Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep! THP-motorellende

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oproep! THP-motorellende

mijn Citroën c4 Picasso was nog onder garantie toen de eerste motorproblemen opdoken. De garage in Antwerpen maakte me blaasjes wijs, joeg me op nutteloze kosten (toen de garantie verlopen was) en deelde me dan koudweg mee dat de motor moest worden vervangen. Auto is 4 jaar oud, 50.000 km op de teller. Ik ben er niet goed van.
    De oorzaak is de THP-motor. Een gekend probleem bij Citroën en Peugeot. De garage was eerst bereid om de motor gratis te vervangen, maar dan toch weer niet.
    Ik ben van plan naar de rechtbank te stappen. Maar als ik lotgenoten zou vinden, zou dat mijn zaak sterker maken. Wie heeft er ook slechte ervaringen met zijn Citroën- of Peugeotmotor? Mail naar B_van_paeschen@yahoo.com. Bedankt!

Het internet staat er vol van vrees ik.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bénédicte Bekijk Berichten
      mijn Citroën c4 Picasso was nog onder garantie toen de eerste motorproblemen opdoken. De garage in Antwerpen maakte me blaasjes wijs, joeg me op nutteloze kosten (toen de garantie verlopen was) en deelde me dan koudweg mee dat de motor moest worden vervangen. Auto is 4 jaar oud, 50.000 km op de teller. Ik ben er niet goed van.
      De oorzaak is de THP-motor. Een gekend probleem bij Citroën en Peugeot. De garage was eerst bereid om de motor gratis te vervangen, maar dan toch weer niet.
      Ik ben van plan naar de rechtbank te stappen. Maar als ik lotgenoten zou vinden, zou dat mijn zaak sterker maken. Wie heeft er ook slechte ervaringen met zijn Citroën- of Peugeotmotor? Mail naar B_van_paeschen@yahoo.com. Bedankt!
      Expert aanstellen door de rechtsbijstand. En op het internet, fora gelijkaardige problemen dormailen naar de expert.
      Ook op fora in Frankrijk zoeken....

Comment

het is trouwens een bmw blok dat ze gebruiken. Ondertussen door PSA al voor 80% herzien zodat die problemen niet meer kunnen voorvallen. Is een distributiekettingprobleem, of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest.
        de symptomen zouden wel al langer hoorbaar moeten geweest zijn, namelijk wat ratelgeluiden bij het rijden
        www.peugeotforum.be

Comment

Idd gekend probleem. Duw hen dit onder de neus: https://radar.avrotros.nl/uitzending...et-turbomotor/
          Ga op zoek naar een redelijke deal, bv je betaalt de werkuren maar niet de onderdelen.
          Zeg dat je nooit nog een citroen koopt als ze je volledig voor de kosten laten opdraaien.

Comment

Heb je al eens contact opgenomen met de klantendienst van Citroen zelf ? Ik zou eerst daar eens luisteren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              het is trouwens een bmw blok dat ze gebruiken. Ondertussen door PSA al voor 80% herzien zodat die problemen niet meer kunnen voorvallen. Is een distributiekettingprobleem, of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest.
              de symptomen zouden wel al langer hoorbaar moeten geweest zijn, namelijk wat ratelgeluiden bij het rijden
              Die EP6 (THP 1.6) is volledig door PSA ontwikkeld en gebouwd in hun Franse PSA-fabriek in Trémery…
              • Alleen de variabele kleppen kwamen van BMW (want PSA had geen enkel alternatief, bij een diesel heeft dat immers weinig zin))
              • De basis (blok) was het vorige 1.6 TU PSA blok (120 pk) (met zelfde boring en slag)
              Mini en BMW mochten wel als eerste het proefkonijn spelen

Ook de huidige 1.6 THP (basis (165 pk) versie is een museum stukwant levert eigenlijk slechts de prestaties van een +/- 1.3 i tov hun eigen 1.2 i(gewoon even de regel van 3 op toepassen)
              • Pas bij hun 2e poging slaagde PSA erin om een efficiënte Turbo basis benzine motor te maken: de 1.2 (3 cilinder)
              1.2 i 1.6 THP
              130 pk bij 4000 t/m 156 pk of 165 pk bij 6000 t/m
              230 NM 240 NM
              .
              Flappy: of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest......

