Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda CX 5 uitlaatdruksensor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mazda CX 5 uitlaatdruksensor

    Mijn laatste 10 dagen met mijn huidige wagen zijn aangebroken, maar ik wil hier wel nog een probleem toelichten en eens luisteren of het hier een gekend probleem is.
    Eerste even bepalen om welke wagen het gaat, namelijk de CX 5 2.2D 175pk automaat van 2014.

    Een dik jaar geleden (wagen nog in garantie) , tijdens een rit naar huis, kreeg ik voor de eerste keer de melding "TPMS Inspectie vereist" gevold door "SCBS Inspectie vereist", tijdes het uitbollen/afremmen om op de kant te gaan staan, schokte de wagen en was er nogal een brute schakelgang van de automaat.
    Eens tot stilstand gekomen en foto's genomen van de melding (voor de garage) heb ik de motor stil gelegd en opnieuw gestart, weg probleem.
    Ik heb dit gemeld aan de garage en bij het eerstvolgende onderhoud kort daarna hebben ze de ECU uitgelezen en de melding gezien in het log, maar mij gemeld dat er niets aan de hand is, waarschijnlijk een verkeerde meting of een haperingske in één van de sensors.

    Enfin, een hele tijd later (wagen net uit garantie ), hetzelfde ==> nadien laten uitlezen ==> geen probleem volgens de garage
    Later maar korterbij weeral ==> uitlezen plus reset ECU ==> opgelost volgens de garage
    uiteindelijk na drie gevallen in één week de wagen terug binnen gedaan, toen hebben ze iets gereinigd, vraag mij niet wat, factuur van een kleine €300.
    Nadien een dikke maand geen meldingen, garagist belt op om te vragen of het probleem over is, wij bevestigen, en nadien krijgen we dus die factuur van €300 waarvan net sprake.
    Ondertussen is het midden juli 2017 en wij zijn net in verlof thuis, en mijn vrouw heeft het weer voor, een week voor we met de auto naar Frankrijk gaan, de garage is natuurlijk ook in verlof, enfin dus op 14 dagen tijd hebben wij zo 5 meldingen gehad.
    Tijdens ons reis heb ik zelf wat rondegekeken op fora, en heb ik soortgelijke klachten gezien, en blijkbaar had het iets te maken met de uitlaatdruksensor die verstopt zit (roet)
    Na thuiskomst de auto opnieuw binnen en gemeld wat ik gevonden had op die fora, en effectief sensor verstopt en vervangen, maar ook de uitlaatcolector zat vol roet en is uitgekuist.
    90% korting gekregen op stukken en 50% op werkuren.


    Oorzaak ?

    Volgens de garage kwaliteit brandstof ( meestal DATS) en lang rijden in lage toeren (wij rijden wel met een automaat ).

    Conclusie
    Voor ons is het probleem opgelost, maar je kan je wel de vraag stellen als dit komt door in lage toeren te rijden waarom ze dan het schakelprogramma daar niet op afstemmen.
    Wat meer in 5de rijden aan 120 ipv 6de dus (een opmerking die ik al eens tegengekomen ben op dit forum)
    Ook nog bij mijn dealer was ik de eerste die dit voorhad, de nieuwe dealer waar we onze nieuwe CX 5 gekocht hebben, verklaart ook dat hij dit nog niet gezien heeft.
    Straf
    CX 5 Zeal Red 2,2D 175 AWD auto
    Brock B32 8,5*20 - Dunlop SP Sport Maxx GT 255/45 R20

  • #2
    en auto moet tegenwoordig niet meer lang meegaan.
    enkel zuinig zijn.

