Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 versus 4 cylinders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat ik me afvraag als autotechnische leek:
    Als zo'n direct ingespoten driecilinder wordt uitgerust met een partikelfilter, moet die dan ook regenereren?
    En indien ja, moet dat dan ook gebeuren door eens goed door te vlammen of een voldoende lange (autosnelweg)rit?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
      Wat ik me afvraag als autotechnische leek:
      Als zo'n direct ingespoten driecilinder wordt uitgerust met een partikelfilter, moet die dan ook regenereren?
      Ik denk het niet. Een roetfilter verbrandt roet. Een partikelfilter vangt partikels op, die nog eens verbranden gaat niet veel uithalen.

      Comment


      • Geraakt dat dan ook niet vol? Of wordt dat gewoon op tijd en stond tijdens een onderhoud leeg gemaakt?

        Comment


        • Er is weinig info te vinden. Op duitstalige sites iets meer, als je zoekt op OPF (otto partikel filter). Wat ik zie is dat de filter zelf niet zo duur is (40 a 140 euro), dus stel in het ergste geval dat die vol zit en compleet vervangen moet worden, dan is dat nog steeds de grote kost niet.

          Die Deutsche Umwelthilfe (DUH) schlägt wieder Alarm. Diesmal geht es um einen hohen Partikelausstoß von Benzin-Direkteinspritzern. Die Autohersteller rüsten künftig ihre Benziner mit Partikelfiltern aus - einige Modelle haben sie schon jetzt an Bord.


          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Er is weinig info te vinden. Op duitstalige sites iets meer, als je zoekt op OPF (otto partikel filter). Wat ik zie is dat de filter zelf niet zo duur is (40 a 140 euro), dus stel in het ergste geval dat die vol zit en compleet vervangen moet worden, dan is dat nog steeds de grote kost niet.

            Die Deutsche Umwelthilfe (DUH) schlägt wieder Alarm. Diesmal geht es um einen hohen Partikelausstoß von Benzin-Direkteinspritzern. Die Autohersteller rüsten künftig ihre Benziner mit Partikelfiltern aus - einige Modelle haben sie schon jetzt an Bord.


            https://carranger.de/partikelfilter-...n-wissen-muss/
            Ah ik dacht al dat het een kleine motor onbruikbaar zou maken voor 'kerktorenverkeer', maar dat zou niet echt het geval zijn dus.

            Comment


            • Maar nu ken ik nog steeds het verschil niet tussen een roet en een partikelfilter...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Gast Bekijk Berichten
                Zij die zonder fouten zijn, werpen de eerste steen.
                Proficiat... weer enen eruit...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.

                  Merci Zonnekoning, het ontroert me.
                  En je hebt gelijk, eikel kan niet door de beugel; maar ik vond toen geen ander woord voor iemand die continu mijn (en sommige anderen) hun woorden verdraait en/of denkt foutief te moeten interpreteren en gedachten denkt te kunnen lezen.
                  'k Zal proberen het niet meer te gebruiken.
                  Best, want de volgende keer kan je op het seniorenforum het gaan uithangen.

                  Comment


                  • Topic opgeschoond, mag ik vragen aan de leden dat als er hier dingen gezegd worden die niet door de beugel kunnen het gewoon gemeld kan worden via de functie onder het bericht.
                    We kunnen niet overal te gelijk zijn.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                      Het forum is inderdaad van iedereen, maar de teneur van het forum wordt jammer genoeg voor een stuk bepaald door een enkeling met een paar adepten.

                      True !!

                      Comment


                      • Wa is da hier tegenwoordig op het forum? Altijd ambras maken... waarom toch?

                        Zou een 3 cilinder minder lang meegaan dan een 4 cilinder? In onze Peugeot zit ook een 3 cilinder, die hebben we nu een jaar en een half en nog steeds content van, heeft nog een mooie ronk bij hogere toeren ook.

                        Comment


                        • Tuurlijk gaat die even lang mee.
                          Elke motor wordt getest zodat er maximum een 2-3% uitvallen bij 200.000 km. En die testen zijn al zwaarder dan wat een normale chauffeur op de weg doet.

