Mededeling

Collapse
No announcement yet.

computerdashboard melding motortemperatuur te warm stop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • computerdashboard melding motortemperatuur te warm stop

    Hallo,
    Op de computerdashboard krijg ik soms de melding motortemperatuur te warm stop.
    Als ik naar de temperatuurmeter kijk dan staat de meter tussen 80 en 90 graden.
    Tijdens het rijden gaat de temperatuur tot bijna 90 en daalt dan naar bijna 80 graden.
    Wanneer ik de dop van het expansievat draai dan is er geen druk te zien, het water kook ook niet.
    Wanneer de buitentemperatuur 22 graden is en ik rij lange afstanden dan merk ik er niks van geen melding.
    Ik krijg deze melding enkel wanneer het buiten zeer warm weer is 25 graden en meer.
    Wat zou het probleem hier kunnen zijn ?

    Het is een peugeot 207CC 1.6HDI van bj2009


    Even update: vandaag heb ik afstand van 44km gereden bij buitentempratuur van 27 graden, tijden het rijden bleef alles normaal geen meldingen op het scherm van de dashboardcomputer. Wanneer ik voor een verkeerlicht moest stoppen tijdens het wachten geen melding op het scherm van de dashboardcomputer. Nadat groen werd beginnen te rijden na 3 meter wel melding op het scherm van de dashboardcomputer motortempratuur te hoog stop. Dit was zo bij elk verkeerlicht dat ik moest stoppen het geval.
    N 44km gereden bij thuiskomst terug gekeken naar expansievat en dop eraf gedraaid maar water kookte niet of geen bubbels enkel klein beetje druk wat normaal is.
    Zou dit aan een sensor kunnen liggen die door de warmte niet juist werkt ?
    Last edited by tommy_077; 15/06/2017, 16:42.

  • #2
    Is het de olie niet?
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Is het de olie niet?
      Er is voldoende olie op staat tussen min en max en water staat ook tussen mix en max

      Comment


      • #4
        Olie kan ook oververhitten bedoel ik.
        Ik heb ik sommige wagens zowel water als olietemp meter....en in eentje komt de olie soms gevaarlijk dicht tegen de 130° aan.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          werkt uw ventilator nog? Misschien springt die niet meer aan waardoor de temp stijgt bij het stilstaan, eenmaal aan het rijden heb je weer koeling

          Comment


          • #6
            Op de meter kan je niet verder gaan, die is geprogrammeerd om te weinig aan te geven. Via diagnosestekker kan je wel de echte temperatuur zien.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DyNaRaX Bekijk Berichten
              werkt uw ventilator nog? Misschien springt die niet meer aan waardoor de temp stijgt bij het stilstaan, eenmaal aan het rijden heb je weer koeling
              De wagen warm gereden 10km bij buitentemperatuur 25graden.
              Nooit aan gedacht tot vandaag. Ik dacht bij mezelf ik heb die ventilator nog nooit horen draaien als ik de wagen afzet. De ventilator gaat niet aan. In werkplaatshandboek staat te lezen dat er een sensor daarvoor verantwoordelijk is deze heeft een signaal door aan de ECU.
              Last edited by tommy_077; 17/06/2017, 00:48.

              Comment


              • #8
                is een warmtegevoelige weerstand die ergens in het blok gevezen zit meestal ergens in de buurt van de thermostaat. Normaal gezien met 2 aansluitingen. Die weerstandswaarde moet dalen ifv. temperatuur. Staan er geen weerstandswaarden vermeld in je werpl.handboek ?

                Comment


                • #9
                  Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                    bedankt voor bedankt voor de video. Ik weet dat de sensor daar zit geen weerstandswaarden in boek. Boeken zijn niet meer zoals ze vroeger zijn geweest.
                    Enkel schrik om het te vervagen omdat systeem ontlucht moet worden en de foto's die hier in boek staan zijn niet echt duidelijk.
                    Hoeveel mag zo iets kosten in gewone garage, geen merk garage?

                    Comment


                    • #11
                      de tempratuursensor vervangen en ontluchten, hoeveel mag zo iets kosten in een niet merkgarage ?

