Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vw Golf tdi startprobleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vw Golf tdi startprobleem

    Beste auto-kenners,

    Ik heb het volgend probleem met mijn Golf 4 1.9 tdi - ALH (290K)

    Slecht starten bij koude motor... Zeker 5 tot 10 seconden. Als ik erna onmiddellijk nog eens probeer dan start die meteen. Ik heb dan maar de gloeibougies vervangen maar zonder resultaat. Batterij ook uitgemeten en is dik in orde. Brandstofleidingen ook OK.

    Ik heb al enkele topics gelezen op verschillende forums en ik kwam tot volgende oplossing nl. koeltemperatuursensor loskoppelen en dan proberen. Indien hij dan onmiddellijk start --> startmotor vervangen.

    Dit heb ik dus geprobeerd en inderdaad de motor slaat meteen!!! Wat ik ook opgemerkt heb is dat het lampje van de gloeibougies langer blijft branden bij losgekoppelde fiche. Bij aangekoppelde fiche brandt het lampje maar 1 sec. Ik heb dan veel gelezen dat het dan aan de startmotor zou liggen.

    Ik begrijp in eerste instantie niet wat de link is tussen een KVS-sensor en een startmotor? Is er wel een link vraag ik me af?
    Mijn logische redenering zegt eerder dat er verkeerde singalen worden verstuurd van de sensor naar de gloeibougies? Dus gok ik op een kapotte sensor?
    Wat zeker valt uit te sluiten is:
    - accu (gemeten en in goede conditie)
    - geen lucht in brandstofleidingen-/systeem
    - gloeibougies

    Ik heb jammer genoeg geen duidelijke verklaringen gelezen in andere forums/topics.

    Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen. Vooral de link tussen startmotor en KVS-sensor zorgt voor vraagtekens.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Als je de fiche vd koelvloeistofsensor uittrekt, komt er continu - 25°C omgevingstemp. binnen bij het motormanagement.

    Die gaat hierop reageren door extra brandstofinspuiting te voorzien bij deze 'extreme' koudstart.
    Dit helpt het starten vd motor.

    In feite omzeil of camoufleer je hiermee het eigenlijke startprobleem.
    Vermoed dat de temp. Sensor hier niet het probleem is.

    Comment


    • #3
      In je uitleg valt tussen de lijnen te lezen dat je koude motor niet "denkt" dat hij koud staat, maar wel warm.

      Door de fiche van de koelvloeistoftemperatuursensor (ook de "G62" genaamd) af te koppelen stuur je uiteraard een ander signaal naar je stuurdoos ... deze gaat hierop reageren met een andere aansturing van de injectiepomp en van de voorgloeiing (je stelde zelf al vast dat er hierdoor langer gegloeid wordt).

      Wat geen moeite kost is kijken hoe hij koud start met een andere batterij of met startkabels / startbox erop.

      Ik zou hem sowieso (laten) uitlezen, alle fouten wissen en hem opnieuw uitlezen na een aantal slechte koude starts.

      Comment


      • #4
        Goed, ik veronderstel dus dat als hij bij koude temp. meteen start d.m.v. startkabels, het aan de accu zal liggen?
        Ik heb de accu reeds uitgetesr op laadtoestand en gaf positief resultaat. Maar het is idd weinig moeite. Zal ik eens proberen...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
          Als je de fiche vd koelvloeistofsensor uittrekt, komt er continu - 25°C omgevingstemp. binnen bij het motormanagement.

          Die gaat hierop reageren door extra brandstofinspuiting te voorzien bij deze 'extreme' koudstart.
          Dit helpt het starten vd motor.

          In feite omzeil of camoufleer je hiermee het eigenlijke startprobleem.
          Vermoed dat de temp. Sensor hier niet het probleem is.
          Juist wel toch want DIEZELFDE sensor gaf aan de ECU door dat er geen voorgloeiing nodig is terwijl het wel nodig is?

          Comment


          • #6
            Uw tdi heeft zelfs geen voorgloeiing nodig bij normale temperaturen.
            Enkel bij lage temperaturen wordt er effectief ( of langer ) voorgegloeid.

