Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 versus 4 cylinders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 3 versus 4 cylinders

    Zoals de meesten hier weten rijd ik met een driepitter rond, 1.0 met 110pk waar ik heel tevreden van ben. Dat ding presteert in de dagelijkse omstandigheden eigenlijk beter dan een 1.2 viercylinder en eigenlijk doet hij het even goed dan pakweg een 1.4 met 130pk, maar dan met een lager verbruik.

    Nu ben ik mij gaan afvragen hoe dat komt, en een beetje tot de volgende uitleg gekomen, waarbij ik een 1.5 met 2.0 vergelijk, rekent iets makkelijker:

    Een 1.5 driecylinder komt in zekere zin overeen met 2.0 viercylinder, maar dan met een cylinder minder.
    Het gebrek aan een cylinder wordt goedgemaakt door meer omwentelingen (kortere eindoverbreninging versnellingsbak), een 1.5 driecylinder levert aan 2000 rpm eigenlijk dezelfde arbeid dan een 2.0 viercylinder aan 1500 rpm. Beiden doen namelijk 3000 arbeidsslagen per minuut bij genoemde toerentallen.
    Het verschil is dat de krukas sneller draait bij de driecylinder, en dat de cylinders sneller weer opnieuw aan de beurt komen (1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3 ipv 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4).
    De beperking van de driecylinder uit zich pas in de hogere toeren, want hetgeen wat een viercylinder presteert op 6000 rpm gaat een driecylinder niet kunnen, tenzij als die 8000 rpm zou gaan draaien.
    Het concept 'toerental van de motor' vervaagt eigenlijk een beetje in deze vergelijking, want de krukas is eerder een deel van de overbrenging (gekoppeld aan de versnellingsbak), de 'echte' motoren zijn de cylinders. Je zou ook het concept 'koppel' anders moeten gaan bekijken omdat dit ook per omwenteling wordt uitgedrukt, terwijl de driecylinder feitelijk meer omwentelingen maakt.
    Ik zie eigenlijk dus een driecylinder eigenlijk een beetje als een viercylinder met een kleiner toerenbereik - en daarom ook minder totaal vermogen.
    Het voordeel: minder gewicht en minder wrijving, en ook fiscaal is het interessant omdat de totale cylinderinhoud minder is, sportief soundje, goedkoper.
    Nadeel: lager piekvermogen, klinkt iets minder verfijnd, hogere slijtage omdat de cylinders sneller aan de beurt komen.

    Klopt deze analyse ongeveer? Iemand iets aan te corrigeren of toe te voegen?

    P.S. ik weet niet of de eindoverbrenging exact 3/4 zal zijn dan bij een viercylinder, maar bij mij is het in elk geval zo dat hij bij 120km/h 2600 rpm draait, terwijl de meeste viercylinders rond de 2000 rpm zitten. Het klinkt ook bij mij alsof hij minder toeren doet, ik vermoed dat dat komt omdat je vooral de arbeidsslagen hoort en niet de omwentelingen van de krukas.

  • #2
    Of het nu 1,2,3,4,5,6,8,10,of 12 cilinders zijn moeten er 2 omwentelingen van de krukas gemaakt worden om elke cilinder een verbrandingsslag te hebben (4-takt motor)
    Dus wat je zegt dat een 3 cilinder rapper moet draaien om terug aan de beurt te komen klopt niet.
    Z4 M40i

    Comment


    • #3
      Ik zeg niet dat een 3 cylinder rapper moet draaien om terug aan de beurt te komen. Ik zeg dat hij rapper moet draaien om in totaal even veel verbrandingsslagen te hebben. Bijgevolg komen ze rapper terug aan de beurt.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Ik zeg niet dat een 3 cylinder rapper moet draaien om terug aan de beurt te komen. Ik zeg dat hij rapper moet draaien om in totaal even veel verbrandingsslagen te hebben. Bijgevolg komen ze rapper terug aan de beurt.
        Als een 3 cil. even veel verbrandingsslagen / min moet maken als een 4 cilinder ,dus meer toeren zie ik het nut niet dat ze deze dan zouden maken.
        De bedoeling is minder slagen lager verbruik, en het voordeel minder interne wrijving.
        Ligt het max toerental dan hoger bij een 3 cil.?
        Er zijn bv ook 1800cc 4 cil. motoren die aan 120km/u 3000 toeren maken.
        Z4 M40i

