Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem met motor wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Probleem met motor wagen?

Dag gebruikers,

Ik registreer me hier even in de hoop wat hulp te krijgen.

Mijn vriend, een enorme autoliefhebber, heeft een oldtimer (oude Lancia Delta Integrale) waar ik normaal nooit mee ga rijden (heeft hij niet zo graag).

We hebben allebei een dagelijkse wagen maar gezien hij voor enkele dagen in het buitenland verblijft en ik twee banden lek gereden heb met mijn wagen op een stoeprand, staat mijn dagelijkse wagen bij de garage (1 dag wachten tot levering van de banden).

Ik had écht een wagen nodig, en besloot dus de Lancia te nemen.
    Nu hoor ik mijn vriend zeggen dat de wagen een klein beetje olie verbruikt dus hij kijkt heel regelmatig peil na (dacht elke 1000 km? Kan dat?) en soms moet hij bijvullen.
    De bijpassende olie staat gewoon in onze garage, enkele bussen op voorraad.

Ik dacht dus, gezien ik de wagen nooit gebruik en zeker geen schade wil toebrengen, eerst de olie te controleren.

Bij het losdraaien van de dop zag ik helemaal geen olie zitten. Wat ik raar vond. Ik heb dus beginnen bijvullen, en tot mijn grote verbazing gingen er bijna 3 bussen van 1 liter in tot de olie volledig aangevuld was.

Hierna de wagen gestart, en na het buitenrijden van de garage, viel de auto stil terwijl ik uitstapte om de poort dicht te doen.

Opnieuw gestart, motor maakte een vreemd geluid en rook heel raar, valt telkens opnieuw stil.
    Het olielampje (denk ik) brandt. Na enkele keren proberen wegrijden krijg ik de motor niet meer aan.

Kan deze schade optreden omdat mijn vriend met veel te weinig olie rondreed (bijna 3 liter te weinig erin)? Wat moet ik doen?

Heb je ook gepeild of gewoon in het gat gekeken en beginnen gieten tot de olie op gevoel hoog genoeg stond?

Comment

Blond ?
      Da's toch als grap bedoeld, mag ik hopen (dit topic)?
      Last edited by Maurice P.P.; 06/06/2017, 13:06.

Comment

oei oei oei heb je echt olie bijgevuld tot je dat niveau zag staan onder de dop ??? geen peilstok gebruikt ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ELSDB Bekijk Berichten
          ik twee banden lek gereden heb met mijn wagen op een stoeprand,
          vollenbak over een stoeprand proberen huppelen ? 2 banden tegelijk lek ?
          precies een stuntrijder ....kan me voorstellen dat je vriend niet graag heeft dat je met zijn Integrale rijdt....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

vollenbak over een stoeprand proberen huppelen ? 2 banden tegelijk lek ?
            precies een stuntrijder ....kan me voorstellen dat je vriend niet graag heeft dat je met zijn Integrale rijdt....
            Die grap is zooooo doorzichtig...

Comment

ja, hopelijk is het een grap, zou nie graag in dat mens haar plaats zijn nu (en ook niet in die van haar vriend)

edit : vraag me eigenlijk af, of je een motorblok dat je vol olie giet nog in gang krijgt ....nog nooit geprobeerd :-) Volgens mij wordt die weerstand veel te groot en krijg je die niet meer rond.....
              Last edited by ; 06/06/2017, 13:46.

Comment

ja, hopelijk is het een grap, zou nie graag in dat mens haar plaats zijn nu (en ook niet in die van haar vriend)
                Hopelijk???? 2 banden stuk rijden op de stoep, zomaar 3 liter olie bijvullen tot het randje, het lampje van de olie brandt "denkt ze", en "ze" vraagt zich af of dit zou komen omdat haar 'vriend' heeft rond gereden met te weinig olie...
                Als ge hier een geslaagde grap wil uithalen moogt ge zo niet overdrijven hé.
                Ik denk hé, dat het géén dom blondje is, maar een lelijke dikke rosse vent met sproeten.

Comment

ja mijn eerste reactie was aiai maar denk dat je gelijk hebt
                  Blijft de vraag : kan je een motor nog rondkrijgen nadat je die volgekapt hebt met olie ? Iemand ? In ieder geval moet de olie dan langs de carterontluchting naar buiten vliegen maar de rosten met zijn sproeten spreekt niet over olieverlies :-)

Comment

Toen ik destijds nog auto's verkocht heb ik toch zo ne klant gehad die mij in volle colere belde. Had olie bijgevuld (meer dan drie liter) en nu rookte hij geweldig en daarna startte die niet meer. Was wel een diesel. Na olie af te tappen rookte hij wel hard, maar heb er toch nooit nog iets van gehoord

Comment

gniffel :-)
                      met een diesel kon je vroeger tegenkomen dat die op hol sloeg als hij olie uit het carter naar binnen zoog....

Comment

3 liter is niet genoeg om de olie tot boven te zien.

Maar wel een mooie poging

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                          3 liter is niet genoeg om de olie tot boven te zien.

Maar wel een mooie poging
                          Dacht dit ook al... dienen klant van mij sprak over veel meer liters. Maar weet niet juist meer hoeveel. Is nu ook al meer als 20 jaar geleden he.

Comment

TS is al weg denk ik.
                            Zou ELSDB staan voor Els De Bijvuller?

Grote risico bij overvullen is:
                            - olie binnezuigen in de pistons via de carterventilatie. Als dat genoeg is dan breek je gewoon het motorblok door de compressie.
                            - op hol slaan als er telkens druppels binnenvliegen en voldoende heet geraken voor zelfontbranding
                            - compressie of sterke agitatie van olie, en de carter of kleppendeksel dat er af vliegt (??)

Comment

Els de blonde

Comment

De ruimte onder de zuigers kan je nooit vullen met olie, daar zal altijd lucht blijven onder zitten, dus ik denk dat als je die volledig vol giet met olie je toch nog kan starten, maar het ogenblik dat de motor in gang schiet en toeren begint te maken dan is het miserie

Comment

Ik heb dat eens bij een Scania gedaan ,tot het uit de vulpijp liep. Je kent dat zo'n automatisch pistool ,je zet het af ,moet vlug weg ,laat het ding los, en hendel ingedrukt. Heb ik nooit gemeld aan de baas ,ergens 20 l weg ,vlug afgelaten. Alhoewel verdenk ik dat 't chauffeureke het verraden heeft voor pluimpjes op z'n hoed.
                                  Maar er waren auto's zonder peilstok , dat peil kon je enkel zien op je dashboard . En als er teveel inzat zal het luchtfilter ook wel verstopt zitten . Maar oldtimers hebben meestal VAB of is dat enkel maar optakelen en bij je thuis of je garage neerzetten?
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Het beste wat je nu kan doen, is je valies pakken en zorgen dat je weg bent voor je vriend terug thuis komt

Comment

gniffel :-)
                                      met een diesel kon je vroeger tegenkomen dat die op hol sloeg als hij olie uit het carter naar binnen zoog....
                                      Idd, zo heb ik ook iemand geweten. Zo veel rook en niet meer stil vallen.

Comment

Hoe zou 't nog met Els DB zijn?

Comment

Working...
                                        X