Dag iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht de vraag beter passen in een ander subforum, graag de vraag verplaatsen aub. Execuses voor de lange post !
Ik heb een probleem gehad met mijn Audi A4 leasingwagen (Diesel - 2016 2.0 TDI ULTRA), nieuw in gebruik genomen op 08/08/2016. Manuele versnellingen.
2 weken geleden op een woensdagmiddag rijd ik in de file (op de Statielei in Mortsel) en merk ik een verbrande geur op.
Ik had niet direct door wat er gebeurde. Net toen ik de auto aan de kant wil zetten (een goede 100 meter verder) weigert de koppeling alle dienst.
Ik kon niet meer schakelen, de wagen bleef op de rijweg staan. De mensen van VAB zijn gekomen, en na de auto 45 minuten te laten afkoelen kon ik (via autostrades) naar de Audi garage in Zaventem rijden.
De diagnose luidde dat de koppeling volledig verbrand is.
Bij de leasingmaatschappij zegt men op basis van het verslag van hun expert, dat de schade door mij is toegebracht.
De herstelkosten bedragen 2.300 € exclusief BTW. Ik reed in een normale file zoals ik al meer dan 10 jaar met verschillende auto's gereden heb, waaronder veel file. Kilometerstand: 20.000
Nu vind ik dit nogal raar, dat deze situatie kan zorgen voor zo'n groot gevolg van een kapotte koppeling.
Aangezien ik het recht heb op een tegenexpertise, had ik graag het volgende geweten:
- heeft dit zin in dit geval ?
- komt dit probleem wel vaker voor ?
- weet er iemand de kosten van een onafhankelijke tegenexpertise (ongeveer en geschat) ?
- kan dit een technisch defect geweest zijn ?
- kan een gewone file en gewoon/normaal gebruik van de auto leiden tot zulke schade ?
Het verslag van de expert is voor mij Chinees. Het bestand en de foto die ik wil bijvoegen hier, zijn te groot. De expert schrijft:
- De behuizing en diafragmaveer van de drukgroep zijn blauw verkleurd. Het metalen slijtvlak van de drukgroep is sterk opgewarmd door wrijving.
- Het slijtvlak van het vliegwiel is diep blauw gekleurd door de oververhitting. De hitte heeft zich verplaatst naar het centrum van het vliegwiel. Hier bevindt zich de afdichting van de met vet gevulde veerkamer.
- Het op de koppelingschijf nog aanwezige frictiemateriaal is niet versleten tot op de minimumdikte. Het is door de oververhitting niet meer homogeen van structuur. Het is broos en heeft een blinkende uitzicht.
- De hydraulische koppeling bedieningspomp is niet lek.
- Het smeermiddel van het druklager is door de opgelopen temperatuur in de koppelinsbehuizing vloeibaar geworden. Het is uit het lager weggelekt.
- De koppelinsbehuizing is wit uitgeslagen door de oververhitting.
Alvast hartelijk dank voor alle tips / info die jullie kunnen delen. Als ik foto's kan / moet toevoegen, laat maar weten aub.
Groeten, hartelijk dank,
Wim
Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht de vraag beter passen in een ander subforum, graag de vraag verplaatsen aub. Execuses voor de lange post !
Ik heb een probleem gehad met mijn Audi A4 leasingwagen (Diesel - 2016 2.0 TDI ULTRA), nieuw in gebruik genomen op 08/08/2016. Manuele versnellingen.
2 weken geleden op een woensdagmiddag rijd ik in de file (op de Statielei in Mortsel) en merk ik een verbrande geur op.
Ik had niet direct door wat er gebeurde. Net toen ik de auto aan de kant wil zetten (een goede 100 meter verder) weigert de koppeling alle dienst.
Ik kon niet meer schakelen, de wagen bleef op de rijweg staan. De mensen van VAB zijn gekomen, en na de auto 45 minuten te laten afkoelen kon ik (via autostrades) naar de Audi garage in Zaventem rijden.
De diagnose luidde dat de koppeling volledig verbrand is.
Bij de leasingmaatschappij zegt men op basis van het verslag van hun expert, dat de schade door mij is toegebracht.
De herstelkosten bedragen 2.300 € exclusief BTW. Ik reed in een normale file zoals ik al meer dan 10 jaar met verschillende auto's gereden heb, waaronder veel file. Kilometerstand: 20.000
Nu vind ik dit nogal raar, dat deze situatie kan zorgen voor zo'n groot gevolg van een kapotte koppeling.
Aangezien ik het recht heb op een tegenexpertise, had ik graag het volgende geweten:
- heeft dit zin in dit geval ?
- komt dit probleem wel vaker voor ?
- weet er iemand de kosten van een onafhankelijke tegenexpertise (ongeveer en geschat) ?
- kan dit een technisch defect geweest zijn ?
- kan een gewone file en gewoon/normaal gebruik van de auto leiden tot zulke schade ?
Het verslag van de expert is voor mij Chinees. Het bestand en de foto die ik wil bijvoegen hier, zijn te groot. De expert schrijft:
- De behuizing en diafragmaveer van de drukgroep zijn blauw verkleurd. Het metalen slijtvlak van de drukgroep is sterk opgewarmd door wrijving.
- Het slijtvlak van het vliegwiel is diep blauw gekleurd door de oververhitting. De hitte heeft zich verplaatst naar het centrum van het vliegwiel. Hier bevindt zich de afdichting van de met vet gevulde veerkamer.
- Het op de koppelingschijf nog aanwezige frictiemateriaal is niet versleten tot op de minimumdikte. Het is door de oververhitting niet meer homogeen van structuur. Het is broos en heeft een blinkende uitzicht.
- De hydraulische koppeling bedieningspomp is niet lek.
- Het smeermiddel van het druklager is door de opgelopen temperatuur in de koppelinsbehuizing vloeibaar geworden. Het is uit het lager weggelekt.
- De koppelinsbehuizing is wit uitgeslagen door de oververhitting.
Alvast hartelijk dank voor alle tips / info die jullie kunnen delen. Als ik foto's kan / moet toevoegen, laat maar weten aub.
Groeten, hartelijk dank,
Wim
Comment