Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mijn japanse bakken waren/zijn nukkig bij koud weer. Bij alle wagens merkbaar minder volgzaam indien koud.
    Allen manueel.
    Rustig schakelen en dubbelkoppelen/rev match bij terugschakelen. Zwaar overkill voor de meesten, een automaat is daarin beter - gewoon rustig rijden int begin.
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Ik geloof U, maar ik weet wel dat in mijn kringen vroeger regelmatig ne joint kapot ging, en de laatste jaren hoor ik daar niks van.
      tiens,das straf. ik rijd al jaren met oude wagens en heb nog nooit een kapotte joint de culasse gehad. en t is nu niet dat ik mijn autos zacht behandel.
      mijn capri zit al aan zijn 2de cilinderkop, 3e cardan, 2e achteras, 6e koppeling, 3e radiator.... en joint de culasse nooit vervangen (ook niet toen ik de cilinderkop wisselde.
      mijn golf rijd nog steeds met de originele papieren koppakking rond. bij aankoop vertelde de garage mij dat ik best kalm reed met dat blokje. nu 495k km en nog steeds niet kapot.

      er is wel een periode geweest toen ze van gietijzeren cilinderkoppen naar alu cilinderkoppen gingen, maar nog steeds gietijzer onderblokken, en dan sneuvelde regelmatig wel eens een koppakking/cilinderkop door de uitzettingsverschillen. de sierra DOHC is er voor berucht. 1keer met te weinig water heet lopen en dan heb je 90% kans op een gescheurde kop

      Comment


      • onze omega 90 2.3 td 3 keer, en ons vader was een slak, vw polo 86 benzine 1 keer, mitsu galant 2.3 td 83 1 keer, seat ibiza 1.7d 1 keer meegegeven aan een maat die bmw benzine reed en ze was erdoor...die besefte niet dat een diesel geen toeren hoeft en de eerste niet tot 40 per uur moest

        dat was schering en inslag vroeger

        allemaal lichtmetaal op alu

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Haha... ja zou kunnen lol. Nee ze rijdt niet echt snel, maar ze houdt geen rekening met de techniek volgens mij. Of ze heeft pech..
          't Zou ook kunnen dat ze te lang heeft rondgereden met oliepeil op min. niveau of zelfs daaronder.
          Vag-turbo's kunnen echt wel tegen een stootje maar zijn, zoals iedere turbo trouwens, enorm gevoelig voor gebrekkige oliesmering.

          Comment


          • Ne joint de cul lasse, dat klinkt wel relaxed vind ik.
            30 jaar Mr Yuge!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Klopt wat je zegt maar daarnaast is bij een viskeuze vloeistof is de druk toch ook lager aan de uitgang van het systeem en hoger bij de pomp omwille van de grote weerstand. Bijvoorbeeld bij het pompen van beton.
              ff nog terug op dit

              stel je pompt water door een 10 meter buis omhoog, pomp levert onderaan die buis 5 bar, dan ga je bovenaan de uitstroommond nog steeds 4 bar (statische druk eraf) hebben, de moment het water uit de buis naar beneden valt, valt die druk gelijk naar 0, maar niet 5 cm onder de rand

              viscositeit is eigenlijk niet van tel

              Comment


              • Mijn gevoel over sleet is, soms gaat dat gelijkmatig, maar soms is sleet van dien aard dat een relatief klein verschil in actie een enorm verschil in sleet geeft, dat zaken gewoon 10 keer of 100 keer sneller achteruit gaan. Het zou mij dan niet verbazen als volgas koud aan 0 graden buitentemperatuur al van een ander kaliber is dan volgas aan koud 20 graden, en dat dat verschil groter is dan volgas koud vs opgewarmd. 500 toeren onder de redline zal ook veel minder stress geven dan 500 erboven.
                En dan moet ge er vooral op letten de ergste uitwassen te mijden.
                30 jaar Mr Yuge!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                  Ne joint de cul lasse, dat klinkt wel relaxed vind ik.
                  ik vind alle alternatieven - die er zowat naar klinken - erop ook fantastisch

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                    Mijn gevoel over sleet is, soms gaat dat gelijkmatig, maar soms is sleet van dien aard dat een relatief klein verschil in actie een enorm verschil in sleet geeft, dat zaken gewoon 10 keer of 100 keer sneller achteruit gaan. Het zou mij dan niet verbazen als volgas koud aan 0 graden buitentemperatuur al van een ander kaliber is dan volgas aan koud 20 graden, en dat dat verschil groter is dan volgas koud vs opgewarmd. 500 toeren onder de redline zal ook veel minder stress geven dan 500 erboven.
                    En dan moet ge er vooral op letten de ergste uitwassen te mijden.
                    beetje zoals het wegdek en verschil auto's trucks maar dan anders

                    truck weegt max 30 keer zoveel als een vrachtwagen, maar 1 vrachtwagen geeft evenveel sleet aan wegdek als 300000 auto's

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      beetje zoals het wegdek en verschil auto's trucks maar dan anders

                      truck weegt max 30 keer zoveel als een vrachtwagen, maar 1 vrachtwagen geeft evenveel sleet aan wegdek als 300000 auto's
                      goed voorbeeld ja, en dan nog in hoofdzaak volle vrachtwagens met enkele wielen, want de regel zegt alleen iets over gewicht per as en niet over gewicht per wiel(of zo was het toch ooit).