                          Dat geeft een gemiddelde levensduur die makkelijk de 500k haalt.
                          Zeg nu eerlijk... wie heeft dat nodig.
                          De gemiddelde auto in België (en zeker de kleintjes) doet 10-15.000 km per jaar. Dus je haalt normaal zonder problemen aan het motorblok een levensduur van 15 jaar.
                          Er is geen kat die bv 1000€ meer zou uitgeven om die levensduur met 100.000km te verhogen.

                          Gewoon op tijd naar onderhoud, en dat loopt goet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Tuurlijk gaat die even lang mee.
                            Elke motor wordt getest zodat er maximum een 2-3% uitvallen bij 200.000 km. En die testen zijn al zwaarder dan wat een normale chauffeur op de weg doet.

                            Dat geeft een gemiddelde levensduur die makkelijk de 500k haalt.
                            Zeg nu eerlijk... wie heeft dat nodig.
                            De gemiddelde auto in België (en zeker de kleintjes) doet 10-15.000 km per jaar. Dus je haalt normaal zonder problemen aan het motorblok een levensduur van 15 jaar.
                            Er is geen kat die bv 1000€ meer zou uitgeven om die levensduur met 100.000km te verhogen.

                            Gewoon op tijd naar onderhoud, en dat loopt goet.
                            Hoeven we ons dus niet meteen zorgen te maken, want heb al gezegd tegen die van mij dat ze deze keer wa langer met haar wagen zal kunnen rijden! Idem bij mij, zal niet meteen worden vervangen.

                            Ik heb 9 jaar met een diesel rondgereden die ongeveer 10 0000 km per jaar deed, dus iets meer dan 90 000 km en eigenlijk nooit problemen mee gehad, had wel nog geen roetfilter. Onderhoud doet veel natuurlijk, zou ni weten waarom je daarop zou besparen op die 1x per jaar dat de wagen op onderhoud moet.

                            Iedereen moet zijn steentje natuurlijk bijdragen voor het milieu, maar jammer genoeg willen ze er in de politiek altijd munt uit slaan. Als je denkt beter en goedkoper af te zijn met bijvoorbeeld een elektrische wagen, zonnepanelen, regenwaterpomp, dan zullen ze achteraf wel iets uitvinden om er weer munt uit te slaan! Dit gaat em dus volgens mij niet meer om het milieu. Ik zie in elektrische wagens nog niet direct toekomt eerlijk gezegd en al zeker niet als ze de prijzen blijven hoog houden! Waarom dan geen 3 cilinders met een turbo erop, presteren meer dan voldoende en hebben nog een laag verbruik ook. Het verbruik van mijn atmosferische staat wel gelijk met men vriendin haar turbo benzine. 4 tov 3 cilinder. Is natuurlijk appelen met peren vergelijken.
                            Last edited by ; 06/03/2018, 10:33.

                            Comment


                            • Een 3 cylinder kan ook betrouwbaar zijn, eens zoeken op ecoboost 100.000km dauertest.
                              Het aantal cylinders zegt eingenlijk niks over betrouwbaarheid volgens mij is er maar 1 wezenlijk verschil tov een 4-cyl en dat is de onbalans die moet weggewerkt worden.

                              Comment


                              • veel motorproblemen die tegenwoordig opduiken (lekkende injectoren, problemen met distributieketting...), hebben idd weinig te maken met het aantal cylinders.
                                Ik ben benieuwd naar wat we over 5-10 jaar gaan weten over de lange duur betrouwbaarheid.
                                Tegenwoordig worden veel auto's al weggedaan lang voor ze echt versleten zijn, ik weet ook nog ni of ik de mijne langer dan 5 jaar / 100.000 km ga bijhouden (mijn record is 3,5 jaar / 90.000 km).

                                Comment




                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking
                                  Tegenwoordig worden veel auto's al weggedaan lang voor ze echt versleten zijn
                                  Auto's van 2-3 jaar en minder dan 100k km... Ideaal voor wie rustig de tijd neemt om een echt koopje te doen. :-)



                                  Comment

                                  Working...
                                  X