Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
    Pas als je onder de winterclassificatie gaat qua temperatuur loop je dat risico. -40°C voor een 0W, -25°C voor een 15W. 60,000 cP is de viscositeitslimiet voor allemaal. Bedenk ook dat de druk aan de uitgang van de pomp altijd beperkt blijft tot de druk waarbij de bypassklep opent. Typisch zo'n 5 bar.
    Cavitatie heeft hier niks te maken met de druk na de pomp, maar enkel met het aanzuigen van de vloeistof bij een tandwielpomp. Het toerental dat een tandwielpomp kan draaien gaat sterk naar beneden met hoge viscositeit. Ik werk er dagelijks mee, een tandwielpomp die goed werkt aan ralenti (~700 toeren) en dunne warme olie kan niet 10x sneller draaien en gelijktijdig een viscositeit tot duizend keer groter verwerken. Onmogelijk, tot het tegendeel bewezen wordt
    Last edited by Onehp; 16/11/2016, 15:45.
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • dat is al bewezen... zal het eens opzoeken.

      Wel een kanttekening bij maken dat als de viscositeit met een factor 1000 verhoogd, de benodigde hoeveelheid olie ook verminderd, uiteindelijk moet bij een simpele motor alleen de side leakage van de lagers aangevuld worden, bij een iets complexere ook wat de sproeiers leveren. Side leakage is direct afhankelijk van de viscositeit.
      Last edited by Unterschlagen; 16/11/2016, 17:26.

      Comment


      • Mag je gerust opzoeken, gewoon omdat het interessant is. Bij tweede gedacht is cavitatie bij zo een hoge viscositeit/lage temperaturen geen groot probleem omdat de olie op dat moment nauwelijks of niet kan vergassen, wat de negatieve effecten beperkt.
        Maar ga je nu bij - 40°C vanaf de eerste seconde met 7000 toeren wegrijden ?
        Last edited by Onehp; 16/11/2016, 19:23.
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • Er hoeft daarom geen cavitatie op te treden.
          Het effectief debiet van een vloeistofpomp is afhankelijk van de viscositeit. Als de verplaatsingssnelheid in de pomp hoger ligt dan de snelheid van traagvloeibare vloeistof dan neemt het debiet af. Als je de pomp voldoende versnelt vermindert het zelfs tot 0.
          De vloeistof stroomt niet snel genoeg in de rotor.
          Last edited by Gere; 16/11/2016, 19:34.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
            Mag je gerust opzoeken, gewoon omdat het interessant is. Bij tweede gedacht is cavitatie bij zo een hoge viscositeit/lage temperaturen geen groot probleem omdat de olie op dat moment nauwelijks of niet kan vergassen, wat de negatieve effecten beperkt.
            Maar ga je nu bij - 40°C vanaf de eerste seconde met 7000 toeren wegrijden ?
            Absoluut niet!, maar er zijn er wel. Vaak omdat het toch niet hun wagen is...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Er hoeft daarom geen cavitatie op te treden.
              Het effectief debiet van een vloeistofpomp is afhankelijk van de viscositeit. Als de verplaatsingssnelheid in de pomp hoger ligt dan de snelheid van traagvloeibare vloeistof dan neemt het debiet af. Als je de pomp voldoende versnelt vermindert het zelfs tot 0.
              De vloeistof stroomt niet snel genoeg in de rotor.

              daar heb je dus de winterclassificatie voor: pumpability van de vloeistof bij de betreffende temperatuur.



              boven die temperaturen is er geen wezenlijk verschil in hoe snel de olie de verste punten van de motor bereikt. WEL heb je er heel wat meer vermogen voor nodig, zowel in de pomp als door de verhoogde wrijving in de lagers
              Last edited by Unterschlagen; 16/11/2016, 20:04.

              Comment





              • Let erop dat ten tijde van dit onderzoek de winterclassificatie ENKEL sloeg op het stolpunt van de olie, en niet op de huidige en bovenvermelde viscositeitslimieten. Dit bleek later een vergissing, vandaar het huidige systeem.

