Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik neem aan dat zoals je zegt olie de eigenschap heeft om precies wanneer ze viskeus is en moeilijker te verpompen, ze omwille van die viscositeit beter smeert want een stevigere oliefilm vormt dan bij warme olie.

    Maar ik vind het toch ook aannemelijk dat een onder hoge druk gecreëerde oliefilm nog krachtiger is en beter geschikt voor zware belasting.
    Maar jij stelt dus dat er geen risico is?

    Edit: Zag je post hierboven nog niet.
    Olietemperatuur is dus belangrijk voor de slijtageadditieven!
    Last edited by Gere; 10/11/2016, 22:58.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten

      Maar wel een goede maat voor de temperaturen in het motorblok maar dat is de watertemperatuur evenzeer; vandaar dat die standaard weergegeven wordt.

      Hierop vergeten te antwoorden.

      Te hoge olietemperatuur wordt wel belangrijk: de olie wordt steeds dunner naarmate de temperatuur stijgt en dat kan een onmiddelijk gevaar betekenen. Bedenk ook dat de olietemperatuur in de galerij of in de carter gemeten wordt, en dat zijn de plaatsen waar de olietemperatuur het laagst is. Als de meter 100°C aangeeft, en je gaat enkele seconden op het gas (effe doortrekken tot rood) dan gaat de temperatuur in de hoofdlagers richting 130°C en in de drijfstanglagers met gemak richting 150°C. Is de olietemperatuur die de hoofdlagers binnenkomt al 130°C, dan moet ik geen tekeningetje maken wat er gebeurt bij de drijfstanglagers...

      Er is ook een tweede effect, namelijk dat de oxidatiesnelheid van de basisolie quasi verdubbeld per 10°C dat je boven 80°C gaat. Dus hoe warmer de motor draait, hoe sneller dat de olie afbreekt omwille van oxidatie, of hoe sneller dat hij door zijn anti-oxidanten gaat.

      Copnstant te koud is natuurlijk ook niet goed, dan raak je niet van vocht (water is een bijproduct van de verbranding) en eventuele benzine-verontreiniging af. Van diesel in de olie raak je sowieso niet af, dat distilleert bij veel te hoge temperaturen.

      Comment


      • Boeiend zo'n beetje oliekennis.

        Onder de 50° uit de test volop belasten met een lage oliedruk door de stromingsverliezen op bv. de nokkenas kan toch niet goed zijn?
        Last edited by Gere; 10/11/2016, 23:07.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
          Ik neem aan dat zoals je zegt olie de eigenschap heeft om precies wanneer ze viskeus is en moeilijker te verpompen, ze omwille van die viscositeit beter smeert want een stevigere oliefilm vormt dan bij warme olie.

          Maar ik vind het toch ook aannemelijk dat een onder hoge druk gecreëerde oliefilm nog krachtiger is en beter geschikt voor zware belasting.
          Maar jij stelt dus dat er geen risico is?

          Edit: Zag je post hierboven nog niet.
          Olietemperatuur is dus belangrijk voor de slijtageadditieven!
          de oliedruk die door de oliepomp geleverd wordt heeft geen invloed op de smering. het betreft dan ook maar 5 bar. Maar door de beweging van de krukas wordt de druk in de lagers op de zwaar belaste plaatsen duizendmaal verhoogd. Daar wordt de oliefilm inderdaad sterker, dat noemt men de pressure/viscosity coefficient. de viskositeit van olie neemt toe onder zware druk. Dit principe wordt eigenlijk gebruikt bij kogellagers, de druk wordt zo hoog in het theoretische punt contact van dat kogeltje dat de olie een plastiek-achtige brij wordt en de lager elastisch vervormd (putje waar het kogeltje in ligt en de olie ertussen) zoek maar eens op EHD lubrication of elasto hydrodynamic lubrication.

          In de glijlagers van de motor is dit effect veel minder sterk, gelukkig maar want de lagers zouden dit niet lang overleven. Je kan zeker wel fotos vinden van lagers die door metaalmoeheid stukken verloren.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            Boeiend zo'n beetje oliekennis.

            Onder de 50° uit de test volop belasten met een lage oliedruk door de stromingsverliezen op bv. de nokkenas kan toch niet goed zijn?
            Niet ideaal, maar hoe lager de temperatuur, hoe hoger de viscositeit van de olie.

            hier is een voorbeeld van een stribeck curve waarop de typische werkingsgebieden van oa de nokkenassen aangeduid zijn:




            warm kom je eigenlijk nooit uit het mixed lubrication regime, koud wel. vanaf 10 op de onderste schaal is er geen contact en geen slijtage meer. kijk even naar de formule, en bereken dan even de viscositeit van je olie bij 0°C op bvb deze calculator: http://www.widman.biz/English/Calcul...erational.html. je moet niet verschieten als de viscositeit bij 0°C bijna 100 keer hoger is dan bij 100°C, en 20 keer hoger dan bij 50°C. Aangezien speed en load hetzelfde blijven, ga je dan ook een factor 100 opschuiven naar rechts op de curve.

            Wat de gebogen lijn laat zien is hoeveel wrijving er is. Links is het metaal op metaal wrijving, en die gaat over naar wrijving tussen oliemoleculen naarmate je meer naar rechts gaat. de rode lijn is de wrijving als de olie friction modifiers bevat zoals oa MoDTC.

