Oorspronkelijk geplaatst door taiko
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het Grote "warm rijden" Topic
Collapse
X
-
Ik heb al eens 'n dieseltje gestart zonder oliefilter(vergeten) . Dus op ralenti en je ziet dan onderaan een plasje ontstaan. Met 5 l erin schat ik zo'n 4 min dat hij leeg zou zijn die carter(op tijd stil gelegd!).Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten6000 rpm... 7500 rpm... gij doet zeker dagelijks circuit Franchorchamps ofzo? Moet zijn, want in het dagelijkse (drukke of file-) verkeer lijkt mij dit te zot voor woorden.
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenMoet wel want die trekt maar goed vanaf 6000 toeren. Zelfde motor als Espace (als 't ne 1600 is).2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenal naargelang reologie en viscositeit op dat moment
Comment
-
verschillende modellen bestaan, maar allemaal pompen ze een vaste hoeveelheid (tandwiel + gerotor zijn het meest voorkomend). Wel krijg je tegenwoordig meer en meer variabel debiet pompen, maar dan veranderd men het verpompt volume per toer, niet zoals bvb een centrifugaalpomp waar viscositeit en tegendruk wel van belang is.
Comment
-
Een pomp verpompt bij hoge viscositeit geen even groot volume als bij lage toch. Gerotor of niet, volume gaat toch lager liggen bij een vloeistof met grotere traagheid?Last edited by Gere; 15/11/2016, 01:21.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenEen pomp verpompt bij hoge viscositeit geen even groot volume als bij lage toch. Gerotor of niet, volume gaat toch lager liggen bij een vloeistof met grotere traagheid?Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenNiet bij een tandwielpomp. Debiet zal pas zakken als er echt cavitatie optreedt, maar dat gebeurt niet in een auto, anders was je pomp veel sneller defect.
Er zijn wat randeffectjes, zoals bij hogere tegendruk wel wat meer terugstroming is. Cavitatie is als de druk aan de zuigzijde zo laag wordt, dat de vloeistof (deels) verdampt. Dat wordt altijd vermeden
Comment
-
Een tandwielpomp is in principe volumetrisch, maar ze lekt ook een bepaalde hoeveelheid afhankelijk van de speling, het totale drukverschil over de pomp en omgekeerd evenredig met de viscositeit. Bij een groot drukverschil, lage viscositeit en grote speling kan die lekkage groot zijn en als het toerental laag is (ralenti) en dus het debiet laag, dan kan de pomp zodanig lekken dat er niks verpompt wordt.
Bij een verbrandingsmotor is echter de tegendruk hoog als de viscositeit hoog is en omgekeerd, dus het regelt zichzelf wat. Maar een variabele pomp blijft goed om zeker te zijn dat men bij ralenti genoeg debiet heeft. Zeker met de tijd als de tandwielen slijten en de speling groter wordt.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Het debiet neemt toe in functie van het toerental ja, maar dit is het theoretische debiet en is niet hetzelfde als het gedrag bij het verpompen van olie in een motorblok waarbij je rekening moet houden met de viscositeit van de vloeistof.
Bij een hogere viscositeit (dikker) zal het debiet zelfs afnemen bij het verhogen van het toerental.
Een viskeuzere vloeistof kan zich niet snel genoeg verplaatsen om door de pomp verpompt te kunnen worden. Er mag dan nog een vacuüm ontstaan, dat zal dan misschien wel verpompt worden maar geen hoogviskeuze vloeistof aan hetzelfde debiet als water. Onmogelijk!
En dat is dan meteen nog een goeie reden om de olie warm te rijden.
Comment
-
Uit hoge interesse van mijn kant uit, maar weinig (praktijk)kennis van zaken heb ik voor mezelf even een beknopte samenvatting gemaakt in verband met de oliekwestie.
Oliepijl:
Hoeveelheid olie in het carter, liefst gemeten bij een koude motor(?). Dit omdat dan de meeste olie teruggevloeid is naar het carter, en je dan een nauwkeurigere meting kan doen.
Te weinig olie zorgt voor te weinig tot geen smering. Te veel olie zorgt er voor dat de krukas in olie zit te baden, alsook verhoogt risico op een op hol geslagen motor (Diesel).
Oliedruk:
De oliepomp pompt olie uit het carter door de motor heen. Uit het filmpje van een paar pagina's terug begrijp ik dat de druk ontstaat door de vernauwingen in de oliekanalen en de kleine ruimte's en spaties waar de olie door moet.
Te lage oliedruk kan komen door:
- defecte oliepomp
- gewoonweg te weinig olie in het carter
- algemene slijtage van de motor. Vernauwingen vallen door
slijtage buiten de toleranties waardoor de olie in feite te gemakkelijk kan doorstromen.
- Veel te hoge olietemperatuur
Door een te lage oliedruk verkleint of verdwijnt de oliefilm tussen de bewegende metalen delen van de motor.
