Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hdi 1.6 turbo na 6 maanden opnieuw kapot, wat te doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

    Geen flauw idee. Ik doe 40 tot 60000km jaar en heb al heel wat turbodiesels er door gejaagd en nog 'nooit' laten warmdraaien en achteraf nog even laten nadraaien. Wel rij ik een auto altijd warm.
    Nog nooit een turbo in de soep gedraaid.

    Ik weet wel een 20-tal jaar terug toen een oom van mij een turbodiesel kocht dat ge hem eerst moest warm draaien en nog even laten nadraaien. Maar later hoorde ik dat dit niet meer nodig was. Hoor ook vooral dat het zelfs niet goed is om een motor laten warm te draaien zonder te rijden. Best op het gemakske vertrekken.

    Swat, kunnen ook gewoon pech hebben, of ik gewoon geluk.
    Klopt dat ze dat inderdaad afraden om je motor stationair te laten warm draaien, zeker in de winter hoor je dat vaak dat ze daarvoor waarschuwen. Maar ik doe dat in de winter ook hoor. Motor starten en dan even terug naar binnen, Tegen dat ik dan vertrek zijn m'n zijruiten ontdooid en is het lekker warm vanbinnen.
    2012 Abarth 500 'esseesse'

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten

      Klopt dat ze dat inderdaad afraden om je motor stationair te laten warm draaien, zeker in de winter hoor je dat vaak dat ze daarvoor waarschuwen. Maar ik doe dat in de winter ook hoor. Motor starten en dan even terug naar binnen, Tegen dat ik dan vertrek zijn m'n zijruiten ontdooid en is het lekker warm vanbinnen.
      In de winter idd. Dan start ik, zet ik alle ontdooingen op en loop ik rond de auto om alle ruiten vrij te krabben. Als ze niet aangeslagen zijn, instappen, gordel aan, starten en vertrekken nondeju.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
        Een slechte injector,blijft hangen of vernevelt niet meer die dan roetdeeltjes produceert waardoor de schoepen stukgaan . Maar dat ziet men .
        Of is het smering/koeling .? Afvoer goed ?
        Gechipt en of die sjoemelsoftware.
        En dan heb je de egr, doet ze nog haar werking ?
        Of is het de chauffeuse haar rijstijl, opgestookt door passagiers ? Voor evtl andere auto ?

        Ze rijdt nochtans normaal, beetje schietig misschien maar zeker niet zot. Maar zou het ook niet kunnen dat ze hem niet van tijd tot tijd eens goed in de toeren jaagt en hierdoor stuk gaat ?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

          In de winter idd. Dan start ik, zet ik alle ontdooingen op en loop ik rond de auto om alle ruiten vrij te krabben. Als ze niet aangeslagen zijn, instappen, gordel aan, starten en vertrekken nondeju.
          Ik doe dat ook... mijn zusje nooit

          Comment


          • #25
            *Product in olie doen om oliekanalen te reinigen
            *Filtertje in olieleiding naar turbo reinigen of verwijderen
            *Aanzuigzeef oliepomp in carter controleren op verstopping
            *Enkel ACEA A5/B5 oliekwaliteit gebruiken
            *Oliepeil altijd op maximum peil houden

            Comment


            • #26
              Nadraaien doe ik enkel na stevig knallen. Bij een gewone rustige rit niet.

              Comment


              • #27
                ik denk niet dat onze rijstijl bijzonder is, auto is ondertussen herstelt.. garagist merkt op dat injectoren mogelijk lekken, kostprijs 4x250€.. We hebben geen idee wat we nu best doen? Jammer genoeg 0 technische kennis... (factuur vermeld : oliefilter, motorspoeling, nazicht vermogensverlies, oliefilter, motorolie en turbolader)

                Comment


                • #28
                  https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=973113 Ook een 16 D motor en lekkende injectoren , vervuilen de smeerolie met roetdeeltjes . Voor een turbo met gemiddeld 150 000 tr/min zeker niet goed.
                  Over verhalen van smeerolie laten testen weet ik niet veel.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #29
                    Injectoren kunnen ze toch laten testen ?

                    Comment


                    • #30
                      Uw garagist moet garantie geven op de herstelling. Dat hij geen officiële Peugeot dealer is maakt niet uit.
                      In gebreke stellen en herstelling of schadevergoeding eisen.

                      Comment


                      • #31
                        Dacht dat ook... Aan Tommie zouden ze geen makkelijke hebben En gelijk heeft hij.

                        Comment


                        • #32
                          Op basis waarvan moet er garantie gegeven worden en hoelang? Zoals ik vorige blad schreef vond ik alleen terug dat er garantie is op stukken, maar niet op herstellingen. Dan vervalt de garantie op de stukken tot die op het goed waarin ze geplaatst worden (een auto ouder dan 2 jaar = geen garantie). Ik zou het heel interessant vinden om te weten welke wet dit regelt?

                          Comment


                          • #33
                            Ik vrees, jammer maar helaas, dat er géén wettelijke verplichting tot waarborg op een herstelling is.
                            Als uw garagist dus weigert, sta je nergens.
                            Het énige dat je kan doen is uw kop er niet meer laten zien en elders gaan...

                            Waarborg op een herstelling kan uiteraard op vrijwillige basis worden overeengekomen, een herstelling is een 'dienst'.

                            Ik denk dat de meeste merkgarages wel ''vrijwillig'' waarborg verlenen op door hen uitgevoerde herstellingen.
                            Last edited by Maurice P.P.; 04/04/2017, 16:33.

                            Comment


                            • #34
                              niet vrijwillig, eerder opgelegd door de invoerder...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                niet vrijwillig, eerder opgelegd door de invoerder...
                                Daarom staat "vrijwillig" ook tussen aanhalingstekens.

                                Comment


                                • #36
                                  Volgens de techniekers in mijn garage, gaan turbo's meestal stuk, doordat ze oververhit raken, als het hele inlaattraject verstopt raakt, door diesel roet. (soms 50% tot 80% verstopt)
                                  (vervuilt extra door korte ritjes en /of defecte injectoren)

                                  Van leasing maatschappijen mogen ze dit meestal niet reinigen, wegens de te hoge kosten.
                                  Ook particulieren zien hier soms tegen op (prulwerk, grondig 4 tot 8 uur werk)

                                  Zware belasting en dan plots stil leggen zorgt eigenlijk voor dezelfde oververhitting, welke tenslotte voor een kapotte turbo zorgt
                                  Benzine turbo's worden nog warmer (ondanks olie en water koeling) en hebben van het plots stil leggen, nog meer last
                                  Last edited by quovadis; 07/04/2017, 16:04.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                                    Ik vrees, jammer maar helaas, dat er géén wettelijke verplichting tot waarborg op een herstelling is.
                                    Als uw garagist dus weigert, sta je nergens.
                                    Het énige dat je kan doen is uw kop er niet meer laten zien en elders gaan...

                                    Waarborg op een herstelling kan uiteraard op vrijwillige basis worden overeengekomen, een herstelling is een 'dienst'.

                                    Ik denk dat de meeste merkgarages wel ''vrijwillig'' waarborg verlenen op door hen uitgevoerde herstellingen.
                                    Inderdaad, dat we er niet meer teruggaan staat wel vast. Bedankt voor uw reactie.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X