Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Extra batterij (accu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Extra batterij (accu)

    He, ik heb een vraagje ivm het plaatsen van een extra accu in mijn Ford Transit. Momenteel heeft mijn Ford Transit één startbatterij één accessoire batterij (beide Silver-calcium 60 Ah) in parallel geschakeld staan. Nu zou ik graag in de caravan een extra batterij (semi-tractie) plaatsen, om hierop een transfo naar 220v op aan te sluiten. Kan ik deze 3e batterij gewoon in parallel schakelen met de start- en accessoirebatterij en tussen de 2e en 3e batterij een VSR (spanningsgevoelig relais) tussenplaatsen? Deze gaat dan enkel laden als de spanning van de dynamo hoger is dan 13V. Alvast bedankt voor de hulp.

  • #2
    Parallel kan het gewoon.

    Comment


    • #3
      let ook op met dergelijke fratsen.
      als je een huishoudaccu in je caravan steekt van 100Ah en die is leeg (11V).
      en je start je auto, je rijd je auto naar je caravan, je laat de motor draaien, dan zitten die 2 accus in je transit op 14V.
      enig idee wat je gaat meemaken als je de caravan accu ineens aan je autoboordnet gaat koppelen op 14V. daar kan een paar 100A gaan lopen dan

      Comment


      • #4
        dubbel

        Comment


        • #5
          Kan je zeker niet zomaar parallel schakelen. Als je caravan aan je auto hangt, en je gaat starten, of in het hierboven beschreven scenario, dan gaan er stromen vloeien die echt dikke kabels vereisen!
          Daar moet een laadschakeling tussen die de stroom begrenst! Ga eens kijken bij shops die materiaal verkopen voor woonboten. Daar heb je ook systemen met 2 batterijen en laadschakelingen.

          Comment


          • #6
            1) Een loodbatterij is leeg bij 10,5v, maar als je zo diep gaat duurt het niet lang of je moet een nieuwe zetten. voor een semi-tractie batterij zou ik al bijladen vanaf 50%, en dat is dus als er 12.1v op staat.

            2) In het slechtste geval ontstaat er een spanningsverschil van 4V tussen de 2 batterijen vooraan en de tractiebatterij achteraan. De interne weerstand van een batterij bedraagt zo'n 0.02 Ohm, De weerstand van de bekabeling kan nog eens 0.1 Ohm bedragen. Met een totale weerstand van 0.12 Ohm en 4V spanningsverschil, bedraagt de laadstroom NOOIT meer dan 33.3A. Indien 0.2 Ohm, 20A.

            Ik voorzie eerder dat je de achterste batterij niet op tijd kan laden (tijdens de rit)...
            Last edited by Unterschlagen; 21/11/2016, 15:06.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door keiilaok Bekijk Berichten
              . Momenteel heeft mijn Ford Transit één startbatterij één accessoire batterij (beide Silver-calcium 60 Ah) in parallel geschakeld staan.
              Ben je zeker dat beide altijd parallel geschakeld staan?
              Normaliter is hier een elektronische scheiding voorzien met aangepaste lader.
              Beide batterijen kunnen zo enkel parallel staan indien ze precies dezelfde spanning hebben.
              Ook zal bij het laden de startbatterij altijd voorrang moeten krijgen op de acc.batterij.

              Comment


              • #8
                Nee hoor, als de spanning verschilt betekend dit dat de ene batterij meer geladen is als de andere, en dat corrigeert zichzelf. De vollere batterij zal de legere laden tot ze gelijk zijn. Wat betreft het laadcircuit ziet die slechts 1 grote batterij.

                Comment


                • #9
                  Voor caravans bestaat er elektronica die de laadstroom van de caravanaccu regelt.
                  voorkomt overbelasting en oververhitting.

                  veel veiliger!

                  en bat'terijen met verschillende voltages in parallel opladen geeft voor beide batterijen extra slijtage.
                  dus niet aan te raden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                    2) In het slechtste geval ontstaat er een spanningsverschil van 4V tussen de 2 batterijen vooraan en de tractiebatterij achteraan. De interne weerstand van een batterij bedraagt zo'n 0.02 Ohm, De weerstand van de bekabeling kan nog eens 0.1 Ohm bedragen. Met een totale weerstand van 0.12 Ohm en 4V spanningsverschil, bedraagt de laadstroom NOOIT meer dan 33.3A. Indien 0.2 Ohm, 20A.

                    Ik voorzie eerder dat je de achterste batterij niet op tijd kan laden (tijdens de rit)...
                    paar details vergeten:
                    -hoe weet je of er verbruikers aan die accu hangen? wat als daar nog een 100W koelkast aan zit die ermee gestopt is als de accu leeg was, ook als je lichten ofzo branden, schieten die direct ingang op de caravan. dat loopt ook allemaal door dat ENE massapinnetje in je connector. t is vooral aan die connector dat je moet opletten hoeveel stroom je er door jaagt

                    de jaeger 13polige connector kan MAX 20A aan, van de andere vind ik direct geen specs.
                    uw achterlichten die branden (2-3A), koelkast springt ineens weer aan bij die hogere spanning (10A), en dan nog eens 30A van je accu die wil gaan laden. op het moment dat je dus je connector inplugt verbrand je de klemmen in je connector. dat zal 10keer goed gaan en de 11de keer valt alles uit op de caravan.

                    mijn tip: neem DUNNE bekabeling voor de constande spanning naar je accu en maak ze maar goed lang (max 2.5mm², geen 4mm² gebruiken). dit heeft als nadeel dat je accu minder snel zal laden, maar die dunnere kabel heeft een hogere weerstand waardoor uw connectors niet smelten.
                    ik heb ooit op een offroad forum gezeten waaar ze me gek verklaarden en dat ik brand zou veroorzaken door 'te dunne kabels te gebruiken' en daar hebben ze die TS de raad gegeven 20mm² te monteren. de kabel zal idd niet smelten, maar de connector wel. en trouwens draad smelt niet, daarvoor dienen de zekeringen

                    Comment


                    • #11
                      Je hebt gelijk. met 2.5mm² EN een overgang via 13 polige jaeger ben je sowieso beperkt in laadstroom. Daarom ook dat ik zeg bezorgd te zijn dat de batterij niet geladen raakt. Ik zou overwegen om een zonnepaneel op het dak te plaatsen.

