Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen benzinestations?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verschil tussen benzinestations?

    Goeiemiddag! Ik weet dat er al een aantal topics lopend zijn over dit soort vragen, maar geen enkel daar van is nog heel recent, en ik weet dus niet of ze ook nog kloppen.

    Mijn vraag is simpel: is er, buiten de prijs, echt een verschil tussen de verschillende brandstofaanbieders?

    Mijn moeder werkt in de hoofdzetel van Colruyt en krijgt daardoor een kleine korting op de brandstof bij DATS24 (maar het is volgens mij een nogal te verwaarlozen korting).
    Ook door het gemak van de DATS-kaart vindt iedereen het leuk om daar te gaan tanken.
    De brandstof is niet zo duur, als je kijkt naar de streek waar we wonen. Er zijn hier 9 tankstations in onze gemeente, waaronder 2 Lukoil's. De stations benenden (Q8, Lukoil, Total, Gulf) zijn aanzienlijk duurder, maar de stations bovenaan (Lukoil, Dats, Shell, Esso en nog iets) zijn veel goedkoper, en die Lukoil, Shell en Dats staan altijd aan dezelfde prijs. De Esso is meestal ietsjes duurder, maar soms gaan ze wel ver onder de prijs van de andere 3, en de diesel staat zelf vaak goedkoper daar.
    Benzine (95E10) staat momenteel aan €1,274, diesel (niet-premium) aan €1,189.

    Vandaar dat ik nieuwsgierig werd. Uiteraard tank je met die kleine korting net iets goedkoper bij DATS24, maar op voorwaarde dat de benzine van dezelfde kwaliteit is, het energiegehalte even hoog is (en je verbruik dus hetzelfde is), ...
    Ik hoor verhalen dat de kwaliteit hetzelfde is, gezien je anders allang geen DATS-pompen meer zou zien (als iedereen ineens problemen krijgt na het tanken bij DATS...) en Test-Aankoop zegt dat de kwaliteit ook nagenoeg hetzelfde is. En toch hoor je telkens verhalen dat mensen een hoger verbruik hebben bij DATS, dit, dat, ...

    Zit het tussen hun oren? Of is er echt een verschil? Ik ben hier enorm benieuwd naar!
    Want als je voor bijna dezelfde prijs benzine bij Shell kan halen, waarmee je verbruik daalt én niet aan een budgetpomp staat, lijkt de keuze me nogal snel gemaakt.
    Indien er geen verschil is lijkt het gemak van een DATS-pomp te primeren.

    Bedankt!

  • #2
    Mazout moet stinken zei men steeds vroeger. En dat was zo vroeger in Frankrijk waar je nog met een oude diesel de bergen in moest. Maes Oil is goed voor mijn oude dieselmotor . En je moet daar eens opletten, bij een een nieuwe uitbater zit er ook meer power in zijn diesel(mss fantasie van mij).
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

    Comment


    • #3
      De kwaliteit moet in geheel europe voldoen aan bepaalde normen.

      waar er wel een verschil in zit is de vlijt waarmee een pomphouder zijn installaties onderhoud en hoe oud de brandstof kan worden in de tanks.

      waar er veel verkocht zal worden gaat men sneller verse brandstof hebben en zal de pomphouder ook vaker onderhouden uitvoeren.
      dit komt de finale kwaliteit van de brandstof zeker ten goede.

      ik tank dus liever bij een dats24, waar dagelijks veel verkocht gaat worden, dan bij een kleine shell, esso, ...

      Comment


      • #4
        De basisvloeistof (lees : brandstof) is identiek, maar de additieven verschillen van merk tot merk.

        Oorspronkelijk geplaatst door opheliadenei Bekijk Berichten
        Of is er echt een verschil? Ik ben hier enorm benieuwd naar!
        Meten is weten ... al eens gedaan ?

        Als je altijd hetzelfde traject rijdt in dezelfde omstandigheden kom je er vrij snel achter met welke merken je meer / minder verbruikt ... of net niet.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
          Als je altijd hetzelfde traject rijdt in dezelfde omstandigheden kom je er vrij snel achter met welke merken je meer / minder verbruikt ... of net niet.
          Helemaal akkoord, maar dit kan nooit echt voor 100%...
          Wetende dat mijn auto dan al het verbruik niet zelf bijhoudt, en dat ik vandaag perfect kan doorrijden en morgen op hetzelfde uur sta aan te schuiven, op exact hetzelfde traject lijkt het me nogal onmogelijk, helaas ...

          Comment


          • #6
            Bedoeling is dat je :

            - het verbruik zelf bijhoudt

            - per brandstofmerk minimum twee tanks leegrijdt (liefst in nagenoeg identieke omstandigheden)

            Comment

            Working...
            X