Heeft geen bal te maken met deze discussie. (Dat van die i3/polo)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
3 versus 4 cylinders
Collapse
X
-
We hebben het hier over daadwerkelijk verbruik in de dagelijkse praktijk en jij komt af met 180 in duitsland terwijl dat niet of amper voorkomt, je beantwoordt in elk geval niet mijn vraag maar da ben k al lang van u gewoon.
En als ge t in BE doet riskeert ge uw rijbewijs.
Comment
-
Dit is gewoon gelijk de prius versus M3 discussie, laat je de M3 de prius volgen aan diens vmax dan verbruikt de M3 minder, ma bottomline is hier da ge de wagen moet gebruiken waarvoor die bedoeld is. Dus wilt ge 180 rijden koop dan geen golf 1.0. Rijdt ge in belgie aan legale snelheden, geen enkel probleem je bent meer dan vlot genoeg en zuinig.
Vandaar mijn initiele vraagstelling: stel je pakt een 1.333 4-cyl, je haalt een cylinder weg ma je verandert eventueel wat aan de eindoverbrenging, wat verlies je dan? Volgens mij vooral het vermogen om hoge (ruimschoots illegale) snelheden te halen, en wat mechanise wrijving.
Een top van 150 vind ik trouwens te laag voor een sportieve auto want in sommige omstandigheden komt het toch van pas.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenWe hebben het hier over daadwerkelijk verbruik in de dagelijkse praktijk en jij komt af met 180 in duitsland terwijl dat niet of amper voorkomt, je beantwoordt in elk geval niet mijn vraag maar da ben k al lang van u gewoon.
En als ge t in BE doet riskeert ge uw rijbewijs.
Nb: waar doe jij wettelijk 150 in België?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenbottomline is hier da ge de wagen moet gebruiken waarvoor die bedoeld is. Dus wilt ge 180 rijden koop dan geen golf 1.0. Rijdt ge in belgie aan legale snelheden, geen enkel probleem je bent meer dan vlot genoeg en zuinig.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunkingHaja maar wanneer/hoe vaak rijdt dhl 180 in duitsland? En wanneer en waar rijd jij 200?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenJij bent diegene die zegt da dhl 180 rijdt! Ik wil wel geloven da dhl wel ne keer vlot accelereert ma gij maakt daar nog iets heel anders van. Vergelijk gemiddelden, in dagelijkse situaties.. en dan is de golf zuiniger.
Comment
-
Voor mij gaat het hem niet om echte prestaties maar gewoon rijden op een normale manier en dan vergelijken.
Ik lees net een test van de Seat Arona. 1000cc120 pk geloof ik. Da's niet slecht. Maar gemiddeld testverbruik is 7,4 liter. Dus ik ben niet overtuigd dat een 3 cilinder zuiniger is, of dat een minder krachtige motor zuiniger is dan een krachtigere motor.
Met de Espace 1.6 200 pk benzine meen ik gemiddeld 8,5 verbruikt te hebben. Uiteraard met een veel ongunstigere stroomlijn, gewicht en krachtigere acceleraties. 7,4 zou zeker ook mogelijk geweest zijn met die motor en die wagen denk ik als je het tempo van die 1000 cc aanhoudt.
Bij een rustige rit over een 120 km haalde ik 6,1 liter, mijn algemeen gemiddelde ligt een beetje onder wat Sunking zegt (7l gemiddeld voor 3.0d) nl 6,7 liter. Ik rij wel bijna nooit in het stad, trek wel goed door als het kan en rij laat ons zeggen zeker steeds de max snelheid indien mogelijk
Volgens mij gaat het verbruik rechtstreeks omhoog met de mate waarin een motor inspanning moet leveren. En is een kleinere motor hier zelfs in het nadeel omdat bij gelijke rijstijl veel meer inspanning van de kleinere motor gevraagd wordt.
Natuurlijk wordt verbruik niet enkel beinvloed door de motor.
Comment
-
Tja ik denk da de verhouding koppel/gewicht heel belangrijk is.
Als die gunstig is hoeft de motor niet te hard te werken om vlot op kruissnelheid te geraken.
