Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    • Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden? Gewoon rustig rijden zonder veel te belasten. Beetje zoals normaal zonder de alpha uit te hangen aan de verkeerslichten.
    • Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd? 10-15 Minuten afhankelijk van hoe koud het buiten is. M'n auto staat normaal altijd in de garage geparkeerd thuis. Dankzij de olietemperatuurmeter kan ik dat perfect zien. Vanaf 75 graden gaat de pedaal al wat dieper.
    • Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming? Aangezien m'n elektrische poort nog open moet, wacht ik sowieso een 15-20 seconden.
    • Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst? Een keer gedaan in Duitsland toen hij 4 dagen stil stond bij meer dan - 10gr (is dat niet gewoon) . Gewoon alle elektrische snufjes uitgeschakeld. Hij startte gewoon dus geen idee of dat iets uithaalde. Hier in België gewoon starten zoals anders.
    [/QUOTE]

    Comment


    • #22
      1) en 2)
      Zo snel mogelijk wegrijden, wat in de winter met de auto vol ijs en sneeuw betekent, na een 10-tal minuten

      Op de GT86, 3000 toeren aanhouden en heel weinig gas, om de olie zo snel mogelijk warm te krijgen dankzij de wrijving en de verhoogde oliedruk (koude olie is viskeus, en maakt daarmee meer debiet en tegendruk in de pomp). Geleidelijk meer op de gas, heb geen olietemperatuur, maar de tijd dat het koelwater op temperatuur is maal twee, dan mag/kan ik er vol voor gaan (volgas).

      Op de Cupra heb ik een olietemperatuurmeter. Rij in het begin rond 2000-2500 toeren (3000 klinkt niet leuk) met heel weinig gas, eenmaal dat er wat temperatuur in de olie is (50°C) rij ik 'normaal' (zoals overig verkeer) wat turbodruk maakt dat de olie ook warm wordt in de turbo, volgas mag vanaf een 80 graden bij mij, als dat nu past (meestal niet).

      3) Turbo op de Cupra is watergekoeld en de waterpomp blijft draaien na afzetten motor. Dus geen nadraaien, tenzij ik echt doorgepeerd heb en plots de motor moet afzetten, bv. bij tanken op de autobahn. Of na een ritje op circuit (doe ik tegenwoordig niet meer)

      4) Nee. Maar heb net de batterij aan de lader gelegd omdat ik een hele week enkel korte ritjes heb gedaan. 12,4V is nog goed hoor, maar nu is ie 12,8V en dan is ie helemaal tip top.
      Last edited by Onehp; 08/11/2016, 18:09.
      ST Cupra 290 PP - GT86+

      Comment


      • #23
        Bij een moderne motor is het allemaal niet zo kritisch, belangrijkste is 'bewust' te zijn en het in het begin rustig aan te doen. Er zijn er genoeg die dat niet zijn, en de meerderheid van die motoren leven ook nog...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • #24
          eigenlijk zou elke auto een oliedrukmeter moeten hebben. Als de oliedruk juist is, dan is de olie warm genoeg.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            En wat is de juiste druk ?

            Ik rij niet warm, rij altijd hetzelfde (even rustig)

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

            Comment


            • #26
              -Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden?
              Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd?
              15 tal min. Bij mijn woon-werk verkeer komt die dus nooit op temperatuur bij mij. En rijden zoals ik hem anders warm rij. Onder 3000tr blijven en niet planken.
              -Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming?
              Een paar seconden omdat ik ondertussen al mijn spullen pak. En dan pas zet ik die uit, maar dan is het niet echt om het nadraaien te doen, eerder uit gewoonte.
              Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst?
              bij vertrek/draaiende motor niet. Bij koude start zet ik wel een aantal zaken uit om de batterij wat te sparen maar eenmaal de motor gestart gaat dat na een paar seconden terug aan.
              Last edited by Barie; 08/11/2016, 18:40.
              2012 Abarth 500 'esseesse'

              Comment


              • #27
                Het belangrijkste instrument is imho de olietemperatuurmeter.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                  Het belangrijkste instrument is imho de olietemperatuurmeter.
                  Een "luxe" die helaas niet op iedere (moderne) wagen zit. Idem met watertemperatuur, al is die eerste natuurlijk wel wat belangrijker.

                  Comment


                  • #29
                    een auto met een koude motor heeft lage oliedruk

                    een auto met warme motor zal voldoende druk hebben. Kan makkelijk op een metertje nagekeken worden met net zoals de watertemperatuur en olietemperatuur een aangeduide 'groene' zone waarin de meter moet staan bij een juiste werkingstoestand.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      een auto met een koude motor heeft lage oliedruk
                      Ooit al eens met een auto met een oliedrukmeter gereden ? ... met een koude motor is de oliedruk logischerwijze veel hoger dan met een warme motor.

                      Comment


                      • #31
                        idd ! koude olie is dik

                        Comment


                        • #32
                          Een motor is niet van pudding echt serieus moet je dat allemaal niet nemen . Ideale temp hangt af van wagen tot wagen . Een gemiddelde diesel heeft een 20km nodig voor de ideale temperatuur te halen bij vriestemperaturen .

                          De kans dat de ketting van uwe n47 kapot vliegt is veel groter dan brokken door koude motor.

                          Comment


                          • #33
                            Wat is een N47 ?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                              Wat is een N47 ?
                              De baan tussen Lokeren en Asse

                              Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

                              Comment


                              • #35
                                Als het dat maar is.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                  Een motor is niet van pudding echt serieus moet je dat allemaal niet nemen . Ideale temp hangt af van wagen tot wagen . Een gemiddelde diesel heeft een 20km nodig voor de ideale temperatuur te halen bij vriestemperaturen .

                                  De kans dat de ketting van uwe n47 kapot vliegt is veel groter dan brokken door koude motor.
                                  Gelieve verder te doen in de link in mijn sig.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Eins Zwei Polizei ?

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                      De baan tussen Lokeren en Asse

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        En een dubbelzinnig antwoord ook nog lol
                                        Wink
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                          Wink
                                          Kan je dat opwarmen niet bespoedigen? Met alcohol of zo ?
                                          Alleen warm laten draaien met de sleutel op de voordeur zou ik ook niet doen...
                                          Last edited by ; 08/11/2016, 21:05.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X