Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Grote "warm rijden" Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
    Om die viskeuze dikke honing meters verder uit de kraan te doen druipen moet de druk net na de pomp erg hoog zijn. Als je daar een gat zou boren in je leiding spuit ze in je gezicht.
    uw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuiten

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      uw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuiten
      als het geboorde gat tenminste veel kleiner in oppervlakte is als de opening van de kraan

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        uw pomp gaat veel energie moeten leveren om de stroperigheid te overwinnen, maar vloeistof blijft onsamendrukbaar en overal gaat de druk gelijk zijn, als je een gat zou boren vlak voor de kraan gaat de honing er net zo uitspuiten
        Sorry maar dat klopt niet, de druk verandert. Met energieverlies, verlies je druk. Druk is kracht per oppervlakte en om uw honing te vervormen heb je kracht nodig.
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
          Klopt niet, je kan geen 5bar onderaan een open 10m buis hebben, tenzij die 50m hoog is...
          Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.

          Uit uw voorbeeld. 10m is 1bar. Als datzelfde water snel stroomt (door een smalle buis), dan zal je wat frictie verliezen hebben, wat ook wat drukverlies geeft bij een bepaald debiet. Doe in die buis nog enkele krappe bochten met scherpe overgangen, en dat geeft nog wat meer drukverlies bij een gegeven stromingssnelheid. Maak nu van dat water siroop, en uw drukverliezen gaan nogmaals omhoog bij hetzelfde debiet omdat de vloeistof vervorming tegenwerkt.
          Bijkomend: in een tandwielpomp 'pakt' siroop beter, dus de pomp zal ook meer debiet kunnen maken, en dankzij de eerder genoemde stromingsverliezen wordt dat debiet omgezet naar nog meer (tegen)druk. Op deze manier maak je met koude olie beide meer druk, en meer verliezen, want in feite heb je juist hogere druk door hogere verliezen, ook dankzij hoge viscositeit en de pomp die door die hoge viscositeit beter 'pakt' en daardoor die druk kan maken.
          Is het warm dan is de viscositeit veel lager in de olie en dan vloeit alles veel lichter, en hoeft de pomp geen hoge druk te maken om aan een goed debiet te komen.

          Zoiets, allez, bovenstaande is normaliter correct want tis men beroep
          een lans van een hogedrukreiniger

          een brandweerslang

          de druk van de pomp is de druk die door heel de lans of darm gaat, vermindert met de leidingverliezen of de opvoerhoogt

          je kan perfect een pijp van 10 meter onderaan 5 bar hebben, dat zal een fameus hoog debiet zijn zijn als die pijp 50 cm breed is maar soit dat speelt geen rol maak die pijp 2 cm breed en het komt op zelfde neer

          om die pijp van 10 meter de doen overlopen heb je minimaal pompje nodig dat 1.1 bar kan leveren

          nu eerst werken

          Comment


          • Bij water is dat inderdaad bijna zo omdat dat zich zo gemakkelijk verplaatst, hoewel er bij water ook wel een krachtverlies zal zijn, bij ethanol zal het bijvoorbeeld nog meer zo zijn zoals jij stelt.

            Maar het verschil tussen de druk in het begin en het einde van je leiding neemt toe naarmate de viscositeit toeneemt.
            Stel je voor dat je de honingleiding steeds meer en meer doet afkoelen. De druk bij de pomp zal daardoor toenemen (omdat er meer kracht dient geleverd te worden, of gelijk blijven als dat niet kan maar dan is het meteen gedaan met stromen) maar bij de kraan zal de druk steeds afnemen door de grote massa viskeuze honing die dient verplaatst tot als de honing uiteindelijk vast wordt en de druk bij de kraan gelijk is aan 0.
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Maar het verschil tussen de druk in het begin en het einde van je leiding neemt toe naarmate de viscositeit toeneemt.
              Stel je voor dat je de honingleiding steeds meer en meer doet afkoelen. De druk bij de pomp zal daardoor toenemen (omdat er meer kracht dient geleverd te worden, of gelijk blijven als dat niet kan maar dan is het meteen gedaan met stromen) maar bij de kraan zal de druk steeds afnemen door de grote massa viskeuze honing die dient verplaatst tot als de honing uiteindelijk vast wordt en de druk bij de kraan gelijk is aan 0.
              als de honing overal afkoelt levert de pomp ook geen druk meer want dan wordt het haast een vaste stof en dat kan je niet verpompen

              als de leiding verder in het traject wordt gekoeld wordt en de pomp blijft druk leveren zal de koeling sterk genoeg moeten zijn want druk levert warmteenergie, de koeling en de druk heffen elkaar op, naarmate je koelt gaat de amperage van de pomp stijgen, en met een tandradpomp gaat dat heel erg heet worden


              maar ik snap wel ergens waar je heen wil, denk ik de viscosteit zal uiteindelijk toch parten gaan spelen