            Omgekeerd : bij warme motor zal er bij defecte sensor ook -25° binnenkomen in het motormanagement.
            Dus ook hier extra inspuiting brandstof terwijl het helemaal niet nodig is.
            De motor zal hier vanzelf, zonder indrukken gaspedaal, hoger in toeren worden gedreven.
            Dit kan zelfs gaan tot 1800 toeren.
            Heb dit meegemaakt met defecte sensor in een vw SDI.
            Last edited by taiko; 12/11/2016, 12:50.

            Comment


            • #7
              Als het de sensor is, zou je dat dan ook niet merken aan het metertje op het dashboard?
              Ik kan er inkomen dat het idd aan de startmotor ligt, die te zwak is om een koude motor te starten, tenzij die idd meer brandstof krijgt dan normaal.

              Comment


              • #8
                Die sensor heeft 4 aansluitingen : 2 voor koppeling naar het management en 2 naar het metertje.
                Hangt er dus vanaf welk van beide 'circuits' een probleem heeft.
                Of beide tesamen.
                Last edited by taiko; 12/11/2016, 12:57.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                  Uw tdi heeft zelfs geen voorgloeiing nodig bij normale temperaturen.
                  Enkel bij lage temperaturen wordt er effectief ( of langer ) voorgegloeid.

                  Omgekeerd : bij warme motor zal er bij defecte sensor ook -25° binnenkomen in het motormanagement.
                  Dus ook hier extra inspuiting brandstof terwijl het helemaal niet nodig is.
                  De motor zal hier vanzelf, zonder indrukken gaspedaal, hoger in toeren worden gedreven.
                  Dit kan zelfs gaan tot 1800 toeren.
                  Heb dit meegemaakt met defecte sensor in een vw SDI.
                  Ik versta de logica perfect van de brandstofinspuiting en lijkt me perfect mogelijk maar als je zegt dat mijn tdi geen voorgloeiing nodig heeft - wat inderdaad zo is want de gloeibougies treden pas in werking bij temp. onder de nul dacht ik - waarom blijft de gloeilamp op m'n instrumentenpaneel veel langer branden als ik de fiche van de KVS lostrek?

                  Dan moet er volgens mij ook nog een storing zijn tussen sensor en voorgloeisysteem, niet?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Als het de sensor is, zou je dat dan ook niet merken aan het metertje op het dashboard?
                    Ik kan er inkomen dat het idd aan de startmotor ligt, die te zwak is om een koude motor te starten, tenzij die idd meer brandstof krijgt dan normaal.
                    Het metertje doet zijn werk behalve dat hij nooit op 90 komt wanneer ik op de snelweg rijdt maar dat heeft te maken met de thermostaat die open blijft. Dus de sensor doet volgens mij zijn werk...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                      Die sensor heeft 4 aansluitingen : 2 voor koppeling naar het management en 2 naar het metertje.
                      Hangt er dus vanaf welk van beide 'circuits' een probleem heeft.
                      Of beide tesamen.
                      Ok ik ben al een stap verder...
                      Dus jij zou beginnen met de sensor te vervangen?

                      Comment


                      • #12
                        Euh neen, was bedoeld naar Sunking die de link legt naar dat metertje in geval van defecte sensor.

                        Uw sensor werkt naar mijn mening wel.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk Berichten
                          Ik versta de logica perfect van de brandstofinspuiting en lijkt me perfect mogelijk maar als je zegt dat mijn tdi geen voorgloeiing nodig heeft - wat inderdaad zo is want de gloeibougies treden pas in werking bij temp. onder de nul dacht ik - waarom blijft de gloeilamp op m'n instrumentenpaneel veel langer branden als ik de fiche van de KVS lostrek?

                          Dan moet er volgens mij ook nog een storing zijn tussen sensor en voorgloeisysteem, niet?
                          Omdat bij defecte sensor in het motormanagement konstant - 25 °C omgevingstemperatuur binnenkomt.

                          Die motor gaat dan alle hulp, die mogelijk is, inroepen om de motor helpen te starten.
                          Meer of langere brandstofinspuiting, langer voorgloeien, etc.
                          Het is dus normaal dat de voorgloeiing veel langer duurt als je die fiche uittrekt.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            Wat geen moeite kost is kijken hoe hij koud start met een andere batterij of met startkabels / startbox erop.

                            Ik zou hem sowieso (laten) uitlezen, alle fouten wissen en hem opnieuw uitlezen na een aantal slechte koude starts.
                            En ? ... wat waren de resultaten ?

                            Comment

                            Working...
                            X