Op mijn M2 heb ik de voorschriften van BMW volledig gevolgd m.b.t. de aankoop van een winterset Michelin Pilot Alpin4 met snelheidsindicatie "V" m.n. 2x 235-40-18 vooraan en 2x 255-35-18 achteraan op BMW Velg 640M 8,5" en 9,0". Alleen, toen ik die set aankocht was enkel de voorband verkrijgbaar met STER. Gezien de geadviseerde voorschriften qua maten klopten, besloot ik dan maar een achterband zonder ster te laten monteren.
Ik had gelezen dat er al een probleem van stabiliteit i.v.m. die maten op de achtervelgen was opgedoken via een Duits BMW-forum. En dit bij accelereren boven de 120Km/u.
De test heb ik dan zelf overgedaan en inderdaad, bij mij ging het om heviger wordende trillingen op de achterwielen naarmate de snelheid steeg.
Dit abnormaal gedrag heb ik aan BMW BeLux gemeld en hen gevraagd of de diameter van de achterwielen bij de keuze van de winterset wel de goeie was, gezien er toch een belangrijk diameter verschil achteraan was met de Michelin PSS zomerset. De diameter van het wiel dat achteraan normaal groter is, werd ineens aanzienlijk kleiner tov het voorwiel, een omgekeerde situatie dus. En ik vroeg hen of dit niet de oorzaak zou kunnen zijn van de trillingen die ik voelde bij die hogere snelheden.
Ik kreeg een antwoord dat ze de test zelf zouden overdoen op een M2 en mij het resultaat laten weten. Ik had hen ondertussen de facturen van velgen en banden moeten opsturen als bewijs dat wij het over hetzelfde materiaal hadden. Ik had er ook bij vermeld dat enkel de achterbanden "nog" geen ster hadden, gezien die rond september jl. nog niet te verkrijgen waren.
Hun verdict was dat zij zelf althans geen probleem hadden ondervonden met die set, maar dat hun set wel een ster-band achteraan had.
Het was dus duidelijk dat ze de oorzaak van mijn probleem in die richting duwden. Ik kon mijn wagen wel nog laten onderzoeken bij een dealer, maar de garantie zou hier dus niet meer spelen, gezien het ontbreken van de ster en van de externe aankoop van de BMW-velgen. De velgen zijn nochtans origineel BMW en dragen ook het BMW-label en serienummer aan de binnenzijde.
Ik weet ook dat een winterband qua baanligging niet te vergelijken valt met een zomerband, maar toch vind ik dat een dergelijke winterband toch zonder noemenswaardige problemen hogere snelheden moet aankunnen op dit soort wagen.
Na een afwijzing van BMW heb ik mij dan maar aan Michelin gericht. Ik had ondertussen vernomen dat er sedert november wel degelijk 255-35-18 banden met ster bestonden.
Ik had de indruk dat de contactpersoon bij Michelin goed op de hoogte was van de bandenmaten voor een winterset op de M2. Hij stelde mij voor om mijn achterste banden onmiddellijk te vervangen door banden met een ster en dan nog op hun kosten. Zoiets had ik niet direct verwacht. En zoals beloofd waren die banden 's anderendaags al geleverd in de garage waar ik de oorspronkelijke set had aangekocht.
De sterbanden steken ondertussen op mijn wagen. Bij het terugrijden van de garage kon ik het mij toch niet laten en heb op een stuk autostrade de test al eens overgedaan.Wetende nochtans dat dit met spiksplinternieuwe banden niet het beste plan is.
Resultaat.., geen trillingen meer zoals met de set zonder de ster. Ik had wel bij die hogere snelheden een licht gevoel van zweverigheid, maar dat zal dan wel te wijten zijn aan de mindere baanligging van een winterband versus een zomerband. Later doe ik de test wel nog eens over na enkele honderden kilometers.
Maar ik ben nu toch al overtuigd van het nut van de ster op een door BMW geadviseerde band. Sommigen zullen hiermee misschien lachen, maar mijn ervaring is wel een bewijs van het tegengestelde.
Ik had gelezen dat er al een probleem van stabiliteit i.v.m. die maten op de achtervelgen was opgedoken via een Duits BMW-forum. En dit bij accelereren boven de 120Km/u.
De test heb ik dan zelf overgedaan en inderdaad, bij mij ging het om heviger wordende trillingen op de achterwielen naarmate de snelheid steeg.
Dit abnormaal gedrag heb ik aan BMW BeLux gemeld en hen gevraagd of de diameter van de achterwielen bij de keuze van de winterset wel de goeie was, gezien er toch een belangrijk diameter verschil achteraan was met de Michelin PSS zomerset. De diameter van het wiel dat achteraan normaal groter is, werd ineens aanzienlijk kleiner tov het voorwiel, een omgekeerde situatie dus. En ik vroeg hen of dit niet de oorzaak zou kunnen zijn van de trillingen die ik voelde bij die hogere snelheden.
Ik kreeg een antwoord dat ze de test zelf zouden overdoen op een M2 en mij het resultaat laten weten. Ik had hen ondertussen de facturen van velgen en banden moeten opsturen als bewijs dat wij het over hetzelfde materiaal hadden. Ik had er ook bij vermeld dat enkel de achterbanden "nog" geen ster hadden, gezien die rond september jl. nog niet te verkrijgen waren.
Hun verdict was dat zij zelf althans geen probleem hadden ondervonden met die set, maar dat hun set wel een ster-band achteraan had.
Het was dus duidelijk dat ze de oorzaak van mijn probleem in die richting duwden. Ik kon mijn wagen wel nog laten onderzoeken bij een dealer, maar de garantie zou hier dus niet meer spelen, gezien het ontbreken van de ster en van de externe aankoop van de BMW-velgen. De velgen zijn nochtans origineel BMW en dragen ook het BMW-label en serienummer aan de binnenzijde.
Ik weet ook dat een winterband qua baanligging niet te vergelijken valt met een zomerband, maar toch vind ik dat een dergelijke winterband toch zonder noemenswaardige problemen hogere snelheden moet aankunnen op dit soort wagen.
Na een afwijzing van BMW heb ik mij dan maar aan Michelin gericht. Ik had ondertussen vernomen dat er sedert november wel degelijk 255-35-18 banden met ster bestonden.
Ik had de indruk dat de contactpersoon bij Michelin goed op de hoogte was van de bandenmaten voor een winterset op de M2. Hij stelde mij voor om mijn achterste banden onmiddellijk te vervangen door banden met een ster en dan nog op hun kosten. Zoiets had ik niet direct verwacht. En zoals beloofd waren die banden 's anderendaags al geleverd in de garage waar ik de oorspronkelijke set had aangekocht.
De sterbanden steken ondertussen op mijn wagen. Bij het terugrijden van de garage kon ik het mij toch niet laten en heb op een stuk autostrade de test al eens overgedaan.Wetende nochtans dat dit met spiksplinternieuwe banden niet het beste plan is.
Resultaat.., geen trillingen meer zoals met de set zonder de ster. Ik had wel bij die hogere snelheden een licht gevoel van zweverigheid, maar dat zal dan wel te wijten zijn aan de mindere baanligging van een winterband versus een zomerband. Later doe ik de test wel nog eens over na enkele honderden kilometers.
Maar ik ben nu toch al overtuigd van het nut van de ster op een door BMW geadviseerde band. Sommigen zullen hiermee misschien lachen, maar mijn ervaring is wel een bewijs van het tegengestelde.
Comment