        Comment


        • #5
          Nee het max toerental ligt niet hoger (althans toch niet bij mij). Daarom dat het vermogen lager is. Dus 3 cylinders van 500 cc produceren, bij gelijk maximum toerental, minder vermogen dan 4 cylinders van 500 cc. Lijkt me logisch. Bij het maximum toerental zal de 3-cylinder ook minder verbruiken, het 'plafond' ligt lager zeg maar, zowel qua vermogen als qua verbruik.
          Die motoren die 3000 rpm draaien, zijn wellicht geen turbo?
          Het klopt dat minder arbeidsslagen minder verbruik betekent, maar in feite zou ik dan denken dat de prestaties ook omlaag gaan bij gelijk toerental en daarom het toerental hoger moet liggen om toch goeie prestaties te halen, en zal de verbruikswinst ook geen 25% zijn (25% minder cylinders) maar ergens iets van een 10-15%.
          De bakverhouding is bij elk type wagen anders en er is dan ook geen vaste regel, maar ik stel alleen vast, dat bij mij het op 2600 ligt bij 120 km/h en er ook 4-cylinders zijn die 1950 draaien, en dat dan feitelijk het aantal arbeidsslagen per minuut gelijk is.
          Een 1.2 TSI (4-cylinder) draait ook wel 2600 rpm, het zijn grotere motoren (minstens 1.4T) waarbij een lager toerental mogelijk is zonder teveel prestaties in te boeten.

          Last edited by sunking; 02/12/2017, 16:31.

          Comment


          • #6
            Vroeger tegen een BMW zeiden ze die heeft een super vierkante motor . DWZ pistons groot en drijfstangen kort ,zodat je op lage toeren al power had. Ik denk dat dat bij een driepitter ook zo gedaan wordt(soepel of regelmatig draaien en ook bij lagen toeren wat force). Commonrail en inspuiting via luchtmeting/lambda(turbo) zal ook veel helpen .
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
              Vroeger tegen een BMW zeiden ze die heeft een super vierkante motor . DWZ pistons groot en drijfstangen kort ,zodat je op lage toeren al power had. Ik denk dat dat bij een driepitter ook zo gedaan wordt(soepel of regelmatig draaien en ook bij lagen toeren wat force). Commonrail en inspuiting via luchtmeting/lambda(turbo) zal ook veel helpen .
              De 10 TSI is geen overvierkante motor, het is een lange slag motor.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                Vroeger tegen een BMW zeiden ze die heeft een super vierkante motor . DWZ pistons groot en drijfstangen kort ,zodat je op lage toeren al power had. Ik denk dat dat bij een driepitter ook zo gedaan wordt(soepel of regelmatig draaien en ook bij lagen toeren wat force). Commonrail en inspuiting via luchtmeting/lambda(turbo) zal ook veel helpen .
                Bedoel je overvierkant met supervierkant (boring groter dan de slag) .
                Het is niet de lengte van de drijfstang die dat bepaald, maar de afstand van de kruktappen naar de lagers van de krukas.
                Dit is dan een motor die op lage toeren weinig power heeft, en niet omgekeerd
                Een langeslagmotor heeft dan wel meest power (koppel) bij lage toeren.

                http://n
                Last edited by camaro 68 rs; 03/12/2017, 16:12.
                Z4 M40i

                Comment


                • #9
                  Uw 1.0 i 3 cilinder presteert heel goed, omdat het de motor is met het meeste koppel (200 Nm) voor de cc en t.o.v. het laagste gewicht (+/- 120 kg minder als een doorsnee concurrent, recent lichter staal en door de vierkante vorm, minder staal en toch meer ruimte)

                  Door de automaat zit je snel en altijd in de juiste versnelling...en voelt alles nog vlotter aan....
                  • Pas bij de 2.0 i T-automaat zijn er terug verschillende merken /motoren met in verhouding evenveel koppel (terwijl dit eigenlijk meer koppel diende te zijn door het voordeel van de cc)
                  Een benzine (met turbo) die slechts 2000/ tm bij 120 km/u of minder draait, heb je alleen bij + 250 pk (automaat)
                  Momenteel zijn de recordhouders bij de doorsnee auto's
                  • VW 1.4 /1.5 automaat = 2250 tm/m (dreunt wel bij -1300 tm/m en 70 km/u)
                  • Alfa 1.4 automaat = 2400 tm/m
                  • Zowat al de rest draait meer, want in verhouding tot de cc hebben zowat alle 1.6 i T (automaat) minder koppel. (Behalve de Opel Astra 1.6 i Automaat 300 Nm)
                    • Alleen een Bmw 1 1.5 i (3 cilinders) draait slechts 2100 tm/m maar met slechts 220 NM kan dat nooit vlot draaien en zal die allicht vlug terugschakelen of dreunen
                  Het voordeel van de 3 cyl is alleen dat ze extra koppel maken t.o.v. een 4 cilinder. (door de langere slag lengte)
                  • Met meer cilinders kan je meer pk produceren, maar als de cc per cilinder te klein worden (+/- < 400 cc/ per cilinder) weegt het voordeel van de extra cilinder niet meer op tegen het nadeel (extra gewicht /wrijving)
                  • Omgekeerd als de inhoud +/- > 550 cc per cilinder, is het aangewezen om 1 of eventueel 2 cilinders toe te voegen. Anders is zo’n motor voornamelijk geschikt voor lage toerentallen, met veel koppel (maar in verhouding weinig pk)

