Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    justisopencircuitennietgesloten
    Gaat uw spatie ook niet meer voordat je bijvoorbeeld een 'ENTER' gedaan en weer weg hebt gedaan? Erg vervelend...
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
      Je bedoelt waarschijnlijk druk te hoog.
      Druk te hoog impliceert te weinig doorstroming van olie wegens te veel weerstand ( dikke olie, smalle doorgang).

      Bij hogere temp wordt de olie dunner en stijgt het debiet.
      De druk of drukval zakt dan weg over die cruciale plaatsen.

      Omgekeerd, ergens een olielek, dan zakt de druk te ver weg en wordt ook een goede doorstroming belemmerd.
      Oliedruk heeft een max. waarde bij koudstart en een min. waarde bij warme motor.
      Klopt wat je zegt maar daarnaast is bij een viskeuze vloeistof is de druk toch ook lager aan de uitgang van het systeem en hoger bij de pomp omwille van de grote weerstand. Bijvoorbeeld bij het pompen van beton.

      De gemeten druk is daarom ook niet noodzakelijk de druk eender waar in de motor.
      Last edited by Gere; 09/11/2016, 00:03.
      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

      Comment


      • #63
        Bij een open systeem wel, pomp (tandrad zeker) zit onderaan zeker ?

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

        Comment


        • #64
          Zalig topic! Ik heb een beetje een warmrij-fetisj. Ben daar heel extreem in!

          Hoe lang: door de band genomen een 15-tal kilometer heel erg op't gemak (2300 toeren, 20% gas de eerste 5km, daarna toeren iets hoger maar niet meer gas). Koelwater (benzinewagens) staat warm na 1 tot 4 km, dat is echter geen goede indicatie. Nooit doortrekken voor ik 15km gereden heb (give or take: bij 30 graden kan de gas er vroeger op, in vrieskou reken ik snel 5km extra)

          Indien ik snel autosnelweg op moet, beperk ik met beide auto's de snelheid tot 100 km/h (bij beiden ongeveer 2500 toeren).

          Uitdraaien: Wanneer ik thuiskom dien ik nog 250 meter over een private weg te rijden (die we delen met een tiental huizen). Die loopt licht bergaf naar mijn huis, dus bak in neutraal en aan 10km/h bollen. Sowieso minimum een minuutje dus aan het draaien zonder enige belasting. Als ik elders stop na normaal te rijden een tiental seconden, als ik net ervoor in hogere toeren zat toch een minuutje laten draaien.

          Stoppen/starten: als ik ergens toekom zet ik lichten, zetelverwarming,... uit. Starten gebeurd onbelast, enkel radio staat aan.
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • #65
            Ook een fetisj van mij, krijg er iets van als ze met een koude motor veel toeren maken. Olietemperatuurmeter is de max, ik geef gas vanaf 90 graden olietemperatuur.
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

            Comment


            • #66
              * Rustig tot olietemp 100° heeft bereikt (max 2000 toeren)
              * Na een kilometer of 8 is dat meestal wel bereikt
              * Nadraaien is niet nodig en compleet nutteloos
              * Niets gaat uit, integendeel gaat de zetelverwarming en stuurverwarming meteen aan.
              2014 F11 BMW 520dA Touring

              Comment


              • #67
                Wordt vaak over het hoofd gezien, maar mijn 1.0 ecoboost destijds werd de koeling naar de kop afgezet tot ie warm was. Met zo een kleine/lichte motor was ie echt snel warm en kon je effectief veel eerder plezierig rijden vgl. met bv. een diesel... Klonk lekker ook.
                Nu met dubbel zo grotere benzines duurt het ook een stuk langer voor je beetje gas mag geven...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • #68
                  Ik denk dat ze in mijn BMW werken met een elektrische weerstand en met lamellen voor de radiator ?

