Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 116D F20 2012 versnellingsbak schakelt soms moeilijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 116D F20 2012 versnellingsbak schakelt soms moeilijk

    Ik heb een BMW 116D F20 van 2012 staan (+- 60 000 km) die recent moeilijk is beginnen doen tijdens het schakelen van versnelling (misschien door het koude weer?). Meestal kan ik gewoon van versnelling wisselen door met mijn vinger op de pook, nu moet ik toch af en toe meer kracht gebruiken. Vooral schakelen naar 3de naar 2de gaat soms extra moeilijk, als ik dezelfde kracht aanhou dan voel ik eerst weerstand en dan glijdt hij er plots in. Het doet zich ongeveer 50% van de keren bij het schakelen voor, de ene keer zonder moeite, de andere keer voelt het aan alsof er iets in de weg zit voor de pook.

    Wat zou dit kunnen zijn? Teveel speling/moet opnieuw afgesteld worden, de verbinding tussen de pook en de bak? Olie al vergaan? Syncro's kapot (lijkt mij stug na 60 000 km)? Koppeling werkt allesinds goed, het pedaal voelt goed aan en pakt op het juiste moment, sliert niet door ook bij hoge toeren.

    Thanks,

  • #2
    Bij lagere temperaturen is het normaal dat hij,wat stroever schakelt, olie is nog niet opgewarmd en iets dikker/stroperiger. Maar dit zou na een 5-tal kilometer toch al veel beter moeten zijn.

    je voelt of hoort de tandwielen niet?

    Speling en synchro's... Kan je de pook bewegen als hij in versnelling staat?
    versnellingsbakolie lijkt mij uitgesloten op die kilometerstand, tenzij je met een lek zit natuurlijk?
    maar doorvoor moet je je hoofd eens onder de wagen gooien.

    zowel mijn astra als mijn pick-up schakelen stroef de eerste kilometers bij deze temperaturen, niet abnormaal.
    Al is mijn astra geen referentie, verschrikkelijke versnellingsbak.

    Comment


    • #3
      Al mijn wagens hadden dit als ze koud waren, dus vermoed dat het normaal is.

      Eerste versnelling moet ik soms 2-3 keer proberen voor die erin wilt zonder te forceren en dat bij <30k km

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
        Bij lagere temperaturen is het normaal dat hij,wat stroever schakelt, olie is nog niet opgewarmd en iets dikker/stroperiger. Maar dit zou na een 5-tal kilometer toch al veel beter moeten zijn.

        je voelt of hoort de tandwielen niet?

        Speling en synchro's... Kan je de pook bewegen als hij in versnelling staat?
        versnellingsbakolie lijkt mij uitgesloten op die kilometerstand, tenzij je met een lek zit natuurlijk?
        maar doorvoor moet je je hoofd eens onder de wagen gooien.

        zowel mijn astra als mijn pick-up schakelen stroef de eerste kilometers bij deze temperaturen, niet abnormaal.
        Al is mijn astra geen referentie, verschrikkelijke versnellingsbak.
        Zonet even een uurtje rondgereden en ik merk eigenlijk niet zo veel verschil koud/warm. Met de vorige auto's dat ik gehad heb, had ik dit probleem niet, versnelling verleggen gaf geen weerstand in de mate dat ik het hier heb.

        Ik voel en hoor de tandwielen niet. Als hij in versnelling staat dan kan ik de pook wat weg en weer bewegen maar heb niet het gevoel dat hij los zit en hoor ook geen geratel ofzo. Heb onder de auto gekeken maar dat is één en al plastiek. Ik zie geen vochtige blinkende plekken noch ligt er olie op de grond, maar de versnellingsbak zelf is gewoon niet zichtbaar dus als hij lek is, dan kan de olie ergens aan de bovenkant van het plastiek zich aan het verzamelen zijn.

        Comment


        • #5
          zit die bak niet aan de achteras zoals bij vele BMW?

          2 mogelijke oorzaken waarbij het niet puur aan de bak ligt: 1 te dikke olie, 2 de verkeerde friction modifiers. Wat schrijft BMW voor, en weet je zeker dat dit erin zit?

          Comment


          • #6
            Ik vind dat BMW's altijd redelijk straf schakelen ( in vergelijking met japanners, die schakelen gelijk boter), 3 gehad met handbak (laatste was een F20) en ik kon nooit met 1 vinger schakelen. Maar ook niet dat het echt moeilijk ging. Als je het echt verdacht vindt, kan je er dan geen specialist naar laten kijken?

            Comment


            • #7
              Als het koud en warm weinig verschil geeft zou je denken aan de syncro's ,alhoewel het erger zou moeten zijn koud.
              Maar als u zegt dat het maar in 50% van de gevallen is kan je het bijna uitsluiten.
              Z4 M40i

              Comment


              • #8
                Ik heb ook een manuele F20 diesel van '12. Nooit jouw probleem ervaren, maar ik heb paar maand geleden wel de olie van mijn versnellingsbak laten wisselen (op 110k). De kans bestaat dat ik het mij inbeeld, maar schakelen lijkt vlotter te gaan nu. Mss iets dat je ook kan proberen? Het kan ook dat er iets echt stuk is.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                  zit die bak niet aan de achteras zoals bij vele BMW?

                  2 mogelijke oorzaken waarbij het niet puur aan de bak ligt: 1 te dikke olie, 2 de verkeerde friction modifiers. Wat schrijft BMW voor, en weet je zeker dat dit erin zit?
                  Zal maandag eens een BMW dealer binnenspringen en vragen om de sleutel uit te lezen om te zien of dat de olie ooit vervangen geweest is, of andere werken die er mee te maken zou kunnen hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door RedShift Bekijk Berichten
                    Zal maandag eens een BMW dealer binnenspringen en vragen om de sleutel uit te lezen om te zien of dat de olie ooit vervangen geweest is, of andere werken die er mee te maken zou kunnen hebben.
                    Dat werkt alleen als de auto steeds bij BMW geweest is.

                    Comment


                    • #11
                      Teveel power is nefast voor een versnellingsbak.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door RedShift Bekijk Berichten
                        Zal maandag eens een BMW dealer binnenspringen en vragen om de sleutel uit te lezen om te zien of dat de olie ooit vervangen geweest is, of andere werken die er mee te maken zou kunnen hebben.
                        BMW doet geen oliewissels bij automaten tenzij je er om vraagt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door RedShift Bekijk Berichten
                          Ik heb een BMW 116D F20 van 2012 staan
                          Je hebt hem (de auto) "staan", niet jouw auto dus ... wat is het verleden van die auto, wat doet ie bij jou en waarom wordt er gedacht dat jij dit kan oplossen ?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Ik vind dat BMW's altijd redelijk straf schakelen ( in vergelijking met japanners, die schakelen gelijk boter)
                            Subaru ook?
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door 1023 Bekijk Berichten
                              Teveel power is nefast voor een versnellingsbak.

                              Dat is zo, ooit een alfa V6 gehad met een DUITSE zf versnellingsbak , op een bepaald moment geen aandrijving meer, een tamelijk dikke as in de bak was gebroken
                              Last edited by camaro 68 rs; 14/11/2016, 09:44.
                              Z4 M40i

                              Comment

                              Working...
                              X