Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto start niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto start niet

    Dag iedereen,

    sinds een week start mijn auto wel maar slaat niet aan. Ik hoor het ronddraaien maar verder gebeurt er niets. Ik heb de laatste maand een paar keer voorgehad dat de auto niet wou aanslaan maar na 3 keer proberen lukte dat wel. Nu lukt het mij nog sporadisch. Ik gebruik een sleutel zonder immobiliser.

    Het gaat om:
    Hyundai Elantra 2.0CRDI uit 2003 met 176.000 km.

    Mijn diagnose:
    Ik heb de voltage van de de bougies en de accu (3j oud) gemeten. Bougies en accu:12,68 volt. Als het mij dan toch lukt om de auto te starten dat ligt de waarde van de accu >10 en < 15 volt.
    Ik heb ook het weerstand van de bougies gemeten en deze ligt op 1,2 ohms. Beide metingen vallen binnen de normen van >10 en < 15 volt en >0,1 en < 6 ohms.

    Mogelijke oorzaken?:
    Ik heb de lucht-en brandstoffilter 14.000 km geleden laten vervangen. De luchtfilter zou volgens de gebruikshandleiding om de 20.000 km vervangen moeten worden en de dieselfiter om de 30.000 km.
    Ik heb een foto van de luchtfilter genomen. Zou het hieraan kunnen liggen? Lijkt mij niet echt héél vervuild.

    https://postimg.org/image/ea4ffyh4n/
    https://postimg.org/image/8i1mzxp2r/



    Wat zijn volgens jullie nog mogelijke andere oorzaken en hoe kan ik dit zelf nagaan?

    Alvast dank voor jullie hulp en reacties.
    Last edited by ; 28/05/2017, 01:13.

  • #2
    Er kan ergens een brandstofslang lek zijn waardoor er lucht in het systeem komt.
    Z4 M40i

    Comment


    • #3
      Loopt al een topic over : http://www.autoforum.be/forum/specif...at-i-of-cat-ii

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
        ik heb de vorige topic gesloten. Was wat verwarrend. De vraag had betrekking op type multimeter.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
          Er kan ergens een brandstofslang lek zijn waardoor er lucht in het systeem komt.
          Dat denk ik niet. Leidingen lijken in orde. Ik zie geen lekken en er is geen geur.

          Comment


          • #6
            ik heb vandaag van de eerste keer kunnen starten maar daarvoor heb ik eerst de luchtfilter eruit genomen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

            Comment


            • #7
              kan me bijna niet voorstellen dat een auto niet kan starten door een vuil luchtfilter, moet dan wel heel erg extreem verstopt zitten, zou me verwonderen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                Er kan ergens een brandstofslang lek zijn waardoor er lucht in het systeem komt.
                Daar dacht ik dus ook aan, aangezien ik met mijn vorige auto vorig jaar een gelijkaardig probleem heb gehad.
                En dat bleek uiteindelijk aan poreuze / verduurde brandstofleidingen te liggen.
                Oorspronkelijk geplaatst door Foetus.Kojak Bekijk Berichten
                Dat denk ik niet. Leidingen lijken in orde. Ik zie geen lekken en er is geen geur.
                Dat was bij mij ook het geval, er was niks te zien of te ruiken.
                Heb de auto zelfs meermaals laten nakijken en uitlezen.
                Heeft verschillende maanden geduurd voordat ze het probleem uiteindelijk gevonden hebben.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #9
                  Een brandstofslang waar lucht aangezogen wordt door poreusheid of barstje lekt niet of nauwelijks. Zeker niet als deze hoger ligt dan de brandstoftank of filter.
                  Z4 M40i

                  Comment


                  • #10
                    Heeft zo'n Elantra een opvoerpomp in de tank zitten die de diesel naar de injectiepomp stuurt (als je het contact opzet hoor je deze normaal gezien zoemen)? Als deze hiermee uitgerust is, hapert deze misschien af en toe?
                    Een ander idee, heeft een commonrail injectie pomp ook nog een aflsluiter op de pomp zitten zoals vroeger de verdelerpompen hadden? Deze kan ook falen.
                    Als je lucht in de leidingen wilt uitsluiten zou je kunnen proberen om een jerrykan onder de kap te zetten en van daaruit naar de brandstoffilter te gaan i.p.v. naar de tank. Dit werkt wel enkel als je geen opvoerpomp in te tank hebt zitten. Hier kun je natuurlijk niet mee blijven rondrijden, maar om te proberen of je dan wel kan starten kan het wel handig zijn.
                    Je zou ook een doorzichtig stuk leiding kunnen zetten voor / na de brandstoffilter, dan kun je ook zien of er lucht in de leidingen zit wanneer hij niet wilt starten.

