Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    uw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuiten
    Als de leiding horizontaal zou zijn, heb je gelijk.
    De druk aan het begin vd leiding - dus aan de pomp - is precies dezelfde als deze aan het einde vd leiding.
    Ongeacht de verliezen onderweg, ongeacht de viscositeit.
    Kan ook niet anders, de hoogte vd vloeistof blijft gelijk en de snelheid vd vloeistof doorheen de leiding is aan het begin en einde vd leiding gelijk ( wet behoud energie, Bernouilli ).

    Bij het naar boven pompen evenwel heb je wel een hogere druk aan de pomp dan aan het uiteinde vd leiding.
    Maar dit is alleen omdat je de hoogte vd vloeistof hebt gewijzigd.
    Drukverlies naarmate de hoogte dus omdat je de vloeistof op een hoger energieniveau brengt.
    Last edited by taiko; 10/11/2016, 19:42.

    Comment


    • taiko maar bij water is dat minimaal toch, 0.1 bar per meter, das in een motor te verwaarlozen

      Comment


      • De viscositeit speelt wel een rol bij de uiteindelijke druk die de pomp kan of zal opbouwen, alsook het debiet of de snelheid vd olie.
        Maar op ieder punt in het circuit is de totale energie dezelfde, wil zeggen dat ofwel de druk wijzigt, ofwel de snelheid vd olie. Debiet blijft gelijk op ieder punt.
        Als je hier hoogteverschil effe achterwege laat.

        Zoals Onehp al zei, het is de tegendruk die bepaalt hoeveel druk de pomp kan opbouwen.
        Last edited by taiko; 10/11/2016, 19:56.

        Comment


        • En hoe hoger de viscositeit hoe meer de druk wijzigt in functie van de afgelegde afstand. Hoe lager, hoe gelijker.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            Wat ik wel hoor, is starten en 5 sec wachten om gas te geven om de pomp tijd te geven druk op te bouwen

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
            Of brandstofpomp uitschakelen, starten tot er oliedruk is en dan brandstofpomp inschakelen
            Edit: dan draait m nog op de brandstof in t systeem, hoe doen ze dat dan? Zie je soms bij racemotoren.
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
              Een koud blok laten draaien op ralentie wordt nochtans altijd afgeraden. Dikke olie, teweinig druk, slechte smering bovenin. Eens het toerental stijgt, stijgt de oliedruk en verbeter je dus de smering.
              hebt ge ooit nen auto met oliedruk meter gehad? met koude motor hebt ge altijd maximum druk, vanaf ralentie... Dikke olie smeert trouwens beter, en op die lage temperaturen moet ge het van de olieviscositeit hebben want de ant-slijtage additieven zijn nog niet actief. API test hierop specifiek: ze houden de olie op 60°C en meten de nokkenas slijtage. Bij 60°C is de viscositeit al serieus afgenomen, maar de typische zink/fosfor ant-slijtage additieven zijn nog steeds niet actief. Boor en Molybdeen dan weer wel.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                En hoe hoger de viscositeit hoe meer de druk wijzigt in functie van de afgelegde afstand. Hoe lager, hoe gelijker.
                Dit bedoel ik juist : de druk wijzigt NIET in functie vd afgelegde afstand, op voorwaarde dat de diameter vd leiding konstant blijft, alsook de hoogte.
                Ongeacht de viscositeit.
                Bij hogere viscositeit ( dikker ) zal wel de druk hoger zijn in de leiding.
                Omdat je meer tegendruk voor de pomp kan opbouwen.


                Neemt niet weg dat ik uw gedachtegang wel begrijp, naarmate de leiding langer wordt stapelen de verliezen zich op, en zou de druk moeten afnemen.
                Maar het debiet aan ingang en uitgang vd leiding blijft gelijk, daardoor kan de druk niet gaan afnemen. Alleen als je met de vloeistof de hoogte ingaat.
                Last edited by taiko; 10/11/2016, 20:41.