                      Comment


                      • #12
                        zo een aanhangwagen connector is ook niet geschikt om laadstroom door te jagen.
                        die constante + pin was oorspronkelijk voorzien om één toestel van constante stroom te voorzien in de auto. bv een koelkast.
                        en niet om daar een tractie accu te gaan opladen. daar heb je zonnepanelen voor nodig.

                        of je moet een speciale aansluiting extra voorzien op auto en aanhangewagen die wel hoge stromen aan kan (bv connectors zoals ze op winches gebruiken bij aanhangers)


                        Comment


                        • #13
                          Helaas ga je dan nog steeds niet die batterij op een deftig tempo opgeladen krijgen, dus ik zou me die kosten besparen.

                          Comment


                          • #14
                            Ik denk nog steeds dat de spanning hoog genoeg moet zijn om iets in de batt te krijgen. Of dat nu 5 A is zal wat trager gaan.
                            Ik heb hier nog een antiek ladertje met platen als gelijkrichting. En die geeft 14,5 v & 6 A = batt geraakt goed geladen.
                            En dan heb ik zo'n moderne lader met 10 A en 12,5 v = batt blijft maar platjes tov dat oud ladertje.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                            Comment


                            • #15
                              Natuurlijk. Van zodra er geen spanningsverschil aanwezig is stopt het laden. 2V spanningsverschil laadt makkelijk 6A. Maar dan ga je met een grote batterij wel heel wat tijd nodig hebben.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                zo een aanhangwagen connector is ook niet geschikt om laadstroom door te jagen.
                                die constante + pin was oorspronkelijk voorzien om één toestel van constante stroom te voorzien in de auto. bv een koelkast.
                                en niet om daar een tractie accu te gaan opladen. daar heb je zonnepanelen voor nodig.

                                of je moet een speciale aansluiting extra voorzien op auto en aanhangewagen die wel hoge stromen aan kan (bv connectors zoals ze op winches gebruiken bij aanhangers)

                                Dit noemen ze een Anderson connector. Makkelijk te vinden op Ebay etc.

                                Comment


                                • #17
                                  Hallo, wel het lijkt misschien dom maar ik vraag het toch :-) Ik heb een omvormer voor 220 volt te hebben in mijn wagen. Als ik nu mijn 2e batterij plaats in mijn wagen en een druppellader insteek in deze omvormer van 220 volt kan het dan? Ik zou namelijk een muziekinstallatie willen inbouwen (heb dit al vaker gedaan) maar je krijgt al snel fouten in je wagen door spanningsvallen... Hier wou ik dat een beetje oplossen door een 2e batterij in te bouwen. De omvormer zou 300 watt constant en 600 watt piekvermogen kunnen trekken al neem ik dit met een korrel zout.

                                  Comment


                                  • #18
                                    oeps, foutje

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Denboon Bekijk Berichten
                                      Hallo, wel het lijkt misschien dom maar ik vraag het toch :-) Ik heb een omvormer voor 220 volt te hebben in mijn wagen. Als ik nu mijn 2e batterij plaats in mijn wagen en een druppellader insteek in deze omvormer van 220 volt kan het dan? Ik zou namelijk een muziekinstallatie willen inbouwen (heb dit al vaker gedaan) maar je krijgt al snel fouten in je wagen door spanningsvallen... Hier wou ik dat een beetje oplossen door een 2e batterij in te bouwen. De omvormer zou 300 watt constant en 600 watt piekvermogen kunnen trekken al neem ik dit met een korrel zout.
                                      Een muziekinstallatie op een omvormer?
                                      Ik denk dat dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen: de meeste omvormertjes leveren alles behalve een propere sinus.
                                      Bovendien is een muziekinstallatie uitgerust met een transformator (voeding) en alweer: de meeste omvormertjes mogen niet inductief worden belast.
                                      Last edited by Maurice P.P.; 07/05/2017, 09:47.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                                        Een muziekinstallatie op een omvormer?
                                        Ik denk dat dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen: de meeste omvormertjes leveren alles behalve een propere sinus.
                                        Bovendien is een muziekinstallatie uitgerust met een transformator (voeding) en alweer: de meeste omvormertjes mogen niet inductief worden belast.
                                        Hij bedoelt een druppellader op de omvormer, en een batterij op de druppellader. De muziekinstallatie dan op die batterij aansluiten.
                                        Dat moet lukken maar ik denk dat het een omweg is voor iets simpels.

                                        Wat je wil doen is een muziekinstallatie inbouwen in de wagen, en ervoor zorgen dat de installatie de wagenelektronica niet beïnvloedt.
                                        Allereerst lijkt het me zeer sterk dat je muziekinstallatie de wagenelektronica gaat beïnvloeden, zolang je het vermogen een beetje 'gezond' houdt. Of wil je je ruiten eruit blazen? Hoeveel watt ga je zetten?
                                        De wagenelektronica zet wel een heleboel storingen op de 12V-lijn in de wagen. Als je dan geen goede voeding in je muziekapparaten hebt, kan je dat gaan horen ('plopjes', kraakjes, gezoem, ...).
                                        Ik geloof dat er filters, power conditioners etc. bestaan mocht je die problemen ondervinden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X