Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het Grote "warm rijden" Topic

    Nu de koudere winterdagen om de hoek loeren lijkt dit me wel eens een interessante discussie om terug op te graven:

    • Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden?
    • Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd?
    • Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming?
    • Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst?


    Shoot!

  • #2
    • Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd? 15 min
    • Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming? Niet, rij de laatste paar minuten gewoon normaal.
    • Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst? Nee.

    Comment


    • #3
      Ikzelf kom eigenlijk sowieso met moeite boven de 2500 toeren tijdens de eerste 10-15 min van mijn dagelijks traject

      Comment


      • #4
        De mijne is snel warm hoor.
        Den diesel van madam doet er iets langer over.
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • #5
          • Gewoon rustig rijden in 't begin
          • Als de olietemp meter op 75° staat dan begint ie opgewarmd te geraken. Bij 100° is het pedal to the metal.
          • Ik rij rustig op 't laatste, indien niet. Dan laat ik 'm even (+/- 20s) in vrijloop nadraaien.
          • Neen

          Comment


          • #6
            Vraag werd al eerder gesteld: http://www.autoforum.be/showthread.p...t-van-de-motor

            Comment


            • #7
              Als 't zeer koud is dan laat ik hem warmdraaien
              Ik merk dat ik bij rustig rijden niet boven de 2500 toeren kom, dus als de motor koud staat rij ik gewoon rustig gedurende een 15 tal kilometers om daarna te willen en niet te kunnen... Ik wil dan wel sneller, maar het drukke verkeer houdt me tegen lol. Dus bol ik rustig verder onder de 2000 toeren zelfs.(heel veel aan 1000 a 1300 toeren bij constante snelheden).
              Ik schakel niks uit bij vertrek, integendeel, achterruitontdooiing gaat aan als nodig, zetelverwarmin,..
              Wat ik altijd doe is bij thuiskomst de wagen nog een beetje laten draaien. Ik neem rustig mijn gsm, portefeuille, sigaretten en leeg flesje cola... Tegen dat ik dit allemaal verzameld heb is de turbo zeker afgekoeld lol.
              Maw, ik draag eigenlijk wel zorg voor mijn wagen zonder te overdrijven denk ik.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                Yep, daarom het korte antwoord.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                  De mijne is snel warm hoor.
                  Den diesel van madam doet er iets langer over.
                  En een dubbelzinnig antwoord ook nog lol

                  Comment


                  • #10
                    • Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden? Hetzelfde als in de zomer: op een rustige en gezapige manier warm rijden, zonder ook te laag in toeren te zitten.
                    • Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd? Voldoende opgewarmd voor wat ?
                    • Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming? De laatste kms zijn sowieso aan een rustig tempo ... tijdens de tijd benodigd om mijn spullen bij mekaar te zoeken en hem proper achter te laten kan hij nadraaien.
                    • Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst? Er wordt niets uitgeschakeld met het idee in het achterhoofd van hem minder te belasten.

                    Comment


                    • #11
                      Ik rijd voorzichtig tot aan het einde van de straat en dan kijk ik er niet meer naar. Tegen dan is de echte koude uit de motorblok. Voor de rest doe ik niets.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                        Ik rijd voorzichtig tot aan het einde van de straat en dan kijk ik er niet meer naar. Tegen dan is de echte koude uit de motorblok. Voor de rest doe ik niets.
                        En hoe lang is uw straat?

                        Comment


                        • #13
                          Ja, als ge op de Gentsesteenweg of de Brusselsesteenweg woont lol

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ciamician Bekijk Berichten
                            En hoe lang is uw straat?
                            1,5 killometer ofzo

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ciamician Bekijk Berichten
                              Ikzelf kom eigenlijk sowieso met moeite boven de 2500 toeren tijdens de eerste 10-15 min van mijn dagelijks traject
                              Toeren is maar de helft van het verhaal. Het is vooral de belasting die telt. Koude motor en 2.000 toeren maar gaspedaal diep ingeduwd is erger voor uw blok dan 3.500toeren met maar een milimetertje gas.

                              Milimetertje gas en maar 2.000 toeren is natuurlijk nog beter. Maar zoals Packard zegt, te laag in de toeren is ook niet goed.

                              Over het nadraaien stel ik me stevige vragen sinds ik een wagen met start/stop heb. 3.000 toeren/min op de snelweg, afrit nemen en op einde afrit slaat het blok direct af.... Lijkt me nu toch ook niet zo gezond...
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                Als je gewoon op straat rijdt gebruik je toch amper je vermogen tenzij bij het optrekken als je de autostrade op rijdt.
                                Gewoon vlot mee gaan met het verkeer, daar is nog geen motor van gestorven.

                                En ik zie ook niet waarom je een motor zou moeten laten nadraaien. Bij start stop valt je motor ook stil.

                                Op circuit is een ander verhaal.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                  Over het nadraaien stel ik me stevige vragen sinds ik een wagen met start/stop heb. 3.000 toeren/min op de snelweg, afrit nemen en op einde afrit slaat het blok direct af.... Lijkt me nu toch ook niet zo gezond...
                                  Da's inderdaad één van de redenen dat dat hier vrij snel uitgeschakeld werd.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bij mij ook.. Al doe ik het wel voor elke rit manueel.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ben blij met mijn olietemp meter, volg dat wel altijd. Maar, als ik na een uur stilstaan terug vertrek is dat meestal nog wel vrij warm, kan er dan direct geknald worden of bouw je toch weer beter wat marge in?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Bij mij ook.. Al doe ik het wel voor elke rit manueel.
                                        Was hier ook zo, tot ik dat een paar keer vergat ... eens het softwarematig is aangepast is dat een handeling minder.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X