Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Multimeter CAT I of CAT II?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Multimeter CAT I of CAT II?

    Hallo,

    kan ik een multimeter van categorie 2 (multimeter voor toepassingen in het huis) i.p.v. categorie 1 (specifiek voor auto's) gebruiken om metingen aan mijn auto te doen?
    Ik wil eens nagaan of éen van mijn gloeibougies kapot is want mijn auto start niet meer.

    alvast dank voor jullie reacties.
    Last edited by ; 26/05/2017, 22:26.

  • #2
    Wat Ohm en gelijkspanning kunnen de meeste multimeters en is voldoende . Maar met de direct ingespoten diesels hoef je bijna niet te gloeien ,tenzij er weer een nieuw wet is van milieuvervuiling en hij niet start dan . Werkt de immobiliser ?
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

    Comment


    • #3
      Bedankt. Het is een Hyundai Elantra 2.0crdi uit 2002. Ik gebruik een gewone sleutel zonder de immobiliser.
      wanneer ik de accu (2j oud) loskoppel en terug aansluit start de wagen wel.. hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

      Comment


      • #4
        Meetcategorie heeft UITSLUITEND te maken met veiligheid.
        CAT I voldoet voor metingen in auto's, maar uiteraard mag er altijd een toestel met hogere veiligheidscategorie gebruikt worden...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Foetus.Kojak Bekijk Berichten
          wanneer ik de accu (2j oud) loskoppel en terug aansluit start de wagen wel..
          is dat dan een koude eerste start ?

          edit: als je de accu 's nachts loskoppelt en 's morgens bij een eerste start op deze manier kan starten dan zou je gloeibougies al kunnen uitsluiten ?
          Last edited by ; 27/05/2017, 13:38.

          Comment


          • #6
            Al eens laten uitlezen bij een Hyundai dealer ? Foutmeldingen ?

            Zelfde gedrag wanneer je de reservesleutel gebruikt ?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Foetus.Kojak Bekijk Berichten
              Hallo,

              kan ik een multimeter van categorie 2 (multimeter voor toepassingen in het huis) i.p.v. categorie 1 (specifiek voor auto's) gebruiken om metingen aan mijn auto te doen?
              Ik wil eens nagaan of éen van mijn gloeibougies kapot is want mijn auto start niet meer.

              alvast dank voor jullie reacties.
              Categorie maakt niet uit. Koop best wel een degelijk apparaat, want sommige van de heel goedkope meters zijn niet veilig.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door OlivierS Bekijk Berichten

                Categorie maakt niet uit. Koop best wel een degelijk apparaat, want sommige van de heel goedkope meters zijn niet veilig.
                Bwa een multimeter hoeft echt een dure te zijn tenzij je ieder dag op werven zit . Met ééntje van de aldi kun je ook veel en die kosten nog niet ééns 15euro

                Comment


                • #9

                  Comment


                  • #10
                    ik heb in Brico een multimeter van Profile - Beligsche makelij, CAT II - gekocht en heb voltage en weerstand kunnen meten.

                    Mijn accu en gloeibougies gaven waardes van 12,68 volt aan. Het weerstand kwam op 1,2 ohms uit. Bij het starten was de waarde van de accu boven 10 volt. Zowel voltage en weerstand vielen binnen de normen van respectievelijk >10 en <15 volt en >0,1 en < 6 ohms.
                    Ik kan nu uitsluiten dat mijn auto niet start omdat mijn accu of gloeibougies defect zijn. Ik zal deze thread plaatsen in een nieuwe topic zodat geïnteresseerden dit verder kunnen volgen.

                    Bedankt aan iedereen voor jullie tips en hulp

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                      Al eens laten uitlezen bij een Hyundai dealer ? Foutmeldingen ?

                      Zelfde gedrag wanneer je de reservesleutel gebruikt ?
                      En ?

                      Comment


                      • #12
                        of zelf uitlezen met een goedkoop OBD-2 lezertje

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                          En ?
                          neen, ben nog niet naar een dealer geweest. Ik wil eerst zien of ik het zelf kan oplossen.

                          Comment


                          • #14
                            deze topic mag gesloten worden.
                            Ik heb een nieuwe topic mbt het niet kunnen starten geopend --> 'Auto start niet'

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                              Zelfde gedrag wanneer je de reservesleutel gebruikt ?
                              En ?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

                                Bwa een multimeter hoeft echt een dure te zijn tenzij je ieder dag op werven zit . Met ééntje van de aldi kun je ook veel en die kosten nog niet ééns 15euro
                                Klopt, ik heb er ook ééntje van de Aldi en die werkt prima.

                                Maar die dingen zijn niet zo veilig als een Fluke of iets dergelijks. Zeker voor hoogspanning zou ik zo'n Aldi-meter niet durven gebruiken. Maar ook voor auto-accu's zou ik liever een degelijk gezekerd apparaat kopen. Ik heb al eens een ontploffende multimeter in m'n hand gehad en dat wil je niet meemaken.

