Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Mijn auto heeft voldoende koppel waardoor het niet echt nodig is om opvallend rustig of voorzichtig te rijden bij het warmrijden.

    Voor ik de koelvloeistof bedrijfstemperatuur van 87 graden ongeveer bereikt heb ga ik zeker niet zwaar belasten dus ik geef gewoon rustig gas.
    In de zomer wordt die temperatuur erg gauw bereikt.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • #82
      Waarom legt men zware motoren,bulldozers zo vlug niet stil . Omdat ze te lui zijn ?
      Neen dat komt door de hydrodynamische smering ,kortom beide onderdelen hebben een oliefilm om zich heen. Bij telkens starten moet de oliefilm zich opnieuw ontwikkelen en geeft anders meer slijtage https://nl.wikipedia.org/wiki/Smering
      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

      Comment


      • #83
        Hoe meer koppel, hoe meer stress op de mecaniek, reden temeer op zachtjes op te warmen...
        En liever niet op de lezing van de meter ingaan, deze wordt artificieel stabiel gehouden op 90° om de bestuurder niet angstig te maken (de werkelijke temperatuur schommelt naargelang de inspanningen van de motor

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
          Heb toch veel td's weten kapot gaan omdat ze met koude motor als een gek wegreden.
          En hoe dikwijls hoor je vandaag nog over:
          - defecte turbo's
          - koppakkingen

          Bij recente auto's komt dat niet meer voor.

          Warmrijden is overrated, tenzij je gaat scheuren.
          Warmdraaien is pas slecht voor een auto.

          Het probleem van defecte turob's uit het verleden kwam doordat de smering en koeling van de turbo direct weg viel bij het stil leggen van de motor. De as van de turbo was dan nog te warm, en werd niet meer gekoeld door de olie. Die olie ging dan overhitten, en dan krijg je op die plaats afzetting van verbrande olie.

          Nu is er een nakoeling door een electrische pomp.

          Meer details hier: http://www.audiforum.nl/forum/model-...ten-motor.html

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            En hoe dikwijls hoor je vandaag nog over:
            - defecte turbo's
            - koppakkingen

            Bij recente auto's komt dat niet meer voor.

            Warmrijden is overrated, tenzij je gaat scheuren.
            Warmdraaien is pas slecht voor een auto.

            Het probleem van defecte turob's uit het verleden kwam doordat de smering en koeling van de turbo direct weg viel bij het stil leggen van de motor. De as van de turbo was dan nog te warm, en werd niet meer gekoeld door de olie. Die olie ging dan overhitten, en dan krijg je op die plaats afzetting van verbrande olie.

            Nu is er een nakoeling door een electrische pomp.

            Meer details hier: http://www.audiforum.nl/forum/model-...ten-motor.html
            In de garage waar ik werkte was dat toch 1 join de culasse per week. Dat zijn er dus dik 50 per jaar... voor een garage met 4 techniekers. Als je dat extrapoleert op formaal van België zou ik helemaal niet stellen dat dit iets uit het verleden is. Meerzelf, met de opkomst van de alu blokken zal dit weer meer en meer op komen.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              Hoe meer koppel, hoe meer stress op de mecaniek, reden temeer op zachtjes op te warmen...
              En liever niet op de lezing van de meter ingaan, deze wordt artificieel stabiel gehouden op 90° om de bestuurder niet angstig te maken (de werkelijke temperatuur schommelt naargelang de inspanningen van de motor
              Die temperatuur wisselt nauwelijks. Kan via OBD nagekeken worden. Staat zo goed al constant op 88° bij mij. Je mag je bron voor dit verzinsel altijd posten

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                In de garage waar ik werkte was dat toch 1 join de culasse per week. Dat zijn er dus dik 50 per jaar... voor een garage met 4 techniekers. Als je dat extrapoleert op formaal van België zou ik helemaal niet stellen dat dit iets uit het verleden is. Meerzelf, met de opkomst van de alu blokken zal dit weer meer en meer op komen.
                Welk merk, en wanneer was dat?

