Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 versus 4 cylinders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
    Der Untergang

    Comment


    • #22
      Wat een hoop theoretische veronderstellingen hier.
      Het is heel simpel. Driecilinders zijn er tegenwoordig meer en meer omdat ze door de moderne technieken (variabele turbo's en nokkenassturingen, directe inspuiting, balansassen, enz...) het vermogen en comfort geven van een viercilinder van weleer. Driecilinders zijn goedkoper te produceren en de blokjes zijn lichter en sneller op temperatuur. Wat naar uitstootnormen ook weer een pluspunt is.

      Comment


      • #23
        En ze zijn er grotendeels gekomen om fiscale redenen... Want een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al . Als je het vermogen gebruikt zoals een 4 cilinder verbruiken ze evenveel. Met de nieuwe emissieberekeningen zal wel duidelijk worden dat ze niet echt zoveel zuiniger zijn. Tenzij je echt op je rijstijl gaat letten.

        Comment


        • #24
          Tja, een 4 Cilinder als er een veel leukere 6 cilinder is kwa sound en vermogen Is ook een dooddoener.
          Een 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
          Als je een 4 cilinder gebruikt als een 6 cilinder verbruik deze ook even veel.

          De vraag is, wat kan je nog gebruiken...

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Want een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al
            das persoonlijk


            Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Een 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
            een 3 cilinder geef ik 0,75 dus das toch beter

            ​​​​​​​en zuipen doen ze ook !

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              En ze zijn er grotendeels gekomen om fiscale redenen... Want een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al . Als je het vermogen gebruikt zoals een 4 cilinder verbruiken ze evenveel. Met de nieuwe emissieberekeningen zal wel duidelijk worden dat ze niet echt zoveel zuiniger zijn. Tenzij je echt op je rijstijl gaat letten.
              Of je 't geluid mooi vindt of niet is een zuiver subjectief iets. Ik vind het best leuk klinken. Mijn moto is ook een driepitter, ik vind dat persoonlijk een mooiere sound dan zo'n dertien in een dozijn vier-in-lijn ding.

              Comment


              • #27
                De verminderde wrijving heb je altijd, dus de verbruikswinst is er ook altijd.. zelfs al gaat het maar om 10%.
                VW past in hun nieuwe 4-cylinder 1.5 TSI 130pk bluemotion een hele hoop truuken toe om het verbruik te drukken: miller cyclus, turbo met variable geometrie, cylinderuitschakeling, en zelfs een zeilfunctie waarbij de motor compleet uit wordt geschakeld als je gas lost. Toch verbruikt die nog steeds 6 liter, presteert hij niet of nauwelijks beter dan de 1.0, is hij duurder, en bovenal: die zeilfunctie is irritant, elke keer als je terug gas geeft, moet hij opnieuw de motor starten en aankoppelen, wat ongeveer 1 seconde duurt. dan rij ik zelf liever met de driepitter, zet de start-stop altijd uit, maar blijft toch zuinig.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                  Tja, een 4 Cilinder als er een veel leukere 6 cilinder is kwa sound en vermogen Is ook een dooddoener.
                  Een 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
                  Als je een 4 cilinder gebruikt als een 6 cilinder verbruik deze ook even veel.

                  De vraag is, wat kan je nog gebruiken...
                  E30 M3, en meer hedendaags een Megane RS, om maar twee van de talloze voorbeelden op te noemen. Emotieloos?

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                    Of je 't geluid mooi vindt of niet is een zuiver subjectief iets. Ik vind het best leuk klinken. Mijn moto is ook een driepitter, ik vind dat persoonlijk een mooiere sound dan zo'n dertien in een dozijn vier-in-lijn ding.
                    Ja, in ne moto is dat wat anders he... Daar vertrek je basis van een 1 cilinder en is een 3 cilinder toch al iets speciaals. Da's niet downsizen he, integendeel.
                    In een auto zouden ze me er echt geen plezier mee doen. Het kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert. Zoveel spaar je er niet mee uit.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                      Ja, in ne moto is dat wat anders he... Daar vertrek je basis van een 1 cilinder en is een 3 cilinder toch al iets speciaals. Da's niet downsizen he, integendeel.
                      In een auto zouden ze me er echt geen plezier mee doen. Het kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert. Zoveel spaar je er niet mee uit.
                      Heb jij al eens met een moderne vlotte driepitter gereden?