Leg je een 1.0 in een te zware koets dan verdwijnt je verbruikswinst. Maar 0-80 in de golf gaat eigenlijk op kousenvoeten, hoeft ie geen toeren voor te maken.
In een lichte koets heeft het weinig zin om een zwaardere motor te steken.
Ik had ergens gelezen dat de op 1 na lichtste motorisatie meestal de interessantste is. Die is meestal goed afgestemd op de auto, terwijl de lichtste meestal te licht is voor een vlotte rijstijl.Last edited by sunking; 15/01/2018, 00:17.
Comment
-
Het is in feite enorm moeilijk om exact de verschillen in verbruik van de auto's in de praktijk vast te stellen. Spiritmonitor geeft een indicatie, maar zelfs dan kan je ervan uitgaan dat bvb met een Megane RS een andere rijstijl gehandteerd wordt dan met een gewone Clio grandtour. Misschien dat die nieuwe norm een juistere indicatie biedt ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHet is in feite enorm moeilijk om exact de verschillen in verbruik van de auto's in de praktijk vast te stellen. Spiritmonitor geeft een indicatie, maar zelfs dan kan je ervan uitgaan dat bvb met een Megane RS een andere rijstijl gehandteerd wordt dan met een gewone Clio grandtour. Misschien dat die nieuwe norm een juistere indicatie biedt ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
Hmmm, is waar. Aan de andere kant, ga je met een Magane RS rijden gelijk een Clio Grandtour? Tis niet omdat het mogelijk is...Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichtendouble
Comment
-
Je past je als chauffeur toch meestal aan aan de wagen?
Als ik in een 320d zou rijden zou ik wellicht sneller acceleren omdat je al bijna vanzelf die koppel-duw krijgt.
In mijn golf kan ik dezelfde duw niet krijgen, maar tegelijk merk ik dat als ik puur op het beschikare koppel rijd (zonder hem in toeren te jagen) ik toch sneller weg ben dan de meeste andere chauffeurs.
Tevens weet ik niet of snel/traag accelereren wel zo'n invloed heeft op het verbruik. Als je sneller op kruissnelheid bent mag je motor ook eerder stoppen
met hard werken.. met mijn atmo honda dierf ik in 2e doortrekken naar 80 en zette hem dan in z'n 6, reed zuinig op die manier En de uiteindelijke weerstand die moet overwonnen is dezelfde.
Vaak remmen en hoge snelheid aanhouden zijn factoren die veel ongunstiger zijn.
Comment
-
Ja dat weet ik wel. Maar ik zou willen nagaan of een kleinere motor effectief zuiniger is bij gelijk gebruik. En net omdat met de ene wagen anders gereden wordt dan met de andere is dit zeer moeilijk in te schatten. Hierbij kan bvb spritmonitor niet helpen...
Voor zover ik lees zou het zuinigste veel gas geven zijn maar bij eerder beperkte toerentallen. Vind het wel ergens vreemd want als ik mijn auto in eco stand zet, valt het vermogen weg. Dat zou dan net weer op het omgekeerde wijzen...
Die hoge snelheid is volgens mij ondergeschikt aan vooruitziend rijden. Zo is mijn ervaring toch. Of ik nu 90 of 120 rij, zoveel verschilt dat niet, maar 'agressiever' rijgedrag leidt wel sneller tot een hoger verbruik. Misschien komt dit omdat je bij 120 wel meer luchtweerstand hebt maar een idealer toerental ? Ik erger me bvb dood aan voorliggers die geen constante snelheid houden of te dicht op hun voorligger rijden waardoor ze constant moeten remmen. En zo kom je er heel regelmatig tegen. Ik laat me dan altijd een heel stuk terug zakken zodat ik ook niet constant moet gaan remmen. Vermoeiende mensen zijn dat
Op koppel rijden is inderdaad het beste. Ik kom bij gewoon verkeer (rijtje volgen) nooit boven de 2000 a 2200 toeren en zak zelfs terug tot 1100 toeren. Vandaar dat ik geregeld eens in de sportstand rij en bij weinig verkeer goed optrek. Volgens mij komt de boel dicht te zitten door zo weinig toeren te draaien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenVolgens mij komt de boel dicht te zitten door zo weinig toeren te draaien.
Nu weet ik het ook niet meer.
Comment
Comment