloren beschouwen.
                                        Als de olie temperatuur hoger is dan het koelwater, dan wordt de eerste inderdaad gekoeld door de tweede, via het metaal in het blok dat warmte erg goed geleidt. De warmte van de verbranding is vooral in de kop en wordt voornamelijk door het koelwater gekoeld. Bij een moderne turbo is de turbo gesmeerd en gekoeld door olie én door waterkoeling, in de turbo warmt de olie ook op. Bij blokken met hoog (turbo)vermogen is een aparte oliekoeler nodig... Die soms gekoeld wordt door het koelwater, soms direct door de lucht.
                                        Op moderne turbomotoren is het uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de kop en ook watergekoeld, in de opstartfase helpen de warme uitlaatgassen het koelwater op te warmen en daarmee het overige blok incl. de olie.

                                        Nogmaals, intressante breingymnastiek
                                        Motorontwikkeling is nog zo eenvoudig niet
                                        Last edited by Onehp; 12/11/2016, 10:33.
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                          hogere efficientie, er gaat minder warmte verloren naar zowel het koelcircuit als het oliecircuit.
                                          Idd , het thermisch rendement is veel hoger van een diesel dan van een benzinemotor.
                                          Z4 M40i

                                          Comment

                                          Working...
                                          X