Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 versus 4 cylinders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Da's mooi, maar dat lazen we twee uur geleden al via de link die DHL postte in bericht #79.

    Comment


    • #82
      tof dat renault met nieuwe motoren komt, maar...

      De twee andere versies zijn een TCe 140 met 140pk bij 5.000t/min en 240Nm bij 1.600t/min en een TCe 160 die 163pk opwekt bij 5.500t/min en 270Nm achter de hand houdt vanaf 1.750t/min.
      ...
      En reken op z’n minst op een implementatie in het volledige A-gamma, met inbegrip van de CLA en GLA. En misschien wel hoger. Deze dertienhonderd in een C-Klasse? Het is zeker niet uitgesloten.
      163 pk uit een 1.3, dat lijkt mij toch nog wel redelijk downsize. Met cylinders van 333 cc, wordt het ook wellicht interessant om op basis van deze motor een koppelrijke 1.0 voor de clio te maken (de huidige 0.9 is gene vette).

      En dit vind ik ook vreemd:
      Wat er uit de uitlaat mag komen is immers recht evenredig aan de cilinderinhoud. Zo mag een 4-liter bijvoorbeeld 4 keer zo veel partikels uitstoten dan een 1-liter.
      Lijkt mij een mooi staaltje lobbywerk. Dus een 2 liter van 120pk, mag dubbel zoveel uitstoten dan een 1 liter... het gaat toch om hoeveel er daadwerkelijk/absoluut uitkomt?

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        'Er is dus nog maar eens een automerk dat z’n motoren weer wat groter maakt (geen downsizing meer). Dat heeft ongetwijfeld met de komst van WLTP-testcyclus te maken'.

        Lijkt me ook zo te zijn... Zeg ik al lang en er zullen nog volgen.

        edit, ook die opmerking die gemaakt wordt ivm Mazda klopt volledig
        Toch niet altijd

        In de Talisman komt de nieuwe 1.3 i (160 pk 260 NM) en gaat de oude 1.6 i (150 pk 220 NM) naar het museum….


        Ook bij Mercedes gaat de oude 1.6 i Turbo, naar het museum, voor deze nieuwe 1.3 i van Renault….

        Renault heeft intussen geleerd hoe een moderne benzinemotor werkt….


        Comment


        • #84
          Verkeerd ... De oude 1600 zal een 1800 worden en die met het lage vermogen (150pk) wordt een 1330 cc...

          Men begint door te hebben dat downsizen niks waard is, enkel wachten tot meerdere merken Mazda zullen gaan volgen wanneer ze volgend jaar met 2000 cc benzine uitkomen, 190 pk, minder verbruik dan de Mazda 3 diesel.

          Maar sommige mensen geloven nu eenmaal klakkeloos wat de 'reclame' hen oplegt. Downsizen is enkel gebaseerd op fiscaliteit en het behalen van achterhaalde cijfertjes op papier, de marketing speelt daar handig op in. Nog een jaartje, max twee jaar en de ogen van sommigen zullen (ver) open gaan
          Geloof me vrij...

          De 1330cc vervangt de oude 1200 cc en niet zozeer de 1600cc. die oude 1600cc wordt een 1800cc. (Latitude zal Espace hierin wel volgen). Die 1330 met 160 pk is een uitzondering van de marketingboys om een kleine motor in een groot koetswerk te kunnen aanbieden omdat mensen hier nog niet klaar voor zijn en de fiscaliteit nog niet hervormd werd.

          Comment


          • #85
            Hier een klein stukje,heb je meer interesse hierin moet je maar beetje googelen

            https://autorai.nl/mazda-skyactiv-x-...ieseltechniek/


            En hier nog wat leesvoer: (ook interessant voor de 3 cilinderadepten)

            RIP downsize-driecilinder, hallo dikke tweeliter! We hebben het hier al vaak gehad over de weinig representatieve NEDC-testmethoden, maar sinds het hele sjoemelschandaal is de vraag naar betere emissietests in een stroomversnelling gekomen. Daar waar de stokoude formules van de NEDC-norm gunstig was voor plug-in hybrides en éénliter driecilinders, lijkt de nieuwe testmethode, die de praktijk […]


            Jarenlang heeft het naleven van steeds strenger wordende uitstootregels geleid tot het 'downsizen' van motoren. Met de nieuwe EU-emissietest in zicht is 'upsizen' juist de nieuwe trend.


            en kunt zo nog enorm veel info vinden.
            Last edited by ; 17/12/2017, 00:26.