                      Comment


                      • #12
                        je moet natuurlijk wel zeker zijn dat het de sensor is....
                        Ik ken het systeem van jouw auto niet maar zou ook kunnen dat het de relais is die de ventilator bedient (en stuursignaal van de ecu krijgt) defect is !
                        Prijs van de sensor eens opzoeken op een site zoals oscaro.be of zo... gok op 20 euro en een uur werk, zou toch geen 100 euro mogen kosten

                        edit : nog eens je post herlezen : als de sensor defect is of buiten zijn toleranties zou de ecu een foutmelding moeten sturen maar dat heb je niet ? Dan zou ik niet teveel in de richting van de sensor zoeken.
                        Aangezien je tijdens het rijden terug normale temp krijgt lijkt de thermostaat goed te werken...
                        Last edited by ; 20/06/2017, 17:53.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                          je moet natuurlijk wel zeker zijn dat het de sensor is....
                          Ik ken het systeem van jouw auto niet maar zou ook kunnen dat het de relais is die de ventilator bedient (en stuursignaal van de ecu krijgt) defect is !
                          Prijs van de sensor eens opzoeken op een site zoals oscaro.be of zo... gok op 20 euro en een uur werk, zou toch geen 100 euro mogen kosten

                          edit : nog eens je post herlezen : als de sensor defect is of buiten zijn toleranties zou de ecu een foutmelding moeten sturen maar dat heb je niet ? Dan zou ik niet teveel in de richting van de sensor zoeken.
                          Aangezien je tijdens het rijden terug normale temp krijgt lijkt de thermostaat goed te werken...
                          ik dacht als je op het dashboard van de computer krijgt, dat de motortempratuur te hoog is stop dat dit kwam door de ECU.
                          Er staat gewoon op het LCD scherm motortempratuur te hoog stop. Wanneer ik kan blijven rijden en dus nooit moet stoppen voor een verkeerlicht of auto's dan heb ik nooit een probleem.
                          Onder de 25 graden buitentempratuur zelf in beide gevallen rijden of moeten stoppen voor een verkeerlicht of auto's ook nooit een probleem.
                          Na 40km rijden gaat zelf nooit de ventilator aan. In mijn technisch boek stond er te lezen dat dit door de ECU kon komen.

                          Comment


                          • #14
                            ik zou beginnen met die relais eens te testen
                            volgens mij moet je een motorstoring melding krijgen als de sensor defect is
                            Ik zou eerst eens dat relais zoeken (of de zekering ???) en uittesten. Als die niet werkt zal de radiator niet aanslaan maar de ECU zal ook geen foutmelding geven.
                            Is natuurlijk maar gissen vanaf hier...

                            edit : is de ventilator zelf niet defect ? Kan ook hé.... misschien die ook eens testen ?
                            Last edited by ; 20/06/2017, 21:04.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                              ik zou beginnen met die relais eens te testen
                              volgens mij moet je een motorstoring melding krijgen als de sensor defect is
                              Ik zou eerst eens dat relais zoeken (of de zekering ???) en uittesten. Als die niet werkt zal de radiator niet aanslaan maar de ECU zal ook geen foutmelding geven.
                              Is natuurlijk maar gissen vanaf hier...

                              edit : is de ventilator zelf niet defect ? Kan ook hé.... misschien die ook eens testen ?
                              elektriciteit en elektronica zijn mijn minder kant daar weet ik minder van.
                              is er video of dergelijk te vinden over dit onderwerp hoe ik best doe ?

                              Comment


                              • #16
                                je zou eens kunnen beginnen met de ventilatoraansluitingen los te maken en die even rechtstreeks aan de accu te hangen ? Maar als je je daar niet thuis in voelt die je dat misschien beter niet....
                                Een relais is een klein kubusje die ofwel ergens tegen de ventilo geplaatst is ofwel ergens anders ....maar dat zou je moeten zoeken via een vraagbaak of zo....of op een peugeotforum ?

                                Comment


                                • #17
                                  auto is in de garage binnen geweest ze hebben de auto laten staan draaien maar kwam niet heet na uren draaien , maar ventilator gaat ook niet aan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    gaat de ventilator aan als je airco opzet?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X