Ik heb nu 3 jaar gereden met een A6 met ACC, en ben nu overgeschakeld sinds een week naar een BMW 5.
Beide auto's dateren uit 2014, en zijn uitgerust met het volle pakket (Drive Assistant - Audi Pre Sense Plus).
Persoonlijk vind ik dat het Audi systeem een pak beter is, en je veel langer kan rijden zonder ingrepen.
Ik zet even de voor- en nadelen naast elkaar:
Audi
+ ACC kijkt ca 200-250m vooruit. Als je dus 130 rijdt op het eerste vak, en je kan niet weg naar links, dan zal die tijdig en rustig vertragen achter een vrachtwagen
+ Steering assist boven de 70km/h laat je zeer comfortabel lange afstanden doen op autostrades. Het blijft zelfs werken boven de 180 km/h
+ Herkenning van voorrijders in bochten verloopt prima.
- Als er plaats vrij komt voor jou, dan geeft de ACC net iets te weinig gas om terug aan te sluiten.
- het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
- Als de lijnen niet goed zijn, dan werkt de lane assist niet goed of gewoon niet
BMW
+ sluit snel aan als er een gat valt
+ makkelijke bediening op stuur
- kijkt niet ver genoeg voorruit, en dus moet het systeem soms echt hard remmen als er voor jou geremd wordt buiten de zichtzone.
- het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
- boven de 60km/h is er geen stuurassistentie meer, enkel stuur trillen als je over de lijn gaat
- geen dodehoekbewaking
- in bochten ziet hij voorliggers echt véél te laat
Ik hoor graag jullie ervaringen, en ik zou graag weten of Mercedes dit beter voor elkaar heeft gebracht.
Ik verwacht dat de nieuwe A6 van 2018 nog een stap vooruit zet, en ik weet niet of BMW nog wat aangepast heeft.
In elk geval vind ik het BMW systeem een stuk slechter omdat het echt niet ver genoeg kijkt.
Beide auto's dateren uit 2014, en zijn uitgerust met het volle pakket (Drive Assistant - Audi Pre Sense Plus).
Persoonlijk vind ik dat het Audi systeem een pak beter is, en je veel langer kan rijden zonder ingrepen.
Ik zet even de voor- en nadelen naast elkaar:
Audi
+ ACC kijkt ca 200-250m vooruit. Als je dus 130 rijdt op het eerste vak, en je kan niet weg naar links, dan zal die tijdig en rustig vertragen achter een vrachtwagen
+ Steering assist boven de 70km/h laat je zeer comfortabel lange afstanden doen op autostrades. Het blijft zelfs werken boven de 180 km/h
+ Herkenning van voorrijders in bochten verloopt prima.
- Als er plaats vrij komt voor jou, dan geeft de ACC net iets te weinig gas om terug aan te sluiten.
- het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
- Als de lijnen niet goed zijn, dan werkt de lane assist niet goed of gewoon niet
BMW
+ sluit snel aan als er een gat valt
+ makkelijke bediening op stuur
- kijkt niet ver genoeg voorruit, en dus moet het systeem soms echt hard remmen als er voor jou geremd wordt buiten de zichtzone.
- het duurt even voor een auto die naar links komt herkend wordt, dat kan in files betekenen dat er net te laat gereageerd wordt als er iemand tussen kruipt
- boven de 60km/h is er geen stuurassistentie meer, enkel stuur trillen als je over de lijn gaat
- geen dodehoekbewaking
- in bochten ziet hij voorliggers echt véél te laat
Ik hoor graag jullie ervaringen, en ik zou graag weten of Mercedes dit beter voor elkaar heeft gebracht.
Ik verwacht dat de nieuwe A6 van 2018 nog een stap vooruit zet, en ik weet niet of BMW nog wat aangepast heeft.
In elk geval vind ik het BMW systeem een stuk slechter omdat het echt niet ver genoeg kijkt.
Comment