Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenBij atmosferische druk. In overdruk zoals in een koelsysteem van een automotor ligt die een stuk hoger...
Om een vb. te geven , van een Corvette c4 uit 1984 gaat de fan maar draaien aan 114°c.Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenHeb dit topic naar VAG gemaild.
Ze hebben daar een pak kennis buiten gesmeten.
Jullie kunnen mij later nog bedanken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichtenik dacht altijd dat dit de temp van het koelwater was.
Comment
-
ik dacht toch altijd te weten dat die lagers bij het starten de wrijving op zich nemen. maar die zijn van zo een speciaal materiaal dat ze weinig slijten erna.
daarna komt er door de oliedruk altijd een film olie tussen beide metalen waardoor er geen contact is.
Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk BerichtenHoe verklaar je dan dat een motor met versleten drijfstanglagers rammelt bij het starten ,en zodra (na een sec. of 2) de oliepomp druk maakt dat dit rammelen ophoud?
eens de oliepomp genoeg olie rond pompt wordt dat geluid gedempt, maar het is er nog steeds.
als de motor extreem versleten is, dan zal de oliedruk stationair zelf bijna terugvallen naar niks omdat er meer olie weglekt aan de drijfstangen, dan de oliepomp erin duwt.
en dan begint de motor te tokken. als je wat gas geeft zie je zo de oliedruk weer stijgen.
om daar wat uitstel tot executie te geven, kan je overgaan naar dikkere olie. maar het blijft maar een lapmiddel, dat blok moet gewoon uit elkaar, nieuwe drijfstang, krukas slijpen en overmaatse lagerschakelen monteren
Comment
-
Ik geef dit aan omdat Unterschlagen beweert dat er geen of bijna geen oliedruk toekomt aan de drijfstanglagers.Last edited by camaro 68 rs; 13/11/2016, 10:04.Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk heb hier ook weer wat bijgeleerd... Die foto's van die BMW dashen, ik dacht altijd dat dit de temp van het koelwater was. Maar zoals mijn jongste zoon terecht opmerkte stond die altijd in het midden op 100 graden, het kookpunt van water. Dus toch een olietemp meter in de wagen lol.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenLaatste pagina kwam er blijkbaar niet door waardoor ik de antwoorden van Onehp en Camaro 68 rs niet gezien had sorry dus voor de onnodige post...Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk BerichtenHoe verklaar je dan dat een motor met versleten drijfstanglagers rammelt bij het starten ,en zodra (na een sec. of 2) de oliepomp druk maakt dat dit rammelen ophoud?
Denk wel dat de zwaarst belaste lagers in en motor goed voorzien worden van de nodige oliedruk.
Maar de oliekanalen moeten natuurlijk gevuld worden door de oliepomp. Vanaf daar wordt het door de lagers zelf geregeld. Druk in de aanvoerlijn op zich is bij geen enkel lager nodig.
Comment
-
Ik schakel op tussen 2400-2650 toeren (naft) tot de olie en koelwater stabiel blijven op 81-85°
In de zomer is dit na 5-7min , in de winter 10-15min.
Als je gewoon met verkeer mee hebt gereden moet je niet speciaal laten nadraaien, gewoon alles nemen en dan ben je toch al 15sec verder en dan afzetten.
Na "sportief" rijden, rijd ik nog minstens 5min zeer rustig, geen turbodruk gebruiken, liefst tegen 70-90km/h om alles met rijwind te laten afkoelen, en dan 30sec nadraaien is goed.
Stationair nadraaien.. als je stopt na hard rijden zal je wagen eerst opwarmen (remmen,turbo,motor,..) doordat er geen koeling door rijwind meer is.
Je wagen kan dan al slechter koelen en moet dan ook nog is meer gaan afkoelen.
Heb niet alle posts gelezen dus was misschien al gezegd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk BerichtenVersleten drijstanglagers hoor je altijd, in mijn ervaring. Piston slap duurt maar een paar seconden, maar dan kan je ook nog hydraulische nokvolgers hebben die gevuld moeten worden
Maar de oliekanalen moeten natuurlijk gevuld worden door de oliepomp. Vanaf daar wordt het door de lagers zelf geregeld. Druk in de aanvoerlijn op zich is bij geen enkel lager nodig.
Piston jets niet meegerekend omdat dit niet bij alle motoren aanwezig is.
Zal toch nodig zijn zeker?
http://Last edited by camaro 68 rs; 13/11/2016, 18:09.Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk BerichtenKrijgen wel de meeste olie toebedeeld!
Piston jets niet meegerekend omdat dit niet bij alle motoren aanwezig is.
Zal toch nodig zijn zeker?
http://
De rod journals krijgen ongeveer 1/3 va de olie die de main bearings krijgen en ongeveer evenveel als de nokkenassen, in de grafiek die je hierboven post.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk heb hier ook weer wat bijgeleerd... Die foto's van die BMW dashen, ik dacht altijd dat dit de temp van het koelwater was. Maar zoals mijn jongste zoon terecht opmerkte stond die altijd in het midden op 100 graden, het kookpunt van water. Dus toch een olietemp meter in de wagen lol.
Comment
-
Ik rij DCC in Comfort en DSG in Normal tot de olie 90 graden heeft. Gaat dan niet boven 2500rpm schakelen. Kan naargelang de buitentemperatuur tot 10 km duren (auto slaapt binnen). Pas nadien Individual en DSG in S.
Koelwater is wel opvallend snel warm, chauffage begint ook snel te geven2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk BerichtenDat symbool met een oliekannetje eronder, verraadt ook wel een en ander.
Comment
Comment