Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als je gewoon op straat rijdt gebruik je toch amper je vermogen tenzij bij het optrekken als je de autostrade op rijdt.
Gewoon vlot mee gaan met het verkeer, daar is nog geen motor van gestorven.
En ik zie ook niet waarom je een motor zou moeten laten nadraaien. Bij start stop valt je motor ook stil.
Op circuit is een ander verhaal.
Heb ik er dan ook direct laten uitcoderen (staat default uitgeschakeld ipv aangeschakeld bij starten van de wagen).
De winst qua brandstofverbruik is verwaarloosbaar, terwijl je veel meer belasting legt op alle mechanische componenten.
No thanks.
Kan je dat opwarmen niet bespoedigen? Met alcohol of zo ?
Alleen warm laten draaien met de sleutel op de voordeur zou ik ook niet doen...
je kan doen zoals de truckers in rusland.
Het deksel van een vuilbak onder de motor leggen, daar een halve liter diesel in kappen, en er een brandende vettige vod in gooien. Laten branden tot de diesel opgebrand is, en dan vertrekken.
Bij koude motorolie en een bijgevolg hoge viscositeit meet je een verhoogde druk bij de pomp maar die neemt af in functie van de afgelegde afstand en is lager waar het oliekanaal bv. uitmondt in het drijfstanglager.
Dat drukverschil neemt af naarmate de viscositeit van olie daalt. Een optimale smering is er wanneer er zoveel mogelijk druk van de pomp wordt overgebracht als de olieviscositeit gedaald is door de hogere temperatuur.
Zowel de olietemperatuur als de druk aan de oliepomp zijn een maat voor het meten van de viscositeit van de motorolie.
en als de olie warm is ga je nog minder druk in je kanalen hebben dan dikke olie, viscositeit zakt en debiet gaat verhogen
Ja, ik heb het over drukverschillen hierboven. Bij een lagere viscositeit zal het debiet inderdaad toenemen en er een betere smering zijn omdat er meer olie wordt verpompt.
Debiet en druk gaan samen hier. Bij viskeuze olie is de druk te laag op de cruciale plaatsen.
Klopt natuurlijk helemaal wat je zegt, het debiet neemt af bij een hogere viscositeit en dat is waarschijnlijk de meest nefaste factor voor de smering maar daarnaast is er nog een factor, namelijk dat drukverschil in zo'n kanaal. Geen idee van welke grootorde dat is maar je oliedrukmeter geeft het alleszins niet weer.
Motor op ralenti laten draaien anders werkt het nagloeien niet. Bestaat al langer voorruitontdooing ,evtl airco die vlugger warm blaast dan je chauffage. .
Als je ruiten bloot gekrabt zijn vertrekken .
Maar ik parkeer binnen, ik ben dat gekloot buiten beu.
Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Ja, ik heb het over drukverschillen hierboven. Bij een lagere viscositeit zal het debiet inderdaad toenemen en er een betere smering zijn omdat er meer olie wordt verpompt.
Debiet en druk gaan samen hier. Bij vikeuze olie is de druk te laag op de cruciale plaatsen.
Je bedoelt waarschijnlijk druk te hoog.
Druk te hoog impliceert te weinig doorstroming van olie wegens te veel weerstand ( dikke olie, smalle doorgang).
Bij hogere temp wordt de olie dunner en stijgt het debiet.
De druk of drukval zakt dan weg over die cruciale plaatsen.
Omgekeerd, ergens een olielek, dan zakt de druk te ver weg en wordt ook een goede doorstroming belemmerd.
Oliedruk heeft een max. waarde bij koudstart en een min. waarde bij warme motor.
Comment