                Wat van belang is: bij temperaturen boven het minimum van de classificatie vult de olie telkens even snel de oliegalerijen (FOPT). De side leakage is wel enorm afhankelijk van de viscositeit, dunne olie lekt er sneller uit (RAOT). Wanneer de temperatuur te laag is voor de olie, is de olie slecht te pompen, maar dat hebben we hier niet voor, want je zal nog zelden een 10Wxx of hoger vinden in een personenwagen, en nog minder temperaturen van -20°C.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten

                  . Bedenk ook dat de druk aan de uitgang van de pomp altijd beperkt blijft tot de druk waarbij de bypassklep opent. Typisch zo'n 5 bar.
                  Als je kijkt naar de grafiek van Camaro, dat zie je dat het debiet door de relief valve toeneemt met stijgend toerental.
                  Vanaf 2000 tr is het totale oliedebiet ook niet meer rechtevenredig met het toerental.
                  Hoewel de pomp wordt aangedreven door een draaiend onderdeel vd motor...
                  De grafiek vh debiet vlakt dus af richting hogere toerentallen.

                  Hoe komt het dat het oliedebiet doorheen de relief valve zo hoog is bij hogere toerentallen,
                  net op het moment dat je veel smering en afkoeling door de olie nodig hebt?
                  Regelen vd druk ten koste van debiet?

                  Comment


                  • als de motor hoger in toeren gaat, gaat ook de oliepomp hoger in toeren.
                    aangezien de olie door kleine gaatjes moet lopen, zou de olie niet meer op tijd door de motor geraken terwijl de pomp meer en meer debiet geeft. hierdoor zal de druk te hoog oplopen en mogelijks schade toebrengen aan de pomp of motor.

                    je moet het als een overdruk ventiel zien. net zoals bij een turbo ook een klep open gaat als de turbo druk hoger oploopt als de motor meer toeren draait. ook al heeft die meer lucht nodig, teveel is teveel en dat moet weg

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten

                      Als je kijkt naar de grafiek van Camaro, dat zie je dat het debiet door de relief valve toeneemt met stijgend toerental.
                      Vanaf 2000 tr is het totale oliedebiet ook niet meer rechtevenredig met het toerental.
                      Hoewel de pomp wordt aangedreven door een draaiend onderdeel vd motor...
                      De grafiek vh debiet vlakt dus af richting hogere toerentallen.

                      Hoe komt het dat het oliedebiet doorheen de relief valve zo hoog is bij hogere toerentallen,
                      net op het moment dat je veel smering en afkoeling door de olie nodig hebt?
                      Regelen vd druk ten koste van debiet?
                      Je hebt niet meer olie nodig bij hogere toerentallen, De gebruikte olie door de hoofd-en zuigerstang-lagers neemt af bij hogere toerentallen. Maar door de hogere aanwezige druk heb je wel meer sideleakage. Netto resultaat is dat de curve afvlakt. De extra druk en het openen van de relief komt net doordat de lagers minder olie nodig hebben (idem trouwens de nokkenaslagertappen in de kop) maar het aanbod van olie minder afneemt. Dit is ingecalculeerd door de fabrikant om slijtage op te vangen van zowel pomp als lagers, en verminderde olieviscositeit bij extreem hoge temperaturen.

                      Comment




                      • ter verduidelijking bij mijn vorig bericht

                        Comment


                        • Duidelijk, bedankt !

                          In bovenstaande grafiek staat de visco vermeld, die blijft konstant tijdens de ( vrij korte ) meting.
                          Bij 10 cSt of 0,1 P is de motor mooi warmgelopen voor de meting.

                          Comment


                          • Ja, bij dikkere olie gaat de groene lijn lager komen in zijn geheel, en de rode sneller afbuigen van de blauwe.

                            Comment




                            • Jezus Christus wat doet dit pijn om naar te luisteren / kijken...

                              Comment


                              • Die kunnen daar tegen.
                                Maar normaal gebruiken ze daar block heaters voor, of... ze laten bij dergelijke temperaturen de motor dag en nacht draaien.

                                Comment


                                • Die kunnen daar tegen.
                                  Maar normaal gebruiken ze daar block heaters voor, of... ze laten bij dergelijke temperaturen de motor dag en nacht draaien.

                                  Comment


                                  • Die kunnen daar tegen.
                                    Maar normaal gebruiken ze daar block heaters voor, of... ze laten bij dergelijke temperaturen de motor dag en nacht draaien.

                                    Comment


                                    • Ik had afgelopen weekend een Mercedes Sprinter gehuurd. Die geeft bij koudstart onmiddellijk gas tot 1900 toeren en laat het toerental vervolgens terugvallen.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                      Comment


                                      • Niet zo erg. Die toeren op zich zijn niet erg, in neutraal is dat zonder enige belasting.
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • Als ge weet dat er dra file is of ge gaat een parking op na een lange bergop ,dan moet ge ook niet max vermogen rijden. Dat ding moet koelen, nakoelelen . Dit is ook 'warm rijden'.
                                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                          Comment

                                          Working...
                                          X