Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Adaptive Cruise Control :: BMW vs Audi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik snap eigenlijk niet dat je tegen ACC kan zijn.
    Iedere keer als mijn ACC ingrijpt door de snelheid te verlagen (omdat er iemand in "mijne" weg rijdt), moet je met een gewone CC die uitzetten of met de knoppen spelen. Beetje playstation gevoel krijg ik daar van.
    Waar ACC nog niet zo goed scoort en duidelijk nog zwakheden heeft is in files of bij druk verkeer. Daar ben je met CC helemaal niks.

    Uit de andere reacties concludeer ik voorlopig het volgende:
    - BMW rijders bevestigen dat het systeem niet ver genoeg vooruit kijkt, en soms te snel bijtrekt
    - VW/AUDI af en toe foutjes als een auto een afrit neemt en (te) vroeg afremt.

    Geen enkel systeem dat voorlopig op tijd reageert als er een late tussenkruiper is.

    Van Mercedes hebben we hier nog niks gelezen. Wie heeft er al met een Merc met ACC gereden?

    Ik vind ACC zo belangrijk dat het mijn autokeuze mee bepaalt. Als er een systeem een pak boven de rest uitsteekt, dan zou ik dat merk een sterke voorkeur geven.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Ik snap eigenlijk niet dat je tegen ACC kan zijn.
      Iedere keer als mijn ACC ingrijpt door de snelheid te verlagen (omdat er iemand in "mijne" weg rijdt), moet je met een gewone CC die uitzetten of met de knoppen spelen. Beetje playstation gevoel krijg ik daar van.
      Waar ACC nog niet zo goed scoort en duidelijk nog zwakheden heeft is in files of bij druk verkeer. Daar ben je met CC helemaal niks.

      Uit de andere reacties concludeer ik voorlopig het volgende:
      - BMW rijders bevestigen dat het systeem niet ver genoeg vooruit kijkt, en soms te snel bijtrekt
      - VW/AUDI af en toe foutjes als een auto een afrit neemt en (te) vroeg afremt.

      Geen enkel systeem dat voorlopig op tijd reageert als er een late tussenkruiper is.

      Van Mercedes hebben we hier nog niks gelezen. Wie heeft er al met een Merc met ACC gereden?

      Ik vind ACC zo belangrijk dat het mijn autokeuze mee bepaalt. Als er een systeem een pak boven de rest uitsteekt, dan zou ik dat merk een sterke voorkeur geven.
      Neen toch niet, het grote voordeel van veel op cc te rijden is dat JIJ ZELF kan beslissen wanneer je die al dan niet moet afzetten of met de knopjes "speulen". Een ACC beslist dat ALTIJD voor jou...en net dat hoeft niet altijd. Je creëert zo soms nodeloos het jo-jo rijden er daar rijden er zo al genoeg van rond, die geen ACC hebben en wave-bewegingen veroorzaken met alle gevolgen van dien. Het nadeel als je veel op de snelweg zit is dus dat je ACC 3 of 4 standen heeft. De kortste stand is soms te kort of net niet lang genoeg, terwijl de langste stand (meest veilige ) soms ook te lang is. Een systeem dat dit voor jou beslist is misschien wel een handig hulpmiddel voor in de file, dat zal ik niet betwisten maar voor vlot rijdend verkeer toch niet.
      Nog zo'n merkwaardig hulpmiddel is voor "tussen de lijnen te rijden" (ik noem het maar zo want de merken zijn zeer vindingrijk in hun benamingen) Als je dat nodig acht te hebben om amper 15k per jaar te rijden, blijft dan van de weg af.
      Telkens we in een voertuig rijden die het ACC heeft probeer ik mijn best te doen om het te aanvaarden/leren maar het is één & al ergernis troef.
      Als het ACC in een pack zit dat we echt persé willen zal ik het noodgedwongen wel nemen maar anders geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit aan te vinken.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #23
        Metaxa geen last van dat tweede hendeltje links aan het stuur voor de knie? Had eens een a3 als vervang en zat er toch regelmatig met de knie tegen...
        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

