Mededeling

Collapse
No announcement yet.

6V batterij loopt snel leeg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 6V batterij loopt snel leeg

    Ik ben bezig met de restauratie van een motor uit 1975, nl. Een Jawa 476 125cc. Voor ik hem uit mekaar haalde draaide die al, maar liep de batterij snel leeg. Enfin, volledig ontmanteld, roest verwijderen, nieuwe banden, lakken etc... Ook de bekabeling is volledig vernieuwd. Als ik de batterij volledig oplaad geeft die zowat 7 volt aan. Echter, sluit ik ze aan en doe ik even de knipperlichten werken, zakt die direct naar 4 volt of nog minder. Starten en knipperlichten gaat dan niet meer. Laat ik de batterij ontkoppeld staan, of met het contactslot uit, dan is het verlies veel minder, ongeveer een kwart volt per dag. De batterij zelf is een jaar oud. Ik heb dus ergens een verlies, maar waar ?
    Iemand een idee hoe ik dat kan opsporen ?

  • #2
    Als de batterijspanning al zover zakt van een paar knipperlichten dan is dat niet aan verlies te wijten maar waarschijnlijk aan een slechte batterij.

    Comment


    • #3
      De spanning meten op een batterij zonder belasting zegt zo goed als NIKS over de conditie van de batterij.
      Een batterij heeft een inwendige weerstand die dus in serie staat met de belasting.
      Bij een batterij in topconditie is die weerstand zeer klein en dus ook de spanningsval daar over.
      Hoe slechter de batterij, des te hoger die inwendige weerstand en dus ook de spanningsval er over.
      Als de spanning dus bij een kleine belasting zo veel zakt = batterij om zeep.

      Comment


      • #4
        Testen met een andere batterij (eentje waarvan je weet dat ze OK is) lijkt me een goed begin.

        Comment


        • #5
          Als je de klemmen er aandoen ,geeft dat vonken ?
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
            Als je de klemmen er aandoen ,geeft dat vonken ?
            En als dat al dan niet vonken geeft, welk besluit kan je daar uit afleiden?
            Is dat dan zoiets zoals men aan een 9V batterijtje likte om te "voelen" of er nog voldoende capaciteit was?
            Last edited by Maurice P.P.; 19/08/2017, 15:28.

            Comment


            • #7
              Als ge geen vonken hebt ,laadt ze dan wel op ? Maar met een defecte cel kan ze opgeladen ook 7 V geven . Daarom zoiets moet je met een shuntweerstand meten zoals hierboven gezegd zijnde. Ik heb een refractometer zodat ik het zuur per cel kan nameten ,die zouden dan onderling weinig verschil mogen hebben . Een eenvoudige test , ze laden en 1 week weg zetten ,een defecte cel zal ze dan wel leeg vreten.
              Ps: Ik heb vroeger zo'n koppige moeilijke batt eens zien testen , men zette de Shunt nogal redelijk hoog en ging dan testen . En daar begonnen 2 cellen te koken , deze man was autoelektrieker en die kennen altijd wel een trukje.
              Last edited by wielscheel; 21/08/2017, 16:48.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                En ? Komt het in orde ?

                Comment

                Working...
                X