              Comment


              • maar motorolie speelt nu wel niet in dat gebied waar we van vloeistof naar vast gaan overgaan

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                  Klopt niet, je kan geen 5bar onderaan een open 10m buis hebben, tenzij die 50m hoog is...
                  Een groot misverstand is dat druk van de pomp komt, maar druk komt van de weerstand die er is, en die verliezen veranderen met het debiet. Hoe hoger debiet, hoe meer druk de pomp moet kunnen leveren om de weerstanden te overwinnen.
                  ze bestaat niet meer, de lange wapper die op het scheld dreef...ben ik nu mis dat als die pomp 50 mtere hoog spoot, dus op zich ook weerstand (maar een open nozzle), ook meer als 5 bar levert, ik denk zelfs een stuk meer

                  als we blussen, levert de truck een 6 bar (tegen gesloten pers, kraan toe van de slang), we zetten de slang open, vlak voor de kraan, plaats je drukmeter, die gaat (pomp zal beetje in druk zakken door de pers open te zetten) toch rond de 5 bar vlak aan de kraan zitten

                  Comment


                  • het begint te dagen, tunnelvisie

                    ik mag niet met water denken, en die 5 bar oliedruk is idd maar om de verliezen en de stroperigheid tot boven in het blok te compenseren

                    mijn excuses voor het gedram

                    Comment


                    • Hoe later op de nacht, hoe helderder onzen Bobo wordt

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Ja kweet het. Volgens mij rijdt ze hem nooit warm, ze laat nooit nadraaien. Want zot rijdt ze niet, wel nogal vinnig. Schietig zo.. Kan t moeilijk uitleggen, ze rijdt ook wel goed maar heel slecht voor de mechaniek. Ik ben daar veel voorzichtiger in. Heeft wel telkens de turbo's in garantie gekregen alhoewel de garantie verlopen was.
                        Wonen jij en je zus nog thuis?
                        Gelukkig rijdt ze niet met jouw auto.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • Er is hoop.

                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                            Wonen jij en je zus nog thuis?
                            Gelukkig rijdt ze niet met jouw auto.
                            Neeje man... ben 22 jaar getrouwd

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Neeje man... ben 22 jaar getrouwd
                              Grapje hé.

                              Ik 22 jaar samen.
                              Heb ze eerst 15 jaar warm gereden om geen breuken voor te hebben.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • mijn privé wagens staan altijd even te draaien voor ik vertrek en ik rijdt ze altijd héél rustig warm....heeft niet alleen met de smering te maken maar vooral met de uitzetting van de verschillende motorcomponeten in vaak verschillende materialen. Een motor is er namelijk op berekent dat de gelijkenis in uitzetting/krimp ideaal is op bedrijfstemperatuur,dus extra mechanische belasting kan je best vermijden in de opwarmfase
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • Ik rij 15 km warm. Maar zelf daarna rij ik meestal rustig.

                                  Verstuurd met de postduif.

                                  Comment


                                  • Moderne blokken hebben veel minder last van de koppakking omdat men bij het ontwerp reeds rekening houdt met een gelijkmatige uitzetting van blok en kop, mede dankzij krachtige simulatiesoftware. Zware gietijzeren onderblokken worden ook steeds zeldzamer, en ze worden steeds dunwandiger.
                                    Ook turbos zitten tegenwoordig heel dicht bij het blok met de collector ingebouwd in de kop zodat alles snel en gelijkmatig op temperatuur komt.

                                    Maar blijft dat je in het echte begin voorzichtig moet blijven.
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                      Grapje hé.

                                      Ik 22 jaar samen.
                                      Heb ze eerst 15 jaar warm gereden om geen breuken voor te hebben.
                                      Mijn is n'een turbo: slechts 5 jaar warmgereden

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                        mijn privé wagens staan altijd even te draaien voor ik vertrek en ik rijdt ze altijd héél rustig warm....heeft niet alleen met de smering te maken maar vooral met de uitzetting van de verschillende motorcomponeten in vaak verschillende materialen. Een motor is er namelijk op berekent dat de gelijkenis in uitzetting/krimp ideaal is op bedrijfstemperatuur,dus extra mechanische belasting kan je best vermijden in de opwarmfase
                                        Een koud blok laten draaien op ralentie wordt nochtans altijd afgeraden. Dikke olie, teweinig druk, slechte smering bovenin. Eens het toerental stijgt, stijgt de oliedruk en verbeter je dus de smering.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment


                                        • Wat ik wel hoor, is starten en 5 sec wachten om gas te geven om de pomp tijd te geven druk op te bouwen

                                          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X