Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Astra K 1.4 Turbo 125pk 95 vs 98

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Astra K 1.4 Turbo 125pk 95 vs 98

Mijn schoonouders hebben een Astra K 1.4 Turbo benzine met 125 pk, nu ongeveer anderhalf jaar oud.
    Ikzelf heb een Insignia 1.6 Turbo met 170 pk, iets meer dan 2 jaar oud.
    Aan de pomp tank ik, op advies van de dealer en ook omdat ik overal hetzelfde lees, Euro 95 E10.
    Mijn schoonouders werden echter door hun dealer verteld dat ze 98 ron moesten tanken.

Hoe zit dat nu eigenlijk ? En kunnen zij na al die tijd met 98 te hebben rondgereden, nu probleemloos overschakelen op 95 E10 ?
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

En waarom zouden ze nu plots terug die bazaar van 95 E10 moeten tanken?

Gewoon blijven rijden met 98, jij zou beter overschakelen.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

ik zou nooit de extra kost betalen om perfors op 98 te willen rijden, voor mij is dat hetzelfde als geld gooien in de riool met dat verschil dat het nog naar de staat vloeit in dit geval, dat heeft nog meer nut

geen prob met wisselen tss de 2, dat verteert een auto als die van jullie zonder morren

Comment

Met Euro 98 gaat zijn verbruik normaliter lager liggen, maar dat kan je perfect monitoren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
          Met Euro 98 gaat zijn verbruik normaliter lager liggen, maar dat kan je perfect monitoren.
          En mocht ik nu overschakelen op 98, wat gaat dat me opleveren behalve eventueel lager verbruik ?
          Gaat 98 er over x aantal jaren niet uit ? Is allemaal wel verwarrend.
          En waarom raadt Opel/Vauxhall 95 aan ?

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
          En waarom zouden ze nu plots terug die bazaar van 95 E10 moeten tanken?

Gewoon blijven rijden met 98, jij zou beter overschakelen.
          En waarom is 95 'bazaar' ? Zoals ik het begrijp, is het slecht voor je motor ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

En mocht ik nu overschakelen op 98, wat gaat dat me opleveren behalve eventueel lager verbruik ?
            Gaat 98 er over x aantal jaren niet uit ? Is allemaal wel verwarrend.
            En waarom raadt Opel/Vauxhall 95 aan ?

En waarom is 95 'bazaar' ? Zoals ik het begrijp, is het slecht voor je motor ?
            Omdat die nieuwe 95 E10 een 'groen bio-chemisch' goedje is waar sommige motoren minder goed op reageren.

Tank eens 98 met je eigen wagen en je zal wel het verschil merken.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Mensen die graag te veel belastingen en BTW betalen ga ik nooit tegenspreken.

Go for 98, het is beter voor de staat (en voor niks anders).
              In brazilië rijdt iedereen op ethanol (100%), en ja dan ligt je verbruik ongeveer een 10% hoger, maar het kost 20% minder.
              Bij 10% ethanol zal het verbruik 1-2% hoger zijn dan 98.

Kijk wat er in de handleiding staat. De meeste dealers kletsen maar wat uit hun nek, en denken dat ze het beter weten dan de fabrikant met zijn duizenden ingenieurs.
              Last edited by Tommie1; 10/09/2017, 22:32.

Comment

Ik heb tot nu toe altijd 95 getankt met de megane (begin dit jaar gekocht).
                Afgelopen woensdag voor de eerste keer eens 98 getankt om te zien wat dat gaat voor verschil gaat geven.
                Ben benieuwd of het verbruik echt lager zal liggen, en of het zoveel lager zal zijn dat het de meerprijs teniet doet.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Mijn schoonma heeft het nog eens gevraagd aan haar dealer en die zegt bij 98 te blijven. Bovendien beweert hij nu dat de 98 blijft, de 95 E10 zal verdwijnen en vervangen worden door een brandstof die nog duurder za zijn dan de 95 E10.

Kletst die uit zijn nek of niet ? Op de duur weet je het allemaal nie meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

Kletst die uit zijn nek of niet ? Op de duur weet je het allemaal nie meer.
                    Mocht er een duurdere 95 E10 komen, kan je dan nog altijd veranderen….

Heb al bij 2 auto’s enkele maanden met E98 gereden, zonder merkbaar verschil.

Maar als je er op let, denk je vlug dat er wel verschil is.
                    Zoals als bij het placebo effect van homeopathie of godsdiensten…..

90% van de auto’s kan op 95E10 rijden.

Test zelf of je een verschil merkt, als je het wel merkt, weet je meteen ook dat je geloofd in homeopathie of godsdiensten

Een verkopers weten dit intussen ook....

Comment

Ik tank 98 na ongeveer 4 maanden op 95E10-spul gereden te hebben. Ik merk niets aan het rijden maar Spritmonitor zegt dat zowel ik als m'n vrouw merkbaar zuiniger onderweg zijn.

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

98 wat is dat ,het octaangetal ,tegen pingelen. Een 98 is meer bestendig dan een 95 tegen pingelen . 1400 cc zal een hogere compressie-einddruk(temp) hebben zodat de 98 gewenst is.
                        Vermoedelijk zullen daar wel pingelsensors opzitten die begrenzen of verleggen de ontsteking zodat vermogen zakt.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

In DE wordt die E10 amper getankt, in België is men ook niet overtuigd : https://www.vab.be/nl/nieuws/2016/9/30/e10benzine

Comment

Ik heb nu ook 98 getankt, we zullen zien welk effect het heeft.
                            Het verbruik op de boordcomputer lijkt iets lager te zijn (maar te verwaarlozen).
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                            X