        Comment


        • #24
          Metaxa, het is niet dat mijn ACC beslissingen neemt dat ik niet kan overrulen he. Hetgeen gij met uwe CC doet, Kan perfect met mijne ACC ook met als enige verschil dat auto van zelf remt. Maar ik kan ook + en - drukke . Zelfs voor 1 per 1 of per 10km/u. Daarnaast kan ik ook pauzeren en resume.
          Last edited by ; 22/02/2018, 09:24.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
            Metaxa geen last van dat tweede hendeltje links aan het stuur voor de knie? Had eens een a3 als vervang en zat er toch regelmatig met de knie tegen...
            Nope, maar ik heb geen lange benen, eerder een lange romp.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
              Metaxa, het is niet dat mijn ACC beslissingen neemt dat ik niet kan overrulen he. Hetgeen gij met iwe CC doet, Kan perfzct met mijne ACC ook met zls enige verschil dat auto van zelf remt. Maar ik kan ook + en - drukke . Zelfs voor 1 per 1 of per 10km/u. Daarnaast kan ik ook pauzeren en resume.
              Als je je cc even afzet (maar wel in het geheugen laat staan), remt (vrijloop) die toch ook af?
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                Als je je cc even afzet (maar wel in het geheugen laat staan), remt (vrijloop) die toch ook af?
                Als ge CC afzet, dat rolt hij uit, maar zal hij evenzeer in uwe voorligger knallen als gij uwe voet niet op de rem zet. Als ik mijne ACC af zet, idem. Verschil is wel als ik bv op - druk van 120 naar 90km/u, gaat hij lichtjes remmen ipv helemaal uit te bollen. Als ik mijne ACC gewoon aan laat staan, dan gaat hij de snelheid aannemen van mijn voorganger. En in BE zijn de autostrades zo druk dat er nauwelijks 120km/u constant wordt gereden. Vaak valt dat een pak terug en dan hoef ik niet + of - te drukken om mijn snelheid aan te passen. Auto doet dat van zelf. Ik zelf vind dit een zeer relaxe manier van rijden, want voorheen als er een sukkelaar voor me zat en ik die voorbij kon, ging ik ineens vol op het gas door frustratie. Nu laat ik het gewoon bollen.

                Dus in principe doet mijne ACC identiek hetzelfde als uwe CC, maar gaat hij ofwel versnellen naar de gevraagde snelheid als een trage voorligger verdwijnt, ofwel de snelheid van de voorligger nemen tot max mijn ingestelde snelheid. Bij mij zit dan zelfs nog 'follow to stop' erop, waarbij de auto zelfs helemaal tot stilstand komt. Dus als ik een gewone baan neem en hij volgt mijn voorligger en die stopt voor een rood licht, zal mijn auto daar netjes achter stoppen. Als mijn voorligger terug vertrekt, start mijn auto automatisch en druk ik op RES en is hij terug vertrokken om opnieuw te volgen of de opgegeven snelheid te volgen.

                Hetgeen dat ik wel super vind bij mijne Tiguan, is dat ge per 10km/u op en af kunt gaan. Dus als bv aan het viaduct van Vilvoorde kom, kan ik gewoon 3 x - drukken en gaat hij 90 rijden.

                Daarnaast is het ook handig met die follow to stop in de file waar ik toch wel geregeld in sta. Ik hoef compleet niets meer met mijn pedalen te doen. Hij volgt de file mee en stopt wanneer de wagen voor mij stopt. Vertrekt die wagen terug, dan start mijn wagen, ff op RES drukken en hij volgt weer. Met de bijkomende optie Traffic Jam Assist, hoeft ge zelfs helemaal niets meer te doen en gaat het automatisch. Enkel stuur vast houden. Maar daarvoor was mijn budget niet toereikend genoeg

                Maar kan begrijpen dat bv iemand liever niet van die snufjes gebruikt om het auto rijden meer te ervaren. En met een funcar zou ik dat ook wel zo willen of moest ik de auto max 5000km/jaar gebruiken. Maar ik zit nu de laatste jaren rond de 45000km/jaar en dan zijn deze snufjes ook wel zeer welkom.

                Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de kilometerteller van een auto meestal niet correct is. Dus mijne wijkt 5km/u af en kan alleen per 10km/u op en af ofwel per 1. Dus wil ik effectief 120km/u rijden, dan moet ik hem op 120 zetten en nog 5 x op de + drukken. Dus zet ik hem automatisch op 130km/u waarbij hij dan 125km/u gaat en ik dus binnen de marge van de correctie val

                Comment


                • #28
                  ACC vermindert de mate waarin je bewust betrokken bent bij het rijden en dus ook voor een deel de rijbeleving. Dat doet een automaat ook al, het is gewoon een stapje verder in de richting.
                  Dusja wat minder fun. Een toffe RWD met handbak en wat vermogen, da's fun. Maarja in 't dagelijkse verkeer, verkies ik toch ook wel het gemak, ge zijt niet meer moe na een langere rit en dat is in ons drukke leven wel welkom..

                  Comment


                  • #29
                    Niemand hier met een Mercedes met ACC?