            Comment


            • #86
              Goed he...

              Comment


              • #87
                Leuk terug een 1300... straks wordt m'n Escort nog hip

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Leuk terug een 1300... straks wordt m'n Escort nog hip
                  Er ontbreekt wel een moderne T achterop uw Escort.....

                  Binnen dit en 2 jaar rijdt 70% van alle Renault, Nissan auto’s met deze 1.3 i T motor (+70% van de MB A, CLA, GLA)
                  • 90 tot 150 pk is nu eenmaal ruim voldoende voor 70% van de auto’s

                  En een marginale 5% zal inderdaad met de 1.8 i rijden…
                  • ’t Word tijd dat BMW ook eens uit zijn benzine winterslaap komt…anders belanden hun aandelen, ze nog in het museum... met M of i modellen maak je immers (i nog) geen winst
                  Amerikaanse motoren zoals Mazda zullen in Europa altijd een marginaal verschijnsel blijven… (2.0 i en slechts 120 pk)

                  En dan ben ik nog geen fan van Renault….

                  Comment


                  • #89
                    De compacte turbomotoren zullen idd nog wel een tijdje overheersen in europa, alvorens plaats te maken voor volledig elektrisch. Vrees dat mazda er een beetje aan zal zijn voor de moeite. Hun skyactiv-g motoren zijn op zich ook mooi maar echt een groot succes zijn ze nooit geworden.

                    Comment


                    • #90
                      Jammer dat die compacte turbomotoren binnenkort wel achterhaald zijn als je de nieuwste ontwikkelingen volgt. De Mazda motor Quovadis levert 190 pk en geen 120 pk zoals je schrijft.(je hebt waarschijnlijk de links niet aandachtig gelezen)

                      Je bent geen fan van Renault, maar als ik zo je commentaren lees, ben je van weinig merken fan, behalve van je eigen aankoop. Zoveel te beter, je kan je maar gelukkig voelen .

                      Het zal wellicht weer dezelfde toer opgaan, nu de mensen aanzetten tot de aankoop van een kleine turbomotor, binnenkort beseft men dat die inderdaad onzuinig zijn in het dagelijks verkeer en enkel goed presteren op papier en dan gaat men ze belasten aan de effectieve uitstoot. (eerste slachtoffer is al die 2 cilinder bij Fiat). Intussen zullen nieuwe alternatieven (oa in de vorm van grotere motoren en elektrische motoren) op de markt komen en betalen de compacte motoren meer taksen dan de moderne grotere.

                      Er is duidelijk een nieuwe tendens aan de gang, zoals je zelf schrijft, binnenkort rijdt een groot deel van alle Renaults (en een deeltje Mercedes) met de nieuwe, zwaardere 1330cc motor.
                      • ’t Word tijd dat BMW ook eens uit zijn benzine winterslaap komt…anders belanden hun aandelen, ze nog in het museum... met M of i modellen maak je immers (i nog) geen winst
                      Deze zin heb ik verschillende keren herlezen, maar snap ik niet. De winstmarges op M modellen zullen wel groot zijn vermits dit louter een optische aanpassing is. Bedoel je de M reeks, hiervan ken ik de winstmarge niet, maar kan me voorstellen dat dit voor het derde best verkochte merk in Belgie ook wel 'iets' opbrengt .
                      De I modellen zijn slechts, zoals in de totale autoverkoop, een fractie van de verkoop. Benieuwd met welk alternatief Alfa Romeo bezig is om zich van een plaatsje op de markt te verzekeren

