Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenEr bestaat zoiets als een standverwarming
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenKan je dat opwarmen niet bespoedigen? Met alcohol of zo ?
Alleen warm laten draaien met de sluiten op de voordeur zou ik ook niet doen...
Kant jij zeg dat in die Vlaams ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenHoe lang op voorhand zet je die aan ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenHoe denk jij dat opwarmen te bespoedigen met alcohol ? ... en, wat is "warm laten draaien met de sluiten op de voordeur" ? ...
Kant jij zeg dat in die Vlaams ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenAls je gewoon op straat rijdt gebruik je toch amper je vermogen tenzij bij het optrekken als je de autostrade op rijdt.
Gewoon vlot mee gaan met het verkeer, daar is nog geen motor van gestorven.
En ik zie ook niet waarom je een motor zou moeten laten nadraaien. Bij start stop valt je motor ook stil.
Op circuit is een ander verhaal.
De winst qua brandstofverbruik is verwaarloosbaar, terwijl je veel meer belasting legt op alle mechanische componenten.
No thanks.
Comment
-
- Hoe gaan jullie te werk om jullie motor warm te rijden?
Geen temp.meter koelvloeistof.
Dus op gevoel (oa boite) en gehoor ( tdi PD )
- Hoeveel minuten / km vooraleer de motor volgens jullie voldoende is opgewarmd?
Woon-werk 20 km : ik ga ervan uit dat de motor nooit goed opgewarmd wordt, dus altijd rustig
- Hoe lang laten jullie de motor (indien met turbo) nadraaien na aankomst op jullie bestemming?
Laatste km's sowieso altijd rustig, maar effe laten nadraaien.
- Schakelen jullie bepaalde zaken (airco, radio,...) uit om de motor minder te belasten bij vertrek / aankomst?
Eerste km's verwarming uit, airco enkel indien nodig voor de voorruit ( valt best mee door carport ).Last edited by taiko; 08/11/2016, 22:08.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenOoit al eens met een auto met een oliedrukmeter gereden ? ... met een koude motor is de oliedruk logischerwijze veel hoger dan met een warme motor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenOp de meter ja, niet in de oliekanalen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenKan je dat opwarmen niet bespoedigen? Met alcohol of zo ?
Alleen warm laten draaien met de sleutel op de voordeur zou ik ook niet doen...
Het deksel van een vuilbak onder de motor leggen, daar een halve liter diesel in kappen, en er een brandende vettige vod in gooien. Laten branden tot de diesel opgebrand is, en dan vertrekken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenvloeistof is niet samendrukbaar...overal gelijke druk, wat niet wil zeggen dat smering dan optimaal is...verschillende zaken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenOp de meter ja, niet in de oliekanalen.
justisopencircuitennietgesloten
Comment
-
Bij koude motorolie en een bijgevolg hoge viscositeit meet je een verhoogde druk bij de pomp maar die neemt af in functie van de afgelegde afstand en is lager waar het oliekanaal bv. uitmondt in het drijfstanglager.
Dat drukverschil neemt af naarmate de viscositeit van olie daalt. Een optimale smering is er wanneer er zoveel mogelijk druk van de pomp wordt overgebracht als de olieviscositeit gedaald is door de hogere temperatuur.
Zowel de olietemperatuur als de druk aan de oliepomp zijn een maat voor het meten van de viscositeit van de motorolie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenen als de olie warm is ga je nog minder druk in je kanalen hebben dan dikke olie, viscositeit zakt en debiet gaat verhogen
Debiet en druk gaan samen hier. Bij viskeuze olie is de druk te laag op de cruciale plaatsen.
Klopt natuurlijk helemaal wat je zegt, het debiet neemt af bij een hogere viscositeit en dat is waarschijnlijk de meest nefaste factor voor de smering maar daarnaast is er nog een factor, namelijk dat drukverschil in zo'n kanaal. Geen idee van welke grootorde dat is maar je oliedrukmeter geeft het alleszins niet weer.Last edited by Gere; 08/11/2016, 23:49.
Comment
-
Motor op ralenti laten draaien anders werkt het nagloeien niet. Bestaat al langer voorruitontdooing ,evtl airco die vlugger warm blaast dan je chauffage. .
Als je ruiten bloot gekrabt zijn vertrekken .
Maar ik parkeer binnen, ik ben dat gekloot buiten beu.Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenJa, ik heb het over drukverschillen hierboven. Bij een lagere viscositeit zal het debiet inderdaad toenemen en er een betere smering zijn omdat er meer olie wordt verpompt.
Debiet en druk gaan samen hier. Bij vikeuze olie is de druk te laag op de cruciale plaatsen.
Druk te hoog impliceert te weinig doorstroming van olie wegens te veel weerstand ( dikke olie, smalle doorgang).
Bij hogere temp wordt de olie dunner en stijgt het debiet.
De druk of drukval zakt dan weg over die cruciale plaatsen.
Omgekeerd, ergens een olielek, dan zakt de druk te ver weg en wordt ook een goede doorstroming belemmerd.
Oliedruk heeft een max. waarde bij koudstart en een min. waarde bij warme motor.
Comment
Comment