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door gunther Bekijk Berichten
                    * Rustig tot olietemp 100° heeft bereikt (max 2000 toeren)
                    * Na een kilometer of 8 is dat meestal wel bereikt
                    * Nadraaien is niet nodig en compleet nutteloos
                    * Niets gaat uit, integendeel gaat de zetelverwarming en stuurverwarming meteen aan.
                    Get 'em boys

                    Comment


                    • #70


                      Ter info...
                      Er zijn er hier veel die nogal overdrijven denk ik.
                      Ik rij de 1e kilometer rustig en daarna gewoon normaal.
                      Gas erop als het koelwater op temperatuur staat.

                      Comment


                      • #71
                        Meeste olien zijn 0W dus nog beter.

                        Wel relevant voor zij die graag het volle vermogen aanspreken (niet enkel koppel maar ook hoge toeren), dat is een thermische schok voor gans de motor als je dat te vroeg doet, met extra slijtage tot gevolg.
                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                        Comment


                        • #72
                          Hoeveel motoren zouden vroegtijdig kapot gaan door slecht warmrijden? Ik heb het nooit gezien in de garage.
                          En bijna iedereen vervangt zijn auto VOOR einde levensduur. Allemaal moeite voor de volgende eigenaar dus (wat zich trouwens niet zal vertalen in een hogere verkoopwaarde want niet te controleren)

                          Goed onderhoud is nog altijd het belangrijkste!

                          Comment


                          • #73
                            Moeilijk te controleren, maar ik vermoed dat toch veel gevallen van hoog olieverbruik hiermee gerelateerd zijn.
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

                            Comment


                            • #74
                              en dan nog. als iedereen zijn auto weg doet tussen 150 en 200 000km, dan mag je zelf het onderhoud al eens skippen. daar gaan ze echt niet van kapot hoor.
                              warm rijden, phuh, dat doe ik niet. met koude motor rijden is heel slecht, dus ik trek direct goed door zodat die zo snel mogelijk warm is. ik heb 1x de oliefilter veranderd op mijn diesel, en rijd er al 6jaar mee (bijna 140 000km). ik heb dan ook geen turbo ;-).
                              ik ga mijn auto niet sparen voor de eventuele volgende koper hoor (denk ineens aan een stuk tekst die hier ook zo eens geplaats werd. iets met vriendin sparen voor de volgende )

                              bij turbomotoren is het wel oppassen. als je direct volle kracht vraagt van een koude turbo, dan kan die zijn huis scheuren, lagers sneuvelen, koeling wegvallen... en die koeling komt meestal van de motorolie. als de turbo dan olie lekt in de inlaat, dan rookt de auto blauw. ook bij turbos is het goed om ff laten na te draaien als je net heel sportief hebt rondgeknalt. de uitlaat kan zelf roodgloeiend staan dan, ineens stilleggen is heel slecht

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                Moeilijk te controleren, maar ik vermoed dat toch veel gevallen van hoog olieverbruik hiermee gerelateerd zijn.
                                Zeker weten, en niet alleen olieverbruik.

                                Comment


                                • #76
                                  Ik hoorde altijd dat slecht warm rijden nefast zou zijn voor koppakkingsdichting...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Klopt, zeker als onderblok gietijzer is en kop alluminium.
                                    Warmt anders op.
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ja, dat is wat de mechaniekers me ook vertelden. Ben daarom toch voorzichtig bij het warmrijden.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Heb toch veel td's weten kapot gaan omdat ze met koude motor als een gek wegreden.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #80
                                          Metaaltemperatuur is het belangrijkste maar die wordt wel snel bereikt.
                                          Koude cilinderwand en zuigerveren passen niet zo goed in elkaar en verslijten terwijl ze dat bij een warme motor amper nog doen. Naast olieverbruik kan je daardoor ook een verlies van compressie krijgen en dus verminderde prestaties. Da's dan echt bij volop belasten vanaf de start.
                                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                          Comment

                                          Working...
                                          X