            Comment


            • Ik snap het.

              Geen invloed op het smeren. Ik leg hier al tien posts de drukverschillen uit aan de pomp en aan de lagers door stromingsverliezen in functie van de viscositeit maar da's dus niet relevant voor de smering.
              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

              Comment


              • eigenlijk niet. zolang je druk hebt ten minste... de lagers trekken de olie uit de galerij die ze nodig hebben, de pomp moet zorgen dat de olie daar is. Met extra oliedruk kan je wel de lagers extra koelen (iets meer lekkage uit de zijkant van de lagers) maar is in principe niet nodig. En voor de drijfstanglagers werkt dat toch niet omdat die niet de druk van de oliepomp zien.

                Comment


                • De lagers in de verbinding cylinder-drijfstang worden besproeid met olie, bij een koudstart wanneer de olie nog echt stroperig is krijgen die dan hun nieuwe dosis die ze nodig hebben?
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                    Toleranties zijn toegelaten afwijkingen op maten. Je bedoelt speling. Zelfs de kleinste speling is vele malen groter dan de oliemoleculen. Zolang de olie nog vloeibaar is komt die er tussen. Meer zelfs, bewegende delen ZUIGEN de olie ertussen.

                    Wil jouw ervaring wel eens horen, maar betreft zeker niet een verbrandingsmotor.
                    20w50 un een benzinemotor die normaal 5w30 nodig had.
                    De olie zag eerder grijs bij het aflaten.

                    Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                      eigenlijk niet. zolang je druk hebt ten minste... de lagers trekken de olie uit de galerij die ze nodig hebben, de pomp moet zorgen dat de olie daar is. Met extra oliedruk kan je wel de lagers extra koelen (iets meer lekkage uit de zijkant van de lagers) maar is in principe niet nodig. En voor de drijfstanglagers werkt dat toch niet omdat die niet de druk van de oliepomp zien.
                      Ik ga je moeten tegenspreken, kijk maar naar de afbeelding, er lopen oliekanalen van de krukaslagers naar de drijfstanglagers en dit van alle motoren behalve jaren 1910,'20 '30 dit was dan meestal spatsmering.
                      http://
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        De lagers in de verbinding cylinder-drijfstang worden besproeid met olie, bij een koudstart wanneer de olie nog echt stroperig is krijgen die dan hun nieuwe dosis die ze nodig hebben?

                        Een drijfstang in verbinding met een cilinder???
                        Ik denk dat je dan bedoeld de as waar de piston aan de drijfstang bevestigd is.
                        Z4 M40i

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                          Een drijfstang in verbinding met een cilinder???
                          Ik denk dat je dan bedoeld de as waar de piston aan de drijfstang bevestigd is.
                          Ja die verbinding is, inderdaad, een as

                          En die heeft dus ook een oliekanaal naast de spatsmering, vraag me wel af hoe goed die werkt initieel wanneer de olie n-tig keer dikker loopt...
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                            Ja die verbinding is, inderdaad, een as

                            En die heeft dus ook een oliekanaal naast de spatsmering, vraag me wel af hoe goed die werkt initieel wanneer de olie n-tig keer dikker loopt...
                            Dit heeft meestal geen oliekanaal omdat dit amper beweegt, wordt gesmeerd door spatsmering.
                            Z4 M40i

                            Comment


                            • Hier zie je dat er geen kanaal loopt van de ene boring naar de andere.
                              http://
                              Z4 M40i

                              Comment


                              • En hier zie je dan weer dat er wél een oliekanaal aanwezig is :

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                  De lagers in de verbinding cylinder-drijfstang worden besproeid met olie, bij een koudstart wanneer de olie nog echt stroperig is krijgen die dan hun nieuwe dosis die ze nodig hebben?
                                  Ja, indien de sproeiers juist geconstrueerd zijn.
                                  Ik ben beken met 1 motor waar dit niet het geval was, en daar zijn er wel een aantal van gesneuveld tot het probleem gevonden werd. Die sproeiers blokkeerden dicht (zit een balletje in om te helpen vernevelen) bij zeer hoge viscositeit. Motor liep gewoon vast.

                                  Comment


                                  • Dat sproeien bovenaan is om de piston te koelen . Omdat de verbrandingskamer in de piston zit zou die te heet worden en evtl de uitzetting ervan.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                      Dat sproeien bovenaan is om de piston te koelen . Omdat de verbrandingskamer in de piston zit zou die te heet worden en evtl de uitzetting ervan.
                                      Inderdaad en, uiteraard, ook om de piston zelf en de dichtringen te smeren.
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment


                                      • Waarom doet een dieselmotor er 'langer' over om op temperatuur te komen dan een benzinemotor?

                                        Iemand een concreet en duidelikk antwoord hierop?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                          Inderdaad en, uiteraard, ook om de piston zelf en de dichtringen te smeren.
                                          niet echt. is volgens mij enkel voor het koelen.
                                          zo heeft mijn 1.6platte diesel geen zuigerkoeling, en een 1.6turbodiesel heeft dat wel. daarom kan ik niet zomaar de inlaat en uitlaat van een turbo blok op mijn motor schroeven, want ik mis die zuigerkoeling.
                                          de smering is er wel, anders had ik nooit die 500 000km gehaald

                                          Comment

                                          Working...
                                          X