Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oververhitte koppeling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oververhitte koppeling

    Dag iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht de vraag beter passen in een ander subforum, graag de vraag verplaatsen aub. Execuses voor de lange post !

    Ik heb een probleem gehad met mijn Audi A4 leasingwagen (Diesel - 2016 2.0 TDI ULTRA), nieuw in gebruik genomen op 08/08/2016. Manuele versnellingen.
    2 weken geleden op een woensdagmiddag rijd ik in de file (op de Statielei in Mortsel) en merk ik een verbrande geur op.
    Ik had niet direct door wat er gebeurde. Net toen ik de auto aan de kant wil zetten (een goede 100 meter verder) weigert de koppeling alle dienst.
    Ik kon niet meer schakelen, de wagen bleef op de rijweg staan. De mensen van VAB zijn gekomen, en na de auto 45 minuten te laten afkoelen kon ik (via autostrades) naar de Audi garage in Zaventem rijden.
    De diagnose luidde dat de koppeling volledig verbrand is.

    Bij de leasingmaatschappij zegt men op basis van het verslag van hun expert, dat de schade door mij is toegebracht.
    De herstelkosten bedragen 2.300 € exclusief BTW. Ik reed in een normale file zoals ik al meer dan 10 jaar met verschillende auto's gereden heb, waaronder veel file. Kilometerstand: 20.000

    Nu vind ik dit nogal raar, dat deze situatie kan zorgen voor zo'n groot gevolg van een kapotte koppeling.
    Aangezien ik het recht heb op een tegenexpertise, had ik graag het volgende geweten:
    - heeft dit zin in dit geval ?
    - komt dit probleem wel vaker voor ?
    - weet er iemand de kosten van een onafhankelijke tegenexpertise (ongeveer en geschat) ?
    - kan dit een technisch defect geweest zijn ?
    - kan een gewone file en gewoon/normaal gebruik van de auto leiden tot zulke schade ?

    Het verslag van de expert is voor mij Chinees. Het bestand en de foto die ik wil bijvoegen hier, zijn te groot. De expert schrijft:
    - De behuizing en diafragmaveer van de drukgroep zijn blauw verkleurd. Het metalen slijtvlak van de drukgroep is sterk opgewarmd door wrijving.
    - Het slijtvlak van het vliegwiel is diep blauw gekleurd door de oververhitting. De hitte heeft zich verplaatst naar het centrum van het vliegwiel. Hier bevindt zich de afdichting van de met vet gevulde veerkamer.
    - Het op de koppelingschijf nog aanwezige frictiemateriaal is niet versleten tot op de minimumdikte. Het is door de oververhitting niet meer homogeen van structuur. Het is broos en heeft een blinkende uitzicht.
    - De hydraulische koppeling bedieningspomp is niet lek.
    - Het smeermiddel van het druklager is door de opgelopen temperatuur in de koppelinsbehuizing vloeibaar geworden. Het is uit het lager weggelekt.
    - De koppelinsbehuizing is wit uitgeslagen door de oververhitting.

    Alvast hartelijk dank voor alle tips / info die jullie kunnen delen. Als ik foto's kan / moet toevoegen, laat maar weten aub.

    Groeten, hartelijk dank,

    Wim

  • #2
    Je koppeling verbranden komt omdat je niet goed ontkoppelt hebt en deze dus heel de tijd bleef slippen.

    Bv als je deze 1cm ingedrukt hield heel de tijd ipv volledig los te laten.

    Heb je op de koppeling door de file gereden of heb je telkens volledig laten opkomen? (dus voet van die koppelings pedaal)

    Je moet ze toch als serieus lang laten slippen en dan nog redelijk wat gas geven terwijl de pedaal niet volledig terug was om ze zo hard te kunnen verbranden denk ik.

    Heb je dat niet gedaan, zou ik dat zeer duidelijk tegen de garage zeggen.

    Comment


    • #3
      Bedankt Super98. Dat denk ik ook, ik ga niet 100% beweren dat de koppeling volledig opgekomen is,
      maar nooit op die manier dat de koppeling gedurende langere tijd ingedrukt bleef en er gas gegeven werd.

      Comment


      • #4
        Sowieso een koppeling op 20K verbranden bij normaal gebruik, zelfs met veel "fout" filerijden is bijna ondoenbaar.
        Hier op mijn werk zijn er ook al wel 2 VAG koppelingen door gegaan, bij Passat's van een paar jaar geleden, maar die hadden telkens wel meer dan 150K toen.

        Trek je ooit lasten met die auto toevallig?

        Comment


        • #5
          Hallo Bud Wijzer,

          Deze Audi is een personenwagen waarmee nooit een last voortgetrokken wordt.
          Het is een wagen voor woon-werk verkeer, 25K tot 30K kilometers jaarlijks.
          Nooit abnormale situaties. 2 dagen per week rijd ik naar Brussel in de files,
          2 dagen per week is dat autostrade (W-Vlaanderen of Limburg), en nog een dag thuiswerk.
          De auto is 8 maanden oud.

