Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
3 versus 4 cylinders
Collapse
X
-
Het is ergens de keuze van de constructeurs om hun lichtere motoren (< 140 pk) 3-cylinders te maken, onder druk van de uitstootnormen.
Maar, terwijl iedereen aanvankelijk sceptisch was, blijkt nu toch dat je er als consument weinig reden hebt om niet voor zo'n driepitter te gaan, je gaat er minstens even veel plezier aan beleven dan aan een 4-cylinder met gelijkaardig koppel/vermogen . Wil je > 140 pk, dan is het een ander verhaal...
Dus ik denk dat, op de moment dat jij in de markt bent voor een kleinere wagen (genre mini, BMW 1, 2AT, VW golf...) je ook wel eens die driecylinder gaat overwegen ...Last edited by sunking; 05/12/2017, 12:05.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Snap niet waarom er dan nog 6, 8 en meer cilinders verkocht worden als men een driecilinder gaat kopen in de plaats van een viercilinder omwille van het rijplezier...?
In ieder geval, ik ga me er gene kopen.
Waarom zou een driecilinder nu plots zoveel toffer zijn dan een viercilinder? Sinds men de emissie ging bestraffen en de hieraan verbonden fiscale gevolgen stapte men over op meer driecilinders. Niet voor het rijplezier...
En sinds wanneer bepalen anderen wat jij wilt? Het leven is te kort om je te laten leven.
Het is je volste recht om er geen te kopen. Binnenkort rijden we zonder cilinders.
En worden we aanzien als die fosiele voorouders die alles om zeep hebben geholpen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
Zo zie je maar dat dit een discussie gaat worden zonder einde ... en puur persoonlijk allemaal ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenIs een boxer... Is pure emotie... Geef toe, je zoekt de sieciakekes op. Ik heb het over main stream. Porsche boxer niet vergeten... En de wankel Mazda.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Tuurlijk... Als men zich goed voelt bij een driecilinder moet men dat doen. Ik zeg niet dat het slecht is, de ene 3 cilinder zal de andere niet zijn. Voor mezelf zie ik geen enkele meerwaarde om over te stappen naar een driecilinder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
En dan?! Alsof een viercilinder turbo geen emotie kan geven? Mijn broer heeft nog een Subaru Impreza 2.0 Gt Turbo gehad, viercilinder boxer. Geen emotie?!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Man, je zegt een viercilinder = 0.0 emotie. Ik haal voorbeelden aan waarbij dat per definitie niet persé zo hoeft te zijn. Wat bedoel je dan? Een F30 330i (vier-in-lijn turbo 252 Pk) is emotieloos? Of wat?
En ja ik bedoel, ik vind de 4 cilinders benzine van deze wereld hun geld niet waard tov de 3 cilinders. Leg je daar bij neer.
(aankoop, biv, verkeersbelasting over 10 jaar bekeken)
jij mag gerust anders denken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
En ja ik bedoel, ik vind de 4 cilinders benzine van deze wereld hun geld niet waard tov de 3 cilinders. Leg je daar bij neer.Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenTja, een 4 Cilinder als er een veel leukere 6 cilinder is kwa sound en vermogen Is ook een dooddoener.
Een 4 cilinder heeft 0,0 emotie.
Als je een 4 cilinder gebruikt als een 6 cilinder verbruik deze ook even veel.
De vraag is, wat kan je nog gebruiken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
T is raar hoe de tijden veranderen en plots een viercilinder geen enkele vorm van rijplezier meer zou verschaffen.
Qua vermogen, gaat een 2.0T natuurlijk meer hebben dan een driepitter... dus een driecylinder ga je nog niet snel aantreffen in een I30N of golf GTI.
Maar misschien om terug te gaan naar mijn oorspronkelijke vraag/stelling: het verschil tussen een 1.5 driecylinder en 2.0 viercylinder ligt hem vooral in het piekvermogen.. qua koppel in de lagere toeren zijn ze gelijkaardig (eventueel nog met kortere eindoverbrenging voor de 3-cylinder) en dat maakt ze voor het dagelijks gebruik interessant, zeker de kostprijs in rekening brengend.Last edited by sunking; 05/12/2017, 12:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Mensen moeten eens leren afstappen van het gedacht dat alles met veel cilinders en dikke CC's het enige leuke is. 20 jaar terug klopte dat, nu echt niet meer.
Meer cilinders of meer cc, het blijft zijn nut hebben als je dezelfde technieken toepast.
Zoals Dirk besluit, het is een financiele keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Wie zegt dat? er zijn toffe viercylinders en minder toffe. Ik vond mijn 1.6 bmw nog wel tof, maar de 1.4 tsi van VAG vind ik nogal steriel klinken. Er zijn er ook die als 'stofzuiger' gepercipieerd worden, de 2.0T in de alfa giulia bv, of de 328i ...
Qua vermogen, gaat een 2.0T natuurlijk meer hebben dan een driepitter... dus een driecylinder ga je nog niet snel aantreffen in een I30N of golf GTI.
Maar misschien om terug te gaan naar mijn oorspronkelijke vraag/stelling: het verschil tussen een 1.5 driecylinder en 2.0 viercylinder ligt hem vooral in het piekvermogen.. qua koppel in de lagere toeren zijn ze gelijkaardig (eventueel nog met kortere eindoverbrenging voor de 3-cylinder) en dat maakt ze voor het dagelijks gebruik interessant, zeker de kostprijs in rekening brengend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Zie je, het blijft steeds op hetzelfde neer komen... de kostprijs. Maar fundamenteel veranderde er niks. Een zwaardere en krachtigere motor, uitgerust met evenwaardige technieken (!) zal altijd leuker zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Zie je, het blijft steeds op hetzelfde neer komen... de kostprijs. Maar fundamenteel veranderde er niks. Een zwaardere en krachtigere motor, uitgerust met evenwaardige technieken (!) zal altijd leuker zijn.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenEen 1.5 met 136 pk, 3 of 4 cilinder, wat zou je verkiezen? Ga eens rijden met beiden en weet het dan te zeggen.
Comment
-
Om het anders te stellen, biedt een 2000cc 4 cilinder met een TCO van 100% , 25%meer rijplezier dan een 1.5 3 cilinder van 75%… ?
Is persoonlijk en het belang dat je er aan hecht.
In alles wat ik koop stel ik een grens, want van alles het beste willen is niet mogelijk en gaat uiteindelijk ook vervelen en frustraties opleveren bij defecten.
Alles in functie van het gebruik... Ik doe maar 18000km per jaar.... Moest het meer zijn, groter budget.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
En dan?! Alsof een viercilinder turbo geen emotie kan geven? Mijn broer heeft nog een Subaru Impreza 2.0 Gt Turbo gehad, viercilinder boxer. Geen emotie?!
Tenzij uw broer den enige was die er totaal geen problemen mee had, want iedereen die ik ken die er zich aan waagden, deden ze binnen de 2 jaar weg wegens continu stukken (wss omdat ze het spel gebruikten waarvoor het zou moeten gemaakt zijn )
Comment
Comment