                      Vandaar dat ge misschien regels moet hebben als let alleen op de motor als hij koud is, of alleen als hij erg koud is.
                      30 jaar Mr Yuge!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                        Die temperatuur wisselt nauwelijks. Kan via OBD nagekeken worden. Staat zo goed al constant op 88° bij mij. Je mag je bron voor dit verzinsel altijd posten
                        werd mij beweerd door de atelierchef van een grote VAG-concessie; lijkt mij vrij logisch daar de losse meters die ik vroeger had op vorige wagens (water en olie) weldegelijk schommelden naargelang de uitgeleverde power. Was trouwens de reden van bestaan van deze meters
                        Last edited by guyugy; 09/11/2016, 23:25.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          allemaal lichtmetaal op alu
                          Neen hoor ... bijvoorbeeld die Omega al: dat was sowieso fonte / fonte.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            ff nog terug op dit

                            stel je pompt water door een 10 meter buis omhoog, pomp levert onderaan die buis 5 bar, dan ga je bovenaan de uitstroommond nog steeds 4 bar (statische druk eraf) hebben, de moment het water uit de buis naar beneden valt, valt die druk gelijk naar 0, maar niet 5 cm onder de rand

                            viscositeit is eigenlijk niet van tel
                            Je moet eens aan honing denken. Je pompt die honing naar de kraan van je badkamer. En bedenk dan ook eens hoe de druk zich zou gedragen als je de temperatuur zou doen dalen tot als je een quasi vast materiaal krijgt. Hoe zal de druk zijn gemeten in de leiding vlak boven de pomp die de dikke honing 10 meter omhoog pompt en hoe zal de druk zijn bovenaan in je kraan waar de honing met veel moeite traag uitdruipt.
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                            Comment


                            • Even hoog, denk ik

                              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                              Comment


                              • Vermindert met de statische druk

                                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                Comment


                                • oliedruk wordt toch nooit aan de oliepomp gemeten, maar toch altijd hoger in het blok
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ff nog terug op dit

                                    stel je pompt water door een 10 meter buis omhoog, pomp levert onderaan die buis 5 bar, dan ga je bovenaan de uitstroommond nog steeds 4 bar (statische druk eraf) hebben, de moment het water uit de buis naar beneden valt, valt die druk gelijk naar 0, maar niet 5 cm onder de rand

                                    viscositeit is eigenlijk niet van tel
                                    Klopt niet, je kan geen 5bar onderaan een open 10m buis hebben, tenzij die 50m hoog is...
                                    Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.

                                    Uit uw voorbeeld. 10m is 1bar. Als datzelfde water snel stroomt (door een smalle buis), dan zal je wat frictie verliezen hebben, wat ook wat drukverlies geeft bij een bepaald debiet. Doe in die buis nog enkele krappe bochten met scherpe overgangen, en dat geeft nog wat meer drukverlies bij een gegeven stromingssnelheid. Maak nu van dat water siroop, en uw drukverliezen gaan nogmaals omhoog bij hetzelfde debiet omdat de vloeistof vervorming tegenwerkt.
                                    Bijkomend: in een tandwielpomp 'pakt' siroop beter, dus de pomp zal ook meer debiet kunnen maken, en dankzij de eerder genoemde stromingsverliezen wordt dat debiet omgezet naar nog meer (tegen)druk. Op deze manier maak je met koude olie beide meer druk, en meer verliezen, want in feite heb je juist hogere druk door hogere verliezen, ook dankzij hoge viscositeit en de pomp die door die hoge viscositeit beter 'pakt' en daardoor die druk kan maken.
                                    Is het warm dan is de viscositeit veel lager in de olie en dan vloeit alles veel lichter, en hoeft de pomp geen hoge druk te maken om aan een goed debiet te komen.

                                    Zoiets, allez, bovenstaande is normaliter correct want tis men beroep
                                    Last edited by Onehp; 10/11/2016, 00:20.
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.
                                      Klopt als een bus !

                                      In woord en beeld :

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        Even hoog, denk ik

                                        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
                                        Om die viskeuze dikke honing meters verder uit de kraan te doen druipen moet de druk net na de pomp erg hoog zijn. Als je daar een gat zou boren in je leiding spuit ze in je gezicht.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        oliedruk wordt toch nooit aan de oliepomp gemeten, maar toch altijd hoger in het blok
                                        Meestal toch in de buurt van de oliefilter?
                                        Kan ook nog wel een schakelaar op de cilinderkop zitten.
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                        Comment


                                        • Ik weet nog dat de oliedruksensor bij oude vw's quasi helemaal bovenaan het blok zit.

                                          Verstuurd met de postduif.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X