                                Daarover gesproken, die half exploderende meter was ook een Profile uit de Brico. Let daar dus goed mee op.
                                De stroommeting en spannings/weerstandsmeting zitten op dezelfde bus (slecht ontwerp dus, zeker voor beginners). Ik had m'n schakelaar verkeerdelijk op stroommeting gezet (beginnersfoutje, maar overkomt iedereen) terwijl ie aan een 380V-leiding hing, je kan al voorstellen wat er gebeurde. Joekel van een steekvlam eruit en de zekering in frut, het glas vloog eruit. Dat gebeurt dus niet bij een deftig exemplaar.

                                Comment


                                • #17
                                  Die "Aldi" metertjes worden (meestal) geleverd door Elimex (er staat als merk Elix op). Elimex is een elektronica-groothandel die vooral low budget apparatuur importeert en verkoopt onder hun eigen merknamen.
                                  = Chinese goedkope brol die onder tientallen merknamen te koop is.
                                  Ook het zogezegde "Belgische" merk Profile levert multimetertjes van een Chinees kleefmerk.
                                  Werken die multimetertjes slecht? Neen, die werken redelijk goed, maar zijn niet of nauwelijks beveiligd en de nauwkeurigheid laat dikwijls wat te wensen over.

                                  Een goede multimeter koop je in een gespecialiseerde zaak. Niet in een doe-het-zelf markt, laat staan in een VOEDINGSwinkel.

                                  Kijk ook in speciaalzaken uit, want die verkopen -om niet alle klanten af te schrikken- soms ook relatief goedkope Chinese meters... maar er is één belangrijk nadeel: een elektronica-zaak verkoopt geen blikken erwtjes en wortelen, het is dus géén one-stop-shopping.
                                  Last edited by Maurice P.P.; 29/05/2017, 08:04.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door OlivierS Bekijk Berichten

                                    Klopt, ik heb er ook ééntje van de Aldi en die werkt prima.

                                    Maar die dingen zijn niet zo veilig als een Fluke of iets dergelijks. Zeker voor hoogspanning zou ik zo'n Aldi-meter niet durven gebruiken. Maar ook voor auto-accu's zou ik liever een degelijk gezekerd apparaat kopen. Ik heb al eens een ontploffende multimeter in m'n hand gehad en dat wil je niet meemaken.

                                    Daarover gesproken, die half exploderende meter was ook een Profile uit de Brico. Let daar dus goed mee op.
                                    De stroommeting en spannings/weerstandsmeting zitten op dezelfde bus (slecht ontwerp dus, zeker voor beginners). Ik had m'n schakelaar verkeerdelijk op stroommeting gezet (beginnersfoutje, maar overkomt iedereen) terwijl ie aan een 380V-leiding hing, je kan al voorstellen wat er gebeurde. Joekel van een steekvlam eruit en de zekering in frut, het glas vloog eruit. Dat gebeurt dus niet bij een deftig exemplaar.
                                    Dat is u eigen fout dat je stroom parallel meet en wilt zeggen dat je u vak niet kent dus het overkomt zeker niet iedereen . Als beginner aan hoogspanning terwijl je de kneepjes van het vak niet kent . Trouwens wie aan hoogspanning werkt gaat nooit met amateur materiaal werken . Voor aan de wagen te werken voldoet ééntje van de aldi

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

                                      Dat is u eigen fout dat je stroom parallel meet en wilt zeggen dat je u vak niet kent dus het overkomt zeker niet iedereen . Als beginner aan hoogspanning terwijl je de kneepjes van het vak niet kent . Trouwens wie aan hoogspanning werkt gaat nooit met amateur materiaal werken . Voor aan de wagen te werken voldoet ééntje van de aldi
                                      Ik ben hier niet echt mee akkoord - alhoewel ik wel degelijk een beginner was op dat moment, wist ik natuurlijk wel dat je stroom niet parallel moet meten. Door een verstrooidheid draaide ik de knop in de foute richting - ik ben er 100% van overtuigd dat dat zelfs de beste al overkomen is (en anders heb je je multimeter nog niet vaak genoeg gebruikt).
                                      Bij een 'goede' meter gebeurt er dan niets - de stroommeetbus en de spannings/weerstandsmeetbus zijn verschillend. Bij die profile niet, deze zitten op dezelfde bus. Gevolg: boem pats.

                                      Het feit dat ik aan 380V werkte was vanwege een noodgeval - en die profile was natuurlijk de enige beschikbare multimeter. Trouwens, een auto-accu is in mijn ogen bijna zo gevaarlijk als een hoogspanningbron - alleen kan je niet sterven door een elektrische schok, maar wel door ontploffende batterijen of een brand.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door OlivierS Bekijk Berichten

                                        Door een verstrooidheid draaide ik de knop in de foute richting - ik ben er 100% van overtuigd dat dat zelfs de beste al overkomen is (en anders heb je je multimeter nog niet vaak genoeg gebruikt).
                                        Een vakman stelt zijn multimeter EERST in en gaat dan pas meten. M.a.w.: die denkt eerst na wat hij precies wil meten en handelt pas dan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X