Te hoge oliedruk komt niet vaak voor daar er meestal een overdrukventieltje op het systeem zit. Een eventuele oorzaak kan zijn te dikke olie.
Door een te hoge oliedruk kunnen de pakkingen en de oliefilter gaan lekken.
Olietemperatuur/Oliesmering:
Koude olie is dikker, waardoor de druk hoger is. Dit omdat de dikkere olie door de vernauwingen moet. Koude olie smeert goed omdat de oliefilm dikker is. Maar deze voert minder goed warmte en vuil af doordat dikkere olie trager door het systeem trekt.
Hoe warmer de olie, hoe dunner hij wordt, hoe minder druk er is.
Echter zijn er toegevoegde additieven die beginnen te werken bij opgewarmde olie. Die additieven zorgen ervoor dat de schoonmaak -en smeereigenschappen goed blijven bij warmere temperaturen.
Te warme olie smeert slecht, omdat de olie te dun wordt om een goede oliefilm te voorzien tussen de bewegende delen.
Waarom olie vervangen:
- Additieven breken langzaam af waardoor de olie bij warmere temperaturen minder goed gaat beginnen smeren en vuil afvoeren.
- Olie wordt te vervuild. Zeker bij ouder auto's.
- Olieverbruik van de motor zelf.
Dit is zo wat wat ik de voorbije pagina's gelezen heb.
Is mijn samenvatting iets of wat aanvaardbaar?
Comment
-
nog een paar tips om toe te voegen:
1) bij lange stilstand verzuurd de olie ook. dus een oldtimer die 1000km/jaar rondrijd, vervangt best jaarlijks of minstens 2jaarlijks zijn olie. ook al heeft die weinig gereden, die olie is niet goed meer.
2) olie wordt ook vermengd met brandstof als de motor draait. er blijft altijd wat brandstofresidu aan de cilinderwand plakken (vooral bij oude wagen met een choke). deze komt dan in de olie terecht en vervuilt de olie ook. je zal merken dat de olie bij een LPG voertuig altijd properder en vettiger blijft dan bij een benzine wagen. simpelweg omdat LPG een droge verbranding heeft en geen brandstof bij de olie terecht komt (zolang de motor koud niet met choke op benzine start. t is veel gezonder om op LPG te starten maar dat is een andere discussie)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtennog een paar tips om toe te voegen:
1) bij lange stilstand verzuurd de olie ook. dus een oldtimer die 1000km/jaar rondrijd, vervangt best jaarlijks of minstens 2jaarlijks zijn olie. ook al heeft die weinig gereden, die olie is niet goed meer.
2) olie wordt ook vermengd met brandstof als de motor draait. er blijft altijd wat brandstofresidu aan de cilinderwand plakken (vooral bij oude wagen met een choke). deze komt dan in de olie terecht en vervuilt de olie ook. je zal merken dat de olie bij een LPG voertuig altijd properder en vettiger blijft dan bij een benzine wagen. simpelweg omdat LPG een droge verbranding heeft en geen brandstof bij de olie terecht komt (zolang de motor koud niet met choke op benzine start. t is veel gezonder om op LPG te starten maar dat is een andere discussie)
Comment
-
Warm rijden en goed warm rijden is ook twee inderdaad.
De motor regelmatig (liefst elke rit, minstens wekelijks) echt warm krijgen door voldoende lange afstanden te doen:
- Olie boven 100 graden waardoor benzine en water eruit verdampen
- Motor en uitlaatsysteem (ruim) boven 100 graden waardoor vocht uit het systeem kan verdwijnen en geen corrosie kan optreden.
Pakweg de helft van de uitlaatgassen zijn water, en als de boel koud blijft, blijft die in het systeem...
Ook de remmen mogen nu en dan eens warm worden, rij je enkel gedwee en remt nooit hard, gaan de remblokken ook gaan vastzitten in de klauw. Minstens wekelijks op de afrit en zonder verkeer achter je, een keer goed remmen. Houdt ook de remoppervlakken en de remwerking fris.
Rij je niet ver genoeg hiervoor, verplaats je alternatief met:
- Electrische auto (die komt steeds verder maar hoeft niet)
- Electrische fiets
- Met de beentjes, evt met hulpmiddelen (velo)
- Met iemand anders meeliften (bv. openbaar vervoer)ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenInderdaad, ga je 7000toeren doen op een gans koude motor dan zal de pomp bijna zeker cavitatie krijgen wat de pomp ook zal beschadigen...
Pas als je onder de winterclassificatie gaat qua temperatuur loop je dat risico. -40°C voor een 0W, -25°C voor een 15W. 60,000 cP is de viscositeitslimiet voor allemaal. Bedenk ook dat de druk aan de uitgang van de pomp altijd beperkt blijft tot de druk waarbij de bypassklep opent. Typisch zo'n 5 bar.
Comment
Comment