Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
3 versus 4 cylinders
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Dat was net een meer betrouwbare sportieve wagen uit die tijd. Hij heeft er een jaar of 7 mee gereden, meer dan 120.000 km. Niets aan gehad, enkel de gebruikelijke vervangingen. Op 't laatst zat de koppeling er wel door. Uiteraard krijg je dat makkelijk kapot. Koude motor en gas erop en die dikke turbo niet laten nadraaien, dikwijls nog in combinatie met lange olie intervals. Daar waren die dingen heel gevoelig voor. Maar als je dat behandelt zoals het hoort, best goede auto's.
Ken er 4 die er eentje hebben gehad, en binnen de 2 jaar weggedaan. Enkel mijne chauffagist heeft er daarna nog een heel oude gekocht met RHD vanuit Japan. Maar deze is hij nog aant opknappen. Wss 10-jarenplan
We hebben zelfs een gemeenschappelijke kennis die hem ook al zeer snel weg gedaan heeft wegens de vele stukken (MrWhite).
Comment
-
Mijn broer reed er nochtans heel dikwijls heel sportief mee (werkte toen ook nog in Duitsland). Waren altijd slappe lach ritjes, zeker met die gans open uitlaat erop en die boxer. Had die ook als heel jonge tweedehands van een fatsoenlijke particulier gekocht. Juiste gebruik en voorgeschiedenis is ook heel belangrijk.
Comment
-
Er zijn maar 2 redenen om naar 3 cilinders te gaan:
- kosten
- verbruik (en dus CO2) uitstoot
De auto's waar ze die motoren in steken staan normaal niet gekend voor hun bijzonder rijplezier, maar worden gekocht door mensen die aan een redelijke prijs een redelijke auto willen, en het er niet voor over hebben om meer uit te geven voor meer plezier.
Een pak van die auto's zijn ook firmawagens en die moeten in een "budget" passen.
Met het budget van een Polo 1.0 - 95pk kan je geen Megane RS of S3 kopen.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeeft zelfs een Charade 3 cilinder bestaan in een ver verleden geloof ik. Met heel kleine motor. Weet niet juist meer hoeveel cc maar was, en zeker voor die tijd, echt een klein motortje. Denk ergens van de jaren 80.
De VW 1.0 i Turbo 3 Cilinders is niet zo origineel, want de Charade had hem 35 jaar geleden al....
Zelfs diesels hadden al 3 cilinders
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenToen had de turbobenzine meer koppel dan de diesel..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenToen had de turbobenzine meer koppel dan de diesel..
Comment
-
Ja dus, maar vind er weinig over : http://www.1001moteurs.com/performan...sel-11784.html
http://www.cars-data.com/en/daihatsu...el-specs/11252 koppel 60 nm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeeft zelfs een Charade 3 cilinder bestaan in een ver verleden geloof ik. Met heel kleine motor. Weet niet juist meer hoeveel cc maar was, en zeker voor die tijd, echt een klein motortje. Denk ergens van de jaren 80.
Die Charade van de jaren '80 klonk trouwens net hetzelfde als zo'n moderne 3-pikkel en heeft dus qua sound ook aardig wat weg van een kapotte keukenrobot.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
Die heeft inderdaad bestaan, de Schele postte dat trouwens ook al 7 uur voor je.
Die Charade van de jaren '80 klonk trouwens net hetzelfde als zo'n moderne 3-pikkel en heeft dus qua sound ook aardig wat weg van een kapotte keukenrobot.
Sorry voor 't misverstand zulle Wielscheel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ben verkeerd, dacht dat die Charade diesel geen turbo had, blijkbaar wel dus. Nu vraag ik me af of er geen nog oudere versie zonder turbo van bestond.
Ik zie ze nog zo voor me staan op een handelsbeurs midden jaren '80 : een witte en een knalrode Charade naast een witte R5 Le Car.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
Bestonden in beide versies en werden voor het eerst ingebouwd in de Charade G11.
Ik zie ze nog zo voor me staan op een handelsbeurs midden jaren '80 : een witte en een knalrode Charade naast een witte R5 Le Car.
Comment
-
De alliantie Renault-Nissan stelt een nieuwe benzinemotor voor. Die is samen met Daimler ontwikkeld. Het gaat om een viercilinder met 1.330cc inhoud, beschikbaar in drie vermogensversies.
Drie versies
Zoals gezegd, er komen in eerste instantie drie varianten van deze motor. De TCe 115 krijgt een vermogen van 116pk bij 4.500t/min en een koppel van 220Nm vanaf 1.500t/min. Dat betekent dat deze centrale gelijkaardige waarden laat optekenen als de 1.2 TCe 115. Er is dus nog maar eens een automerk dat z’n motoren weer wat groter maakt (geen downsizing meer). Dat heeft ongetwijfeld met de komst van WLTP-testcyclus te maken.
Comment
-
'Er is dus nog maar eens een automerk dat z’n motoren weer wat groter maakt (geen downsizing meer). Dat heeft ongetwijfeld met de komst van WLTP-testcyclus te maken'.
Lijkt me ook zo te zijn... Zeg ik al lang en er zullen nog volgen.
edit, ook die opmerking die gemaakt wordt ivm Mazda klopt volledig
Comment
-
Niet één, maar twee nieuwe testmethoden vervangen de NEDC-standaard. De eerste is de Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure of WLTP. Eveneens een labotest, maar één die meer realistische gebruiksomstandigheden simuleert. Zo wordt er bijvoorbeeld heviger in geaccelereerd. Een klein detail dat al meteen een rem zet op de verdere downsizing van motoren omdat kleine drukgevoede centrales net dan meer consumeren dan een grotere motor die minder wordt belast.
De tweede, belangrijkste wijziging, is RDE, wat staat voor Real Driving Emissions test. Voor die resultaten wordt een auto uitgerust met meetapparatuur en effectief over een aanzienlijke afstand in allerlei omstandigheden op de openbare weg gereden. Europa is wereldwijd de eerste regio die dergelijke methode introduceert?
Comment
Comment