                Comment


                • #88
                  Welke temperatuur bereikt de brandstof bij zijn ontbranding eigenlijk ?

                  Comment


                  • #89
                    Mijn zusje, Golf 5 of 6 (weet niet precies, model van 5 jaar geleden) turbo op 60 k km; evoque diesel turbo op.... 60 k km...
                    Ge krijgt ze dus wel nog kapot

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      Op de meter ja, niet in de oliekanalen.

                      De druksensor zit meestal op een oliekanaal.
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Mijn zusje, Golf 5 of 6 (weet niet precies, model van 5 jaar geleden) turbo op 60 k km; evoque diesel turbo op.... 60 k km...
                        Ge krijgt ze dus wel nog kapot
                        Misschien is uw zus wel een verdoken wegpiraat..

                        Comment


                        • #92
                          Haha... ja zou kunnen lol. Nee ze rijdt niet echt snel, maar ze houdt geen rekening met de techniek volgens mij. Of ze heeft pech..

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Mijn zusje, Golf 5 of 6 (weet niet precies, model van 5 jaar geleden) turbo op 60 k km; evoque diesel turbo op.... 60 k km...
                            Ge krijgt ze dus wel nog kapot
                            Je hebt er ook die een koppeling op 10.000 km kunnen kapot rijden, tweemaal een turbo op 60.000 km dat lijkt toch wel heel erg toevallig (hoeveel ongeluk kan een persoon hebben?).
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Welk merk, en wanneer was dat?
                              2015-2016. PSA.
                              En het gaat ook over motoren die je kan vinden bij BMW, Mini, Ford, Volvo, Peugeot en Citroen.

                              Al hadden de 1.1, 1.4 benzine en de 1.4HDI er wel meer last van.
                              Last edited by Tjeu; 09/11/2016, 17:44.
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #95
                                Ja kweet het. Volgens mij rijdt ze hem nooit warm, ze laat nooit nadraaien. Want zot rijdt ze niet, wel nogal vinnig. Schietig zo.. Kan t moeilijk uitleggen, ze rijdt ook wel goed maar heel slecht voor de mechaniek. Ik ben daar veel voorzichtiger in. Heeft wel telkens de turbo's in garantie gekregen alhoewel de garantie verlopen was.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Heeft wel telkens de turbo's in garantie gekregen alhoewel de garantie verlopen was.
                                  Wie weet wat heeft ze daar voor moeten doen

                                  Comment


                                  • #97
                                    Jaaaa lol, da weet ik ook niet zulle

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                      2015-2016. PSA.
                                      En het gaat ook over motoren die je kan vinden bij BMW, Mini, Ford, Volvo, Peugeot en Citroen.

                                      Al hadden de 1.1, 1.4 benzine en de 1.4HDI er wel meer last van.
                                      Ik geloof U, maar ik weet wel dat in mijn kringen vroeger regelmatig ne joint kapot ging, en de laatste jaren hoor ik daar niks van.

                                      De laatste grote schade waar ik van hoorde was een Merc E250 CDI waar de motor op 65000 total loss was. Bleek dat er een olieleiding tijdens het rijden losgesprongen is. Hij kreeg een waarschuwing: oliepeil nakijken bij de volgende stop. Maar 30 seconden later stond hij stil met veel rook en water en olie die onder de auto uit liep.
                                      Wel gratis hersteld terwijl de auto net over de 2 jaar zat. Dat heeft volgens mij niks met warmrijden of zo te maken.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Ik zie hier, denk ik, nog niemand spreken over het opwarmen van de versnellingsbak?

                                        Verstuurd met de postduif.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                          Ik zie hier, denk ik, nog niemand spreken over het opwarmen van de versnellingsbak?

                                          Verstuurd met de postduif.
                                          Vertel er eens iets zinnings over?
                                          Automaat, manueel, cvt ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X