Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Last edited by Onehp; 16/11/2016, 15:45.ST Cupra 290 PP - GT86+
-
dat is al bewezen... zal het eens opzoeken.
Wel een kanttekening bij maken dat als de viscositeit met een factor 1000 verhoogd, de benodigde hoeveelheid olie ook verminderd, uiteindelijk moet bij een simpele motor alleen de side leakage van de lagers aangevuld worden, bij een iets complexere ook wat de sproeiers leveren. Side leakage is direct afhankelijk van de viscositeit.Last edited by Unterschlagen; 16/11/2016, 17:26.
Comment
-
Mag je gerust opzoeken, gewoon omdat het interessant is. Bij tweede gedacht is cavitatie bij zo een hoge viscositeit/lage temperaturen geen groot probleem omdat de olie op dat moment nauwelijks of niet kan vergassen, wat de negatieve effecten beperkt.
Maar ga je nu bij - 40°C vanaf de eerste seconde met 7000 toeren wegrijden ?Last edited by Onehp; 16/11/2016, 19:23.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Er hoeft daarom geen cavitatie op te treden.
Het effectief debiet van een vloeistofpomp is afhankelijk van de viscositeit. Als de verplaatsingssnelheid in de pomp hoger ligt dan de snelheid van traagvloeibare vloeistof dan neemt het debiet af. Als je de pomp voldoende versnelt vermindert het zelfs tot 0.
De vloeistof stroomt niet snel genoeg in de rotor.Last edited by Gere; 16/11/2016, 19:34.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenMag je gerust opzoeken, gewoon omdat het interessant is. Bij tweede gedacht is cavitatie bij zo een hoge viscositeit/lage temperaturen geen groot probleem omdat de olie op dat moment nauwelijks of niet kan vergassen, wat de negatieve effecten beperkt.
Maar ga je nu bij - 40°C vanaf de eerste seconde met 7000 toeren wegrijden ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenEr hoeft daarom geen cavitatie op te treden.
Het effectief debiet van een vloeistofpomp is afhankelijk van de viscositeit. Als de verplaatsingssnelheid in de pomp hoger ligt dan de snelheid van traagvloeibare vloeistof dan neemt het debiet af. Als je de pomp voldoende versnelt vermindert het zelfs tot 0.
De vloeistof stroomt niet snel genoeg in de rotor.
daar heb je dus de winterclassificatie voor: pumpability van de vloeistof bij de betreffende temperatuur.
boven die temperaturen is er geen wezenlijk verschil in hoe snel de olie de verste punten van de motor bereikt. WEL heb je er heel wat meer vermogen voor nodig, zowel in de pomp als door de verhoogde wrijving in de lagersLast edited by Unterschlagen; 16/11/2016, 20:04.
Comment
-
Let erop dat ten tijde van dit onderzoek de winterclassificatie ENKEL sloeg op het stolpunt van de olie, en niet op de huidige en bovenvermelde viscositeitslimieten. Dit bleek later een vergissing, vandaar het huidige systeem.
Wat van belang is: bij temperaturen boven het minimum van de classificatie vult de olie telkens even snel de oliegalerijen (FOPT). De side leakage is wel enorm afhankelijk van de viscositeit, dunne olie lekt er sneller uit (RAOT). Wanneer de temperatuur te laag is voor de olie, is de olie slecht te pompen, maar dat hebben we hier niet voor, want je zal nog zelden een 10Wxx of hoger vinden in een personenwagen, en nog minder temperaturen van -20°C.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
. Bedenk ook dat de druk aan de uitgang van de pomp altijd beperkt blijft tot de druk waarbij de bypassklep opent. Typisch zo'n 5 bar.
Vanaf 2000 tr is het totale oliedebiet ook niet meer rechtevenredig met het toerental.
Hoewel de pomp wordt aangedreven door een draaiend onderdeel vd motor...
De grafiek vh debiet vlakt dus af richting hogere toerentallen.
Hoe komt het dat het oliedebiet doorheen de relief valve zo hoog is bij hogere toerentallen,
net op het moment dat je veel smering en afkoeling door de olie nodig hebt?
Regelen vd druk ten koste van debiet?
Comment
-
als de motor hoger in toeren gaat, gaat ook de oliepomp hoger in toeren.
aangezien de olie door kleine gaatjes moet lopen, zou de olie niet meer op tijd door de motor geraken terwijl de pomp meer en meer debiet geeft. hierdoor zal de druk te hoog oplopen en mogelijks schade toebrengen aan de pomp of motor.
je moet het als een overdruk ventiel zien. net zoals bij een turbo ook een klep open gaat als de turbo druk hoger oploopt als de motor meer toeren draait. ook al heeft die meer lucht nodig, teveel is teveel en dat moet weg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
Als je kijkt naar de grafiek van Camaro, dat zie je dat het debiet door de relief valve toeneemt met stijgend toerental.
Vanaf 2000 tr is het totale oliedebiet ook niet meer rechtevenredig met het toerental.
Hoewel de pomp wordt aangedreven door een draaiend onderdeel vd motor...
De grafiek vh debiet vlakt dus af richting hogere toerentallen.
Hoe komt het dat het oliedebiet doorheen de relief valve zo hoog is bij hogere toerentallen,
net op het moment dat je veel smering en afkoeling door de olie nodig hebt?
Regelen vd druk ten koste van debiet?
Comment
-
Ik had afgelopen weekend een Mercedes Sprinter gehuurd. Die geeft bij koudstart onmiddellijk gas tot 1900 toeren en laat het toerental vervolgens terugvallen.
Comment
-
Niet zo erg. Die toeren op zich zijn niet erg, in neutraal is dat zonder enige belasting.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Als ge weet dat er dra file is of ge gaat een parking op na een lange bergop ,dan moet ge ook niet max vermogen rijden. Dat ding moet koelen, nakoelelen . Dit is ook 'warm rijden'.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
Comment