Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud en niet meer starten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Onderhoud en niet meer starten

    Jow iedereen! Mijn eerste bericht op het forum en al direct eentje met een goeie vraag. Ik beloof plechtig de dingen waarover ik wel kennis beschik zo goed mogelijk te delen

    Wel ik rij al een tijdje rond met onze familiewagen een Volvo 700 serie. Nu is de wagen van Opa tot Vader tot bij mij overgedragen. Zelf ben ik wel handig met benzinewagens dus dacht ik hey onderhoud voor deze diesel knetteraar zal wel een makkie zijn. Ik de filters, de olie en het materiaal gekocht. Na een half uur in het olie te hebben gerold stond alles erop en erin.

    Nu starte ik hem en liep hij meteen veel stiller. Ik dacht dat dit eerst aan de olie lag. Er was bij een lugubere laatste garage 5w30 in het beestje gekapt. Volgens het boekje niet de beste olie voor deze motor bij zwaar en regelmatig gebruik. Dus heb ik er 15w40 in gedaan. Dit was de olie die overal werd aangeraden.

    Na een tijd stationair draaien kreeg hij het moeilijker. Een ploef en wat gepruttel later en hij lag stil. Proberen te starten ging eerst nog maar daarvoor moest ik plankgas geven om hem iets of wat draaiend te houden. Nu wil hij zelfs niet meer aan.

    Ik denk dat er lucht wordt aangezogen en geen brandstof in de motor terecht komt. Want de dieselfilter heb ik ook even open gehad en geleegd qua condensatie water. Dat schrijft volvo toch voor om te doen. Dit doe je (voor als iemand het niet moest weten) door bovenaan het onltuchtingsgat van de dieselfilter open te draaien en onderaan de filter het boutje open te draaien. Er komt dan condens uit en ik heb gewacht tot er diesel uit kwam. Vervolgens alles terug toe gedraaid.

    Wat ik al geprobeerd heb: doorstarten met de gas plat op de grond, pompen met het gaspedaal en doorstarten maar niks werkt.

    Iemand die weet hoe ik hier aan begin? Bij voorbaat heel veel dank want heb de wagen echt wel nodig

  • #2
    Nota bene het is een volvo 740 2.4 Turbo diesel

    Comment


    • #3
      5W30 is zeker geen slechte olie voor dat spel .Je zegt hij draait stiller wat juist goed is en jij kapt daar effen veel dikkere olie in.

      Comment


      • #4
        Misschien verkeerd geformuleerd, met 15w40 draaide hij stiller (toen hij nog stationair zuiver draaide nadat ik hem startte na het onderhoud). De toeren lagen terug op normaal niveau ipv 900 pm zo'n 700. Dit heeft hij 5 min volgehouden daarna kwam het gekuch.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
          5W30 is zeker geen slechte olie voor dat spel .Je zegt hij draait stiller wat juist goed is en jij kapt daar effen veel dikkere olie in.
          Daarbij liep hij veel stiller ook. Ik heb het veel mensen nagevraagd met dezelfde type wagens en die zeiden me allemaal 15W40 te gebruiken. 5W30 zou te dun zijn voor alles goed gesmeerd te houden en zou luidde geklepper als gevolg hebben.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door deisel Bekijk Berichten

            Daarbij liep hij veel stiller ook. Ik heb het veel mensen nagevraagd met dezelfde type wagens en die zeiden me allemaal 15W40 te gebruiken. 5W30 zou te dun zijn voor alles goed gesmeerd te houden en zou luidde geklepper als gevolg hebben.
            5W30 van tegenwoordig van een goed merk smeert goed genoeg bij lage en hoge temperaturen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

              5W30 van tegenwoordig smeert goed genoeg bij lage en hoge temperaturen.
              Ik volg ook maar mijn bronnen en het boekje. Het gaat toch niet aan de olie liggen als er de juiste in ligt?!

              Comment


              • #8
                Welkom op het forum. Ik volg hier even want heb pas een 940 gekocht met dezelfde motor. Non turbo dan wel. Moet zeggen dat er bij mij ook 15w40 in zit

                Comment


                • #9
                  Kan je de diesel oppompen met het peertje (voor zover aanwezig)? En start hij dan ?

