Mijn laatste 10 dagen met mijn huidige wagen zijn aangebroken, maar ik wil hier wel nog een probleem toelichten en eens luisteren of het hier een gekend probleem is.
Eerste even bepalen om welke wagen het gaat, namelijk de CX 5 2.2D 175pk automaat van 2014.
Een dik jaar geleden (wagen nog in garantie) , tijdens een rit naar huis, kreeg ik voor de eerste keer de melding "TPMS Inspectie vereist" gevold door "SCBS Inspectie vereist", tijdes het uitbollen/afremmen om op de kant te gaan staan, schokte de wagen en was er nogal een brute schakelgang van de automaat.
Eens tot stilstand gekomen en foto's genomen van de melding (voor de garage) heb ik de motor stil gelegd en opnieuw gestart, weg probleem.
Ik heb dit gemeld aan de garage en bij het eerstvolgende onderhoud kort daarna hebben ze de ECU uitgelezen en de melding gezien in het log, maar mij gemeld dat er niets aan de hand is, waarschijnlijk een verkeerde meting of een haperingske in één van de sensors.
Enfin, een hele tijd later (wagen net uit garantie ), hetzelfde ==> nadien laten uitlezen ==> geen probleem volgens de garage
Later maar korterbij weeral ==> uitlezen plus reset ECU ==> opgelost volgens de garage
uiteindelijk na drie gevallen in één week de wagen terug binnen gedaan, toen hebben ze iets gereinigd, vraag mij niet wat, factuur van een kleine €300.
Nadien een dikke maand geen meldingen, garagist belt op om te vragen of het probleem over is, wij bevestigen, en nadien krijgen we dus die factuur van €300 waarvan net sprake.
Ondertussen is het midden juli 2017 en wij zijn net in verlof thuis, en mijn vrouw heeft het weer voor, een week voor we met de auto naar Frankrijk gaan, de garage is natuurlijk ook in verlof, enfin dus op 14 dagen tijd hebben wij zo 5 meldingen gehad.
Tijdens ons reis heb ik zelf wat rondegekeken op fora, en heb ik soortgelijke klachten gezien, en blijkbaar had het iets te maken met de uitlaatdruksensor die verstopt zit (roet)
Na thuiskomst de auto opnieuw binnen en gemeld wat ik gevonden had op die fora, en effectief sensor verstopt en vervangen, maar ook de uitlaatcolector zat vol roet en is uitgekuist.
90% korting gekregen op stukken en 50% op werkuren.
Oorzaak ?
Volgens de garage kwaliteit brandstof ( meestal DATS) en lang rijden in lage toeren (wij rijden wel met een automaat ).
Conclusie
Voor ons is het probleem opgelost, maar je kan je wel de vraag stellen als dit komt door in lage toeren te rijden waarom ze dan het schakelprogramma daar niet op afstemmen.
Wat meer in 5de rijden aan 120 ipv 6de dus (een opmerking die ik al eens tegengekomen ben op dit forum)
Ook nog bij mijn dealer was ik de eerste die dit voorhad, de nieuwe dealer waar we onze nieuwe CX 5 gekocht hebben, verklaart ook dat hij dit nog niet gezien heeft.
Straf
Eerste even bepalen om welke wagen het gaat, namelijk de CX 5 2.2D 175pk automaat van 2014.
Een dik jaar geleden (wagen nog in garantie) , tijdens een rit naar huis, kreeg ik voor de eerste keer de melding "TPMS Inspectie vereist" gevold door "SCBS Inspectie vereist", tijdes het uitbollen/afremmen om op de kant te gaan staan, schokte de wagen en was er nogal een brute schakelgang van de automaat.
Eens tot stilstand gekomen en foto's genomen van de melding (voor de garage) heb ik de motor stil gelegd en opnieuw gestart, weg probleem.
Ik heb dit gemeld aan de garage en bij het eerstvolgende onderhoud kort daarna hebben ze de ECU uitgelezen en de melding gezien in het log, maar mij gemeld dat er niets aan de hand is, waarschijnlijk een verkeerde meting of een haperingske in één van de sensors.
Enfin, een hele tijd later (wagen net uit garantie ), hetzelfde ==> nadien laten uitlezen ==> geen probleem volgens de garage
Later maar korterbij weeral ==> uitlezen plus reset ECU ==> opgelost volgens de garage
uiteindelijk na drie gevallen in één week de wagen terug binnen gedaan, toen hebben ze iets gereinigd, vraag mij niet wat, factuur van een kleine €300.
Nadien een dikke maand geen meldingen, garagist belt op om te vragen of het probleem over is, wij bevestigen, en nadien krijgen we dus die factuur van €300 waarvan net sprake.
Ondertussen is het midden juli 2017 en wij zijn net in verlof thuis, en mijn vrouw heeft het weer voor, een week voor we met de auto naar Frankrijk gaan, de garage is natuurlijk ook in verlof, enfin dus op 14 dagen tijd hebben wij zo 5 meldingen gehad.
Tijdens ons reis heb ik zelf wat rondegekeken op fora, en heb ik soortgelijke klachten gezien, en blijkbaar had het iets te maken met de uitlaatdruksensor die verstopt zit (roet)
Na thuiskomst de auto opnieuw binnen en gemeld wat ik gevonden had op die fora, en effectief sensor verstopt en vervangen, maar ook de uitlaatcolector zat vol roet en is uitgekuist.
90% korting gekregen op stukken en 50% op werkuren.
Oorzaak ?
Volgens de garage kwaliteit brandstof ( meestal DATS) en lang rijden in lage toeren (wij rijden wel met een automaat ).
Conclusie
Voor ons is het probleem opgelost, maar je kan je wel de vraag stellen als dit komt door in lage toeren te rijden waarom ze dan het schakelprogramma daar niet op afstemmen.
Wat meer in 5de rijden aan 120 ipv 6de dus (een opmerking die ik al eens tegengekomen ben op dit forum)
Ook nog bij mijn dealer was ik de eerste die dit voorhad, de nieuwe dealer waar we onze nieuwe CX 5 gekocht hebben, verklaart ook dat hij dit nog niet gezien heeft.
Straf
Comment