Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DAB kwaliteit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• DAB kwaliteit

Sinds een dikke maand een nieuwe wagen en heb hem van de fabriek af laten uitrusten met een DAB(+) unit.
    Ik dacht dat DAB kwalitatief beter was dan FM maar het valt me op dat als ik naar een uitzending luister via de DAB dat geluid fletser is dan naar dezelfde zender op FM.

De geluidsinstellingen voor FM en DAB zijn gelijk.

Wat zijn jullie ervaringen met DAB(+)?

Oorspronkelijk geplaatst door DyNaRaX Bekijk Berichten
    Sinds een dikke maand een nieuwe wagen en heb hem van de fabriek af laten uitrusten met een DAB(+) unit.
    Ik dacht dat DAB kwalitatief beter was dan FM maar het valt me op dat als ik naar een uitzending luister via de DAB dat geluid fletser is dan naar dezelfde zender op FM.

Welke radio ? (Merk)
    welke zender?
    omschrijf, flets...

Comment

Sinds 05/2015 heb ik (standaard), een DAB+, Radio /Navi (uConnect van Alfa Romeo )

Tussen FM en Dab+ merk ik niet echt een kwaliteit verschil of geluidsverschil

In +/- 1.5 jaar zijn er wel honderden zenders bijgekomen. (Vooral zenders uit Nederland, ook in Italië en Frankrijk merkte ik op vakantie , in 1 jaar tijd een enorme toename)

Als je auto stilt staat, kan je alle zenders, perfect blijven ontvangen.

Maar als je aan het rijden bent, merk je duidelijk dat er voor de buitenlandse zenders (Nederland, Duitsland, Frankrijk) soms kleine onderbrekingen zijn (1 à 2 sec)

Aan de Belgische kust ontvang ik de zenders, Pure FM en Classic 21, ook slechter als ik aan het rijden ben. (maar niet rond Brussel of Luik)

In Vlaanderen krijgen de zenders tot 2022 tijd, om de omschakeling zo vlot mogelijk te laten verlopen.
      Van de VRT kan ik alvast verschillende proefkanalen zien en ontvangen

Er zijn dus volgens mij, nog niet genoeg verschillende kanalen waarop alle zenders uitzenden.

RDS systeem voor Dab+ ??

Comment

Het is mogelijk dat je het verschil wel hoort.

DAB is dikwijls SLECHTER dan FM, tegen je voorgevoel in. Dat komt hierdoor (gekopieerd van wikipedia):
        "Audio quality varies depending on the bitrate used and audio material. Most stations use a bit rate of 128 kbit/s or less with the MP2 audio codec, which requires 160 kbit/s to achieve perceived FM quality. 128 kbit/s gives better dynamic range or signal-to-noise ratio than FM radio, but a more smeared stereo image, and an upper cut-off frequency of 14 kHz, corresponding to 15 kHz of FM radio."

DAB+ daarentegen, zou beter moeten zijn. Ik weet niet of VRT DAB of DAB+ uitzendt (staat waarschijnlijk wel ergens op de site).

Een tweede mogelijkheid is dat er op FM een andere naverwerking (post-processing) wordt toegepast. In België wordt op de meeste radiozenders heel erg met post-processing gespeeld om het geluid 'beter' (luider, 'spannender') te laten klinken. Dat is een van de redenen waarom ik niet graag naar de radio luister. Het zou kunnen dat dat alleen op FM en niet op DAB wordt toegepast, maar ik ben hier niet zeker van.

Comment

persoonlijk vindt ik DAB+ merkbaar beter dan de FM , jammer genoeg zijn sommige zenders nog niet overgeschakeld , waarbij het kwaliteitsverschil dan extra opvalt .
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

Al rijdend zijn de rolgeluiden in een wagen van aard elk positief verschil met FM te neutraliseren. DAB Is een dure optie die het niet waard is, naar mijn gevoel (en portemonnee )

Comment

Het gaat om een Opel Astra met Navi 900 IntelliLink en DAB +

Ik luister vooral naar Stu Bru andere zenders heb ik nog niet getest. Last van onderbrekingen heb ik niet het is enkel het geluid dat flauwer is

Comment

Ik luister vooral naar Stu Bru andere zenders heb ik nog niet getest. Last van onderbrekingen heb ik niet het is enkel het geluid dat flauwer is
                Stu Bru zendt dan ook geen muziek* uit , vandaar... onsamenhangend lawaai kan echt niet dienen om geluidskwaliteit te beoordelen.

* Het toevallig samenbrengen van klanken is géén muziek.

Comment

Als je een goede platenspeler en opname gaat vergelijken met een slechte cd speler en opname, dan wint de lp... zo ook in het vergelijk fm->dab....

Comment

Mijn ervaringen met DAB zijn zeer goed wat de geluidskwaliteit betreft. Zowel in mijn C450 als in onze RangeSport is de geluidskwaliteit echt wel van een hoger niveau. Het is net of je een versterker aan zet, zoveel beter klinkt het. Het enige nadeel is dat er toch nog heel wat plaatsen geen ontvangst is.
                    Mijn lievelingszenders zijn 'Radio STAD' en 'SLAM FM'
                    Ik luister dus altijd DAB.
                    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

De ontvangstkwaliteit is natuurlijk van zeker groot belang, maar in een wagen zoals in een salon zijn de andere componenten van even groot belang : luidsprekers en versterker kunnen het eindresultaat sterk beïnvloeden, alsmede de afstellingen rekening houdend met de omgeving. Daar wij bovendien zelden een perfect oor hebben, zijn objectieve vergelijkingen zeer moeilijk, het blijft in vele gevallen een kwestie van persoonlijk gevoel en beoordeling.

Comment

zijn er nu al plug and play dabtuners te koop via usb ? en heeft er iemand al 1 aangeschaft

Comment

vergelijkende test

wel off-topice

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.

Stu Bru zendt dan ook geen muziek* uit , vandaar... onsamenhangend lawaai kan echt niet dienen om geluidskwaliteit te beoordelen.

* Het toevallig samenbrengen van klanken is géén muziek.
                            Is er dan iets anders dan StuBru?
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Zend StuBru nog uit !?
                              TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

Tegen 2021 moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met digitale radio

https://www.demorgen.be/economie/teg...dio-b3f461f3d/

Comment

In sommige regio’s valt dit nog altijd weg.
                                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Op één plaats waar ik bijna dagelijks voorbij kom valt de DAB zo'n 8 op de 10 keer uit en val ik dus terug op fm.
                                    Altijd op diezelfde plaats, maar niet iedere keer, soms blijft de DAB ontvangst wel in orde
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

In mijn golfke met standaard boxen klinkt de standaard aanwezige DAB+ radio uitstekend. Beter zelfs dan in m’n vorige wagen met HK installatie en FM tuner, waarbij de rol- en windgeluiden sterk aanwezig waren.
                                      Een jaar geleden is de VRT ook volledig naar DAB+ overgeschakeld.
                                      Vermits FM in 2022 verdwijnt is het schande dat niet alle nieuwe wagens een DAB tuner hebben. Je zal maar een nieuwe wagen kopen en over 3 jaar geen radio meer kunnen luisteren..

Comment

DAB+ in de T-roc werkt schitterend, juist tussen flat gebouwen durft de verbinding weg vallen. Maar speelt loep zuiver

Comment

Working...
                                        X