          Comment


          • #6
            Oftewel kun je niet rijden, of anders is het weer een typisch vag ze weten van nix probleem



            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Na 10 jaar zal dat toch geen probleem zijn

              Comment


              • #8
                Schandalig, dit moet audi onder garantie herstellen, punt uit. Dus zeker tegenexpertise laten doen, voldoende blijven erop hameren dat ge zelf niks fout gedaan hebt, dat zoiets niet mag voorkomen met een quasi nieuwe wagen, zeggen dat ge nooit nog nen audi koopt of via die leasing firma gaat als ze de kosten toch in uw nek draaien, e.d..

                Comment


                • #9
                  garantie geven na 20k en 8 maanden en een expert betalen om de schuld uit handen te duwen

                  er worden hier merken - terecht - afgefikt omdat ze na 350.000 km wagen maar de helft in coulance te pakken, ze hadden bij zo'n jonge wagen alles op zich moeten nemen

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt iedereen voor de reacties al !

                    Comment


                    • #11
                      heeft natuurlijk nix specifiek met jouw case te maken

                      Comment


                      • #12
                        Laat ons ook eens vooral weten hoe het uiteindelijk uitdraait, want dat wordt hier nogal eens vergeten.

                        Comment


                        • #13
                          Zal ik zeker doen.
                          Momenteel is de vraag nog steeds of ik een tegenexpertise laat doen (toch al gauw 500€) of niet.
                          Het staat vast dat er schade is, dat moet niet meer bewezen of weerlegd worden.

                          Er zijn in dit verhaal 3 partijen:
                          - Audi: kan het een constructiefout zijn / kan een nieuwe Audi na 8 maanden en 20.000 km normaal gebruik zo kapot zijn ?
                          - leasingmaatschappij: zij leggen de oorzaak 100% bij de gebruiker
                          - mezelf: dat ik niet onmiddellijk gestopt ben klopt, omdat ik niet wist waar de brandgeur vandaan kwam/wat er aan het gebeuren was. Ik dacht dat de geur van buiten kwam (wie vermoedt er een defect aan een nieuwe wagen ?) Maar nooit zal ik op een abnormale manier de wagen bestuurd hebben. Ik rijd niet op de koppeling, maar wellicht onbewust wel even. Echter nooit kan zoiets een hele koppeling doen oververhit raken. Niemand van de mensen rond mij heeft zoiets al meegemaakt, ook niet de eigen verzekeraar en ook niet diens advocaat.

                          De familiale verzekering dekt al geen tegenexpertise, dat is zeker.
                          De vraag is of 500 € voor een tegenexpertise de moeite loont als Audi zegt dat er niets scheelt met de auto, en als de leasingmaatschappij zegt dat het schuld van de gebruiker is.
                          Hoe kan ik aantonen dat ik normaal gebruik maak van de auto ?

                          Wim

                          Comment


                          • #14
                            begin al eens naar de leasingverantwoordelijke te stappen binnen uw bedrijf

                            die MOET u met raad en daad bijstaan, want per slot van rekening wordt de auto door het bedrijf betaald. Uw geval klaar en duidelijk uitleggen alsook uw manier van rijden. Misschien ook een volledig ongeval vrije historiek?

                            Ook afvragen of het misschien niet de lager was die eerst is beginnen lekken, daardoor slip heeft veroorzaakt op de koppeling waardoor die is doorgebrand. Makkelijk van de 'expert' om de feiten om te draaien zodat ze in uw nadeel zijn. De expert is ook maar aangesteld door een belanghebbende partij en die gaat niet tegen hen getuigen natuurlijk.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Te lang op de koppeling laten slippen, ge wilt ni weten hoe warm het daarbinnen word..

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                ik heb toen mijn wagen nog nieuw was eens te lang de koppeling laten slippen. Had net een aanhangwagen en was daar nog niet zo handig mee. En die moest een krappe oprit steil bergop. Bij mij kwam er dus rook onder de auto vandaan. Die koppeling heeft het toch nog uitgehouden tot 150.000 km's. Die van een diesel kunnen heel wat hebben.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Wie wilt nog met een manuele rijden dat is iets van de oertijd.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voor een keer geef ik zwartpaard gelijk

                                    Een keer alle auto boiten lager in co2 gaan zitten dan manuele (en we zijn goed op weg) dan gaat niemand dat nog kopen, afgezien van de instapmodelletjes
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                      Voor een keer geef ik zwartpaard gelijk

                                      Een keer alle auto boiten lager in co2 gaan zitten dan manuele (en we zijn goed op weg) dan gaat niemand dat nog kopen, afgezien van de instapmodelletjes
                                      Manueel is idd niet meer van deze tijd.

                                      Om een vb. te geven, een manuele A6 staat chiquer op de oprit dan een A4 met automaat , de ogen van de buren zijn belangrijker dan het rijgenot.
                                      Last edited by camaro 68 rs; 31/03/2017, 08:40.
                                      Z4 M40i

                                      Comment


                                      • #20
                                        Als je een koppeling net een beetje te beel overbelast, dan gaat ze al roken, doe je dan nog verder, dan heb je een probleem.
                                        Als ik mijn kinderen leerde autorijden, dan heb ik dat roken ook gezien na een 10-tal keer vertrekken.
                                        Bij het eerste rooksignaal reden we dan rustig verder op wegen waar je amper moet schakelen.

                                        Ik denk niet dat een tegenexpert tot andere conclusies gaat komen. Het belangrijkste is dat de hydrauliek niet lek is, als dat aangetoond is, dan heb je geen kans.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X