                      Comment


                      • #31
                        Goh ja, maar 't is dan zogezegd weer het verkeerde merk Men gaat toch niet zeggen dat een driepitter gekocht wordt voor het rijplezier hee.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                          Goh ja, maar 't is dan zogezegd weer het verkeerde merk Men gaat toch niet zeggen dat een driepitter gekocht wordt voor het rijplezier hee.
                          Ja, zeker tov de diesel variant.
                          Last edited by ; 05/12/2017, 11:48.

                          Comment


                          • #33
                            Laat me even een review citeren:



                            Halve zescilinder
                            Ik heb twee keer eerder in een driecilinder gereden. Een keer in een Smart (benzine) en een keer in een Skoda Fabia TDI. Laat ik mild zijn. In beide gevallen was het een strafexpeditie. Wat een onbehouwen blokken. Qua motorloop en verfijning zwaar onder de maat. Voel ik mij bedrogen nu ik in een driecilinder moet rijden? Helemaal niet. De 1,5 liter driecilinder in de Mini Cooper is één van de beste blokken die ik de laatste tijd heb gereden. De engineers hebben alle nadelen van de driecilinder overwonnen. Wat overblijft is een heerlijk smeuïg blok. De gasrespons is voortreffelijk en hij blijft hoog in de toeren doortrekken (vlak na de 6000 komt hij in een dipje). Het belangrijkste voordeel moet ik nog noemen. Het typerende driecilindergeluid is helemaal niet storend. Sterker: hij klinkt als een soort halve zescilinder. Net niet de real deal, maar goed genoeg om in de buurt te komen. Hij heeft gewoon een hele leuke roffel. Je draait graag toeren om de motor te horen. Ik zit oprecht te genieten!

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                              E30 M3, en meer hedendaags een Megane RS, om maar twee van de talloze voorbeelden op te noemen. Emotieloos?
                              De ene is atmosferisch en de andere is de referentie in stuurgedrag. Andere emotie...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Het kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert.
                                Mijn ervaringen tot nu toe zijn : dat er geen winst is qua verbruik (in tegendeel zelfs) maar het rijplezier is omhoog gegaan

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                                  Ja, zeker tov de diesel variant.
                                  Snap niet waarom er dan nog 6, 8 en meer cilinders verkocht worden als men een driecilinder gaat kopen in de plaats van een viercilinder omwille van het rijplezier...?
                                  In ieder geval, ik ga me er gene kopen.
                                  Waarom zou een driecilinder nu plots zoveel toffer zijn dan een viercilinder? Sinds men de emissie ging bestraffen en de hieraan verbonden fiscale gevolgen stapte men over op meer driecilinders. Niet voor het rijplezier...

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                                    Mijn ervaringen tot nu toe zijn : dat er geen winst is qua verbruik (in tegendeel zelfs) maar het rijplezier is omhoog gegaan
                                    Maar waar vergelijk je dan mee ? Moet hem dan vergelijken met de viercilinder van BMW hee.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                      Maar waar vergelijk je dan mee ? Moet hem dan vergelijken met de viercilinder van BMW hee.
                                      Zo zie je maar dat dit een discussie gaat worden zonder einde ... en puur persoonlijk allemaal ;-)

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        De ene is atmosferisch en de andere is de referentie in stuurgedrag. Andere emotie...
                                        En dan?! Alsof een viercilinder turbo geen emotie kan geven? Mijn broer heeft nog een Subaru Impreza 2.0 Gt Turbo gehad, viercilinder boxer. Geen emotie?!

                                        Comment


                                        • #40
                                          Is een boxer... Is pure emotie... Geef toe, je zoekt de specialekes op. Ik heb het over main stream. Porsche boxer niet vergeten... En de wankel Mazda.
                                          ik vind die 2.0 in de JCW toch niet speciaal. En al die andere in de Audi 3s enz.
                                          Last edited by ; 05/12/2017, 12:06.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X