- Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden? Gewoon rustig rijden zonder veel te belasten. Beetje zoals normaal zonder de alpha uit te hangen aan de verkeerslichten.
- Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd? 10-15 Minuten afhankelijk van hoe koud het buiten is. M'n auto staat normaal altijd in de garage geparkeerd thuis. Dankzij de olietemperatuurmeter kan ik dat perfect zien. Vanaf 75 graden gaat de pedaal al wat dieper.
- Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming? Aangezien m'n elektrische poort nog open moet, wacht ik sowieso een 15-20 seconden.
- Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst? Een keer gedaan in Duitsland toen hij 4 dagen stil stond bij meer dan - 10gr (is dat niet gewoon) . Gewoon alle elektrische snufjes uitgeschakeld. Hij startte gewoon dus geen idee of dat iets uithaalde. Hier in België gewoon starten zoals anders.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
-
1) en 2)
Zo snel mogelijk wegrijden, wat in de winter met de auto vol ijs en sneeuw betekent, na een 10-tal minuten
Op de GT86, 3000 toeren aanhouden en heel weinig gas, om de olie zo snel mogelijk warm te krijgen dankzij de wrijving en de verhoogde oliedruk (koude olie is viskeus, en maakt daarmee meer debiet en tegendruk in de pomp). Geleidelijk meer op de gas, heb geen olietemperatuur, maar de tijd dat het koelwater op temperatuur is maal twee, dan mag/kan ik er vol voor gaan (volgas).
Op de Cupra heb ik een olietemperatuurmeter. Rij in het begin rond 2000-2500 toeren (3000 klinkt niet leuk) met heel weinig gas, eenmaal dat er wat temperatuur in de olie is (50°C) rij ik 'normaal' (zoals overig verkeer) wat turbodruk maakt dat de olie ook warm wordt in de turbo, volgas mag vanaf een 80 graden bij mij, als dat nu past (meestal niet).
3) Turbo op de Cupra is watergekoeld en de waterpomp blijft draaien na afzetten motor. Dus geen nadraaien, tenzij ik echt doorgepeerd heb en plots de motor moet afzetten, bv. bij tanken op de autobahn. Of na een ritje op circuit (doe ik tegenwoordig niet meer)
4) Nee. Maar heb net de batterij aan de lader gelegd omdat ik een hele week enkel korte ritjes heb gedaan. 12,4V is nog goed hoor, maar nu is ie 12,8V en dan is ie helemaal tip top.Last edited by Onehp; 08/11/2016, 18:09.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
eigenlijk zou elke auto een oliedrukmeter moeten hebben. Als de oliedruk juist is, dan is de olie warm genoeg.
Comment
-
-Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden?
Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd?
15 tal min. Bij mijn woon-werk verkeer komt die dus nooit op temperatuur bij mij. En rijden zoals ik hem anders warm rij. Onder 3000tr blijven en niet planken.
-Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming?
Een paar seconden omdat ik ondertussen al mijn spullen pak. En dan pas zet ik die uit, maar dan is het niet echt om het nadraaien te doen, eerder uit gewoonte.
Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst?
bij vertrek/draaiende motor niet. Bij koude start zet ik wel een aantal zaken uit om de batterij wat te sparen maar eenmaal de motor gestart gaat dat na een paar seconden terug aan.Last edited by Barie; 08/11/2016, 18:40.2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenHet belangrijkste instrument is imho de olietemperatuurmeter.
Comment
-
een auto met een koude motor heeft lage oliedruk
een auto met warme motor zal voldoende druk hebben. Kan makkelijk op een metertje nagekeken worden met net zoals de watertemperatuur en olietemperatuur een aangeduide 'groene' zone waarin de meter moet staan bij een juiste werkingstoestand.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneen auto met een koude motor heeft lage oliedruk
Comment
-
Een motor is niet van pudding echt serieus moet je dat allemaal niet nemen . Ideale temp hangt af van wagen tot wagen . Een gemiddelde diesel heeft een 20km nodig voor de ideale temperatuur te halen bij vriestemperaturen .
De kans dat de ketting van uwe n47 kapot vliegt is veel groter dan brokken door koude motor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWat is een N47 ?
Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenEen motor is niet van pudding echt serieus moet je dat allemaal niet nemen . Ideale temp hangt af van wagen tot wagen . Een gemiddelde diesel heeft een 20km nodig voor de ideale temperatuur te halen bij vriestemperaturen .
De kans dat de ketting van uwe n47 kapot vliegt is veel groter dan brokken door koude motor.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenEn een dubbelzinnig antwoord ook nog lolden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenWink
Alleen warm laten draaien met de sleutel op de voordeur zou ik ook niet doen...
Comment
Comment