                    Comment


                    • #30
                      ene van jezekestijd, 2012

                      vind dat goed hulpmiddel, voet blijft op de gas rusten om te anticiperen en ben rustig chauffeur, moet minder handelingen doen als met cc vroeger maar soms zet ik het ook uit


                      heb me nooit door abs, cc, automaat, dodehoekbescherming of wat een stille auto, minder betrokken bij het rijden gevoeld

                      Comment


                      • #31
                        Ik heb ook ACC op de Megane, maar vind het echt dikke nest, die remt veel te hevig wanneer er een voorligger is en dan terug optrekken om weer te gaan remmen.
                        Geef mij dan maar de gewone CC.
                        Hij houd ook te veel afstand, zelfs in dichtste stand (3 mogelijkheden), waardoor er altijd andere auto's tussen mij en mijn voorligger invoegen.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #32
                          ik weet niet hoe het bij andere constructeurs gaat knight, maar dat abrupte is toch gelijk weg als je je voet op de gas legt?
                          ...niet gas geven, maar dat de gaspedaal voelt er druk is

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            ene van jezekestijd, 2012

                            vind dat goed hulpmiddel, voet blijft op de gas rusten om te anticiperen en ben rustig chauffeur, moet minder handelingen doen als met cc vroeger maar soms zet ik het ook uit


                            heb me nooit door abs, cc, automaat, dodehoekbescherming of wat een stille auto, minder betrokken bij het rijden gevoeld
                            en heb je een idee hoe ver die vooruit kijkt?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Ik heb ook ACC op de Megane, maar vind het echt dikke nest, die remt veel te hevig wanneer er een voorligger is en dan terug optrekken om weer te gaan remmen.
                              Geef mij dan maar de gewone CC.
                              Hij houd ook te veel afstand, zelfs in dichtste stand (3 mogelijkheden), waardoor er altijd andere auto's tussen mij en mijn voorligger invoegen.

                              Afstand lijkt idd groot, maar volgens mij toch de wettelijke afstand. Merk zelf ook dat als ik ni op ACC rij, dat ik veel korter op de voorligger hang. En daar kunt ge een boete voor krijgen

                              Dus ge kunt het systeem gene brol noemen als het de wetten respecteerd hé

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                en heb je een idee hoe ver die vooruit kijkt?
                                200 meter, maar geen idee hoeveel dat bij een 2018 auto is

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Afstand lijkt idd groot, maar volgens mij toch de wettelijke afstand. Merk zelf ook dat als ik ni op ACC rij, dat ik veel korter op de voorligger hang. En daar kunt ge een boete voor krijgen

                                  Dus ge kunt het systeem gene brol noemen als het de wetten respecteerd hé
                                  Echt wel meer dan de wettelijke afstand.
                                  Wanneer ik niet op CC rijd kan ik ook zien wat de afstand tot mijn voorligger is.
                                  Dat is ook echt wel handig, kleur gaat dan van groen over oranje naar rood naarmate ik dichter bij mijn voorligger ga rijden.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Echt wel meer dan de wettelijke afstand.
                                    Wanneer ik niet op CC rijd kan ik ook zien wat de afstand tot mijn voorligger is.
                                    Dat is ook echt wel handig, kleur gaat dan van groen over oranje naar rood naarmate ik dichter bij mijn voorligger ga rijden.
                                    Er is geen wettelijke afstand. Dat ligt niet vast op "zoveel meter".
                                    Maar een ACC houdt echt wel NOOIT meer afstand dan de AANBEVOLEN afstand op zijn kortste stand. Dat geloof ik niet. Dat het verder is dan je WILT, dat kan ik wel geloven. Als je echt denkt dat dat de dichtste stand dichter is dan de aanbevolen afstand, dan rij je standaard toch echt veeeeel te dicht op andere wagens volgens mij.

                                    Kijk naar de huidige actie van "last night a dj saved my life".
                                    Er zijn weinig mensen die die afstand houden. Over het algemeen rijdt 99% van de mensen veel te dicht op elkaar.
                                    Last edited by Phate; 23/02/2018, 17:03.

                                    Comment


                                    • #38
                                      klopt phate

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                        Er is geen wettelijke afstand. Dat ligt niet vast op "zoveel meter".
                                        Maar een ACC houdt echt wel NOOIT meer afstand dan de AANBEVOLEN afstand op zijn kortste stand. Dat geloof ik niet. Dat het verder is dan je WILT, dat kan ik wel geloven. Als je echt denkt dat dat de dichtste stand dichter is dan de aanbevolen afstand, dan rij je standaard toch echt veeeeel te dicht op andere wagens volgens mij.

                                        Kijk naar de huidige actie van "last night a dj saved my life".
                                        Er zijn weinig mensen die die afstand houden. Over het algemeen rijdt 99% van de mensen veel te dicht op elkaar.
                                        Net even opgezocht. Ik dacht dat er een afstand was, maar het is de 2 secondenregel voor een ‘veilige’ afstand. Op nat wegdek 3 seconden

                                        Comment


                                        • #40
                                          mijn acc rijdt te dicht vlg 2 sec-regel op kortste stand
                                          maar wel te ver om te gatplakken en gaten dicht te rijden, iedereen voegt in a volonte bij mij ik anticipeer met de voet op de gas te laten zo vertraagt acc perfect tot opnieuw de veiligheidsafstand

                                          op een bepaald moment heb je 2, nog liever 3 acc auto's en loopt het als een trein, zolang we allemaal het hoofd erbij houden tenminste

                                          Comment

                                          Working...
                                          X