Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
3 versus 4 cylinders
Collapse
X
-
Wat een hoop theoretische veronderstellingen hier.
Het is heel simpel. Driecilinders zijn er tegenwoordig meer en meer omdat ze door de moderne technieken (variabele turbo's en nokkenassturingen, directe inspuiting, balansassen, enz...) het vermogen en comfort geven van een viercilinder van weleer. Driecilinders zijn goedkoper te produceren en de blokjes zijn lichter en sneller op temperatuur. Wat naar uitstootnormen ook weer een pluspunt is.
Comment
-
En ze zijn er grotendeels gekomen om fiscale redenen... Want een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al . Als je het vermogen gebruikt zoals een 4 cilinder verbruiken ze evenveel. Met de nieuwe emissieberekeningen zal wel duidelijk worden dat ze niet echt zoveel zuiniger zijn. Tenzij je echt op je rijstijl gaat letten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenWant een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenEen 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
en zuipen doen ze ook !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenEn ze zijn er grotendeels gekomen om fiscale redenen... Want een meerwaarde tov een viercilinder hebben ze niet. Het geluid alleen al . Als je het vermogen gebruikt zoals een 4 cilinder verbruiken ze evenveel. Met de nieuwe emissieberekeningen zal wel duidelijk worden dat ze niet echt zoveel zuiniger zijn. Tenzij je echt op je rijstijl gaat letten.
Comment
-
De verminderde wrijving heb je altijd, dus de verbruikswinst is er ook altijd.. zelfs al gaat het maar om 10%.
VW past in hun nieuwe 4-cylinder 1.5 TSI 130pk bluemotion een hele hoop truuken toe om het verbruik te drukken: miller cyclus, turbo met variable geometrie, cylinderuitschakeling, en zelfs een zeilfunctie waarbij de motor compleet uit wordt geschakeld als je gas lost. Toch verbruikt die nog steeds 6 liter, presteert hij niet of nauwelijks beter dan de 1.0, is hij duurder, en bovenal: die zeilfunctie is irritant, elke keer als je terug gas geeft, moet hij opnieuw de motor starten en aankoppelen, wat ongeveer 1 seconde duurt. dan rij ik zelf liever met de driepitter, zet de start-stop altijd uit, maar blijft toch zuinig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenTja, een 4 Cilinder als er een veel leukere 6 cilinder is kwa sound en vermogen Is ook een dooddoener.
Een 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
Als je een 4 cilinder gebruikt als een 6 cilinder verbruik deze ook even veel.
De vraag is, wat kan je nog gebruiken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Of je 't geluid mooi vindt of niet is een zuiver subjectief iets. Ik vind het best leuk klinken. Mijn moto is ook een driepitter, ik vind dat persoonlijk een mooiere sound dan zo'n dertien in een dozijn vier-in-lijn ding.
In een auto zouden ze me er echt geen plezier mee doen. Het kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert. Zoveel spaar je er niet mee uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ja, in ne moto is dat wat anders he... Daar vertrek je basis van een 1 cilinder en is een 3 cilinder toch al iets speciaals. Da's niet downsizen he, integendeel.
In een auto zouden ze me er echt geen plezier mee doen. Het kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert. Zoveel spaar je er niet mee uit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenGoh ja, maar 't is dan zogezegd weer het verkeerde merk Men gaat toch niet zeggen dat een driepitter gekocht wordt voor het rijplezier hee.
Comment
-
Laat me even een review citeren:
Halve zescilinder
Ik heb twee keer eerder in een driecilinder gereden. Een keer in een Smart (benzine) en een keer in een Skoda Fabia TDI. Laat ik mild zijn. In beide gevallen was het een strafexpeditie. Wat een onbehouwen blokken. Qua motorloop en verfijning zwaar onder de maat. Voel ik mij bedrogen nu ik in een driecilinder moet rijden? Helemaal niet. De 1,5 liter driecilinder in de Mini Cooper is één van de beste blokken die ik de laatste tijd heb gereden. De engineers hebben alle nadelen van de driecilinder overwonnen. Wat overblijft is een heerlijk smeuïg blok. De gasrespons is voortreffelijk en hij blijft hoog in de toeren doortrekken (vlak na de 6000 komt hij in een dipje). Het belangrijkste voordeel moet ik nog noemen. Het typerende driecilindergeluid is helemaal niet storend. Sterker: hij klinkt als een soort halve zescilinder. Net niet de real deal, maar goed genoeg om in de buurt te komen. Hij heeft gewoon een hele leuke roffel. Je draait graag toeren om de motor te horen. Ik zit oprecht te genieten!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
E30 M3, en meer hedendaags een Megane RS, om maar twee van de talloze voorbeelden op te noemen. Emotieloos?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHet kleine beetje dat je wint aan verbruik staat niet in verhouding tot het rijplezier dat sterk vermindert.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Ja, zeker tov de diesel variant.
In ieder geval, ik ga me er gene kopen.
Waarom zou een driecilinder nu plots zoveel toffer zijn dan een viercilinder? Sinds men de emissie ging bestraffen en de hieraan verbonden fiscale gevolgen stapte men over op meer driecilinders. Niet voor het rijplezier...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
Mijn ervaringen tot nu toe zijn : dat er geen winst is qua verbruik (in tegendeel zelfs) maar het rijplezier is omhoog gegaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Maar waar vergelijk je dan mee ? Moet hem dan vergelijken met de viercilinder van BMW hee.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenDe ene is atmosferisch en de andere is de referentie in stuurgedrag. Andere emotie...
Comment
Comment