                  Daarom heeft bv de Renault 1.2i 4 cilinder slechts 200 Nm koppel en de Peugeot 1.2 i 3 cilinder 230 Nm, beide hebben 130 pk
                  (de Peugeot diende eigenlijk 240 NM te hebben t.o.v. de 1.0 VW)
                  • De Peugeot moet wel aan een 23.6% lager toerental draaien (verschil in slaglengte) anders verslijt hij vlugger…. (het koppel is slechts 12.5% meer, wel bij een lager toerental)

                  Om dezelfde reden heeft een diesel die 2000 t/m draait evenveel belasting /slijtage als een benzine die 4000 t/m draait (++ de hogere massa van zuigers /krukas /nokkenas van een diesel)
                  • Een 3 Cilinder dien je dus aan wel aan lagere toerentallen te gebruiken wil je niet teveel slijtage hebben



                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                    [B][*]Alleen een Bmw 1 1.5 i (3 cilinders) draait slechts 2100 tm/m maar met slechts 220 NM kan dat nooit vlot draaien en zal die allicht vlug terugschakelen of dreunen[/LIST]
                    Bullshit
                    Is de enige met 500cc per cilinder van uw lijstje... en heeft nog een overboost functie. Dreunt helemaal niet...
                    Het opgegeven koppel is het nominale koppel, en niet het piek koppel zoals bij velen opgegeven... en komt reeds vrij vanaf 1250 t/m

                    Even veel als de:
                    De Mito waar we mee reden was het (voorlopige) topmodel: de 155 pk sterke 1.4 turbo. Normaal gesproken is 200 nm beschikbaar, maar met DNA in stand Dynamic wordt de overboost functie geactiveerd en stijgt het koppel tot 230 nm bij 2000t/m.



                    Last edited by ; 04/12/2017, 00:21.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                      Bullshit
                      Is de enige met 500cc per cilinder van uw lijstje... en heeft nog een overboost functie. Dreunt helemaal niet...
                      Het opgegeven koppel is het nominale koppel, en niet het piek koppel zoals bij velen opgegeven...
                      Mijn voorbeeld ging over de 1 reeks: 2100 t/m bij 120 km
                      • In een 3 reeks is het 2050 t/m/ bij 120 km
                      • In een 2 Tourer + X1 draait hij al 2550 t/m want 6 traps automaat en meer luchtweerstand
                        • Hier zal hij allicht niet dreunen bij +/- 70 km zoals Sunking zijn ervaring bij de 3 reeks
                        • Voor een 1.5 3 cilinder met een zéér lange slag is dit wel vrij hoog.... daarom dat het max toerental zo laag moet zijn (4500)

                      Wat is dan het piek koppel?

                      Bij de 1.4 van VW en Alfa is het nominaal koppel 230 Nm

                      Een 1.5 4 cilinder zou dus 250 Nm nominaal koppel moeten hebben en 270 Nm piek koppel

                      Een 1.5 i 3 cilinder (met koppel voordeel door de langere slag) zou dus over zo'n 280 Nm nominaal en 300 Nm piek koppel moeten beschikken (in vergelijking met een 1.0 i van VW....

                      Na de mislukte samenwerking met Peugeot (1.6 i T) is BMW volgens mij terug opnieuw moeten beginnen met een instap motor... (Peugeot heeft reeds 230 NM uit een 1.2 )
                      Last edited by quovadis; 04/12/2017, 00:14.

                      Comment


                      • #12
                        Zoek de waarden van de 3 cilinder in de i8 maar eens op...
                        Je ontwijkt mijn punt...

                        De BMW i8 is het eerste productiemodel van BMW dat aangedreven wordt door een 3-cilinder benzinemotor. Het daaruit resulterende specifiek vermogen van 154 pk (113 kW) per liter cilinderinhoud meet zich met gemak aan de motoren van high-performance sportwagens, en overtreft elke andere productiemotor van BMW.
                        170 kW (231pk), 320 Nm
                        Deze motor gebruiken ze nu eenmaal niet in de laagste modellen...