    Comment


    • #3
      Iedere week toch eens zeker goed doortrekken in de versnellingen (met warme motor!) lost veel van deze problemen op.
      Voor mij was dit ideaal iedere ochtend wanneer ik snelweg op reed: motor was reeds warm, even in eerste 3 versnellingen tot het rood gaan. (manuele bak, geen automaat)

      Comment


      • #4
        Wees gerust, als je doortrekt met de automaat gaat hij ook tot aan de rode zone, eerlijk gezegd snap ik het echt niet goed.
        Blijft dan nog over, de kwaliteit van de brandstof, zowel dealer 1 als 2 hadden daar onafhankelijk van elkaar zowat hetzelfde over te zeggen, namelijk dat er wel degelijk verschil op zit en dat ze persoonlijk nooit zouden tanken bij de goedkope merken maar enkel de Total, Shell,.. enfin, de duurdere mannen.
        Maar dan zou je toch veel meer miserie tegenkomen op de fora, als je ziet hoeveel er niet getankt wordt bij bv Dats en Co.
        CX 5 Zeal Red 2,2D 175 AWD auto
        Brock B32 8,5*20 - Dunlop SP Sport Maxx GT 255/45 R20

        Comment


        • #5
          Tja, brandstof verschillen. Aan de ene kant denk ik dat dat toch gemakkelijk te moeten zou moeten zijn. Test Aankoop vind nooit verschillen.
          Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat met de fijne afstelling van motoren tegenwoordig kleine verschillen toch gevolgen kunnen hebben.
          Echter nog nooit bewijs voor het ene of het andere gezien.
          Ik zou het ook heel fout vinden dat je problemen met je auto krijgt met brandstof die aan alle wettelijke normen voldoet.

          Comment


          • #6
            Even een oude post oprakelen.

            Kort na de start van deze topic hebben wij hebben wij het huidige model van de CX5, zelfde motor en automatische versnellingsbak, en inmiddels 42K op de teller.
            Sinds januari krijgen wij opnieuw dezelfde storingen (wel telkens mijn vrouw, dus ik heb het uit tweede had, maar de beschrijving klopt) , de eerste keer gestopt en herstart, de storing is dan verdwenen en we zijn er niet verder op ingegaan.
            Tweede storing in februari, zelfde verhaal.
            Gisteren het derde voorval, deze keer ging het niet meer weg, en ze is met horten en stoten toch thuis geraakt.
            Ik bel straks de garage op, maar vermoedelijk gaat het om hetzelfde, dus de uitlaatdruksensor en uitlaatcollector.

            Is er nu niemand die dit ook voor heeft ?
            Gezien wij het met twee CX5-en nu al hebben, zijn wij ofwel gedoemd, of very unlucky.
            Tanken bij DATS doen we niet meer, dus vraag mij af wat de uitleg nu gaat zijn.

            Wordt vervolgt....
            CX 5 Zeal Red 2,2D 175 AWD auto
            Brock B32 8,5*20 - Dunlop SP Sport Maxx GT 255/45 R20

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door miguel noppe Bekijk Berichten
              Even een oude post oprakelen.

              Kort na de start van deze topic hebben wij hebben wij het huidige model van de CX5, zelfde motor en automatische versnellingsbak, en inmiddels 42K op de teller.
              Sinds januari krijgen wij opnieuw dezelfde storingen (wel telkens mijn vrouw, dus ik heb het uit tweede had, maar de beschrijving klopt) , de eerste keer gestopt en herstart, de storing is dan verdwenen en we zijn er niet verder op ingegaan.
              Tweede storing in februari, zelfde verhaal.
              Gisteren het derde voorval, deze keer ging het niet meer weg, en ze is met horten en stoten toch thuis geraakt.
              Ik bel straks de garage op, maar vermoedelijk gaat het om hetzelfde, dus de uitlaatdruksensor en uitlaatcollector.

              Is er nu niemand die dit ook voor heeft ?
              Gezien wij het met twee CX5-en nu al hebben, zijn wij ofwel gedoemd, of very unlucky.
              Tanken bij DATS doen we niet meer, dus vraag mij af wat de uitleg nu gaat zijn.

              Wordt vervolgt....
              Update,

              Er was een darmpje van de turbo doorgeknabbeld door een beestje, andere oorzaak dus, maar zelfde ervaring voor ons.
              Blij dat het deze keer snel gevonden en opgelost is !
              CX 5 Zeal Red 2,2D 175 AWD auto
              Brock B32 8,5*20 - Dunlop SP Sport Maxx GT 255/45 R20

              Comment

              Working...
              X