Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Remafstand langer door natte remschijven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Remafstand langer door natte remschijven

Te straks moest ik een noodstop doen voor een madam die de baan opreed ,zag mij totaal niet. Al goed had ik al even op de rem geduwd.
    In de avondlessen vroeger was er een verhaaltje over remmen die bij regenweer telkens ietsjes remden om de schijven droog te houden. De reactietijd is dan veel korter.
    Daarom kom ik hier eens polsen over droge/natte remschijven en de werking.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Ja dat bestaat (of bestond?) in ieder geval. Moet wel zeggen dat ik nooit last gehad heb van natte schijven en remwerking.

Comment

Bij mijn laatste 3 reeks was er een systeem dat bij regenweer de remschijven om de zoveel tijd even "borstelde" blijkbaar. Eerlijk gezegd vond ik dat dat een tegenovergesteld effect had. Na eens een lange zeer natte snelwegrit op een Poolse snelweg, moest ik hard remmen en het voelde echt aan alsof het wel een halve seconde duurde eer de remmen pakten. Sindsdien met een andere auto eigenlijk nooit meer meegemaakt. Was best akelig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Bij mijn laatste 3 reeks was er een systeem dat bij regenweer de remschijven om de zoveel tijd even "borstelde" blijkbaar. Eerlijk gezegd vond ik dat dat een tegenovergesteld effect had. Na eens een lange zeer natte snelwegrit op een Poolse snelweg, moest ik hard remmen en het voelde echt aan alsof het wel een halve seconde duurde eer de remmen pakten. Sindsdien met een andere auto eigenlijk nooit meer meegemaakt. Was best akelig.
        Zou mijnen 7 dat ook hebben denk je ?

Comment

Totaal geen last van, remt even goed bij regen als droog. Na een week droog remmen piepen ze soms (remstof), geen last van met regenweer
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

Zou mijnen 7 dat ook hebben denk je ?
            Geen idee. Ik heb het toen in mijn topic vermeld destijds en er bleken nog wel meer 3 rijders het fenomeen te kennen.
            Heb je het zelf al eens ondervonden dan?

Comment

Geen idee. Ik heb het toen in mijn topic vermeld destijds en er bleken nog wel meer 3 rijders het fenomeen te kennen.
              Nee, juist daarom... Heb nog nooit een verschil in remkracht gevoeld. Je zou verwachten dat een 7 dit systeem ook zou hebben als een 3 het heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

Nee, juist daarom... Heb nog nooit een verschil in remkracht gevoeld. Je zou verwachten dat een 7 dit systeem ook zou hebben als een 3 het heeft.
                Ik denk dat de klauwen en dus het remoppervlak om het gewicht te stoppen van een 7 danig groot is, dat water niet veel kans maakt en direct weg is
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

Ik denk dat de klauwen en dus het remoppervlak om het gewicht te stoppen van een 7 danig groot is, dat water niet veel kans maakt en direct weg is
                  Ja dat zal wel goed voorzien zijn (hoop ik toch lol). Moet zeggen dat hij wel een zeer korte remafstand heeft als je vergelijkt met andere wagens (op zeperf vergelijken ze dat ook). Maar in welke mate je hierop mag voortgaan, niet iedereen rijdt met dezelfde banden bvb. Maar wat vooral belangrijk is, bij stevig remmen blijft hij wel bijzonder stuurbaar. Onze andere auto remt ook heel goed, maar bij echt hard remmen zweeft die een beetje. Wellicht eigen aan het concept.

Wat wel zeer goed is: alle wagens zijn tegenwoordig uitgerust met BAS. Dat verkort de remafstand omdat die een noodstop herkent en direct volledig in de ankers gaat. Naar het schijnt heeft men zonder dit systeem de neiging niet onmiddellijk de volle remkracht te gebruiken. Ook zou bij het in werking treden van het ABS een groot aantal mensen schrikken en de rem even iets lossen. Ook dit wordt opgevangen door BAS.