De eerste 2.0 HDI hadden hier ook dikwijls een probleem /defect aan, waardoor er een groot olie lek was bij de krukas.... (soms al na 50.000 km)

Comment

euhm, de thp is door bmw ontwikkeld omdat psa voor hen de 1.6 diesel heeft ontwikkeld. Dat zie je al alleen op de manier waarop de poelie is vastgezet. PSA gebruikt daarvoor altijd en bijkomend klemsysteem waardoor die poelie niet kan vedraaien.

de doorontwikkeling is gebeurd in de fabriek waar gij van spreekt
                www.peugeotforum.be

Comment

Verbaast me dat deze problemen er in 2013-14 nog steeds waren. Dacht dat dit al sinds 2011-12 opgelost was. Niet dus.
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    euhm, de thp is door bmw ontwikkeld omdat psa voor hen de 1.6 diesel heeft ontwikkeld. Dat zie je al alleen op de manier waarop de poelie is vastgezet. PSA gebruikt daarvoor altijd en bijkomend klemsysteem waardoor die poelie niet kan vedraaien.

de doorontwikkeling is gebeurd in de fabriek waar gij van spreekt
                    De 1.6 THP is altijd volledig door PSA in een Franse fabriek gemaakt ! (volgens onderstaande bronnen)

Alleen de variabele kleppen kwam van BMW, maar werd wel in de Franse fabriek gemonteerd.

Juridisch is uiteindelijk altijd PSA aansprakelijk geweest. (ook voor de motoren in de Mini en BMW 1/3)
                    Maar PSA schoof de zwarte piet in het verleden ook altijd graag voor zich uit (zoals VW met de TSi deed, buiten Duitsland en China)

http://distributionthp.free.fr/index...urces_view.php

http://www.largus.fr/actualite-autom...p-6677384.html

Het zou ook niet echt logisch zijn als BMW met de Franse mallen/gietstukken /persen ging werken in Duitsland....terwijl die al een tiental jaren in Frankrijk gebruikt weren voor de oude 1.6 zonder turbo... (en nu terug opnieuw)
                    Last edited by quovadis; 16/01/2018, 11:02.

Comment

Of het nu BMW of PSA is, kheb ook geen al te beste ervaring met die motor..
                      Ze werden pas in de BMW modellen toegepast sinds 2011 (F20), mini gebruikte ze al veel eerder.
                      feit is dat BMW hem redelijk snel ten grave gedragen heeft - 2015 geloof ik?

Comment

THP- Motor problemen zijn nog steeds niet (volledig) opgelost....

Mensen die een nieuwe vervang motor kregen, hebben nu opnieuw prijs….

Bij VW /Audi duurde het zo'n 8 jaar voor de TSI problemen opgelost waren, bij Peugeot ....?

2012
                        De pagina bestaat niet of er is een typfout ingeslopen. Probeer anders onze site te doorzoeken met de zoekbalk hierboven of ga terug naar “Home”

2017
                        We zijn ondertussen aan de tweede 1.6THP 115KW motor bezig en weer rond dezelfde kilometerstand beginnen de problemen weer op te spelen. Motorvervuiling en het ratelen van de distributie ketting. de auto heeft zeker al 10-15 keer bij de garage gestaa...

Comment

Tja 't is namelijk nog steeds het zelfde blok. 1.6 en ketting...
                          een structurele zwakte in het ontwerp los je niet zomaar op.

Comment

Ik dacht dat een naft goedkoper was dan een diesel in onderhoud.Tot je kaboem hoort zal hij goedkoper zijn

Comment

ja BH je leest het goed, kettingproblemen zijn geen exclusiviteit voor sommige BMW diesels.

Comment

iedereen een 6 cilinder diesel, mét goedkope tuningbox

Comment

VAG benzines hebben daar ook regelmatig last van (gehad) geloof ik gelezen te hebben ? Die hebben indertijd ook goedkoop gereden . Hoe zou dat met de nieuwe motoren zijn ?

Comment

Daar is al genoeg over geschreven.

Comment

Geen enkel automerk dat zich teveel op diesels focuste, konden van de eerste keer terug een moderne betrouwbare en rendabele benzinemotor maken....
                                      • Mercedes gaat verder met de 1.3 i van Renault (hun 3e poging)
                                      • Bmw sukkelt (na de Peugeot gok) verder met een 1.5 i en slechts 220 NM (ipv 270 NM)
                                      Zowel de basis 2.0 i van MB en BMW missen NM t..o.v. hun cc

En nu moeten ze zich alweer gaan omscholen naar een hybride benzine versie en later weer naar de brandstofcel...

Comment

Er zijn gelukkig ook merken zonder noemenswaardige problemen bij hun turbobenzines. Ford, Opel, Honda, Toyota, Alfa...
                                        De THP en de oude TSI's zijn wel de enige die echt gekend zijn omwille van hun problemen.
                                        Veel NM per cc hoeft niet per se.. maar 't is wel meegenomen op fiscaal vlak.

Comment

Working...
                                        X