                  Comment


                  • #10
                    Dat is het hem, ik zie geen peertje zitten, of ik kijk er los langst. Waar zou deze moeten zitten?

                    Comment


                    • #11
                      volgens mij is je diesel in de brandstofleiding teruggelopen en krijg je pomp de brandstof niet meer naar boven. je zal moeten ontluchten (ff op youtube kijken of er niet een filmpje staat hoe je jouw auto onlucht aan de brandstoffilter)

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb een peertje gevonden deisel net boven je filter.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                          volgens mij is je diesel in de brandstofleiding teruggelopen en krijg je pomp de brandstof niet meer naar boven. je zal moeten ontluchten (ff op youtube kijken of er niet een filmpje staat hoe je jouw auto onlucht aan de brandstoffilter)
                          Ik heb even rond gekeken en vind niets dat op mijn systeem lijkt. Alles is met een pompje dat ik niet heb. Is er nog een andere manier op de diesel op te pompen? Als ik het contact aanzet wordt er dan niet gepompt?

                          Comment


                          • #14
                            Update: ik heb de dieselfilter eraf gedaan en bijgevuld. Nu wou ie al wat meer lopen. Maar blijft hij ook maar lopen op laag stationair met de gas volledig ingedrukt. Dan heb ik de injectorbuizen eens los gedaan totdat er diesel uit spoot en dan terug dicht. Hij ging daarna wel even beter draaien maar sloeg dan weer af na een tijd. Het is ook zo hou ik mijn voet op de gas dan kan het soms zijn dat hij direct hoog de toeren in gaat en eenmal de top bereikt zakt hij weer af en valt hij uit.

                            In de tussentijd mijn batterij helemaal afgemat dus ik ga deze even aan het de stroom hangen.

                            Comment


                            • #15
                              Daarbij is het ontluchtingsschroefje maar wat gammel. De schroefdraad loopt niet tot beneden en dus draait hij dol vanboven. Kan dit misschien de boosdoener zijn? Heb al wat druk uitgeoefend op de bout tijdens het starten maar dat maakt geen verschil. Misschien eens de bout eraf halen en met de vinger toe houden?

                              Comment


                              • #16
                                Excuses dat ik het in drie stukken schrijf: maar er is ook nog een doorzichtig busje dat naar de pomp loopt waar ik duidelijk grote luchtbellen in zie. Is dit de retour of ... en hoe krijg ik deze bellen weg?

                                Comment


                                • #17
                                  UPDATE: succes, motor draait terug lekker. Wel zolang ik mijn vinger op de ontluchtingsnippel opening hou. Want de nippel sloot zo te zien niet goed af en zoog vandaar lucht aan. Iemand enige suggestie hoe ik doet moet dichten? Bij het uitdraaien van de nippel kwam er al koper meer dat rond de bout gedraaid was om alles te doen stoppen met lucht lekken. Ik ben niet van plan de nippel nog los te maken. Maar em vast lassen ofzoiets is ook geen optie.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voor zolang ik die motoren ken zijn die zelf ontluchtend en de dieselpomp doet dat . Dat vijsje wordt bijna niet gebruikt.
                                    Goedkoopst is je nippel veranderen door een dikker boutje en koper ring . Dus uitboren ,nieuwe draad erin?
                                    Herbruiklijn kan je mss voort helpen maar hoeveel € IDK ?
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                      Voor zolang ik die motoren ken zijn die zelf ontluchtend en de dieselpomp doet dat . Dat vijsje wordt bijna niet gebruikt.
                                      Goedkoopst is je nippel veranderen door een dikker boutje en koper ring . Dus uitboren ,nieuwe draad erin?
                                      Herbruiklijn kan je mss voort helpen maar hoeveel € IDK ?
                                      Hmpf daar heb ik dan weer wat minder verstand van :/ Ik ga morgen eens wat materiaal zoeken en hopelijk krijg ik het gedicht.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kan je niet ineens een nieuwe filter kopen?

                                        Anders kan je er wat teflon of kemp tussen draaien.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X