                Comment


                • uit ervaring, dikkere olie smeert totaal niet beter.
                  integendeel, doordat de dikekre olie niet tussen alle gaajes en spleetjes geraakt heb je juist bij kleine toleranties MINDER smering en MEER slijtage.
                  totdat natuurlijk de toleranties groter is....

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                    hebt ge ooit nen auto met oliedruk meter gehad? met koude motor hebt ge altijd maximum druk, vanaf ralentie... Dikke olie smeert trouwens beter, en op die lage temperaturen moet ge het van de olieviscositeit hebben want de ant-slijtage additieven zijn nog niet actief. API test hierop specifiek: ze houden de olie op 60°C en meten de nokkenas slijtage. Bij 60°C is de viscositeit al serieus afgenomen, maar de typische zink/fosfor ant-slijtage additieven zijn nog steeds niet actief. Boor en Molybdeen dan weer wel.
                    Ja, de Avy had dat. Oliedruk is hoger bij koud start en daalt wanneer de motor warmer wordt.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • starten is het slechtste dat ge kunt doen.
                      de motor draait al en de oliepomp heeft nog geen oliedruk opgebouwd. ook de motor laten rondgaan zonder brandstof in te spuiten is even erg. de motor moet namelijk de lucht in de cilinder samen persen.
                      als je oliedruk wil opbouwen zonder dat de motor draait, dan moet de compressie weg. ofwel de kleppen open houden, of de bougie uit de motor houden en zo ff laten rondgaan.

                      bij een motor moet je minimale verliezen hebben en maximale druk. met minimale verliezen bedoel ik dan grote openingen waar de olie weg kan.
                      bij een versleten motor is er veel teveel ruimte tussen de drijfstanglagers en de krukas. als daar teveel speling is, loopt de olie er teveel door en wordt de druk lager.
                      een lagere olie druk zorgt ervoor dat de olie niet overal meer in de motor geraakt, en dan krijg je extra slijtage. bij zulke motor zullen ze dan 'dikkere' olie gaan gebruiken zodat de druk weer oploopt. doen ze veel bij oldtimers door dan over te schakelen naar 20W50 olie.
                      dit is maar een lapmiddel. die olie zal zo snel niet weglekken aan de drijfstanglagers maar door de hogere dikte zal die ook niet overal meer geraken.

                      korte ritjes zijn dan ook heel slecht voor een motor. als een motor elke dag 2 ritjes van 5km rijd, dan heeft diene op 200 000km al 40 000keer gestart met weinig druk.
                      een auto die elke dag 2 ritjes van 100km rijd heeft na 400 000km maar 4000 startpogingen gehad. welke motor is dan gezonder???

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                        hebt ge ooit nen auto met oliedruk meter gehad? met koude motor hebt ge altijd maximum druk, vanaf ralentie...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Ja, de Avy had dat. Oliedruk is hoger bij koud start en daalt wanneer de motor warmer wordt.
                        Hebben ze allemaal, maar daar werden hier eerder bedenkingen over geopperd en zo is de ganse uiteenzetting tot stand gekomen ...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                          Dit bedoel ik juist : de druk wijzigt NIET in functie vd afgelegde afstand, op voorwaarde dat de diameter vd leiding konstant blijft, alsook de hoogte.
                          Ongeacht de viscositeit.
                          Bij hogere viscositeit ( dikker ) zal wel de druk hoger zijn in de leiding.
                          Omdat je meer tegendruk voor de pomp kan opbouwen.


