Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Michelin Pilot Alpin4 z/ster op BMW M2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Michelin Pilot Alpin4 z/ster op BMW M2

Op mijn M2 heb ik de voorschriften van BMW volledig gevolgd m.b.t. de aankoop van een winterset Michelin Pilot Alpin4 met snelheidsindicatie "V" m.n. 2x 235-40-18 vooraan en 2x 255-35-18 achteraan op BMW Velg 640M 8,5" en 9,0". Alleen, toen ik die set aankocht was enkel de voorband verkrijgbaar met STER. Gezien de geadviseerde voorschriften qua maten klopten, besloot ik dan maar een achterband zonder ster te laten monteren.
    Ik had gelezen dat er al een probleem van stabiliteit i.v.m. die maten op de achtervelgen was opgedoken via een Duits BMW-forum. En dit bij accelereren boven de 120Km/u.
    De test heb ik dan zelf overgedaan en inderdaad, bij mij ging het om heviger wordende trillingen op de achterwielen naarmate de snelheid steeg.
    Dit abnormaal gedrag heb ik aan BMW BeLux gemeld en hen gevraagd of de diameter van de achterwielen bij de keuze van de winterset wel de goeie was, gezien er toch een belangrijk diameter verschil achteraan was met de Michelin PSS zomerset. De diameter van het wiel dat achteraan normaal groter is, werd ineens aanzienlijk kleiner tov het voorwiel, een omgekeerde situatie dus. En ik vroeg hen of dit niet de oorzaak zou kunnen zijn van de trillingen die ik voelde bij die hogere snelheden.
    Ik kreeg een antwoord dat ze de test zelf zouden overdoen op een M2 en mij het resultaat laten weten. Ik had hen ondertussen de facturen van velgen en banden moeten opsturen als bewijs dat wij het over hetzelfde materiaal hadden. Ik had er ook bij vermeld dat enkel de achterbanden "nog" geen ster hadden, gezien die rond september jl. nog niet te verkrijgen waren.
    Hun verdict was dat zij zelf althans geen probleem hadden ondervonden met die set, maar dat hun set wel een ster-band achteraan had.
    Het was dus duidelijk dat ze de oorzaak van mijn probleem in die richting duwden. Ik kon mijn wagen wel nog laten onderzoeken bij een dealer, maar de garantie zou hier dus niet meer spelen, gezien het ontbreken van de ster en van de externe aankoop van de BMW-velgen. De velgen zijn nochtans origineel BMW en dragen ook het BMW-label en serienummer aan de binnenzijde.
    Ik weet ook dat een winterband qua baanligging niet te vergelijken valt met een zomerband, maar toch vind ik dat een dergelijke winterband toch zonder noemenswaardige problemen hogere snelheden moet aankunnen op dit soort wagen.
    Na een afwijzing van BMW heb ik mij dan maar aan Michelin gericht. Ik had ondertussen vernomen dat er sedert november wel degelijk 255-35-18 banden met ster bestonden.
    Ik had de indruk dat de contactpersoon bij Michelin goed op de hoogte was van de bandenmaten voor een winterset op de M2. Hij stelde mij voor om mijn achterste banden onmiddellijk te vervangen door banden met een ster en dan nog op hun kosten. Zoiets had ik niet direct verwacht. En zoals beloofd waren die banden 's anderendaags al geleverd in de garage waar ik de oorspronkelijke set had aangekocht.
    De sterbanden steken ondertussen op mijn wagen. Bij het terugrijden van de garage kon ik het mij toch niet laten en heb op een stuk autostrade de test al eens overgedaan.Wetende nochtans dat dit met spiksplinternieuwe banden niet het beste plan is.
    Resultaat.., geen trillingen meer zoals met de set zonder de ster. Ik had wel bij die hogere snelheden een licht gevoel van zweverigheid, maar dat zal dan wel te wijten zijn aan de mindere baanligging van een winterband versus een zomerband. Later doe ik de test wel nog eens over na enkele honderden kilometers.
    Maar ik ben nu toch al overtuigd van het nut van de ster op een door BMW geadviseerde band. Sommigen zullen hiermee misschien lachen, maar mijn ervaring is wel een bewijs van het tegengestelde.
    BMW M2 Coupé
    Audi S5
    Nobody is Perfect!

