Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor management lampje (eml) brandt, geen symptomen, mag ik rijden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motor management lampje (eml) brandt, geen symptomen, mag ik rijden ?

    m'n eml lampje brandt, en ik ervaar geen vermogensverlies of andere symptomen ? Het lampje brandt geel.

    Het gaat om een mercedes c200 bluetec met de 1.6 dci motor. Ik heb hem nog maar net gekocht (had 56000 km's), hij heeft nu 500 km gelopen. Ik heb er wel niet op gelet dat dit lampje brandde... Ik ben nogal een automotive-leek en het lampje viel mij nu pas op.

    Na wat googlen zijn er maar een paar grote oorzaken : drukverlies in de brandstoftank, de drukmassameter die foutief meet, de dpf of luchtfilter de verstopt zit.
    Nu mijn vraag , mag ik hier nog enkele dagen tot een week mee verder rijden ? Ik heb vandaag een ODB2 lezer besteld, en hoop dat deze er snel is. Eens ik de foutcode weet kan ik handelen. Of raden jullie mij iets anders aan ?

    Bedankt !

  • #2
    Naar de garage gaan en daar laten uitlezen, kunnen ze je direct vertellen wat er scheelt en of je mag blijven verder rijden.
    Nu, zolang je geen vermogensverlies hebt oid zal er niet direct een probleem zijn.

    Comment


    • #3
      Meestal zal het de dpf zijn.
      Rij even een tijdje in een lagere versnelling, hogere toeren dus en je hebt kans dat het uit gaat.
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #4
        Morgenvroeg in manueel/hogetoeren naar het werk. En als dat niet helpt zou mn odb2 toegekomen moeten zijn. Als het dan iets ergs is naar de garage... Al bedankt vr de tips !

        Comment


        • #5
          Gezien u spreekt van Bluetec heb ik zo een vermoeden dat er Ad Blue gebruikt wordt in uwe otto.Zou het kunnen dat het bakske met Ad Blue leeg is ?

          Comment


          • #6
            Ik gok op de EGR klep.
            Normaal heb je toch garantie! Direct terug naar de verkoper, en zeker zelf niet prutsen.
            Als je de handleiding leest zal er in staan dat de motor elk moment in noodloop kan vallen. Dat kan nog 1000 of 2000 km duren, maar ook morgen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
              Gezien u spreekt van Bluetec heb ik zo een vermoeden dat er Ad Blue gebruikt wordt in uwe otto.Zou het kunnen dat het bakske met Ad Blue leeg is ?
              Ja hij gebruikt Ad Blue, daar geeft hij een normale melding over hoor. Dacht zelfs dat hij stopt met rijden wanneer de Ad Blue op is.

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Ik gok op de EGR klep.
              Normaal heb je toch garantie! Direct terug naar de verkoper, en zeker zelf niet prutsen.
              Als je de handleiding leest zal er in staan dat de motor elk moment in noodloop kan vallen. Dat kan nog 1000 of 2000 km duren, maar ook morgen.
              Ja heb een jaar garantie. Ik heb hem wel redelijk ver van m'n deur gekocht.. Aalst <-> Maaseik.. Nuja als het iets ernstig is, ga ik er inderdaad mee terug. Ik ben deze morgen in Sport+ naar het werk gereden, géén rare dingen gemerkt, maar het lampje is er nog steeds. Wat doet die EGR klep dan juist ? Zal het straks eens googlen.

              Comment


              • #8
                Heb eens gegoogled, en je kan die EGR klep blijkbaar ook laten uitschakelen in de ECU. Ik wacht af wat m'n ECU van foutcodes geeft. Meer nieuws volgt !

                Comment


                • #9
                  Foutcodes zijn : P2201 en p229F
                  What causes the P2201 code?

                  • NOx sensor wires that are broken or shorted
                  • NOx sensor connector that is corroded or broken
                  • NOx sensor connector pins that are bent
                  • Faulty NOx sensor.
                  • Engine Control Module that needs to be reprogrammed or replaced
                  What are the symptoms of the P2201 code?

                  • The Check Engine Light will come on in the dashboard
                  • There may be no visible symptoms
                  • The car may expel more pollutants that it normally should.

                  Lijkt mij niks ergs... Iemand die dit in verstaanbare mensentaal kan uitleggen ? Kapotte sensor of aansluitingen naar die sensor ? Duur grapje of klein euvel ?

                  Comment


                  • #10
                    Foutmelding eens resetten en zien wat er gebeurd.
                    Z4 M40i

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                      Foutmelding eens resetten en zien wat er gebeurd.
                      Heb de betaalde Torque app op m'n gsm gebruikt, en de codes proberen wissen maar het lampje blijft voorlopig aan. Ik wacht af als ik straks terug naar huis rij en een volledige diagnose kan doen terwijl ik rij.

                      Comment


                      • #12
                        Blijkbaar toch een dure grap ! 300 euro voor een sensor en reken daarbij nog eens uren aan 50 euro/u... En bij (t)fsi motoren zou de Katalysator zo heet worden zonder die sensor, dat die ook vrij snel stuk gaat.. Geen idee of dit voor diesels ook zo is..

                        Comment


                        • #13
                          Zoiets zou normaal gewoon in de garantie moeten vallen, niet veel van aantrekken dus en er gewoon mee naar de garage gaan.
                          2012 Abarth 500 'esseesse'

                          Comment


                          • #14
                            Is de uiteindelijke diagnose nu gesteld met een algemene scanner of met een stardiagnose? Een gewone obd is te algemeen en dan bestaat het risico dat ge dingen gaat vervangen die eigenlijk niet kapot zijn.

                            ​​​​​​Moderne mercedessen kunnen alleen deftig uitgelezen worden met een star!
                            Last edited by ; 07/07/2017, 20:36.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door rusty_shackleford Bekijk Berichten
                              Is de uiteindelijke diagnose nu gesteld met een algemene scanner of met een stardiagnose? Een gewone obd is te algemeen en dan bestaat het risico dat ge dingen gaat vervangen die eigenlijk niet kapot zijn.

                              ​​​​​​Moderne mercedessen kunnen alleen deftig uitgelezen worden met een star!
                              Idem en niet alleen Mercedes . Uitlezen doe je met merkgebonden apparatuur. Zo een universeel ding heb je niet veel aan.

                              Comment


                              • #16
                                Enkel de foutcodes tussen P000 en P999 zijn universeel vastgelegd wat betreft betekenis. Foutcodes met een andere letter vooraan of een nummer van 1000 of hoger zijn merk specifiek, en dan heb je weinig tot niets aan een universele scanner.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

                                  Idem en niet alleen Mercedes . Uitlezen doe je met merkgebonden apparatuur. Zo een universeel ding heb je niet veel aan.
                                  Even een update : Mercedes Benz Aalst heeft de wagen onder garantie gemaakt ! Welliswaar na een garantieaanvraag want de wagen is ouder dan 2 jaar... Perfecte service dus !! En ik blij dat ik de rekening niet moest betalen.. Zo'n lambda sonde komt met controller en kost 300-400 euro !

                                  De foutcode was inderdaad universeel. Ik heb een vriend die een xentry odb lezer had en die kon mij dan nog verder zeggen welke stappen moesten doorlopen worden om te troubleshooten. Voor die 10 euro dat die ODBII lezer gekost heeft, heeft het zijn nut bewezen
                                  Last edited by ; 19/07/2017, 14:18.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X