                    Comment


                    • #11
                      Hij spreekt over een sleutel zonder immobiliser ,hij zal wel bedoelen zonder cv. De immoboliser is een chip in je sleutel en die zie je niet zitten.
                      Volgens mij mankeert je BDP sensor ,daarom dat soms niet en wel spelletje . Dan heb je nog slechte massa of andere , dit zou je zien door de auto eens te laten aanduwen en in 2° gang de motor laten aan springen.
                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb alle brandstofleidingen eens goed gekuist en na dat de motor op temperatuur was ben ik gestopt en heb alles goed nagekeken. En ik heb het gevonden denk ik.
                        Er zijn twee zaken:

                        - enerzijds (en knight-rider had gelijk ) er is een zeer klein gaatje in de brandstofleiding van de brandstoffilter naar de dieselpomp,
                        - anderzijds zie ik ook dat er vloeistof uit de EGR-valve komt. Blijkbaar zou dit koelvloeistof kunnen zijn (zoals vermeld in de tweede bron). De beschreven symptomen in vermeld in de eerste bron doen zich bij mij ook voor:
                        • Slecht aanslaan van de motor
                        • Stotteren of haperen tijdens het rijden
                        • De auto stoot zwarte rook uit
                        • Onregelmatig stationair lopen
                        Foto's:




                        Bronnen:
                        Een vervuilde EGR klep kan voor problemen zorgen. Bovendien kan ook het gehele systeem rondom de klep vervuilen. Hoe lost u dat effectief op?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                          Hij spreekt over een sleutel zonder immobiliser ,hij zal wel bedoelen zonder cv. De immoboliser is een chip in je sleutel en die zie je niet zitten.
                          Volgens mij mankeert je BDP sensor ,daarom dat soms niet en wel spelletje . Dan heb je nog slechte massa of andere , dit zou je zien door de auto eens te laten aanduwen en in 2° gang de motor laten aan springen.
                          ja, klopt. Het gaat om een simpele sleutel zonder electronica

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Focus RS Bekijk Berichten
                            Heeft zo'n Elantra een opvoerpomp in de tank zitten die de diesel naar de injectiepomp stuurt (als je het contact opzet hoor je deze normaal gezien zoemen)? Als deze hiermee uitgerust is, hapert deze misschien af en toe?
                            Een ander idee, heeft een commonrail injectie pomp ook nog een aflsluiter op de pomp zitten zoals vroeger de verdelerpompen hadden? Deze kan ook falen.
                            Als je lucht in de leidingen wilt uitsluiten zou je kunnen proberen om een jerrykan onder de kap te zetten en van daaruit naar de brandstoffilter te gaan i.p.v. naar de tank. Dit werkt wel enkel als je geen opvoerpomp in te tank hebt zitten. Hier kun je natuurlijk niet mee blijven rondrijden, maar om te proberen of je dan wel kan starten kan het wel handig zijn.
                            Je zou ook een doorzichtig stuk leiding kunnen zetten voor / na de brandstoffilter, dan kun je ook zien of er lucht in de leidingen zit wanneer hij niet wilt starten.
                            Bedankt voor de reactie en de tip.
                            Ja, dergelijke pomp is idd aanwezig maar ik denk voorlopig dat daar niets mee scheelt. Deze was ongeveer 3 jaar geleden vervangen.
                            k heb hierboven de nu voor de hand liggende oorzaken beschreven.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                              kan me bijna niet voorstellen dat een auto niet kan starten door een vuil luchtfilter, moet dan wel heel erg extreem verstopt zitten, zou me verwonderen
                              ja, leek mij ook vrijwel onwaarschijnlijk maar ik wou het toch voor de zekerheid vragen

                              Comment


                              • #16
                                Ja, kan soms heel moeilijk zijn om te vinden waar een probleem juist zit.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Egr nat ,is dat geen zijkende injector. Je hebt natuurlijk ook lekke koppaking ,verlies je koelvloeistof?
                                  Een hoop kosten omdat niets zeker is.
                                  Inwendig in de sleutel niet de baard zit een chip, zie je niet, en is je immobilizer. Of is het echt een sleutel met niks in, gaat nooit niet goed tenzij er iemand een immobilizer naast het kontaktslot gekleefd heeft.
                                  Vergeet even dit alles en probeer dat lek te herstellen,grtjes.
                                  .
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    wanneer je het contact aan zet, moet er een autotje (oranje) met een sleuteltje erin afgebeeld worden, indien niet wordt de transponder niet gevonden/herkend.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                      wanneer je het contact aan zet, moet er een autotje (oranje) met een sleuteltje erin afgebeeld worden, indien niet wordt de transponder niet gevonden/herkend.

                                      neen, er wordt geen auto op mijn dashboard afgebeeld.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                        Egr nat ,is dat geen zijkende injector. Je hebt natuurlijk ook lekke koppaking ,verlies je koelvloeistof?
                                        Een hoop kosten omdat niets zeker is.
                                        Inwendig in de sleutel niet de baard zit een chip, zie je niet, en is je immobilizer. Of is het echt een sleutel met niks in, gaat nooit niet goed tenzij er iemand een immobilizer naast het kontaktslot gekleefd heeft.
                                        Vergeet even dit alles en probeer dat lek te herstellen,grtjes.
                                        .
                                        inector hmm weet ik niet..koelvloeistof is nog op peil maar misschien omdat de lek nog vrij recent is.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X