                          Neemt niet weg dat ik uw gedachtegang wel begrijp, naarmate de leiding langer wordt stapelen de verliezen zich op, en zou de druk moeten afnemen.
                          Maar het debiet aan ingang en uitgang vd leiding blijft gelijk, daardoor kan de druk niet gaan afnemen. Alleen als je met de vloeistof de hoogte ingaat.
                          De druk neemt af omdat het om een viskeuze vloeistof gaat die bepaalde reologische eigenschappen heeft die ervoor zorgen dat het een bepaalde kracht vergt om de vloeistof te vervormen waardoor ze kan verplaatsen of af te schuiven t.o.v. de leiding (zo stroomt de olie in het midden van de doorsnede van het oliekanaal sneller dan aan de periferie).
                          De deeltjes verplaatsen zich moeilijk en dat zorgt voor extra weerstand (die resulteert in drukverschillen). In een open systeem met een pomp en vrije uitgang betekent dit dat er in het begin een grote kracht geleverd dient te worden die zorgt voor een grote druk in het begin van de leiding om de volledige massa viskeus materiaal door de leiding te verplaatsen en dus te vervormen en af te schuiven. Op het einde van de leiding van het open systeem is er geen grote massa meer te verplaatsen, is er minder weerstand en wordt er dan ook veel minder kracht en druk opgebouwd.
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • Mijn 205 GTI had ook zo'n oliedrukmetertje. Als die koud stond was dat een oliedruk van ongeveer 5 bar, warm zo'n 4 bar.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              bepaalde reologische eigenschappen.
                              de reologie van 'mijn' plastic is van de basiseigenschappen van de toepassing ervan
                              ik heb daar weinig kaas van gegeten, ik bepaal het wel (meltflow), maar verder dan wat besef lol kom ik niet

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                uit ervaring, dikkere olie smeert totaal niet beter.
                                integendeel, doordat de dikekre olie niet tussen alle gaajes en spleetjes geraakt heb je juist bij kleine toleranties MINDER smering en MEER slijtage.
                                totdat natuurlijk de toleranties groter is....
                                Toleranties zijn toegelaten afwijkingen op maten. Je bedoelt speling. Zelfs de kleinste speling is vele malen groter dan de oliemoleculen. Zolang de olie nog vloeibaar is komt die er tussen. Meer zelfs, bewegende delen ZUIGEN de olie ertussen.

                                Wil jouw ervaring wel eens horen, maar betreft zeker niet een verbrandingsmotor.

                                Comment


                                • interessant gegeven unter, dat draait heel de discussie om

                                  Comment


                                  • Ja, koude viskeuse olie heeft last van grote stromingsverliezen waardoor er simpelweg niet voldoende kan worden aangevoerd. De druk in de lagers is te laag waardoor de oliefilm die moet beschermen tegen slijtage minder dik/krachtig is.
                                    Last edited by Gere; 10/11/2016, 22:20.
                                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                    Comment


                                    • de druk wordt opgebouwd omdat de pomp de olie niet door de lagers kan duwen, maar dat is dan ook niet haar taak. de pomp moet enkel wat er langszij de lagers verloren gaat vervangen. En dat is inderdaad (of uiteraard) veel minder bij meer viskeuze olie.

                                      De stromingsverliezen in de galerij zijn minimaal, studies wijzen op maximum 50W verschil in benodigd vermogen voor de oliepomp. Zolang je boven de vastgestelde temperatuurlimieten blijft die je in elke SAE J300 tabel vindt, zit je goed. Daaronder kan je wel in de problemen komen.

                                      Niet aan de orde in België, een 15wXX is ruim voldoende hier.

                                      Comment


                                      • Interessant.
                                        Dus olietemperatuur an sich is irrelevant?

                                        Maar wel een goede maat voor de temperaturen in het motorblok maar dat is de watertemperatuur evenzeer; vandaar dat die standaard weergegeven wordt.
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                        Comment


                                        • Olietemperatuur op zich is niet relevant, maar in combinatie met de gebruikte additieven en de viscositeit (5w20 vs 5w40 bvb) kan dit wel relevant worden natuurlijk.

                                          Hierop wordt dan ook specifiek getest: www.swri.org/3pubs/brochure/ae/pdf/SequenceIVA.pdf

                                          de temperatuur wordt laag gehouden tijdens een 100 uur durende test. Niet zo laag dat de viscositeit van de olie nog hoog is (hoewel, bij 50-60°C hebben veel olieën nog een viscositeit van +- 50cSt) maar de klassieke slijtageadditieven nog niet actief zijn. er wordt specifiek gekeken naar de nokkenassen omdat de drukken daar het hoogst zijn en de snelheden het laagst waardoor je het meeste kans hebt op ijzer/ijzer contact.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X