Comment

BAS bestaat al een tijdje, en ik ben er van overtuigd dat nu bijna elke auto dat kuisen van de schijven heeft.
                    Dat is ook niet meer dan een paar lijnen extra software sinds elke auto ESP heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      BAS bestaat al een tijdje, en ik ben er van overtuigd dat nu bijna elke auto dat kuisen van de schijven heeft.
                      Dat is ook niet meer dan een paar lijnen extra software sinds elke auto ESP heeft.
                      Zo gemakkelijk is het niet, er moet oliedruk opgebouwd worden om de remblokken tegen de schijf aan te drukken.

Er is bij een bestaande situatie niets aan te doen, andere remblokken of remschijven hebben geen of nauwelijks effect. De autofabrikanten kennen dit verschijnsel en voorzien de nieuwste modellen (zoals de Audi A6 en de VW Passat) van een elektronische regeling. Daarbij wordt er met een bepaalde regelmaat een geringe remdruk opgebouwd die de remblokken en remschijven op temperatuur houdt. Als aansturing worden de ruitenwissers gebruikt. We zullen deze veiligheidsvoorziening steeds vaker tegenkomen. Er is al gereedschap ontwikkeld om de rem te deactiveren bij onderhoud, want als de regensensor vocht vaststelt en/of de ruitenwissers worden aangezet, kan er druk in het remsysteem ontstaan. Ga dus na of de auto waaraan gewerkt wordt, zo’n ‘warmhoudsysteem’ heeft. Advies aan de bestuurder(ster) van auto’s zonder dit systeem: houd voldoende afstand en controleer regelmatig de remwerking.
                      Last edited by camaro 68 rs; 29/11/2017, 18:08.
                      Z4 M40i

Comment

Een remsysteem met ESP kan zelf remdruk opbouwen. Dat gaat niet als je alleen ABS hebt, dat systeem kan alleen minder druk geven dan wat de chauffeur vraagt.
                        ESP kan op elk moment elk wiel apart afremmen.
                        Dus, af en toe een kleine remdruk uitsturen is geen groot probleem.

Comment

Heb mijn BMW topic van destijds er nog eens op nagelezen, en ik herinner me de situatie nog heel levendig. Was toen wel félle regenval en over zeer lange afstand (3-400 km) aan een stuk gereden. Achteraf heb ik bij regenval over lange afstand, regelmatig zelf eens een kleine brake test.

Comment

Een remsysteem met ESP kan zelf remdruk opbouwen. Dat gaat niet als je alleen ABS hebt, dat systeem kan alleen minder druk geven dan wat de chauffeur vraagt.
                            ESP kan op elk moment elk wiel apart afremmen.
                            Dus, af en toe een kleine remdruk uitsturen is geen groot probleem.
                            Klopt had ik over het hoofd gezien.
                            Z4 M40i

Comment

Maar hebben jullie dan last bij regenweer dat de remmen niet goed pakken de eerste meters ?

Comment

Ik niet, maar ik rij dan ook met een Audi hé.

Comment

Na lange ritten op de autosnelweg bij hevige regenval heeft mijn 2015 3-reeks daar ook wat last van (M sport remmen). Niet echt storend of gevaarlijk, maar je voelt wel een fractie dat je even harder het rempedaal moet indrukken om dezelfde remkracht als anders te hebben.

Comment

Ik niet, maar ik rij dan ook met een Audi hé.
                                    Ik bedoelde eigenlijk ook met andere merken dan BMW

Heb in het verleden eigenlijk geen enkele wagen gehad die er last van had. Enkel meen ik mij te herinneren dat ik ooit een auto had die het even deed als ik uit de carwash kwam. Maar ben niet zeker en zou bij God niet weten welke auto het was. Zal dus heel miniem geweest zijn.
                                    Wel in de garage meegemaakt dat er enen nieuwe remmen had gestoken en los door de poort reed toen hij hem wou buiten zetten

Comment

die was vergeten na het plaatsen van de nieuwe remblokken om de remcilinder tegen de blokken te duwen door een paar keer op het rempedaal te duwen... zo'n klassieker
                                      www.peugeotforum.be

Comment

Stond je ruitewisser op automatisch ?

Comment

Working...
                                        X