Oorspronkelijk geplaatst door Gere
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenuw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuiten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenuw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuitenST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenKlopt niet, je kan geen 5bar onderaan een open 10m buis hebben, tenzij die 50m hoog is...
Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.
Uit uw voorbeeld. 10m is 1bar. Als datzelfde water snel stroomt (door een smalle buis), dan zal je wat frictie verliezen hebben, wat ook wat drukverlies geeft bij een bepaald debiet. Doe in die buis nog enkele krappe bochten met scherpe overgangen, en dat geeft nog wat meer drukverlies bij een gegeven stromingssnelheid. Maak nu van dat water siroop, en uw drukverliezen gaan nogmaals omhoog bij hetzelfde debiet omdat de vloeistof vervorming tegenwerkt.
Bijkomend: in een tandwielpomp 'pakt' siroop beter, dus de pomp zal ook meer debiet kunnen maken, en dankzij de eerder genoemde stromingsverliezen wordt dat debiet omgezet naar nog meer (tegen)druk. Op deze manier maak je met koude olie beide meer druk, en meer verliezen, want in feite heb je juist hogere druk door hogere verliezen, ook dankzij hoge viscositeit en de pomp die door die hoge viscositeit beter 'pakt' en daardoor die druk kan maken.
Is het warm dan is de viscositeit veel lager in de olie en dan vloeit alles veel lichter, en hoeft de pomp geen hoge druk te maken om aan een goed debiet te komen.
Zoiets, allez, bovenstaande is normaliter correct want tis men beroep
een brandweerslang
de druk van de pomp is de druk die door heel de lans of darm gaat, vermindert met de leidingverliezen of de opvoerhoogt
je kan perfect een pijp van 10 meter onderaan 5 bar hebben, dat zal een fameus hoog debiet zijn zijn als die pijp 50 cm breed is maar soit dat speelt geen rol maak die pijp 2 cm breed en het komt op zelfde neer
om die pijp van 10 meter de doen overlopen heb je minimaal pompje nodig dat 1.1 bar kan leveren
nu eerst werken
Comment
-
Bij water is dat inderdaad bijna zo omdat dat zich zo gemakkelijk verplaatst, hoewel er bij water ook wel een krachtverlies zal zijn, bij ethanol zal het bijvoorbeeld nog meer zo zijn zoals jij stelt.
Maar het verschil tussen de druk in het begin en het einde van je leiding neemt toe naarmate de viscositeit toeneemt.
Stel je voor dat je de honingleiding steeds meer en meer doet afkoelen. De druk bij de pomp zal daardoor toenemen (omdat er meer kracht dient geleverd te worden, of gelijk blijven als dat niet kan maar dan is het meteen gedaan met stromen) maar bij de kraan zal de druk steeds afnemen door de grote massa viskeuze honing die dient verplaatst tot als de honing uiteindelijk vast wordt en de druk bij de kraan gelijk is aan 0.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenMaar het verschil tussen de druk in het begin en het einde van je leiding neemt toe naarmate de viscositeit toeneemt.
Stel je voor dat je de honingleiding steeds meer en meer doet afkoelen. De druk bij de pomp zal daardoor toenemen (omdat er meer kracht dient geleverd te worden, of gelijk blijven als dat niet kan maar dan is het meteen gedaan met stromen) maar bij de kraan zal de druk steeds afnemen door de grote massa viskeuze honing die dient verplaatst tot als de honing uiteindelijk vast wordt en de druk bij de kraan gelijk is aan 0.
als de leiding verder in het traject wordt gekoeld wordt en de pomp blijft druk leveren zal de koeling sterk genoeg moeten zijn want druk levert warmteenergie, de koeling en de druk heffen elkaar op, naarmate je koelt gaat de amperage van de pomp stijgen, en met een tandradpomp gaat dat heel erg heet worden
maar ik snap wel ergens waar je heen wil, denk ik de viscosteit zal uiteindelijk toch parten gaan spelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenKlopt niet, je kan geen 5bar onderaan een open 10m buis hebben, tenzij die 50m hoog is...
Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.
als we blussen, levert de truck een 6 bar (tegen gesloten pers, kraan toe van de slang), we zetten de slang open, vlak voor de kraan, plaats je drukmeter, die gaat (pomp zal beetje in druk zakken door de pers open te zetten) toch rond de 5 bar vlak aan de kraan zitten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenJa kweet het. Volgens mij rijdt ze hem nooit warm, ze laat nooit nadraaien. Want zot rijdt ze niet, wel nogal vinnig. Schietig zo.. Kan t moeilijk uitleggen, ze rijdt ook wel goed maar heel slecht voor de mechaniek. Ik ben daar veel voorzichtiger in. Heeft wel telkens de turbo's in garantie gekregen alhoewel de garantie verlopen was.
Gelukkig rijdt ze niet met jouw auto.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenWonen jij en je zus nog thuis?
Gelukkig rijdt ze niet met jouw auto.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenNeeje man... ben 22 jaar getrouwd
Ik 22 jaar samen.
Heb ze eerst 15 jaar warm gereden om geen breuken voor te hebben.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
mijn privé wagens staan altijd even te draaien voor ik vertrek en ik rijdt ze altijd héél rustig warm....heeft niet alleen met de smering te maken maar vooral met de uitzetting van de verschillende motorcomponeten in vaak verschillende materialen. Een motor is er namelijk op berekent dat de gelijkenis in uitzetting/krimp ideaal is op bedrijfstemperatuur,dus extra mechanische belasting kan je best vermijden in de opwarmfaseBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Moderne blokken hebben veel minder last van de koppakking omdat men bij het ontwerp reeds rekening houdt met een gelijkmatige uitzetting van blok en kop, mede dankzij krachtige simulatiesoftware. Zware gietijzeren onderblokken worden ook steeds zeldzamer, en ze worden steeds dunwandiger.
Ook turbos zitten tegenwoordig heel dicht bij het blok met de collector ingebouwd in de kop zodat alles snel en gelijkmatig op temperatuur komt.
Maar blijft dat je in het echte begin voorzichtig moet blijven.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenGrapje hé.
Ik 22 jaar samen.
Heb ze eerst 15 jaar warm gereden om geen breuken voor te hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichtenmijn privé wagens staan altijd even te draaien voor ik vertrek en ik rijdt ze altijd héél rustig warm....heeft niet alleen met de smering te maken maar vooral met de uitzetting van de verschillende motorcomponeten in vaak verschillende materialen. Een motor is er namelijk op berekent dat de gelijkenis in uitzetting/krimp ideaal is op bedrijfstemperatuur,dus extra mechanische belasting kan je best vermijden in de opwarmfaseOorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
Comment