                      En dan nog een kleine bedenking... vooraleer men massaal electrische voertuigen gaat kunnen verkopen zal men eens goed moeten nadenken over de laadmogelijkheden hiervan. Ik zie in een stad niet elke gevel voorzien worden van een privé stopcontact en een kabel lopen over het voetpad (met bijhorende verlengkabels, want vlak voor eigen deur parkeren lukt niet, hopelijk sta je niet achter de hoek geparkeerd)om de wagens van de stadsbewoners op te laden. Stel u het effect hiervan voor aan een appartementsblokje zonder garages.
                      Of zou men massaal laadpalen gaan plaatsen aan elke mogelijke parkeerplaats, in onderaanneming natuurlijk, zodat men daar 'dure' electriciteit kan 'tanken' ? Alle voetpaden open breken, kabels leggen en dan nog eens uitzoeken waar men de electriciteit zal gaan halen (kerncentrales wil men niet zogezegd niet meer), vervolgens een oneindig aantal laadpalen plaatsen... Ergens zegt mijn gevoel dat hier iets komisch in zit lol.
                      Last edited by ; 18/12/2017, 07:04.

                      Comment


                      • #91
                        Bwa, ipv een Telenet hotspot, een electrabel hot connection aan iedere stoep. Laat particulieren daar iets op verdienen... als ze investeren in een laadpaal.En op termijn parkeerplaatsen met inductie, laadmogelijkheid.

                        Laat zuiver elektrische wagens binnen in de rand van de stad, met een parking van bv 100 parkings en laadmogelijkheid.
                        Last edited by ; 18/12/2017, 09:00.

                        Comment


                        • #92
                          Haha, 't zal er mooi uitzien, een laadpaal voor elk huis. En parkeerplaatsen met inductie... kan je je voorstellen hoeveel dit zou kosten om een hele stad hiervan te voorzien ? Elke stadsbewoner moet kunnen 'tanken' hee. En op de buitengemeenten, al die huizen die genen oprit of zo hebben.

                          Comment


                          • #93
                            Parkeermeters hebben er ook gestaan.... Waarom dan geen laadpalen met betaalsysteem?

                            Comment


                            • #94
                              laden met inductie zie ik vooral als interessant voor rijdende wagens. voor geparkeerde wagens is een laadpaal nog niet zo slecht.
                              verbrandingsmotoren hebben ook hun nadelen, de olie moet uit de grond gepompt worden, duizend kilometers getransporteerd, geraffineerd, naar de tankstations gebracht, en die tankstations moeten dan weer zien dat hun tank niet lekt of heel de bodem raakt vervuild, afijn al die infrastructuur is ook niet op 1 dag gebouwd. de volledige elektrificering van ons wegennet zal nog wel enkele decennia in beslag nemen. was bij het spoorwegnet ook niet op 1-2-3 geregeld. maar ik zie ons niet terugkeren naar treinen op stoom of diesel...
                              wat betreft verbruik van kleine turbo motoren, ik herinner me de 1.6-1.8 atmo benzine motoren die 7-8 liter verbruikten nog goed.. terwijl 6 liter voor een compacte turbo perfect haalbaar is bij dezelfde rijstijl.

                              Comment


                              • #95
                                Ik geloof nooit dat men kan voorzien in voldoende laadpalen in de stad en de buitengemeentes. Kunnen jullie je voorstellen wat een werk dit zou zijn plus wat doe je met al die smalle voetpaden en parkeerplaatsen waar zelfs geen ruimte is ? Inductie voor rijdende wagens (voor zover dit bestaat) zou helemaal niet te realiseren zijn. Alle straten heraanleggen met een betaalbare te ontwikkelen techniek van bestrating.


                                Qua verbruik van die kleine turbomotoren zien we wel wat er gebeurt en wat de nieuwe wltp-cyclus met zich meebrengt. Het is onjuist een oude atmo motor te vergelijken met een moderne turbomotor. Juister zal zijn om een kleine turbo motor te gaan vergelijken met een grotere turbo motor zoals bvb bij de Renault 1200 en 1330 cc.
                                Zal men dan de kleine turbomotor van de huidige generatie gaan belasten op werkelijke uitstoot zoals ze met de diesels doen indien blijkt dat die volgens de nieuwe methode niet waarmaakt wat men belooft ? Ik vermoed dat de geschiedenis zich op dat vlak ook zal herhalen.