Een bmw is gevoelig voor onbalans en met ster banden zit je altijd goed . Ik gebruik dat ook op de xdrive en ik heb geen schokken of ongelijke slijtage voor achter dat zegt genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Een bmw is gevoelig voor onbalans en met ster banden zit je altijd goed . Ik gebruik dat ook op de xdrive en ik heb geen schokken of ongelijke slijtage voor achter dat zegt genoeg.
      En die ster schijnt nog belangrijker te zijn bij een xdrive. Veel middenbruggen zouden abnormale slijtageproblemen ondervinden door verkeerde bandenkeuzes of niet-sterbanden.
      BMW M2 Coupé
      Audi S5
      Nobody is Perfect!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
        Sommigen zullen hiermee misschien lachen, maar mijn ervaring is wel een bewijs van het tegengestelde.
        Een onbalans in een band, een minder goeie montage, heb het allemaal al wel eens meegemaakt en meer zal het ook niet geweest zijn. Frappanter vind ik hoe clueless men bij de BMW garage is om u te wijzen op het verschil van de "ster", maar het is wel begrijpelijk dat ze niet kosteloos ernaar kijken als ze de banden niet geplaatst hebben hé, daarvoor dient de "ster".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

Een onbalans in een band, een minder goeie montage, heb het allemaal al wel eens meegemaakt en meer zal het ook niet geweest zijn. Frappanter vind ik hoe clueless men bij de BMW garage is om u te wijzen op het verschil van de "ster", maar het is wel begrijpelijk dat ze niet kosteloos ernaar kijken als ze de banden niet geplaatst hebben hé, daarvoor dient de "ster".
          Er kosteloos naar kijken is voor mij nooit een probleem geweest. Maar ik had daar niet al teveel vertrouwen in gezien ze met de M2 en winter bandenset blijkbaar nog geen ervaring hebben. Had ik ernaar laten kijken door BMW, dan ben ik er zeker van dat ze allerhande ingrepen zouden gedaan hebben, van her uitbalanceren tot uitlijnen e.d. wat volgens mij niets zou uitmaken.
          Die eerste niet sterrenbanden zijn immers op originele BMW velgen gelegd door iemand die met meer dan normaal enthousiasme en pakken ervaring aan BMW M-wagens werkt. Als je te doen hebt met iemand die vooraleer banden op velgen te trekken ze eerst aan de velgrand volledig aftapet om zeker te zijn dat er geen schade ontstaat, dan weet je al genoeg. Ik heb nog geen enkele garage gezien die dat doet. Er zijn er wel nog die dat schadeloos kunnen en hebben daar soms de betere machines voor, maar ik ben er zeker van dat, als je er bij voorbaat niet op aandringt, je meestal met velgschade blijft zitten. Vroeger ook al genoeg meegemaakt. Een minder goeie montage en onbalans zie je volgens mij ook onmiddellijk bij het laten roteren van het wiel voor het uitbalanceren.
          Voor mij lag het dus voor de hand dat ik enkel nog kon verder komen met de Michelin banden met ster. Ik had dus geluk dat Michelin zo inschikkelijk voor de dag kwam. Maar misschien zal dat ook wel zijn reden hebben.
          Last edited by febrero; 12/12/2016, 13:47.
          BMW M2 Coupé
          Audi S5
          Nobody is Perfect!

