Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwaarder sturen naar rechts

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
    Daarbij: moest ik gaan aankloppen voor een nieuwe diesel van het fabriek dan zou ik de natuur veel meer belasten dan met deze zo lang mogelijk te blijven rondrijden.
    Vraag me dat dus ook af ....zouden er studies bestaan hoeveel liters equivalent benzine/diesel het kost om 1 nieuwe wagen te maken (smelten metaal, electriciteit assemblage, transport etc....)

    Comment


    • #22
      Moet wel eens een eindwerk van zijn gemaakt. Maar ben ik nog niet tegen gekomen.

      Heb wel wat gelezen inzake externe effecten van de autoindustrie in vergelijking met vroeger en nu. Dat de mindset meer is gericht op snel verkopen en snel kapot dan een duurzame doorontwikkeld wagen (again wegwerpeconomie). Grote voorbeeld in die paper was toen de Mercedes w124 serie. Het feit dat je met die wagen te verzorgen en daarin te blijven rijden, je 2 aankopen van een nieuwe wagen kon uitstellen, maakte dat een heel economische en ecologische beslissing. De cijfers stonden er wel niet uitgebreid bij maar 2 auto's bij laten produceren of niet ... maakt toch wel een verschil.

      Daarbij viel de Mercedes beter te recycleren dan de nieuwe. Ontmanteling was een eenvoudiger enz.

      Comment


      • #23
        ben ook eerder geneigd te denken dat het beter is om met een oude wagen te blijven rijden. Die nieuwe moet al heel wat minder verbruiken om dat te compenseren, wat volgens mij niet zo is. De auto's zijn er de afgelopen decennia alleen maar zwaarder op geworden. En ja, er zit veel meer rommel in die kapot kan gaan.
        Last edited by ; 12/06/2017, 14:27.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
          ben ook eerder geneigd te denken dat het beter is om met een oude wagen te blijven rijden. Die nieuwe moet al heel wat minder verbruiken om dat te compenseren, wat volgens mij niet zo is. De auto's zijn er de afgelopen decennia alleen maar zwaarder op geworden. En ja, er zit veel meer rommel in die kapot kan gaan.
          Daarbij, ik vind alle modernere wagens wat hetzelfde rijden. Heb tijdens mijn vorige studentenjob veel huurwagens meegehad. Van c3's tot Astra's. Er was er geen ééntje die mij echt tof aanvoelde tijdens het rijden. Dan vind ik mijn fiesta ('99) met 60 pktjes en +/- 900 kilo veel fijner rijden, ookal gaat ie dan maar half zo snel.

          Overlaatst ook een dilemma gehad daarover. De achterste rubbers waren erdoor bij mijn Ford. Op de keuring zeiden ze "JA, zou toch maar een nieuwe zoeken. Deze auto is het niet meer waard om te repareren". Mijn fiesta heeft me elke jaar 25.000 a 30.000 kilometer probleemloos rond gebracht. Niet één keer heeft ie mij in de steek gelaten en na 214.000 kilometers start hij elke ochtend nog even vrolijk. Omdat ze dat soort bakken op 2dehands gooien voor 600-700 euro (onverzorgde weliswaar) betekend niet dat ze slecht (lees: geen investering meer waard) zijn.

          Heb er nieuw laten onder zetten (350 euro) en kwam bij dezelfde keurder terecht bij de herkeuring. "Amai nieuwe rubbers en banden, gij plant daar nog veel kilometers mee te doen zeker *met een sarcastisch lachje*" Ik heb mijn mond maar gehouden toen en vriendelijk mijn groene kaart mee naar huis genomen. Ik denk dat ik tegen het type mens praatte dat zijn auto weg doet na elke 4 weken omdat hij er moe op gekeken is. Soigneer uwen auto toch.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten

            Dan vind ik mijn fiesta ('99) met 60 pktjes en +/- 900 kilo veel fijner rijden, ookal gaat ie dan maar half zo snel.
            denk dat die even snel is als een modern bakske, dat heeft dan 75 pk maar weegt er 1200 :-)
            Da's ook de reden dat ik met een dagelijkse saxo 1.4 van 2000 blijf rijden. En die weegt nog minder. En de standaard 20.000 euro bakjes kunnen niet mee (en verbruiken ook niet minder)

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

              Vraag me dat dus ook af ....zouden er studies bestaan hoeveel liters equivalent benzine/diesel het kost om 1 nieuwe wagen te maken (smelten metaal, electriciteit assemblage, transport etc....)
              What's the carbon footprint of ... a new car?

              Making a new car creates as much carbon pollution as driving it, so it's often better to keep your old banger on the road than to upgrade to a greener model.


              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Its Bekijk Berichten
                What's the carbon footprint of ... a new car?

                Making a new car creates as much carbon pollution as driving it, so it's often better to keep your old banger on the road than to upgrade to a greener model.


                https://www.theguardian.com/environm...tprint-new-car
                thx !
                Interessant, is inderdaad ongelooflijk complex als je er goed bij stilstaat wat er allemaal nodig is.
                Sluit aan bij wat mijn buikgevoel zei :-)

                aw11 : sorry om hier onbewust je topic overhoop te halen

                Comment


                • #28
                  Geen probleem interessante materie hier.