                                Ik denk niet dat de electr wagen op korte tijd algemeen goed kan worden. We zullen volgens mij nog een optimalisering krijgen van fossiel aangedreven voertuigen en inderdaad een groter marktaandeel van electr wagens.

                                Komt daarbij dat men zich eindelijk bewuster wordt dat het niet de wagen is die voor de grootste vervuiling zorgt. Van overheidswege wil men ons dit doen geloven om hoge belastingen mogelijk te maken. Was daarstraks nog in het nieuws dat huishoudens (koken, haarden op hout,..) een zeer belangrijke en veel grotere rol spelen. Net als de veeteelt en industrie, lucht en scheepvaart. Maar de huishoudens hun houtkachel afnemen of hier op de één of andere manier hoge taxen opleggen... welke politicus durft dat ? Net zoals de vleestax waarvan gesproken wordt. Wie durft onzen biefstuk belasten zoals men benzine belast ? En dan hebben we nog de industrie omwille van economische redenen. Of vliegen belasten in verhouding tot de vervuiling.

                                Staat natuurlijk iedereen vrij hierover een andere mening te hebben... we hebben geen bol die ons de toekomst toont.

                                Comment


                                • #96
                                  Akkoord wat betreft huizen, vleesproductie, boten, industrie, vliegtuigen...
                                  maar toch denk ik dat, als het om auto's gaat, we wel degelijk wat te winnen hebben met een overgang naar elektrisch. Namelijk luchtkwaliteit in steden, die leidt nu toch serieus onder al die auto's. En het is niet nodig om elke geparkeerde auto continu aan een laadpaal te hangen. Dus niet elke parkeerplek moet een paal krijgen. Met mijn gebruik, 20000 km per jaar, en stel een range van 400 km, zou ik elke week moeten laden en met een goeie paal duurt dat ook geen eeuwigheid. Momenteel ga ik om de twee weken tanken.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Ohja een elektrische aandrijving is efficient en prettig door de stilte en het altijd beschikbare koppel. Je hebt geen versnellingsbak en koppeling nodig en ook geen start-stop systeem

                                    Comment


                                    • #98
                                      Ohja DHL noem eens 1 moderne motor die groter is en even zuinig dan de mijne?
                                      Het is niet de mazda 3 skyactiv-g want die doet nog steeds 6,72 liter volgens spritmonitor.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Ja, jij hebt natuurlijk de beste motor op de markt

                                        Het gaat over de toekomstige motoren waarmee Renault nu al de aanzet geeft, nl grotere cilinderinhoud ipv te verkleinen. En over de nieuwe Mazda motor die in '19 op de markt komt. Dat aan het downsizen wellicht een einde komt met de nieuwe testcyclus... Niet over de tegen dan verouderde Mazda motor.

                                        Geef me zo'n 1000 in handen en ik verbruik ook dik zes liter, zeker weten. Die zijn alleen maar zuinig als ge op uwe rijstijl gaat letten. Maar blijken dus wel vervuilend te zijn.
                                        En de luchtkwaliteit in steden... kijk naar Antwerpen hoe goed het daar loopt lol.

                                        Uiteraard zal er iets te winnen zijn mocht iedereen electrisch rijden, maar dat is niet voor de eerste tien jaar. Maar het is toch raar hoe de massa klakkeloos alles aanvaardt van overheidswege. Men belast de wagens meer en de belangrijkste vervuilers laat men quasi ongemoeid. Dat ze eens beginnen met die houtstoven te verbieden. Maar dat durft geen enkele politieker, terwijl een houtstoof minstens zo vervuilend is als een draaiende dieselmotor. Allé, ik zeg dit maar theoretisch, van mij mogen die houtstoven blijven branden, want zo ne groenen ben ik nu ook niet
                                        Van het mogelijke rijplezier van een degelijk electrisch voertuig moet je mij niet overtuigen. Maar iedereen electrisch, da's luidop dromen. Infrastructuur zal daar nooit klaar voor zijn...

                                        Comment


                                        • we zullen deze discussie verderzetten in 2030

                                          Comment

                                          Working...
                                          X