Comment

Mooi gebaar van Michelin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Heb enkele jaren geleden ,toen ik nog met een Ram reed, de vraag gesteld aan Michelin waarom de band latitude tour 275/60/20 niet beschikbaar was in Belgie
              Heel veel Ram's hebben die bandenmaat, en die maat was toen niet courant.
              Een week later waren ze beschikbaar.
              Z4 M40i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Heb enkele jaren geleden ,toen ik nog met een Ram reed, de vraag gesteld aan Michelin waarom de band latitude tour 275/60/20 niet beschikbaar was in Belgie
                Heel veel Ram's hebben die bandenmaat, en die maat was toen niet courant.
                Een week later waren ze beschikbaar.
                Z4 M40i

Comment

man man man wat werkt dat forum hier snel
                  Z4 M40i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                    man man man wat werkt dat forum hier snel
                    Klopt, een van mijn replays stond er ineens 3 keer op.
                    BMW M2 Coupé
                    Audi S5
                    Nobody is Perfect!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                      Wat een nonsens.

Er is altijd onbalans in banden en/of velgen. Waarom denk je dat die loodjes op de OEM velg met de OEM sterband geplakt worden misschien? Juist, omdat er onbalans is, en dat is perfect normaal. Heeft geen bal met ster of geen ster te maken. Correct balanceren en een juiste bandendruk, dat is alles. De rest is commerciële zever.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Wat een nonsens.

Er is altijd onbalans in banden en/of velgen. Waarom denk je dat die loodjes op de OEM velg met de OEM sterband geplakt worden misschien? Juist, omdat er onbalans is, en dat is perfect normaal. Heeft geen bal met ster of geen ster te maken. Correct balanceren en een juiste bandendruk, dat is alles. De rest is commerciële zever.
                        Bij die sterbanden krijg je wel 24 maand garantie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten

Bij die sterbanden krijg je wel 24 maand garantie
                          Dat is een mooi gebaar van BMW, maar wees gerust, dat mooie gebaar betaal je ook hoor.
                          En, ik rij 25 jaar met de auto, ik heb al ooit banden in gort gereden, maar ik vrees dat het 'sterbandjes' waren geweest, ik geen nieuwe had gekregen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dat is een mooi gebaar van BMW, maar wees gerust, dat mooie gebaar betaal je ook hoor.
                            En, ik rij 25 jaar met de auto, ik heb al ooit banden in gort gereden, maar ik vrees dat het 'sterbandjes' waren geweest, ik geen nieuwe had gekregen.
                            Tja, ik kan enkel de folder/voorwaarden lezen van Bmw? Verder heb ik (gelukkig) nog geen ervaring met hun garantiesysteem
                            Wat ik wel kan zeggen : bij een vorige wagen (E36) had ik na 2 jaar kleine haarscheurtjes op de zijwanden langs de binnenkant van de banden (serie 45 dacht ik) .
                            Welnu, via de bandenboer heb 2 banden gratis gekregen van Uniroyal (en er 2 zelf betaald). Was een bereking adhv de slijtage

Comment

Die sterbanden kosten volgens mij zelfs niet meer dan andere. Voor zover ik bij de online bandenboer kan zien toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Die sterbanden kosten volgens mij zelfs niet meer dan andere. Voor zover ik bij de online bandenboer kan zien toch.
                                Tuurlijk niet, het zijn dan ook dezelfde als zonder ster.

En in verband met die garantie:

"....Liefst 2 jaar BMW Sterbandengarantie inbegrepen. Dit voor sterbanden aangekocht en gemonteerd bij uw BMW Partner vanaf 11 maart 2013. Zo geven we ons vertrouwen in de stermarkering met plezier aan u door....."

Bron: http://www.bmw.be/nl/topics/overzicht/pneus.html

Met andere woorden, een sterband NIET aangekocht en NIET gemonteerd bij de dealer = GEEN garantie. Ah ja, want enkel de dealers kunnen die banden goed en veilig monteren.
                                En laat maar eens een 'sterbandenwissel' doen bij de dealer. Kan goed zijn dat je de helft meer betaalt dan dat je diezelfde 'sterbanden' laat monteren bij de bandenboer.

Comment

Ha ja, wees daar maar zeker van...

Comment

Working...
                                  X