                  Comment


                  • #29
                    Ik geloof dat allemaal best, maar dan moeten we ALLES maar zo lang mogelijk blijven gebruiken tot het tot op de draad versleten is:
                    onze GSM, onze TV, onze PC (ook al is die 20 generaties achterop), ons koelkast en diepvriezer (ook al verbruikt die 3x zoveel), ons salon (ook al zakken we er bijna door), tot en met onze kledij... en natuurlijk ook onze voedingsgewoonten veranderen (o.a. vleesproductie!)...
                    En als dàt iedereen en allemaal samen doet, ligt binnen de kortste keren de volledige wereldeconomie plat en worden we terug een soort Neanderthalers.

                    Alle gekheid op een stokje: uiteraard kunnen we niet ongebreideld verder doen zoals we bezig zijn (of waren?)

                    Comment


                    • #30
                      tuurlijk, 't wordt tijd dat de knielappen en ellebooglappen terug in de mode komen.
                      En als je ziet hoe ze in sommige andere landen moeten leven dan zouden we hier toch beschaamd moeten zijn als we een salon buitensmijten omdat we hem beu gezien zijn. Idem dito met gsm, tv etc.... En dat de economie dan plat ligt ? En dan ? Kunnen we lekker thuis blijven en zelf onze groenten kweken. Nu moeten we er toch voor gaan werken om het te kunnen kopen dus wat is het verschil ? :-)

                      edit : en dan komt de gezondheidszorg ook waarschijnlijk in gevaar, ok geen probleem geen ouderdomsziekten meer, allemaal sneller dood, minder volk op de planeet en de grond van het probleem raakt dan ook opgelost.
                      Last edited by ; 13/06/2017, 09:52.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                        tuurlijk, 't wordt tijd dat de knielappen en ellebooglappen terug in de mode komen.
                        En als je ziet hoe ze in sommige andere landen moeten leven dan zouden we hier toch beschaamd moeten zijn als we een salon buitensmijten omdat we hem beu gezien zijn. Idem dito met gsm, tv etc.... En dat de economie dan plat ligt ? En dan ? Kunnen we lekker thuis blijven en zelf onze groenten kweken. Nu moeten we er toch voor gaan werken om het te kunnen kopen dus wat is het verschil ? :-)

                        edit : en dan komt de gezondheidszorg ook waarschijnlijk in gevaar, ok geen probleem geen ouderdomsziekten meer, allemaal sneller dood, minder volk op de planeet en de grond van het probleem raakt dan ook opgelost.
                        Hihi, de oplossing zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in 't midden liggen zeker?

                        Comment


                        • #32
                          denk eigenlijk dat mensen die niet regelmatig een nieuwe tv, auto, salon en kleren kopen hun geld dan wel ergens anders aan spenderen (allez 't is te hopen)
                          En alle technische dingen zou men anders kunnen concipiëren dat ze veel langer meegaan en hersteld kunnen worden ? Recyclage kost volgens mij toch ook veel energie.
                          Waarom geen auto's in alu die 30 jaar meegaan ? Zal duurder zijn maar da's goed voor de economie... Maar neen, na 4 jaar vindt men een model er verouderd uitzien ! Da's toch om van te k...... ?
                          En een auto mag geen rol of rijgeluiden meer maken, er mag niks liggen trillen van het interieur want dat wordt die auto door de heren autojournalisten afgebroken. Ge moet van een gemiddelde auto eens het tapijt, isolatiemateriaal en andere brol eruithalen en kijken aan welk gewicht ge komt. Een tableau en een tapijt en je zit al aan 30 kg ! Miljarden kilo's sleuren we wereldwijd rond. Strontverwend zijn we volgens mij

                          Comment


                          • #33
                            Gaat ge nu wat zagen hier en met paard en kar naar Spanje gaan om op het strand te gaan liggen. Onze Volvo is al 5 maal in Spanje geweest .Was nog geen turbo maar toen kont ge nog 150-160 vlammen . Had dan zijn force en geraakte zo de bergen op zonder teveel in snelheid te dalen. Nu is dat van flits en bij thuiskomst zit de rekening in de bus.
                            Maar amai bij panne ;fransmannen kennen enkel Franse wagens. Ik heb er ooit zelf onderweg een vacuumpot ingestoken, prutsers ginder . Remleidingen blijven zitten aan masterpomp die je wegschuift . Reden was scheurtje in membraam ,je valt dan zonder servo bij lang remmen. En heb dat moeten oplossen via een taalstudent op een camping en die laten rondbellen pour des pièces.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                              Gaat ge nu wat zagen hier en met paard en kar naar Spanje gaan om op het strand te gaan liggen.
                              Ja, als er aan uw kar iets kapot is dan moet ge dat eruit zagen en een nieuw stuk in passen ;-)

                              Comment


                              • #35
                                bandendruk al eens bekeken van beide wielen? desnoods eens voorwielen en achterwielen wisselen. terwijl die omhoog staan, draait eens aan de wielen zelf (voorkant) en voel eens of er iets 'tegenwerkt'. ik heb weinig vermoeden dat het aan het stuurhuis ligt, maar eerder iets van de ophanging die fout zit

                                of topic: ook ik blijf verder tuffen met een oude bak. ik rijd een 29jaar oude diesel met +500 000km. die had al 3keer vervangen moeten zijn door een nieuwe. in praktijk gemeten stoot die 120gr CO2/km uit (4.54L/100km gemiddeld verbruik gemeten op de laatste 140 000km). ter compensatie van zijn vervuiling rijd ik ongeveer 10 000km per jaar woon-werk verkeer met de fiets

                                Comment


                                • #36
                                  Dat vermoeden heb ik ook nu ik er meer en meer mee rij. Want lichte bochten kan ik wel nemen en zwaardere iets minder. Ik bekijk het binnenkort

                                  Comment

                                  Working...
                                  X