                        Ondertussen hebben de 18i modellen een 7 traps gerobotiseerde bak...
                        Last edited by ; 04/12/2017, 00:48.

                        Comment


                        • #13
                          Mijn 3 reeks was wel een 1.6 4 pitter, die dreunde niet, maar moest wel veel terugschakelen. In 8e versnelling deed die ook minder toeren dan een handbak in 6e waardoor die nog wel vrij zuinig kon cruisen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                            Zoek de waarden van de 3 cilinder in de i8 maar eens op...
                            Je ontwijkt mijn punt...

                            ...
                            Mijn vergelijkingen gaat niet over droom auto’s van + € 100.000 of GTI’s

                            Dat er ook een exclusieve versie met 320 NM bestaat doet niets af aan het feit dan de 1.5 i (die 99% moet kopen) heel weinig koppel heeft, vooral voor een 3 cilinder….t.o.v. sommige concurrenten
                            Idem met de huidige standaard 1.6 i versie van Peugeot (165 pk en slechts 240 nm) terwijl er ook een GT versie van (270 pk 330 Nm) bestaat


                            De BMW 1.5 i met 136 pk heeft 220 NM en met overboost 230 NM
                            In november onthult BMW de nieuwe MINI en in aanloop naar die onthulling krijgen we nu alvast de informatie over de nieuwe motoren en andere techniek. MINI zet voortaan TwinPower Turbo techniek in op alle motoren, waarbij dual Vanos op de benzinemotoren ook standaard is. Alle motoren zijn ontworpen om zo licht en compact mogelijk […]


                            Bij gewone auto’s is dat verschil met de overboost altijd +/- 10 tot 20 NM

                            Volgens mij is zowel het vermogen als koppel, bewust vrij laag, om geen concurrentie te maken met de eigen 2.0 i….want tuning krikt het koppel bij deze 1.5 wel naar dezelfde waarden als getunede concurrenten (+/- 290 tot 300 NM)




                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Mijn 3 reeks was wel een 1.6 4 pitter, die dreunde niet, maar moest wel veel terugschakelen. In 8e versnelling deed die ook minder toeren dan een handbak in 6e waardoor die nog wel vrij zuinig kon cruisen.
                              Nu begrijp ik waarom dat je een nieuwe motor nodig had....je reeds eigenlijk met een Peugeot....

                              Die motor kon niet tegen heel lage toerentallen, (zou nu ook opgelost moeten zijn) wat bij een automaat de regel is....

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb de i8 vermeld omdat je opperde dat ze de kennis niet hadden en technologisch achter lopen...

                                + de 6/7 traps automaten kunnen dat extra koppel niet aan... moeten ze al de 8 traps monteren...
                                En dan prijzen ze zich uit de markt en worden ze zwaardere waardoor de voordelen van een 3 cilinder vervallen.
                                Last edited by ; 04/12/2017, 21:07.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik vind zo een drie cilinder benzine op zich wel geinig klinken. Ok ja, je bent maar met de helft van een echte motor op stap, maar soit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                    Nu begrijp ik waarom dat je een nieuwe motor nodig had....je reeds eigenlijk met een Peugeot....

                                    Die motor kon niet tegen heel lage toerentallen, (zou nu ook opgelost moeten zijn) wat bij een automaat de regel is....
                                    Ik vermoedde ook dat dat een van de redenen is want er rijden er veel van rond met handbak en zonder problemen.
                                    + mijn boordcomputer dacht net dat dat laag draaien goed was voor de motor, want ik moest pas na 35.000 km mijn olie wisselen. 2 dagen na de oliewissel lag hij in de soep.


                                    Comment


                                    • #19
                                      Maar wa ik mij nu al heel de tijd afvraag: als je een 3-cylinder op 2000 rpm laat draaien of een 4-cylinder op 1500 rpm, met dezelfde inhoud per cylinder, dan krijg je exact even veel arbeidsslagen per minuut en je hebt een gelijke inhoud per cylinder, is dan het vermogen op die toerentallen ook gelijk, of zal de 3-cylinder toch meer vermogen produceren? (of net minder) En gaat de driecylinder zuiniger zijn? (ik vermoed van wel, puur door de verminderde wrijving en gewicht)

                                      Vermoed ook dat BMW zijn grotere motoren niet wil kannibaliseren, maar het zou me wel iets lijken, zo'n 320i met 3-cylinder en 190pk, moet technisch perfect haalbaar zijn.

                                      Comment


                                      • #20

                                        Comment

                                        Working...
                                        X